Ja precies.

Nu heb ik onder mn doseer computers wel een brei van slangetjes, t stukjes en terugslagklepjes voor dit doel.

Toevallig wil ik het binnenkort het slangenwerk daar vernieuwen en dan maak ik wel een goede foto van de setup als het op mn eettafel ligt (y)
 
Vandaag lekker aan het snoeien gegaan.
De cyperus helferi planten heb ik aardig gekortwiekt en de crypto's zijn ook onder handen genomen.
20210109_174636.jpg


Enkele plantjes heb ik verplaatst zoals de cryptocoryne indonesii die aan de voorgrond te groot werd en ook enkele cryptocoryne lutea die in mijn bak mooi bruin worden en het als een malle doen.

Wortelstelsel C. Lutea:
20210109_173044.jpg


Mooi vissengraat patroon op de bladeren van de Cryptocoryne Indonesii:
20210109_172443.jpg
 
Kleine update hier.

Ivm af en toe een gaatje in een ouder crypto blad heb ik besloten om mn co2 iets te verhogen. Ph controller van 6.9 naar 6.7 gezet. Kijken wat er gebeurt...

De cyperus helferi tot aan de bodem afgeknipt. De oude lange bladeren werden er niet mooier op. C.h. kwaaltje.
Denk knip alles kort en wacht op nieuwe verse bladeren. Gedachte waar ik al langer mee loop.

Mis wel gelijk het 'frisse' contrast maar dat wist ik van te voren.
20210117_172844.jpg

Ik zit er ook heel hard te denken om ze te vervangen voor de cryptocoryne tonkinensis. Deze blijven korter en de bladeren zijn ook smaller. Ik denk dat dit in mijn bakkie en lage waterlijn en nét wat verfijnder geheel geeft.

Zeker als die bladeren een beetje met de stroming mee wiegen.

Ik denk er nog even over na :DD
 
Dank je Desiree!
Nou ik moet zeggen dat dat leidinkje wel heeeeel fijn is idd.
Dat kan ik echt iedereen aanraden (y)
 
Kon het niet laten :DD
Maar goed ik heb er enkele maanden over nagedacht om de cyperus helferi te vervangen.
20210121_192450.jpg

4x Cryptocoryne crispatula var. Tonkinensis
2x Cryptocoryne petchii pink
6x Cryptocoryne parva

De Tonkinensis komt in plaats voor de helferi. De basis van de 2 planten staan nog in het zand dus die zijn (nog) niet weg.
De crypto is wat sierlijker en niet zo 'log' wat de helferi snel kan ogen. Zeker met zo'n lage waterlijn in mijn bak. Ze zijn heel moeilijk te krijgen dus superblij..
Het sierlijke gras moet een mooi contrast gaan worden aan de linkerkant van de bak ten opzichte van de donkere cryptos aan die kant.

De 2 petchiis komen ook aan de linkerkant. Denk dat ik die bij de flamingo en rubella zet. Beetje een roze/bruin/paarse hoek creëren.

De parva's komen in het verlengde van de huidige groep. Ik wil daarmee de lijn van het zand iets verkleinen.

Ze staan in de emmer en van het weekend gaan we er eens voor zitten ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey, nieuwe crypto's hoop dat je parvas het goed gaan doen, hier houden ze zich vooralsnog goed 😉👍 heb je toevallig enig idee hoe je ze aan het bloeien krijgt?
 
Hey Shaun, ja hier doen ze het al goed. Aardig wat nieuwe uitlopers maar ze zijn zoooo traaaag met groeien...
Hier blijven de blaadjes meer 'liggen' maar dat komt door de hoeveelheid licht erboven.

Geen idee over een bloem trouwens, nu is een bloem onderwater bij crypto's zowiezo vaak een wondertje.
 
Gisteren en vandaag lekker aan het hobbyen geweest in de bak met de nieuwe planten.
Ik heb voornamelijk de linkerkant aangepakt.

De Cryptocoryne wendtii brown stek die ik daar had gezet aan de achterkant was de boel daar een beetje aan het overwoekeren.
Heel mooi maar mn Cryptocoryne Legroii kwam daardoor flink in de verdrukking.

De Wendtii brown eruit gehaald, wat stenen in die hoek verwijderd en verplaatst en opeens veel meer ruimte voor de vele stekken die ik heb gekregen.
Schitterende plant hier trouwens. Mooi roze aan de onderkant van de gehamerde bladeren en schitterend brons gekleurd aan de bovenkant.
20210123_152144.jpg


In het midden achter met de langwerpige olijfleurige bladeren de Cryptocoryne Legroii met links de C. Wendtii brown.
Rechts daarnaast begint de groep C. Lutea
20210124_170453.jpg


20210124_170526.jpg

Op de voorgrond de C. Flamingo. Met daarnaast en erachter tussen de Cryptocoryne Costata de grasplukjes van de C.Tonkinensis.
Dat moet een beetje de groene vlek worden in contrast met het C. Lutea bos in het midden.

Links van de Flamingo heb ik de C. Petchii pink geplant. Hopelijk word deze wat beige/roze. Rechts van de Flamingo staat het groepje C. Rubella.
Met een beetje liefde en tijd wordt dit dus hopelijk een typische gekleurde 'vlek'.

Op de voorgrond van de bak een hele rits nieuwe Cryptocoryne Parva gezet.
De Kuhli's scharrelen er heerlijk doorheen en dat is echt gaaf om te zien. De nieuwe stekjes zullen in 2 weken al donkerder zijn en de bladeren zullen wat meer gaan liggen. Dit door de hoeveelheid licht wat erboven hangt.

De 'nieuwe' hoek:
20210124_170607.jpg


Hopelijk slaat de Cryptocoryne Tonkinensis aan en komen er een paar mooie sierlijke plukken groen eraan.
Hoewel soms komen er ook wat bronskleurige sprieten in het bos.

Nu geduld en een hoop TLC :giggle:
 
hoe plaats jij je nieuwe kleine plantjes?
met lang pincet en/of water laten zakken
vingers..

still looking good
 
hoe plaats jij je nieuwe kleine plantjes?
met lang pincet en/of water laten zakken
vingers..

still looking good
Hoi Wout. Idd met een lange pinchet. Ik maak ze vantevoren 'plantklaar' en dan leg ik ze op een bord. Dan pak ik ze bij de wortel en trek ik ze zo het zand in.
Mooi plantje die flamingo.
Ja idd een mooie. Ik zag ook een stekje een cm of 5 van de moederplant dus deze heeft het naar zn zin (y)
 
Gisteren de tetratec 1200 filterpomp schoongemaakt na een half jaar.
Co2 uit, hydor inline verwarming uitgezet en mn ding gedaan.

Alles weer schoon, nieuwe filterwatten, 2 nieuwe zakjes purigen erin en de rubbers in het vet.
Boel weer in elkaar gezet en binnen een half uur draaide alles weer.

Zitten we vanochtend aan de koffie en ik denk bij mezelf van 'waar zijn mn vissen nou?'.

Normaal gesproken zijn die kuhlis aan het scharrelen, zijn die barbelen hun meters aan het maken met in hun kielzog de tetras.
Zitten ze allemaal tussen de plantjes, vele met hun buik op de grond, evenals enige baby halfsnavels.

Kijk ik op mn thermometer staat die verdomme op 16! :help:

Stekker van die hydor eruit gehaald, stekker dr in. Aan het wieltje draaien maar dat ledje bleef maar branden. Denk k*t...
Schieten gelijk 80 scenarios door mn hoofd over sneeuw, dooie vissen, dooie planten etc etc...

Stekker dr weer uit, paar tikken op dat ding gegeven met een schroevendraaier. Stekker dr weer in. Niets.
Stekker dr weer uit, nog een stel tikken erop.
Stekker dr weer in, aan het wieltje draaien. Hey ledje gaat uit.

In ieder geval, tis nu op de 20 en alles zwemt weer rond.
De led van de hydor is nu weer uit en heb em weer wat verder gezet zodat dalijk de boel weer op 24 komt.

Maar goed, ik hou hem voorlopig als een havik in de gaten.

Het blijven klote dingen en ik ga toch ff kijken naar een normale verwarmingsstaaf.

Voor nu heb ik mazzel...
 
Ik zou als ik jouw was investeren in een temperatuurcontroler, die geven een alarm als je bak te koud word en schakelen d ethermostaat uit als d ebak op temperatuur is dus krijg je nooit gekookte vissen en word je tijdig gealarmeerd als je bak te koud word
 
Net even alles gelezen wat ik gemist heb en dat was een hoop 😳. Ups en downs, gelukkig wel meer ups maar vissen verliezen blijft bijzonder klote. Ook de laatste uitdaging met die Hydor is een nachtmerrie. Heb zelf ook zo'n ding gehad, die van mij bleef stoken op een gegeven moment. Ik had toen een Thropheus speciaal aquarium, die kunnen gelukkig wel wat hebben, maar heb hem toen der tijd eruit geflikkerd. Vond het risico op falen van deze dingen te groot. Ben toen overgestapt ook op staaf toen. Nu draai ik trouwens op inwendige verwarmingen in de pompen van mijn Malawi bak en staafjes in de kleinere bakken.

Ik blijf hem verder weer volgen, want het is een plaatje verder,

Gr. Ed
 
Gisteren de tetratec 1200 filterpomp schoongemaakt na een half jaar.
Co2 uit, hydor inline verwarming uitgezet en mn ding gedaan.

Alles weer schoon, nieuwe filterwatten, 2 nieuwe zakjes purigen erin en de rubbers in het vet.
Boel weer in elkaar gezet en binnen een half uur draaide alles weer.

Zitten we vanochtend aan de koffie en ik denk bij mezelf van 'waar zijn mn vissen nou?'.

Normaal gesproken zijn die kuhlis aan het scharrelen, zijn die barbelen hun meters aan het maken met in hun kielzog de tetras.
Zitten ze allemaal tussen de plantjes, vele met hun buik op de grond, evenals enige baby halfsnavels.

Kijk ik op mn thermometer staat die verdomme op 16! :help:

Stekker van die hydor eruit gehaald, stekker dr in. Aan het wieltje draaien maar dat ledje bleef maar branden. Denk k*t...
Schieten gelijk 80 scenarios door mn hoofd over sneeuw, dooie vissen, dooie planten etc etc...

Stekker dr weer uit, paar tikken op dat ding gegeven met een schroevendraaier. Stekker dr weer in. Niets.
Stekker dr weer uit, nog een stel tikken erop.
Stekker dr weer in, aan het wieltje draaien. Hey ledje gaat uit.

In ieder geval, tis nu op de 20 en alles zwemt weer rond.
De led van de hydor is nu weer uit en heb em weer wat verder gezet zodat dalijk de boel weer op 24 komt.

Maar goed, ik hou hem voorlopig als een havik in de gaten.

Het blijven klote dingen en ik ga toch ff kijken naar een normale verwarmingsstaaf.

Voor nu heb ik mazzel...
Hoe koud is het wel niet bij jou in huis dat het water 16 graden wordt...🥶
 
Hoi Ed.
Ja tis af en toe net een echte hobby zo met zn ups en downs :giggle:
Maar goed, dat hoort er allemaal bij.

Ik ga ook eens even rondkijken voor een goede staaf verwarming. Maar wat ik snel met die dingen heb is dat mn waterhoogte maar 22cm is in de hoeken dus het moet een kleine dikke worden die het allemaal kan bijbenen.
Wat ik daarnaast met die dingen altijd irritant vind is dat ledje wat altijd aan en uit gaat en ik moet het nog een beetje 'kwijt' kunnen.

Komt vast goed allemaal (y)

Hoe koud is het wel niet bij jou in huis dat het water 16 graden wordt...🥶
's Nachts een graad of 17.
Maar als ik mn filter schoonmaak komt er ook een sloot 'vers' water bij. Daarom...

Potverdikkie, wat is dat een mooie bak!
Dank je Patrix! We doen ons best ;)
 
Ben dr eigenlijk al uit...
Heb net een Inkbird WiFi ITC-306A besteld samen met een Schego titanium 300w.

Heb nu binnen 2 jaar 2 problemen gehad met 2 verschillende hydors. Het vertrouwen is nu echt weg..
 
Het nieuwe verwarmingsgebeuren is inmiddels opgestuurd en komt waarschijnlijk morgen binnen.
De inkbird komt van bol.com en de schego verwarming van Azaqua.

Maar dr komt nog meer met de post. Ik ga een stuk van het land gedeelte vervangen.
Ik heb denk ik een stuk platmos te nat gehouden waardoor ik wat last kreeg van schimmel en iets blauwalg op de lagere plaatsen.

Het stuk in het midden heb ik weggehaald en schoongemaakt.

20210209_200105.jpg

Door het weer is de levering van de kleine steen en ijzervarens die ik heb besteld uitgesteld tot volgende week.
De mosjes die ik heb besteld komen wel als het goed is. Ook ben ik achter zaden gekomen van de mexicaanse dwergpalm die ik heb in de bak.
Die wil ik zelf gaan opkweken zodat ik die kleintjes in de bak kan zetten.

Busy busy :giggle:


Verders gaat het hier allemaal goed met de babysnavels en de nieuwe plantjes.

De babysnavels beginnen nu flink te groeien. Mams heeft inmiddels weer geworpen maar ik vang de kleintjes niet meer want het is tot nu toe altijd barbelenvoer geweest. Ik wil die ik nu heb wat groter laten groeien en dan ist klaar met de baby's.

20210209_191418.jpg


De Cryptocoryne Crispatula var. Tonkinensis is -zoals verwacht- een beetje weggeslijmd maar de eerste nieuwe sprieten komen al uit de grond dus goede hoop.
De Petchii pink slaat aan en is zn eerste groen/bruine onderwater bladeren aan het maken. De parva doet het rechts in de hoek (waar die wat beschutter staat) goed.
In het midden heeft die wat aanpassingsproblemen waar ik al een beetje bang voor was. Maar goed, ook hier de eerste frisse nieuwe blaadjes.

We gaan het zien...

Voorlopig lekker bezig zo ;)
 
ah is weer lekker open nu meschien kun je wel een keer wat met orchideen doen
 
Nah dr komen geen orchies op de 'heuvels'...
Ik zit er wel aan te denken om wat makkelijkere masdevallias tzt op de takken te zetten.

Maar first things first :cool:
 


20180715_110807.jpg

Foto uit de ouwe doos....
15-7-2018

Had een weekje ervoor de boel in elkaar gelijmd. Deze ochtend ging voor het eerst een sloot water erin om te testen.

Had in de tussentijd wel alvast de contouren van de heuvels lopen schetsen :cool:
 

Terug
Bovenaan