Verschil magnesiumnitraat en kaliumnitraat versus magnesium kalium.


F

fishtankrookie

Guest
Heb me weer suf gelezen afgelopen dagen. En tegenstrijdige dingen gelezen van tja het is mischien topic waardog of mensen die het verschil al daadwerkelijk onderbonden hebbben in de vorm succes of juist niet.

Wat ik las in een geheel ander forum ging het om calcium magnesium kalium. Daar werd gesteld 4:1:0.5 zelfs.

Twee scenario's en ik ga gewoon uit van leidingwater.
Hier komt uit de kraan 42 mg/g liter calcium. En 6 mg/l magnesium. Dus 7:1. Dus zou ik theoretisch dan gaan voor magnesium nitraat gaan. Tja waarom dan overstijgt het kalium het magnesium niet.

Ander scenario we gebruiken osmose en gaan de calcium halveren. Zou dan voor magnesium betekenen dat die ook gehalveerd is. Maar de verhouding blijft dan wel calcium magnesium 7:1. Van die optiek zou ik dan weer voor magnesiumnitraat gaan.

Ander forum stelt dat we eigenlijk veelste weinig kalium hebben. Want dat zou dan het dubbele van het calcium moeten wezen. De verhouding calcium magnesium en kalium heb ik van een compleet ander forum maar wat is nou waar in de praktijk.

Mijn ideale scenario is als het leiding water dan 6 mg magnesium is dan niet meer als nodig toe te voegen dan met kaliumnitraat aan gezien dat die dan fiks gemengd is met kalium.

Nou heb ik een paar weken terug een topic van Ben gelezen die per vergis verkeerd besteld heeft en nu dus kaliumnitraat gebruikt ipv de magnesiumnitraat.

Dus in geval als je afhankelijk bent van leidingwater kan het een factor wezen. Iedereen heeft geen osmose voorhanden. Wat is nou waar. Vanuit die ooghoek is dagelijks toevoegen dan we degelijk zinvol om dan in geval van toevoeging kaliumnitraat versus magnesium in toom te houden. Niet om het nitraat maar dan om de kalium. Via het Tom Barr forum kom ik dan op deze theorie. En daar blijft het eerst ook bij. Bij wijze van test heb ik dus de poeder magnesiumnitraat besteld.

Maar ik heb geen idee hoe hard magnesium en kalium in een aquarium gaan en nog nooit serieus na gemeten. Ja de gh maar dat is dan de samengestelde waarde van alle mineralen bij elkaar. Niet specifiek van magnesium.

Met osmose heb gewoon veel meer ruimte om het zelf te doseren. Denk ik???
 
Ik snap echt helemaal niet wat je nou bedoeld en wat je uiteindelijk wil.

Waarom willen mensen het altijd zo moeilijk maken? Zorg dat je kh, gh, no3 en po4 in orde zijn. Dan zal de rest ook wel goed zijn.

Er zijn een heleboel mensen die plantkunde gestudeerd hebben. En die verkopen een poedertje of flesje waar alle micro sporen in de juiste waarde inzitten.

Ze hebben dat zo afgestemd dat als je het ijzer op een bepaalde waarde houd. Dan zit de rest ook goed.

Als je nu zelf alles los wilt gaan toevoegen, dan moet je onderhand een chemicus en bioloog zijn.
En misschien een ICP thuis neerzetten met een argon tank ernaast.
Dan kun je ieder spoortje dagelijks meten.
 
Zelf ga ik altijd uit van het advies van Aquariumbemesting.nl. Dus ik maak een 500 ml. menging van het product als omschreven op de site en op het zakje. De advies dosering neem ik als (begin-)leidraad en pas dit eventueel aan na metingen én, eigenlijk voor mij belangrijker, de reactie van mijn planten. Ik gebruik trouwens leidingwater.
 
Het is ook afhenkelijk van hoeveel er in je leidingwater zit denk ik en dat meten we eigenlijk nooit dus welke verhouding je in de bak hebt is dan vaak nog de vraag.
Ik hoor eigenlijk ook nooit problemen met deze verhouding hoor.
 
Het is ook afhenkelijk van hoeveel er in je leidingwater zit denk ik en dat meten we eigenlijk nooit dus welke verhouding je in de bak hebt is dan vaak nog de vraag.
Ik hoor eigenlijk ook nooit problemen met deze verhouding hoor.

Nou ja, ik moet mijn methode, als hierboven omschreven, wel aanhouden want ik heb van dit soort zaken gewoon te weinig verstand. Maar kennelijk maakt dit niet uit want ik heb nog nooit aanwijsbare problemen in die richting gehad.
 
Dat ben ik met je eens Ben en die getallen qua verhouding zijn voor mij ook nieuw. Kan best zo wezen maar volgens mij is het belangrijker dat alles voor handen is voor de planten en in redelijke verhoudingen. Ik weet dat deze verhouding voor zeewater wel een rol speelt omdat met ik dacht te weinig magnesium de calcium weer niet goed kan worden opgenomen door de koralen maar ja dat is een andere tak van sport.
 
Nou ja, ik moet mijn methode, als hierboven omschreven, wel aanhouden want ik heb van dit soort zaken gewoon te weinig verstand. Maar kennelijk maakt dit niet uit want ik heb nog nooit aanwijsbare problemen in die richting gehad.
Bij mij geen gebrek aan verstand. Maar het is thuis ondoenbaar om dat allemaal in juiste verhoudingen te krijgen.
Als dit uberhaupt al nuttig zou zijn.

Jij zegt het al zo vaak. En ik ben het met je eens. Kijk naar de planten.
Als ze happy zijn. Zal het wel goed zijn.

En wat @jessicapilon zegt. Bij het zeegebeuren is het een andere koek. Daar is het belangrijk voor de koralen.
En praat je over heel andere getallen.
 
Heb me weer suf gelezen afgelopen dagen. En tegenstrijdige dingen gelezen van tja het is mischien topic waardog of mensen die het verschil al daadwerkelijk onderbonden hebbben in de vorm succes of juist niet.

Wat ik las in een geheel ander forum ging het om calcium magnesium kalium. Daar werd gesteld 4:1:0.5 zelfs.

Twee scenario's en ik ga gewoon uit van leidingwater.
Hier komt uit de kraan 42 mg/g liter calcium. En 6 mg/l magnesium. Dus 7:1. Dus zou ik theoretisch dan gaan voor magnesium nitraat gaan. Tja waarom dan overstijgt het kalium het magnesium niet.

Ander scenario we gebruiken osmose en gaan de calcium halveren. Zou dan voor magnesium betekenen dat die ook gehalveerd is. Maar de verhouding blijft dan wel calcium magnesium 7:1. Van die optiek zou ik dan weer voor magnesiumnitraat gaan.

Ander forum stelt dat we eigenlijk veelste weinig kalium hebben. Want dat zou dan het dubbele van het calcium moeten wezen. De verhouding calcium magnesium en kalium heb ik van een compleet ander forum maar wat is nou waar in de praktijk.

Mijn ideale scenario is als het leiding water dan 6 mg magnesium is dan niet meer als nodig toe te voegen dan met kaliumnitraat aan gezien dat die dan fiks gemengd is met kalium.

Nou heb ik een paar weken terug een topic van Ben gelezen die per vergis verkeerd besteld heeft en nu dus kaliumnitraat gebruikt ipv de magnesiumnitraat.

Dus in geval als je afhankelijk bent van leidingwater kan het een factor wezen. Iedereen heeft geen osmose voorhanden. Wat is nou waar. Vanuit die ooghoek is dagelijks toevoegen dan we degelijk zinvol om dan in geval van toevoeging kaliumnitraat versus magnesium in toom te houden. Niet om het nitraat maar dan om de kalium. Via het Tom Barr forum kom ik dan op deze theorie. En daar blijft het eerst ook bij. Bij wijze van test heb ik dus de poeder magnesiumnitraat besteld.

Maar ik heb geen idee hoe hard magnesium en kalium in een aquarium gaan en nog nooit serieus na gemeten. Ja de gh maar dat is dan de samengestelde waarde van alle mineralen bij elkaar. Niet specifiek van magnesium.

Met osmose heb gewoon veel meer ruimte om het zelf te doseren. Denk ik???
Ok dus als ik je goed begrijp ga jij ipv KNO3 MgNO3 gebruiken om de verhoudingen tussen Ca, Mg en K “beter” te krijgen volgens een artikel dat je hebt gelezen op thebarrreport?
Weet jij wat je huidige kalium nivo is? En wat gaat jouw NPK verhouding worden?
 
Bij wijze van test. Dus met magnesiumnitraat wekelijks op 10 mg/liter te komen. En dan de kalium apart toevoegen dus 5 mg/liter. Tis een test omdat ik toch nog soms last van algjes heb. Ik heb het gelezen en hoe meer ik dan lees hoe lastiger het word. Ach de kaliumnitraat was toch op. En ik kan de kalium apart doseren. Tja jezelf moeilijk maken ja klopt... maar dat waardes leidingwater uiteen lopen ja.
 
Nee die waardes weet ik niet. Wel die van de waterleidingmaatschappij thats it. Eat er in een week gebruikt word weet ik niet evenals wat het aquarium zelf produceert. Maar als de planten het goed doen neem ik aan van wel dan. Niet meten is dan ook het leuke van de ei methode dan. Dus nitraat versus fosfaat 20:2. Kan evenwels 1:10 zijn als 0,5:5. Etcetera. Ik weet niet als na een week of die verhouding nog steeds hetzelfde is.
 
En als verhoudingen niet zo intetesant zijn waarom word er dan zo gekoersd op die 2:20 dan? Fosfaat nitraat. Waar is dat dan op gebasseerd? Want immers als je ververst weet je niet wat de verhouding is??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja het antwoord van Marcel ik heb het idee dat die hard aan vakantie toe is denk ik.
 
De meeste plantenaquaria hebben een veel hoger kalium gehalte dan magnesium, zeker niet lager. "ideale verhoudingen" moet je sowieso met een korreltje zout nemen, die verschillen per plant, en dan ook nog per fase waarin de plant zich bevind. een jonge zaailing heeft een andere optimum dan een plant die bloeit.

Kalium heeft geen invloed op de GH.

ik gebruik magnesiumnitraat ipv kaliumnitraat. ik heb 100% demi-water en probeer zo weinig mogelijk toe te voegen, maar toch alle voedingstoffen voldoende te hebben (1/2 EI) en iets van GH en KH (1,5 en 1)

kaliumfosfaat
kaliumbicarbonaat
magnesiumnitraat
calciumsulfaat
sporen

is de meest compacte set die ik kon bedenken. Maar het ligt er maar net aan welke waarden je na streeft. voor de plant maakt het niet uit welke stoffen je gebruikt, en de verhoudingen zijn ook niet zo belangrijk, zolang alles maar voorhanden is. Planten kunnen zelf prima selectief voedingsstoffen opnemen. Er wordt vaak gezegd dat magnesiumnitraat de TDS minder verhoogt, en dat klopt ook wel, maar op 30 ppm nitraat is het verschil 13 ppm (18,92 ppm Kalium vs 5,88 ppm Magnesium) ook niet bepaald de wereld.
 
Oke stel we nemen een aquarium en die zit op noem maar wat fosfaat en nitraat. Laten we es gek doen en we gaan de fosfaat fix omhoog doen. Dus 4:20. Tja last van alg jen dat nou. Want nitraat en fosfaat is aanwezig. Vremd dan zoals we dat op zien drenths zegt.
 
En als verhoudingen niet zo intetesant zijn waarom word er dan zo gekoerd op die 2:20 dan? Fosfaat nitraat. Waar is dat dan op gebasseerd? Want immers als je ververst weet je niet wat de verhouding is??

Men houdt de 20/2 aan als toevoeging omdat er normaliter niet zoveel wordt verbruikt en je dus nooit tekorten kan krijgen. Mijn verbuik hier met de EI was zo n 10/1 dus door de EI te volgen met een dosering van 20/2 weet je zeker dat je geen tekorten krijgt. En dat is nu net de bedoeling van de EI.
 
En als verhoudingen niet zo intetesant zijn waarom word er dan zo gekoersd op die 2:20 dan? Fosfaat nitraat. Waar is dat dan op gebasseerd? Want immers als je ververst weet je niet wat de verhouding is??

Dat is een fout, zo denk ik, die velen maken. Die 20 : 2 oftewel NO3 : PO4 is geen wetmatigheid. Het is een (begin-) leidraad!
 
Ik vroeg alleen maar om de bemesting calciumnitraat versus kaliumnitraat. Als er dan verhoudingen zijn. Ja dan ook die 2:20. Maar heb het idee dat de dicipelen van de ei zich ontzettend aangesproken voelen. Dat was eigenlijk de doelstelling niet en mag willem666 zijn commentaar weer de kerstzak in doen.
 
Ik vroeg alleen maar om de bemesting calciumnitraat versus kaliumnitraat. Als er dan verhoudingen zijn. Ja dan ook die 2:20. Maar heb het idee dat de dicipelen van de ei zich ontzettend aangesproken voelen. Dat was eigenlijk de doelstelling niet en mag willem666 zijn commentaar weer de kerstzak in doen.
Aan het begin was het nog magnesiumnitraat toch?
 
Ja klopt ben evenwels aan vakantie toe tuinkabouter
 
Maar is het nou een toevoeging aan de vraag? Vind het wel leuk deze onderbroekenlol daar niet van. Ik ga straks naar de wok en wil mijn buikspriertjes niet al te gek belasten.
 
Als ik zo'n bakkes zie dan denk ik altijd die heeft vast de airfryer bitterballetjes gehad. Die zijn ook heet heur. Hihi
 
Dus magnesiumnitraat of kaliumnitraat toevoegen??

Met als doel het nitraat gehalte verhogen??

Dan kaliumnitraat.

Want magnesiumnitraat rommelt ook aan de gh. En als de gh goed is, dan wil je die niet verstoren.

Daarnaast zal kalium zich nooit met andere ionen bemoeien. Alle kalium combinaties zijn goed wateroplosbaar.

Magnesium kan met andere sporen een neerslag vormen. En dat wil je niet.

Magnesium(nitraat, fosfaat, sulfaat, etc) ga je alleen gebruiken bij een tekort aan magnesium. En dat is er maar zeer zelden.

Voor het verhogen van de gh zijn andere mengsels beter. Want je wilt ook de calcium toevoegen.

Nu ga ik genieten van mijn vakantie.:D
 
Fijne vakantie Marcel. En weer leuke info. Ik denk dan bij mij eigen dat ik teveel lees en dan inderdaad dan lastig word. Het ei van Columbes had ik er ook niet van verwacht.
 
Hoe meer je leest, des te moeilijker het wordt.

De kunst is het, om alleen het relevante voor jou er uit te filteren.

Wat ik vaak merk, is dat er vaak heel moeilijk wordt gedaan over iets totaal onzinnigs.
Maar in 1% van de gevallen is het dan wel nuttig.
 
Hoe meer je leest, des te moeilijker het wordt.

De kunst is het, om alleen het relevante voor jou er uit te filteren.

Wat ik vaak merk, is dat er vaak heel moeilijk wordt gedaan over iets totaal onzinnigs.
Maar in 1% van de gevallen is het dan wel nuttig.
Zoals iemand die 99% van z'n tijd bezig is met zelfmoordplannen en uiteindelijk per ongeluk onder de trein komt? :br::D:D:D
 
Nou Ben mooi dat je lachend de kerstdagen door komt en dan het nieuwe jaar lachend in gaat.
 
Marcel wat is er dan wel relevant?? Als het om bemesting van een aquarium gaat?? Leg es uit aangezien ik graag lees heb ik er wel interesse in.
 

Terug
Bovenaan