Verlichting spreiden


G

Guppy101

Guest
hallo

Terug een vraagje. Nu was het al lang geleden e :D

Ik had ergens gelezen dat je beter u verlichting spreid over de dag ter preventie van alg vorming. De alg vorming zou beginnen vanaf 6 uur verlichting achterelkaar. Dus heb ik tot nu toe mijn verlichting staan van 9 tot 13u en van 17u30 tot 21u30.

Maar nu begin ik er toch wat vragen bij te hebben. Ik heb ondervonden, telkens als het ligt uitgaat, wat in mijn geval 2x per dag is, dan beginnen mijn vissen gestrest door heel de bak te zwemmen. Dit is wel heel kort. Eens ze elkaar gevonden hebben, gaan ze scholen en gaan ze in slaap modus. Als het licht terug aan gaat worden ze opnieuw wakker en als het licht terug uitgaat gaan ze terug eventjes stressen dn daarna terug slapen.

Maar nu vraag ik mij af, of het spreiden van het licht niet schadelijk zou zijn op lang termijn voor mijn visjes? Niet alleen door dat kortstondig stressen maar ook wordt hun slaap onderbroken op die manier.

Nu dat ik zo goed als algvrij ben vraag ik mij dus af of het niet beter is dat ik mijn lampen gewoon 8 uur achter elkaar laat branden. Voorbeeld van 14u tot 22u?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groetjes cecile
 
Vooreerst: Ik ben sowieso geen fan van een pauze tijdens de lichturen omdat ik het nut niet zie...

Veel mensen doen dit eerder uit 'eigenbelang' denk ik in die zin dat ze zo zorgen dat de lichten langer branden wanneer ze thuis zijn, bvb over de middag of zo.
Sowieso wordt het niet gedaan om de vissen te plezieren.
Zeker als je lichten ineens aanspringen (itt geleidelijk gedimde opstart) is dat niet echt leuk voor de vissen.
Zoals je zelf zegt zorg je ook voor een raar dagritme voor de vissen.

Een lichtpauze inlassen om algvorming te vermijden dat heb ik zelf nog nooit gehoord eerlijk gezegd.
Ik denk trouwens dat je eerder je planten pest ipv eventuele algen eigenlijk.

Want nu starten je planten met fotosynthese wanneer je lichten aangaan en na vier uur zitten ze middenin hun natuurlijke cyclus. Licht gaat uit en ze gaan in slaapmodus en alle groei stopt om dan vervolgens een paar uur later opnieuw te moeten opstarten voor een tweede korte periode van fotosynthese, niet echt een natuurlijk ritme en geen meerwaarde op vlak van de groei volgens mij.

Mijn advies: 8uur ononderbroken, geen pauze!
 
Nou ja om eerlijk te zijn heb ik heel lang een licht pauze van 1-2 uur gehad in een lowtech aquarium.
Maar dat was eigenlijk enkel om de CO2 weer wat op peil te laten komen..
Maar ik was toen wel 99% alg vrij zonder dure CO2 installatie

Maar tegenwoordig is er zoveel bekend en zoveel meer mogelijk voor minder geld dat het mij een beetje achterhaald lijkt
 
Ik kan me best wel vinden in de info en omschrijving van Honey dus ik sluit me hier volledig bij aan Cecile.:stars:
 
Veel mensen doen dit eerder uit 'eigenbelang' denk ik in die zin dat ze zo zorgen dat de lichten langer branden wanneer ze thuis zijn, bvb over de middag of zo

Dat is ook hier de reden om een pauze in te lassen maar niet zozeer om algen te voorkomen. Het merendeel heeft de bak langer dan 6 uur belicht en dat zal met voldoende voeding geen algen geven lijkt me zo.
 
De verlichtingspauze is enkel om de planten een gunstiger milieu te geven.

Zoals eerder benoemd zorgt het ervoor dat het CO2 niveau weer op pijl komt, in bakken zonder CO2 toevoeging.

Daarnaast zouden de planten hun voding en afvalstoffen beter kunnen regelen.

Voor de dieren denk ik dat het alleen maar nadelen heeft.
Denk maar eens hoe u het zelf vind.
Ligt u lekker te slapen. Gaat om 7:00 ineens het grote slaapkamerlicht aan. Gegarandeerd een ochtend humeur.

Bent u net klaar met de lunch en bezig de tafel af te ruimen, gaat het licht uit. En is er ook tegelijk een zonsverduistering.
Denk dat u ook aardig in de stress schiet.

Plotselingen veranderingen geven altijd een schrik reactie. Daarom ook 1x per dag het licht aan en uit.
Wil je die schrik reactie wegnemen. Dan kun je met een verlichtings computer gaan werken.
Die laat het licht langzaam aangaan en uitgaan.

Tevens kunt u midden op de dag het licht dimmen. De vissen zitten dan niet in het donker, maar de vrag naar voeding voor de planten wordt wel minder.
 
Ik heb niet echt de indruk dat vissen nog schrikken van het aangaan van het licht al zal dat per soort wellicht verschillen. Omdat overdag er behoorlijk wat daglicht in de bak valt zal het ook nooit zo donker zijn als tijdens de nacht dus is de overgang in de middagpauze ook veel kleiner. Ik doe het al jaren in alle bakken die ik heb en merk verder geen nadelige gevolgen.
 
Ok, bedankt voor de racties allemaal.

Ik ga dus mijn verlichting op 8 uur zetten ononderbroken en eerlijk gezegd voor mij heeft het ook voordelen want als die overdag brand dan ben ik gaan werken. Dus zie ik er niets van (buiten in het week end dan)en als ik thuiskom moet ik nog wachten tot 17u30 eer de lichten aanspringen.

Het is dan ook s avonds als de lichten uitspringen dat mijn kubotais het meest gek worden. Zoals je zegt john, groter licht verschil. Eens ze scholen is dit gedrag voorbij.

Voor mij was het puur om de algen. Weet niet meer waar ik die info had gevonden. Was allessinds op een aquarium website.
 
Ok, bedankt voor de racties allemaal.

Ik ga dus mijn verlichting op 8 uur zetten ononderbroken en eerlijk gezegd voor mij heeft het ook voordelen want als die overdag brand dan ben ik gaan werken. Dus zie ik er niets van (buiten in het week end dan)en als ik thuiskom moet ik nog wachten tot 17u30 eer de lichten aanspringen.

Het is dan ook s avonds als de lichten uitspringen dat mijn kubotais het meest gek worden. Zoals je zegt john, groter licht verschil. Eens ze scholen is dit gedrag voorbij.

Voor mij was het puur om de algen. Weet niet meer waar ik die info had gevonden. Was allessinds op een aquarium website.
Bij mij brand de verlichting enkel vanaf 17u in de avond tot 2u in de nacht en dat gaat al de tijd al prima zo en de vissen schrikken niet als ik het licht aan of uit doe.
 
Ik heb trouwens wat gelezen over verlichting dimmen. Je hebt zo van die controllers die het zonsopgang en zonsondergang nadoen. Meschien is dit wel iets voor mijn visjes? En past dat wel op mijn led verlichting? Ik heb de gewone witte led verlichting. Geen RGB
 
Ik heb trouwens wat gelezen over verlichting dimmen. Je hebt zo van die controllers die het zonsopgang en zonsondergang nadoen. Meschien is dit wel iets voor mijn visjes? En past dat wel op mijn led verlichting? Ik heb de gewone witte led verlichting. Geen RGB
Misschien is het nuttig dat je verteld welke verlichting je precies hebt. RGB of wit licht bepaald niet of er gedimd kan worden. Er bestaan ledbuizen die niet dimbaar zijn maar in principe zijn de meeste leds wel dimbaar. We moeten dus even weten welke verlichting je hebt.
 
Mijn led verlichting is die die standaart meegeleverd was met mijn aquarium

Aquatlantis Safe Lighting Led ~10W. Weet niet of je daarmee genoeg weet?
 
Is wss wel te doen met wat knip en plak werk in je bekabeling, maar vraag is of je het de moeite vind


Goh, mijn man is electrieker. Dus moet geen probleem zijn. Maar ik denk dat het meschien beter is van te investeren in een een led lamp met rgb waar een controller al bij zit. Alleen is dat niet goedkoop en ik wil ook nog een co2 systeem :D. Is ook niet voor niets :juggle:. Zal nog wat moetesparen :D
 
Mijn led verlichting is die die standaart meegeleverd was met mijn aquarium

Aquatlantis Safe Lighting Led ~10W. Weet niet of je daarmee genoeg weet?
Zouden deze leds dimbaar zijn dan zou de producent zeker een controller voorgesteld hebben voor gebruik bij deze verlichting. Ik vermoed dus dat deze leds niet dimbaar zijn.
 
Zouden deze leds dimbaar zijn dan zou de producent zeker een controller voorgesteld hebben voor gebruik bij deze verlichting. Ik vermoed dus dat deze leds niet dimbaar zijn.

Hallo, hier staat er eentje van aquatlantis zelf. Ik heb een mail gestuurd naar de fabrikant zelf om te zien of deze op mijn led verlichting zou passen.

Er zijn alleszins aansluitingen voorzien op de kabel van mijn lamp. Ik wacht nog op antwoord. Indien positief dan ga ik die nemen denk ik.

https://www.aquaplantsonline.nl/led...asy-led-control-1-plus-dimmer-voor-1-easy-led
 
Hallo, hier staat er eentje van aquatlantis zelf. Ik heb een mail gestuurd naar de fabrikant zelf om te zien of deze op mijn led verlichting zou passen.

Er zijn alleszins aansluitingen voorzien op de kabel van mijn lamp. Ik wacht nog op antwoord. Indien positief dan ga ik die nemen denk ik.

https://www.aquaplantsonline.nl/led...asy-led-control-1-plus-dimmer-voor-1-easy-led

Die heb ik, heb er veel pech mee gehad. Het eerste exemplaar dimde niet vloeiend maar sprong van ongeveer 70 naar 100% (sloeg de rest over). Het leek wel bliksem/onweer in de bak. Bij de tweede ging de verlichting niet uit, de derde was de backup batterij van stuk (daar kwam ik na een maand pas achter). Ik heb inmiddels mijn vierde exemplaar.Die werkt nu naar behoren (hoe lang...)

Er is nog een alternatief, die van Sera. Verschil is dat die een half uur doet over het dimmen, de Tecatlantis een uur... En bij de Tecatlatis kun je de verlichtingssterkte instellen op basis van procenten, bij die van Sera is dat een grote gok (kan alleen visueel).

Mij is hier de TC420 aangeraden maar dan moet je de beschikking hebben over een windowscomputer. Wel zeer de moeite waard om even naar te kijken (ook prijstechnisch) voordat je iets gaat aanschaffen.
 
Die heb ik, heb er veel pech mee gehad. Het eerste exemplaar dimde niet vloeiend maar sprong van ongeveer 70 naar 100% (sloeg de rest over). Het leek wel bliksem/onweer in de bak. Bij de tweede ging de verlichting niet uit, de derde was de backup batterij van stuk (daar kwam ik na een maand pas achter). Ik heb inmiddels mijn vierde exemplaar.Die werkt nu naar behoren (hoe lang...)

Er is nog een alternatief, die van Sera. Verschil is dat die een half uur doet over het dimmen, de Tecatlantis een uur... En bij de Tecatlatis kun je de verlichtingssterkte instellen op basis van procenten, bij die van Sera is dat een grote gok (kan alleen visueel).

Mij is hier de TC420 aangeraden maar dan moet je de beschikking hebben over een windowscomputer. Wel zeer de moeite waard om even naar te kijken (ook prijstechnisch) voordat je iets gaat aanschaffen.


Oei die onweer in de bak dat is nu ook de bedoeling niet,...dan worden mijn vissen al helemaal tuleluut. :stars:. En ondanks dat ben je trouw gebleven aan tecatlantis :eek:. Chapeau roundabout ;).

Die TC420 is zeker het overwegen waard, en zeker voor die prijs. Een computer met windows heb ik. Alleen twijfel ik voor de aansluiting. Die lijkt mij iets ingewikkelder dan de tecatlantis.
 
En ondanks dat ben je trouw gebleven aan tecatlantis :eek:. Chapeau roundabout ;).
Ja enkel omdat ik geen Sera wilde en ik op termijn geen windowscomputer meer heb. Daarmee viel de TC420 af. Anders was dat beslist mijn keuze geweest.

Die TC420 is zeker het overwegen waard, en zeker voor die prijs. Een computer met windows heb ik. Alleen twijfel ik voor de aansluiting. Die lijkt mij iets ingewikkelder dan de tecatlantis.

Ik heb er kort naar gekeken. Als je kabels in een kroonsteentje kunt aandraaien kun je dit ook. Hier op het forum is voldoende hulp om je te vertellen welk draadje waar vast moet. Je hoeft als het goed is NIET in de kabel van je verlichting te knippen.

Had je al bericht gehad of jouw verlichting gedimd kan worden?
 
de TC420 is redelijk eenvoudig aan te sluiten, zeker als je man elektricien is dan moet dat helemaal goed komen :) Het aansluit schema staat ook overal op internet. Ik ben toevallig bezig met een zelfbouw project wat draait op de TC420, daar staat het aansluit schema sowieso 2x gepost :)
 
Ja enkel omdat ik geen Sera wilde en ik op termijn geen windowscomputer meer heb. Daarmee viel de TC420 af. Anders was dat beslist mijn keuze geweest.

De TC421 werkt nu ook via een app, wie weet is dat een optie zonder windows. Op een mac kun je trouwens gratis voor 2 weken een windows parrells optie downloaden, dan kun je via deze manier je TC420 instellen, moet je het wel binnen 2 weken goed doen, of het opnieuw doen op een andere mac.
 
Had je al bericht gehad of jouw verlichting gedimd kan worden

Nee tot nu toe nog geen antwoord. Ik heb ze maar dit week end gecontacteerd. Maar volgens mij moet het wel kunnen. Er is zo een plug in voorzien in de electriciteits kabel van de lamp. Zou niet weten voor wat dat dat anders voorzien zou zijn.
 
Hallo, hier staat er eentje van aquatlantis zelf. Ik heb een mail gestuurd naar de fabrikant zelf om te zien of deze op mijn led verlichting zou passen.

Er zijn alleszins aansluitingen voorzien op de kabel van mijn lamp. Ik wacht nog op antwoord. Indien positief dan ga ik die nemen denk ik.

https://www.aquaplantsonline.nl/led...asy-led-control-1-plus-dimmer-voor-1-easy-led
Deze dimmer is bedoelt voor de Easy led balk. In jouw geval zou ik me dus even goed laten informeren, alvorens te kopen, of dit apparaat gaat werken op het Aquatlantis Safe Lighting Led ~10W systeem.
 
Deze dimmer is bedoelt voor de Easy led balk. In jouw geval zou ik me dus even goed laten informeren, alvorens te kopen, of dit apparaat gaat werken op het Aquatlantis Safe Lighting Led ~10W systeem.

Heb dit week end de fabrikant gecontacteerd ;)
 
Met het risico dat ik inbreek op dit topic met een niet geheel on topic vraag, hoewel ik denk ook niet nodig om er een apart topic voor aan te maken, maar kunnen reguliere Juwel T5 TL's ook worden gedimd met alleen de aansluiting op een TC421, en dus zonder extra aanpassingen/overige voorschakelapparatuur etc.?
 
Met het risico dat ik inbreek op dit topic met een niet geheel on topic vraag, hoewel ik denk ook niet nodig om er een apart topic voor aan te maken, maar kunnen reguliere Juwel T5 TL's ook worden gedimd met alleen de aansluiting op een TC421, en dus zonder extra aanpassingen/overige voorschakelapparatuur etc.?

Bij mijn weten valt TL niet te dimmen en kan dit alleen met LED verlichting :)
 
Met het risico dat ik inbreek op dit topic met een niet geheel on topic vraag, hoewel ik denk ook niet nodig om er een apart topic voor aan te maken, maar kunnen reguliere Juwel T5 TL's ook worden gedimd met alleen de aansluiting op een TC421, en dus zonder extra aanpassingen/overige voorschakelapparatuur etc.?
TL kun je dimmen, maar dan moet je een dimbare EVSA hebben en een speciale TL dimmer. Duur geintje... Voor het zelfde geld vervang je alles voor LED met dimmer ;)
 

Terug
Bovenaan