Verlichting voor een bak van 60 of 70 cm hoogte, maakt dat verschil?


Volgens mij is de Arcadia Ultra Seal de adapter en de aansluitpunten voor de TL balken en dien je de TL balken dan zelf nog aan te schaffen. Waardoor je dus beide producten aan zult moeten schaffen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de Arcadia Ultra Seal de adapter en de aansluitpunten voor de TL balken en dien je de TL balken dan zelf nog aan te schaffen. Waardoor je dus beide producten aan zult moeten schaffen.
Gevonden, is de evsa compleet bedraad met doppen.
Maar dat zou (als je handig genoeg bent) je ook makkelijk zelf kunnen bouwen en wellicht nog dimbaar ook voor die prijs
 
Stroomkosten overzicht
Onderstaande tabel gaat uit van 10 uur licht per dag over een heel jaar (365 dagen)
Aanname dat de kosten per kWh: 0.22268 euro zijn.


ProductKostenAanschafkostenKosten 1e jaarKosten na 5 jaar
8x Philips T5 865 Daylight 39 Watt (8x39=312 Watt)Wattage 312 (8x39)
Kosten per jaar: 253.59 euro
+/- 245+/- 500 euro+/- 1500 euro
14x Daytime Matrix Module (wat volgens flipper34 voldoende zou moeten zijn) (10 watt per stuk)Wattage 140 (14x10)
Kosten per jaar: 113.79
+/- 1000+/- 1100 euro+/- 1550 euro

Dat zou dus betekenen dat we op jaarbasis met LED +/- 100 euro zouden besparen (of zie ik hier iets over het hoofd). Dus de aanschafwaarde op dag 1 zal flink hoger zijn, maar dat heb je er binnen +/- 5 jaar wel uit. Waarschijnlijk zelfs minder dan de 5 jaar omdat ik in mijn vergelijking hierboven uit ga van de daylight Philips T5 balken, terwijl bij aanschaf er waarschijnlijk ook gekleurde (aquarium) varianten worden gekocht, die wat duurder in aanschaf zullen zijn.
 
Daarbij komt nog dat je de daytime waarschijnlijk gedimt zal gebruiken waardoor hun verbruik lager uit valt
 
En Daytime gaat veel langer mee als 5 jaar, dus eigenlijk moet je denk ik niet op 5 jaar maar op 10 jaar vergelijken. Op basis van 5 jaar gebruik kan je beter TL doen op basis van je calculatie. Maar energie zal de komende jaren alleen maar duurder worden, dus het zal wel iets gaan verschuiven, is mijn persoonlijke idee
 
En Daytime gaat veel langer mee als 5 jaar, dus eigenlijk moet je denk ik niet op 5 jaar maar op 10 jaar vergelijken. Op basis van 5 jaar gebruik kan je beter TL doen op basis van je calculatie. Maar energie zal de komende jaren alleen maar duurder worden, dus het zal wel iets gaan verschuiven, is mijn persoonlijke idee

Klopt, de TL heeft 30.000 branduren en LED 60.000 branduren, tenminste volgens de specificaties. Als je elke dag de lampen 10 uur aan hebt dat zou dus +/- 8 en 16 jaar zijn, dus dat is inderdaad ook een groot verschil. Maar het lijkt er dus op dat binnen 5 jaar dat je LED eigenlijk 'terugverdiend' tenminste de jaren daarna ben je met TL duurder uit qua stroomkosten in vergelijking met LED, vandaar mijn vergelijking met 5 jaar.
 
En Daytime matrix kan je blijven aanpassen, laten mee groeien en op een volgende (grotere) bak toepassen. Bij TL gebeurd dit (meestal) niet
 
Is er iets bekend over daytime en warmteontwikkeling? De hoge 180 lumen per Watt suggereren dat er minder warmteontwikkeling is.
Kun je het plaatsen in een dichte overkapping? Mijn zorg zou zijn dat het tóch te warm wordt en dus minder lang mee gaat dan voorspeld.

Ik probeer mijn LED's onder de 30 graden te houden. Althans, het aluminium koelframe (ik heb daar een temperatuursensor op geplakt om het te loggen). De temperatuur van de Led's zelf zal dus wel wat hoger zijn.
 
Laatst bewerkt:
Euh
Begin net ermee.
Zit in gesloten lichtkap.
Vanavond even voelen hoe warm het is.
 
Heb nu 9 modulen en nog 4 in bestelling.
Kom ik op 13.
9 is echt niet veel licht.
 
@rjoemman @flipper34

kunnen jullie iets over de temperatuur zeggen? Niet over al 10 jaar gebruik, dat duurt nog even LOL

Mijn JMB balken, ik heb er drie, een rood/wit, blauw/wit en wit. Zie ook de wijzers van de lichtmeters. Worden om deze tijd rond de 35 tot 40 graden. Hier ligt de thermometer op de blauw/witte balk die, zo verteld mijn aquariumcomputer, op 95 % brand. Oeps, foto 1 staat op z'n kop.
IMG_20200212_134526.jpgIMG_20200212_134425.jpg
 
JMB zit hier op rond de 30 graden, kan nu niet bij mijn Easy LED, zal dat morgen tijdens onderhoud eens proberen te meten als ik de "voeler" er tussen krijg gefrommeld

IMG_20200212_141826.jpg
IMG_20200212_141858.jpg
 
JMB zit hier op rond de 30 graden, kan nu niet bij mijn Easy LED, zal dat morgen tijdens onderhoud eens proberen te meten als ik de "voeler" er tussen krijg gefrommeld

Bekijk bijlage 289460 Bekijk bijlage 289461

Denkelijk klopt dit wel zo'n beetje met mijn meting. Ik heb de thermometer een tijdje laten liggen met de kap dicht. Wanneer ik meet met de kap open kom ik ook op jouw waarde, zo'n 30 graden.
 
Mijn ledaquaristik.de balken worden 46 graden als ik de waterkoeling uit zet. Dit is ook de temperatuur die de fabrikant opgeeft over de temperatuur zonder koeling.
Groot verschil is natuurlijk dat deze bewust zo ontworpen zijn (veel led's op klein oppervlak) zodat het ook effectief aan het water van de waterkoeling afgegeven kan worden.
 
Oke gaan we weer a jmb licht balken zijn niet te vergelijken met het daytime zeker niet qua warmte ontwikkeling

kijk even mee Schermafdruk op 2020-02-12 15-08-53.png jmb led Schermafdruk op 2020-02-12 15-10-45.pngdaytime led het profiel waar de led op/in zit is een prima warmte geleider en stukken groter als de jmb versie warmte ontwikkeling valt wel mee dus.
14x Daytime Matrix Module (wat volgens flipper34 voldoende zou moeten zijn) (10 watt per stuk)
Let wel even op
Als je voor een 2 meter bak gaat is 170 cm profiel te kort beter dan voor een 2 meter te kiezen en die 20 modules is wel erge fors 14 is ruim voldoende.
het hele gebeuren hangt natuurlijk wel af van wat voor planten je gaat nemen.
voordeel is dat je het daytime ten alle tijden kan aanpassen licht te kort module er bij :D zonder dat er weer een extra kabel of strip bij moet.


Bij de stroom opname van de tl wel even de kosten van evsa mee nemen met 8 x 39 watt ben je er niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een thermometer besteld die zal morgen binnen komen en zal ik de daytime bij mij opmeten.
Ik trok net de kap open en de daytime zit helemaal onder de condens (bak draait nu op 28.0 graden).
Bovenkant van de daytime kan ik gewoon een minuut vasthouden zonder dat mijn vinger verbrand, de led zelf lijkt warmer maar die wil ik niet met mijn vingers aanraken ivm zuur op de vingers.

Morgen zal ik digitaal meten en weten we de temperatuur.

IMG_20200212_173828.jpg
 
Oke gaan we weer a jmb licht balken zijn niet te vergelijken met het daytime zeker niet qua warmte ontwikkeling

kijk even mee Bekijk bijlage 289470 jmb led Bekijk bijlage 289471daytime led het profiel waar de led op/in zit is een prima warmte geleider en stukken groter als de jmb versie warmte ontwikkeling valt wel mee dus.

Let wel even op
Als je voor een 2 meter bak gaat is 170 cm profiel te kort beter dan voor een 2 meter te kiezen en die 20 modules is wel erge fors 14 is ruim voldoende.
het hele gebeuren hangt natuurlijk wel af van wat voor planten je gaat nemen.
voordeel is dat je het daytime ten alle tijden kan aanpassen licht te kort module er bij :D zonder dat er weer een extra kabel of strip bij moet.


Bij de stroom opname van de tl wel even de kosten van evsa mee nemen met 8 x 39 watt ben je er niet.

Oh, maar we vergelijken geen JMB balken, ik in ieder geval niet, met de Daytime verlichting. We vertellen wat de temperatuur wordt aan de bovenkant van de balk. Aangezien het om twee totaal verschillende types verlichting gaat, niet alleen qua koeling maar ook wat leds betreft, heeft een dergelijke vergelijking ook geen zin.
 
Ik heb een thermometer besteld die zal morgen binnen komen en zal ik de daytime bij mij opmeten.
Ik trok net de kap open en de daytime zit helemaal onder de condens (bak draait nu op 28.0 graden).
Bovenkant van de daytime kan ik gewoon een minuut vasthouden zonder dat mijn vinger verbrand, de led zelf lijkt warmer maar die wil ik niet met mijn vingers aanraken ivm zuur op de vingers.

Morgen zal ik digitaal meten en weten we de temperatuur.

Bekijk bijlage 289496
Zou er toch voor zorgen dat de condensvorming minder of verdwijnt boor het behoud van kap en licht elementen en vaak een bron voor alg vorming en blauwbacterie is eenvoudig te bereiken door een paar ventilatie rooster in de kap te maken
20190203_213335.jpg

Kap een stukje open zetten kan natuurlijk ook hoeft maar een paar mm te zijn.
 
Zou er toch voor zorgen dat de condensvorming minder of verdwijnt boor het behoud van kap en licht elementen en vaak een bron voor alg vorming en blauwbacterie is eenvoudig te bereiken door een paar ventilatie rooster in de kap te maken Bekijk bijlage 289505
Kap een stukje open zetten kan natuurlijk ook hoeft maar een paar mm te zijn.
Condensvorming een bron voor alg en zelfs blauwbacterie (Cyano?), dat lijkt me sterk. Wel kan het je verlichting aantasten en beschadigen.
 
Condensvorming een bron voor alg en zelfs blauwbacterie (Cyano?), dat lijkt me sterk. Wel kan het je verlichting aantasten en beschadigen.
Zou dan een rond kijken op internet en zoeken op vocht en algen en bacterie vorming
Zal morgen een foto plaatsen van het resultaat van vocht in en op de kap van de bak.
 
Oke gaan we weer a jmb licht balken zijn niet te vergelijken met het daytime zeker niet qua warmte ontwikkeling

kijk even mee Bekijk bijlage 289470 jmb led Bekijk bijlage 289471daytime led het profiel waar de led op/in zit is een prima warmte geleider en stukken groter als de jmb versie warmte ontwikkeling valt wel mee dus.

Let wel even op
Als je voor een 2 meter bak gaat is 170 cm profiel te kort beter dan voor een 2 meter te kiezen en die 20 modules is wel erge fors 14 is ruim voldoende.
het hele gebeuren hangt natuurlijk wel af van wat voor planten je gaat nemen.
voordeel is dat je het daytime ten alle tijden kan aanpassen licht te kort module er bij :D zonder dat er weer een extra kabel of strip bij moet.


Bij de stroom opname van de tl wel even de kosten van evsa mee nemen met 8 x 39 watt ben je er niet.

Ik was inderdaad van 14 modules uitgegaan (zoals aangegeven in je post: https://aquaforum.nl/threads/verlic...oogte-maakt-dat-verschil.166952/#post-2132886), ik begreep dat dat waarschijnlijk voldoende is voor een aquarium van +/- 200 meter.

Kreeg vandaag trouwens een offerte binnen van een partij die werken met Zetlight, had er zelf nog nooit van gehoord. Iemand ervaring mee?

 
Ik was inderdaad van 14 modules uitgegaan (zoals aangegeven in je post: https://aquaforum.nl/threads/verlic...oogte-maakt-dat-verschil.166952/#post-2132886), ik begreep dat dat waarschijnlijk voldoende is voor een aquarium van +/- 200 meter.

Kreeg vandaag trouwens een offerte binnen van een partij die werken met Zetlight, had er zelf nog nooit van gehoord. Iemand ervaring mee?


Zoals ik er bij schreef hangt af van de planten ga je voor echte licht vragers tja dan valt het te bezien.
Aan de andere kant moet je bij het hebben van deze planten en dito licht je af vragen of dit nog prettig is voor je vissen.
De genoemde led verlichting is voor mij ook onbekend en ben de naam eigenlijk nog niet eerder tegen gekomen is ook niet zo raar want merk wordt wel gebruikt in het zout water gebeuren lees ik net en das niet mijn tak van hobby.
 
Zoals ik er bij schreef hangt af van de planten ga je voor echte licht vragers tja dan valt het te bezien.
Aan de andere kant moet je bij het hebben van deze planten en dito licht je af vragen of dit nog prettig is voor je vissen.
De genoemde led verlichting is voor mij ook onbekend en ben de naam eigenlijk nog niet eerder tegen gekomen is ook niet zo raar want merk wordt wel gebruikt in het zout water gebeuren lees ik net en das niet mijn tak van hobby.

Ik ken het ook niet, maar aqualife-aquarium gaf aan dat hun daar mee werken als LED verlichting

Wij werken met de verlichting van Zetlight - >
Code:
https://www.youtube.com/watch?v=muoYyQLiDUE
We hebben de verdeling in Europa voor de zoetwater versie.
 
Zoals ik er bij schreef hangt af van de planten ga je voor echte licht vragers tja dan valt het te bezien.
Aan de andere kant moet je bij het hebben van deze planten en dito licht je af vragen of dit nog prettig is voor je vissen.
De genoemde led verlichting is voor mij ook onbekend en ben de naam eigenlijk nog niet eerder tegen gekomen is ook niet zo raar want merk wordt wel gebruikt in het zout water gebeuren lees ik net en das niet mijn tak van hobby.

Ik ken deze leds niet maar merk wel dat ze onder verschillende namen worden aangeboden:
 
JMB zit hier op rond de 30 graden, kan nu niet bij mijn Easy LED, zal dat morgen tijdens onderhoud eens proberen te meten als ik de "voeler" er tussen krijg gefrommeld

Bekijk bijlage 289460 Bekijk bijlage 289461
IMG_20200213_161847.jpg


LED even op 100% gezet, 35 graden bovenop.
Bij 80% was het 31.5 graden.

Het water er onder is 28.0 graden.
 

Terug
Bovenaan