Verlichting Juwel Lido 200


JesseV

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2018
Berichten
160
Leeftijd
32
Goedenavond allemaal,

Vorige week is mijn Juwel Lido 200 binnen gekomen, waar ik super blij mee ben.
De standaard (felle) verlichting zit er in, multilux day en nature. Helaas is hier geen dimmer voor waar je zonsopkomst ondergang kunt instellen.
Hebben jullie tips voor verlichting?
Ik ben van plan om wat drijfplanten, javavaren, vallesneria, echinodorus flame green als beplanting te gaan houden.
Voorlopig ben ik niet van plan om met co2 te werken, ik heb nog wel all in one plantenvoeding van plantedbox.
Ik was in mijn rio 125 redelijk tevreden over de superfish bright + combi (planten groeiden niet snel, maar had wat tijd nodig) maar in de lido hangt de verlichting op ongeveer 63 cm hoogte en ik vraag mij dan af of de planten dan wel genoeg licht gaan krijgen.
Hoor het graag van jullie!
Gr Jesse
17049127919334310056636348984472.jpg
 
De day lamp vervangen door de colour versie. Heb ik in mijn Lido 120 ook gedaan. Ziet het er al veel beter uit. En de planten vinden dit ook aangenamer merk ik aan de groei.
 
Bedankt voor de tip! Heb je een foto van hoe jouw planten er bij staan? Hoelang heb je de lampen aan?
 
Ziet er heel mooi uit Fozzy. Heb je de color voor of achter? Heb jouw pagina even doorgelezen, gebruik je bakpapier om het te dimmen?
 
Ziet er heel mooi uit Fozzy. Heb je de color voor of achter? Heb jouw pagina even doorgelezen, gebruik je bakpapier om het te dimmen?
Color zit voor. Nee drijfplanten en Hydrocleis Nymphoides met bladeren aan de oppervlakte
 
Deze ledlampen van juwel kun je ook omdraaien naar boven toe dus omhoog laten schijnen net zo lang tot er meer licht wordt gewenst, ze gaan niet kapot heb ik gemerkt😀
 
2x color is precies mooie kelvinwaarde en lumenhoeveelheid en ook wel erg mooi qua kleurweergave helaas leverd juwel standaard day en nature ook niets verkeerds aan maar anders😎qua licht om mee te werken.
Ik ben na een color met de nature over gegaan op de helialux spectrum maar ik zou het zo opnieuw willen met 2x color erboven
 
Ziet er heel mooi uit Fozzy. Heb je de color voor of achter? Heb jouw pagina even doorgelezen, gebruik je bakpapier om het te dimmen?
Eigenlijk moet je de lamp waar het meest rood in zit achter plaatsen. Planten hebben het meest rood nodig maar rood dringt ook het minst ver door in water. Omdat achterin de hoogste planten staan plaats je daar de lamp met rood. Voorin de lamp met het meeste blauw want blauw dringt dieper door in water wat weer nuttig is voor de lagere planten die veelal voorin staan.
 
Eigenlijk moet je de lamp waar het meest rood in zit achter plaatsen. Planten hebben het meest rood nodig maar rood dringt ook het minst ver door in water. Omdat achterin de hoogste planten staan plaats je daar de lamp met rood. Voorin de lamp met het meeste blauw want blauw dringt dieper door in water wat weer nuttig is voor de lagere planten die veelal voorin staan.
Goeie tip, dank je wel.
Ik denk dat als de color voor hangt, het water een beetje rozig lijkt. Maar dit is een kwestie van experimenteren.
 
In theorie klopt het wel maar test jij maar uit wat je mooier vind roze voor of de gelerige lamp, het oog wil ook wat en bij zo,n hoge bak komt het licht eigenlijk toch wel overal terecht.
 
Wat ik wel heb geleerd is dat we bij de huidige nieuwe bakken met ledverlichting erboven en maakt niet uit welke soort maar dat we die lampen niet meteen voluit moeten laten branden dus in het begin saai maar kort het licht aan laten staan want anders kunnen algen er sneller mee weg als de planten die je wel wil laten groeien.
Maar vooral veel hobbyplezier gewenst voor je.
 
Heb vandaag mooie anubias gezien in de lfs, toch niet gekocht. Ik twijfel of die dan teveel licht krijgt of zou dit wel mogelijk zijn met veel drijfplanten?
 
Of zou ik voor een anubiasbak beter de superfish retroled combi er in kunnen hangen?
 

Terug
Bovenaan