Verschil magnesiumnitraat en kaliumnitraat versus magnesium kalium.


Dus magnesiumnitraat of kaliumnitraat toevoegen??

Met als doel het nitraat gehalte verhogen??

Dan kaliumnitraat.

Want magnesiumnitraat rommelt ook aan de gh. En als de gh goed is, dan wil je die niet verstoren.

Daarnaast zal kalium zich nooit met andere ionen bemoeien. Alle kalium combinaties zijn goed wateroplosbaar.

Magnesium kan met andere sporen een neerslag vormen. En dat wil je niet.

Magnesium(nitraat, fosfaat, sulfaat, etc) ga je alleen gebruiken bij een tekort aan magnesium. En dat is er maar zeer zelden.

Voor het verhogen van de gh zijn andere mengsels beter. Want je wilt ook de calcium toevoegen.

Nu ga ik genieten van mijn vakantie.:D
Nee calcium in overvloed 42 mg/l maar liefst dus toevoegen lijkt me niet.
Met kalium verhoog je de geleidbaarheid wel weer fiks dat dan weer wel. Maar stel nou dat ik het calcium met osmose ga halveren dan zou de magnesium dat ook doen. Maar als iemand nou es kon vertellen wat een plant nou aan magnesium op neemt weet niemand. Dus hier komt 6 mg/liter uit de kraan na halvering dus 3 mg/l. Kan genoeg wezen maar als niemand weet wat een plant aan magnesium gebruikt valt er niks over te zeggen. Zowel voor mijn redenatie niet als die van jou.
 
Maar als iemand nou es kon vertellen wat een plant nou aan magnesium op neemt weet niemand. Dus hier komt 6 mg/liter uit de kraan na halvering dus 3 mg/l. Kan genoeg wezen maar als niemand weet wat een plant aan magnesium gebruikt valt er niks over te zeggen.
Het verbruik is natuurlijk afhankelijk de groeisnelheid van de plant. Maar de target Mg word in de regel op 6 ppm gehouden. :thumbs: (EI gebaseerd)
 
Ja oke dus na verversing is het 6 ppm. En na een week?? Nog steeds 6ppm of is er zoveel gebruikt dat er 2 ppm over is?? Maar oke als er 6 ppm in het leidingwater zit dan zal het wel niet zo'n vaart lopen dan.
 
Een kleine update. Na een week met magnesium nitraat knalt in 1 keer de valisnaria mini omhoog. Die ging moeizaam eerst. Maar prefereert ook een hogere Gh als ik me niet vergis. En nog steeds geen alg op het glas van het aquarium. Ik moet er wel bij vermelden dat ik ook aan de curculatie geknooit heb.

Omdat ik een juwel binnenfilter heb viel de circulatie gewoon tegen zeker als het aquarium dichter groeit. Heb er nu een spraybar op gebeunt en het resultaat valt me niet tegen. De bodem blijft veel schoner en de planten die eerder niet bewogen doen nu ook lekker mee. Dus het zou niet eerlijk wezen om te zeggen dat het nu aan het magnesium nitraat te wijten is.

Ik weet dat er een paar topics zijn geweest over een spraybar op een juwel binnenfilter en dat het debiet van de pomp hard achter uit denderd. Ik heb de spraybar dan ook niet helemaal boven in maar zo'n 8 cm onder het water niveau dus het water hoeft dan ook niet zover omhoog. Dus kijk het nog even twee weken aan. Als het zo blijft ga ik de spraybar perfecrtioneren dat het ook mooi is voor het zicht. Helaas is een potfilter geen optie want ik mag absoluut geen gaten in de achterwand van de dressoir maken van de vrouw. Vandaar dan deze optie proberen dan.
 
Zo dan. Alleen het gele gedeelte wil ik dan van doorzichtig buis maken en als het kan de spraybar ook. Ik heb in de kennissenkring iemand die dat geweldig kan bochten buigen etc.
 

Bijlagen

  • 20200102_170125.jpg
    20200102_170125.jpg
    120.5 KB · Weergaven: 140
Een kleine update. Na een week met magnesium nitraat knalt in 1 keer de valisnaria mini omhoog. Die ging moeizaam eerst. Maar prefereert ook een hogere Gh als ik me niet vergis. En nog steeds geen alg op het glas van het aquarium. Ik moet er wel bij vermelden dat ik ook aan de curculatie geknooit heb.

Omdat ik een juwel binnenfilter heb viel de circulatie gewoon tegen zeker als het aquarium dichter groeit. Heb er nu een spraybar op gebeunt en het resultaat valt me niet tegen. De bodem blijft veel schoner en de planten die eerder niet bewogen doen nu ook lekker mee. Dus het zou niet eerlijk wezen om te zeggen dat het nu aan het magnesium nitraat te wijten is.

Ik weet dat er een paar topics zijn geweest over een spraybar op een juwel binnenfilter en dat het debiet van de pomp hard achter uit denderd. Ik heb de spraybar dan ook niet helemaal boven in maar zo'n 8 cm onder het water niveau dus het water hoeft dan ook niet zover omhoog. Dus kijk het nog even twee weken aan. Als het zo blijft ga ik de spraybar perfecrtioneren dat het ook mooi is voor het zicht. Helaas is een potfilter geen optie want ik mag absoluut geen gaten in de achterwand van de dressoir maken van de vrouw. Vandaar dan deze optie proberen dan.

Het moet toch niet gekker worden! Wie gaat er nu over het dressoir? Ik zou het volgende willen voorstellen. Je moet aan je vrouw vragen, "waar moet het gat komen?" Vrouwen kunnen slecht beslissen dus het zal vrij lang duren eer er een antwoordt komt. Vlak voordat het antwoordt dreigt te komen treed je krachtdadig, zoals wij mannen zijn, op en vertel je haar, "dit duurt te lang, ik ga hier het gat boren! " Na deze eerste seksistische opmerking die ik maak in 2020 weet je nu waarom er géén gaten zitten in ons dressoir... Succes! :thumbs:;)
 
Haha Ben tis een aparten hoor. Stiekem gaat niet want als er in 1 keer een potfilter in de kast staat is wel heel verdacht. Maar zit wel wat in dan is het kwaad al geschied. Tja mischien een week gefoeter en ge mopper dat dan wel.
 
Zo'n kast is het die trek je ook zomaar niet naar voren. Ik was indertijd blij dat dat ding op de plek stond. Zwaar hoor...
 

Bijlagen

  • 20200102_182718.jpg
    20200102_182718.jpg
    128.6 KB · Weergaven: 148
Zo'n kast is het die trek je ook zomaar niet naar voren. Ik was indertijd blij dat dat ding op de plek stond. Zwaar hoor...

Zo'n kast? Daar zou een gat niet in misstaan hoor! Ik zou er een maken achter het deurtje. Die staan immers niet altijd open? Bovendien kan je er wel iets voor zetten. Wij komen, zo denk ik op te merken aan je zinsbouw, uit dezelfde streek dus het is "naoberplig" dat ik je help... :petjeaf:
 
Een kleine update. Na een week met magnesium nitraat knalt in 1 keer de valisnaria mini omhoog. Die ging moeizaam eerst. Maar prefereert ook een hogere Gh als ik me niet vergis. En nog steeds geen alg op het glas van het aquarium. Ik moet er wel bij vermelden dat ik ook aan de curculatie geknooit heb.

Omdat ik een juwel binnenfilter heb viel de circulatie gewoon tegen zeker als het aquarium dichter groeit. Heb er nu een spraybar op gebeunt en het resultaat valt me niet tegen. De bodem blijft veel schoner en de planten die eerder niet bewogen doen nu ook lekker mee. Dus het zou niet eerlijk wezen om te zeggen dat het nu aan het magnesium nitraat te wijten is.

Ik weet dat er een paar topics zijn geweest over een spraybar op een juwel binnenfilter en dat het debiet van de pomp hard achter uit denderd. Ik heb de spraybar dan ook niet helemaal boven in maar zo'n 8 cm onder het water niveau dus het water hoeft dan ook niet zover omhoog. Dus kijk het nog even twee weken aan. Als het zo blijft ga ik de spraybar perfecrtioneren dat het ook mooi is voor het zicht. Helaas is een potfilter geen optie want ik mag absoluut geen gaten in de achterwand van de dressoir maken van de vrouw. Vandaar dan deze optie proberen dan.
Als je stopt met de magnesium nitraat en de aanslag komt terug weet je genoeg
 
Maar komt dat door de nitraat of de magnesium??:juggle:
Heb het niet na gezocht maar dacht dat TS voorheen KNO3 doseerde en is overgestapt op MgNO3 omdat het op was en andere mooie ratio’s met streefwaardes heeft gevonden dan de gebruikelijke EI of RR en deze wilde testen/proberen.
 
De dosering nitraat blijft gewoon hetzelfde. Dus dan door de magnesium. Als ik na een evaluatie een paar weken weer kalium nitraat ga toevoegen en die aanslag zou terug komen dan zou het daarin kunnen zitten wat ik toch betwijfel aangezien de meeste mensen gewoon kalium nitraat gebruiken en prachtige bakken hebben. De aanslag op de ramen was niet het enige alg probleem. Met name op de deadspots was het raak met draadalg. Dus de circulatie zou het dan eerder zijn achteraf. Maar dat is nog te vroeg om conclusies te trekken omdat de verandering nig maar sinds een week is.
 
Heb het niet na gezocht maar dacht dat TS voorheen KNO3 doseerde en is overgestapt op MgNO3 omdat het op was en andere mooie ratio’s met streefwaardes heeft gevonden dan de gebruikelijke EI of RR en deze wilde testen/proberen.
Juist.
 
In ieder geval kan ik wel zien dat het aquarium veel schoner blijft. Vooral bij de voorruit van het aquarium was altijd een drama en achter in het midden. Altijd veel rommel wat gewoon bleef liggen. Op die plekjes stak iedere keer baardalg en draadalg de kop op. Waardoor iedere keer in mum van tijd de bodemplanten onder de alg zaten. Heb nu nieuwe geplant en die blijft mooi schoon tot nu toe. Maar niet door het magnesium nitraat dat geloof ik niet.
Wel is het zo dat wanneer de gh te hoog word ik gewoon weer terug ga naar kalium nitraat. Want die is wel van 8 naar 10 dhgegaan. Bij de volgende verversing moet die niet naar 12 gaan. Nou gelukkig heb ik er ook een zakje kalium nitraat er bij besteld en de kleibollen mix. 1 zakje bestellen kan toch al niet moet boven een bepaald bedrag uit komen.
 
Dat is altijd het verwarrende bij veel aquarioten.

Maar wil je ergens een conclusie aan kunnen trekken, moet je slechts één parameter tegelijk veranderen. En daarbij ook nog veel geduld opbrengen.

Nu tastten we compleet in het duister voor wat betreft het hele doel van dit topic.
Verschil magnesiumnitraat of kaliumnitraat.

Omdat TS zowel de dosering alsmede de circulatie heeft aangepast.

Gevaar hiervoor is dat men onterecht conclusies gaat verbinden aan de dosering van magnesiumnitraat en algen.

Tevens vraag ik mij ook af of de TS de dosering nitraat met beide stoffen gelijk heeft gehouden.

Magnesiumnitraat is een 2 waardige nitraat leverancier met dus andere verhoudingen als de kaliumnitraat.
Met andere woorden, is de hoeveelheid nitraat in het aquarium ook gelijk gebleven?

Sorry voor deze kritische noot.
 
Ja ja voeg dus gewoon 20 mg/l nitraat toe. Dacht dat ik dat ook al eerder gezegd had. Dus volgens de gebruiks aanwijzing stijgt de magnesium dan met 4 ppm.
 
Werd toch op een ander forum beweerd? En het water circuleerde eerst ook alleen somigge plekken niet. Sterker nog ook op plekken waar de planten wel bewogen kwam evenwels alg. Alleen in iets mindere mate.
 
Maar na alle reacties kan ik concluderen dat antagonisme in de aquarium wereld niet op gaat. Dus dat bepaal de voedings soorten elkaar tegen kunnen werken. Sorry ik ben ook maar een leek en heb het ook niet van mijzelf.

Ging er ook om als er meerdere leden ook magnesium nitraat gebruiken en als er dan merkbare resultaten zijn.

Vanmorgen de wekelijkse verversing gedaan. En de voorruit was weer groen. Wel makkelijk te verwijderen dat dan weer wel. Wel waren de algen wat meer haarachtig wat langer zeg maar. Maar het verwijderen alg op de voorruit is bij meer leden een wekelijkse activiteit.??
 
Glas schoonmaken doe ik ook 1-2x per week, maar daar ontkom ik niet aan met een doorkijk bak.
Begint met een wittige waas en daar groeien dan vanzelf algen op
 
Ja klopt. Van ver af zag ik het niet. Ik heb een lichtkap die til ik eraf en zet ik achter het aquarium. Dan valt het pas op. Enig idee waar die witte waas weg kan komen? Als ik er niks aan doe dan na een week zijn ze groen en wuiven lekker mee in de stroming. Als het bij de voorruit blijft dan teken ik er voor. Ik maak het altijd schoon met een oude pas en zet de pomp uit. Maar dat was er altijd al staat los van nitraat kalium en magnesium kalium. Dat geloof ik niet.
Zou het schaden voor het aquarium als ik nou tijdelijk magnesium nitraat gebruik??
 
Ik heb altijd gedacht dat het eiwitten zijn die neerslaan op het glas.
Geen idee of dat klopt, wat ik inmiddels wel weet is dat het iets minder erg is met UV-C, maar niet noemenswaardig.
 
Die had ik al een keer gelezen en is ook intererresant. Ik gebruik trouwens gewoon de EI en met succes overigens. Denk dat het meer met de stroming te maken heeft. Dat blijft tot nou aan toe een succes die geimproviseerde spraybar. Datt antagonisme is meer agrotechnies denk ik dan omdat ik heel veel mooie EI bakken zie. Dat mag gezegd worden.
 
Die had ik al een keer gelezen en is ook intererresant. Ik gebruik trouwens gewoon de EI en met succes overigens. Denk dat het meer met de stroming te maken heeft. Dat blijft tot nou aan toe een succes die geimproviseerde spraybar. Datt antagonisme is meer agrotechnies denk ik dan omdat ik heel veel mooie EI bakken zie. Dat mag gezegd worden.

Mooie woorden moet ik zeggen :thumbs: :thumbs:
 
Tja de eiwitten die dan tegen de ramen slaan doe je dan weinig aan. In mijn geval misschien teveel voeren. Heb er een partij jonkies in en ben altijd bang dat die tekort komen. Het klinkt wel plausibel. Schokkend is is niet veegt het ook zo weer weg. Met de magnesium nitraat niks geen verschil vind ik.
 
Euhh jij zat er toch niet verlegen om?? Hihi. Dat bestaat niet
 
Na zo'n zes weken magnesium nitraat gebruiken is uitgedraaid op een complete ramp. Draadalg en nog es draadalg. Planten staan na genoeg stil. Zelfs het sterrenkruid doet nagenoeg niks. Het is net alsof ze niks geen voedingsmiddelen stoffen opnemen. Waardoor draadalg er gretig van snoept. Doorstroming is oké alles gecheckt moet het daar wel inzitten. Terug naar het oude recept en een lange strijd om de draadalg weer weg te krijgen.

Eind conclusie ik heb er spijt van en blijf vanaf nu bij het oude recept. Toch vraag ik me af als de extra magnesium die ik toevoegde, dan een rem is om de andere npk op te nemen.
 
Na zo'n zes weken magnesium nitraat gebruiken is uitgedraaid op een complete ramp. Draadalg en nog es draadalg. Planten staan na genoeg stil. Zelfs het sterrenkruid doet nagenoeg niks. Het is net alsof ze niks geen voedingsmiddelen stoffen opnemen. Waardoor draadalg er gretig van snoept. Doorstroming is oké alles gecheckt moet het daar wel inzitten. Terug naar het oude recept en een lange strijd om de draadalg weer weg te krijgen.

Eind conclusie ik heb er spijt van en blijf vanaf nu bij het oude recept. Toch vraag ik me af als de extra magnesium die ik toevoegde, dan een rem is om de andere npk op te nemen.
Wanneer ik dit topic doorlees blijf ik erbij dat ik van het grootste deel niets begrijp maar ook het nut niet inzie van het besprokene. Nu lees ik dus over draadalg problemen. De oorzaak daarvan ligt in een CO2 tekort. Dat zou ik dus eerst oplossen. Verder zou je de draadalg zoveel je kan moeten verwijderen, ook van decoraties e.d. Aangetaste planten ook schoonmaken en te zwaar beschadigde bladeren verwijderen. Waterwaarden moeten op orde zijn. Het lijkt me dat experimenten met extra (?) magnesium en/of kalium even achterwege zouden moeten blijven?
 

Terug
Bovenaan