Verstekeling in de bak: welke slak is dit?


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Vandaag in onze nieuwe bak die nog staat in te draaien, een verstekeling ontdekt:
IMG_7267.jpg


Welke zou dit zijn? Is dit een poelslak? :eek:
 
Oei. Dat schijnt wat minder fijn te zijn. Wat raad je me aan: direct verwijderen, even zijn gang laten gaan (hij is lekker bezig met de opstart-bruinalg) of straks er een anatome helena in (en dan nog maar even geen appelslakken). Ik heb (nog) geen broers of zusjes ontdekt.
 
poelslak lijkt me

verwijderen is beste optie

waar er 1 zit
zitten er meestal meerdere
 
Dan gaan we Slibby (zo is ie genoemd door zoon) straks maar even naast het huis in de sloot zetten. Wij wonen tenslotte hier in Friesland vlak aan een... poelengebied! :giggle:
 
Haha, nou ja ze zijn wel nuttig opzich maar ja je moet waken voor een plaag.
 
Inmiddels een goed topic alsnog hier gevonden: https://aquaforum.nl/threads/welke-slak-is-dit.88452/ Ik lees daar eerst even verder. Dank voor de tips!
Ik hou Slibby voorlopig even in dienst, er ligt door bakwisselingen en opstart best wat bruinalg en resten waterpest nog in de bak. En blijkbaar gaat het goed met de waterwaarden want hij heeft het naar zijn zin. Haalt leuke capriolen uit op het javamos en racet gezellig over het hout.
 
Ik had willem als eerste bewoner. Van mij mocht ie ook blijven. Na een week of 6 had ik honderd willems. Ik heb twee keer de meest brutale wegggehaald maar eigenlijk zo gelaten. Maar toen de bak tot rust kwam werden vanzelf de slakken minder. Nu zie ik ze nauwelijks. Overdag zitten ze in de schaduw en vrij diep in de soil. En in het donker racen ze overal rond. Als ik nu in de bak kijk zie ik er er stuk of 5. Ze hebben nog nooit een levende plant opgegeten. Ook niet toen ze met zoveel waren.
 
Slibby (b)lijkt overigens een puntige blaashorenslak te zijn. Huisje draait de andere kant op. Wij zijn volgende week een paar dagen weg: benieuwd hoeveel Slibbies we bij thuiskomst aan gaan treffen! :DD
 
Dat word dan Slibby, Slabby, Slobby, Slebby etc.
 
Dit waren ook mijn eerste bewoners. Zijn er ondertussen flink meer. Bij te veel verhuis ik ze naar de wekfles aquarium slakken hotel van mijn zoontje. Ze laten ook de planten met rust en zijn in mijn nano met alle slakjes en garnalen en 1 cpo de waterwaardes prima.
 
Inmiddels een eerste frutje eitjes onder een blaadje van de Crypto ontdekt eerder deze week. Twee dagen daarna het tweede aan de voorruit. Eerste frutje naar een jampotje verhuisd met blaadje en wat waterpest. Elke dag even met vergrootlens op de telefoon ontwikkeling van de eitjes volgen is leuk.
4211E8B3-50CB-433A-8689-C682D7ECF0A2.jpeg

Tegelijk met vergroten ook een (naar ik meen) detritus wormpje ontdekt (bovenaan zichtbaar) overigens. Zal wel ook met plantje mee zijn gekomen, aangezien ik vermoed dat Slibby niet groter dan een eitje was bij binnenkomst gelet op tijd tussen planten in de bak en ontdekking.
 

Terug
Bovenaan