Wat is er nieuw

verticaal hangende gup (man)

Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Leeftijd
36
Dag aquarianen,

24-2-2016 waarde opmerkingen
No3 (nitraat) 0/5 tussen de 0 en de 25mg/l
No2 (nitriet) 0 Moet nul zijn
GH (hardheid) 4 (tussen de 6 en de 16)
KH (carbonaat) 20 (tussen de 4 en de 10, prima)
Ph (zuurgraad) 8 (tussen de 6.5 en de 7.5, het liefst aan de lage kant)
Chloor (moet nul zijn) 0 Moet nul zijn

Afgelopen 2 weken waardes stabiel met 10 tot 15% verversing

60 liter aquarium (schat zo'n 45 liter zwemwater)
Temp: 25 graden

Vissen: 3 guppen man en 15 neon tetras

probleem:
Gister ontdekte ik dat ��n van mijn guppen (de grootste) iedere keer met zijn kont naar beneden zakt, hij heeft een grote staart maar die kan naar mijn idee niet van de ��n op de andere dag te zwaar zijn. Als hij zakt blijft hij even zo hangen waar na hij zichzelf weer hersteld, om dan weer verticaal te gaan hangen.

Hij oogt verder gezond en kan qua uiterlijk geen verschil ontdekken bij de andere 2. Ik heb s'nachts een luchtpomp aan en heb nu de klep van de bak open om misschien een overschot aan co2 uit te sluiten die ik toevoeg middels een diffusor (24/7). Het gaat om een gup maar goed ik wil op alle visjes goed passen. Ik zie al dat zo'n soort topic eerder is aangemaakt maar die vissen die ik zag, zagen er ook echt ongezond uit.

Het aquarium draait sinds half december. Ohja, de KH is erg hoog en de GH best laag. Iemand idee�n waarom KH zo hoog kan zijn, zijn uiteraard ook welkom.

Ik hoor graag van jullie, want ik zal uiteraard niet de eerste zijn die dit overkomt!

Groetjes Ruben,

Dit lijkt toch een te zware staart. Op een gegeven moment is het gewoon te zwaar.

Trouwens de natuurlijke drift van Gupmannen is paren. Ze vrouwen onthouden is het tegen houden van natuurlijk gedrag en dat is niet goed.

Dank voor de reactie ik kijk het even aan.

Botia zei:
Trouwens de natuurlijke drift van Gupmannen is paren. Ze vrouwen onthouden is het tegen houden van natuurlijk gedrag en dat is niet goed.

Gelijk heb je, de guppen zijn niet echt agressief tegen elkaar. Beetje stoer doen verder niet. Maar heb destijds de afweging gemaakt, ik wil geen jonge guppen aangezien dat heel rap kan gaan. Had anders voor een betta gekozen, maar wil er nog garnalen bij doen. Dus leek me dit het beste :thumbs:

Rouwtetra's toevoegen en er blijft geen jong in leven. 😉

Woon je toevallig in Belgi� of heb je een waterontharder op je waterleidingen staan? Dan zouden deze waardes nl. wel kunnen.

En de rouwtetra's eten geen garnalen?

Ik dacht ook gelijk aan een te zware staart.
Heb zelf in mijn 60 liter het overschot aan gup mannen dat ik had gehad, het waren er ca 15 en ze waren erg levendig. Bij de dames zijn ze iets rustiger vermoed ik maar het kan ook zo lijken omdat bij 15 mannen altijd wel een paar aan het imponeren zijn. Ze waren supergezond en zaten goed in hun velletje. Als je er toch dames bijneemt is het altijd handig om een adresje achter de hand te hebben voor levend voer. Klinkt hard maar overbevolking is harder.

Nee, die zullen weinig tot geen garnalen eten. Je ziet het ook hun bek dat is een bek naar bovengericht waardoor ze moeilijk Garnalen van de bodem of tussen de planten vandaan plukken. Maar af en toe zal er best wel een jonge garnaal sneuvelen.

Th6l06ddlBjDvT8SULkuB7NFvVjlc4v_.jpeg

Oh? Weer wat geleerd. Er zal af en toe ook een jong sneuvelen door de guppen dus dat is dan om het even.

Nou het is helaas geen te zware staart, hij hangt nu zwaar spastisch te doen in m'n schepnet. Echt idioot, op de kop zwemmen, rondjes tollen, bekje gaat snel op en neer en kieuwen ook. Donkerbruin vermoeden dat hij morgen op apegapen ligt.

Dat verticaal hangen van gister en vanochtend was dus wel een voorteken van iets serieuzer.

meksjoef zei:
Woon je toevallig in Belgi� of heb je een waterontharder op je waterleidingen staan? Dan zouden deze waardes nl. wel kunnen.

Nee Friesland, het water is hier vrij hard.

Rubz zei:
Nou het is helaas geen te zware staart, hij hangt nu zwaar spastisch te doen in m'n schepnet. Echt idioot, op de kop zwemmen, rondjes tollen, bekje gaat snel op en neer en kieuwen ook. Donkerbruin vermoeden dat hij morgen op apegapen ligt.

Dit probleem heb ik ook gehad, met een black molly 2�
Geen idee wat het is maar ik woon ook in Friesland dus ons water is denk ik gewoon behekst :stars: 😀
Ik heb ze bijde keren uit hun leiden verlost, lijkt het bij jou ook dat hij zijn staart nket meer recht kan doen?

Hij hing vooral scheef, was hem gisterochtend kwijt. Hing hij verticaal stil in de cacomba. Toen ik hem met het schepnetje wilde pakken schoot hij ineens vet snel weg. Hij hangt nu sinds gisteravond in het schepnetje aan het wateroppervlak. Ik heb iets gelezen over een zwemblaas die niet deugt en dit kan komen door teveel lucht happen tijdens het voeren. Ik voer met een pincet onder water maar de neon tetra's kapen alles voor zijn neus weg. Dus hij mist nogal vaak met zijn trage logge lijf. Een paar dagen in het schepnetje hangen zou kunnen helpen. Raakt hij in ieder geval niet zo gestrest van het getol en laten de andere guppen hem ook met rust.
Als dat niet helpt dan zwemt hij helaas door de riolering naar de zevende hemel.

Nooit een levende vis door het toilet spoelen. Dat is een ellendig einde.

tikje op de kop en dan de plee in. Dat is beter inderdaad

Hij leeft nog steeds! 2 dagen in het netje aan het wateroppervlak. Nu zwemt hij redelijk normaal, alleen de staart hangt 'verzwaard' naar beneden. Maar toch hij eet en zwemt weer.

even een update, van de oorspronkelijke 3 man guppen, is er nog ��n over. Degene van deze topic heb ik maar een tikje gegeven nadat hij een aantal dagen op de bodem lag. De 2e dooie gup heeft 2 dagen met opgezette kieuwen aan het wateroppervlak gezwommen had geen eetlust meer en lag de volgende ochtend dood op de bodem. Denk dat de bak iets te vol zat. Heb nou nog ��n stoere gup die schijt heeft aan de colisa lalia's erg leuk om te zien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan