Maar hoe zit het dan met het afbreken van het ijzer in bv de Profito want de TS kan wel meten maar is dat wel betrouwbaar dan??
Dat hangt toch af van de gebruikte chelaten en de ph??
Dat hangt toch af van de gebruikte chelaten en de ph??
Een goed voorbeeld van waarom je best eerst de samenstelling leest alvorens het in een aquarium te gebruiken.JurgenD zei:
Trouwens, die zakjes zijn geen complete bemesting.
Wil je een alternatief voor profito moet je zijn vloeibare bemesting kopen...
Ook lees ik dat gechelateerd ijzer niet of slecht meetbaar is.
Maar hoe zit het dan met het afbreken van het ijzer in bv de Profito want de TS kan wel meten maar is dat wel betrouwbaar dan??
Met een normale po4 zal die de zeer stabiel zijn.
gapak zei:Veel of weinig fosfaat zal weinig uitmaken. Eens het ijzer zijn chelaat verliest zal het 'weg'reageren. Is er fosfaat aanwezig? Dan met fosfaat. Is er geen fosfaat aanwezig? Dan met water. Wil je het ijzer toch zonder chelaat in oplossing houden tot 0,1 ppm? Dan heb je een pH < 3 nodig. En dan nog zit je met het probleem dat het ijzer oxideert en dus lastiger te gebruiken wordt door planten.
Elk zakje Micro+ in 500ml water geeft:
Fe +0.48
Mn +0.129
Zn +0.026
Cu +0.026
B +0.057
Mo +0.006
Cl +0.994
Co +0.004
K +1.049
SO4 +0.78
Mg +0.197
Samenstelling:
Ijzer, Mangaan, Boor, Zink, Koper, Molybdenum, Kobalt, Aluminium, Titanium, Nikkel, Jodium, Kalium, Calcium, Magnesium, HEEDTA, DTPA, EDDHMA,
Mijn ervaring zegt dat ijzer langer aanwezig blijft in water met pakweg po4 0.2-0.4 dan in een omgeving met po4 1-2ppm. En dat verschil is behoorlijk groot.
Ook wie Easylife ferro(ijzergluconaat) doseert in water met po4 boven de 1.5ppm zal merken dat het ijzer een witte mist achter laat.
Bij lage po4 heb je dat helemaal niet.
Dit alles bij een pH van 6.3-6.5 op 24�C
Dan moetje maar eens FeSO4*7H2O toevoegen, is niet gechelateerd en toch meetbaar. Beter meetbaar als chelaten zelf.gapak zei:Ook lees ik dat gechelateerd ijzer niet of slecht meetbaar is.
Tenzij je ver achter de komma kan meten met je ijzertestsetje mag je er zeker van zijn dat je gechelateerd ijzer meet. Zonder chelaat blijft dat ijzer namelijk niet in oplossing. Ongechelateerd ijzer is dus sowieso niet te meten.
Als je zeer zeker wil zijn moet je geen CSM+B gebruiken. Dat word in grote hoeveelheden gemengd, en zo verder verdeeld waardoor je niet weet hoeveel er van wat in jou zakje zit. En als je dan nog het advies gaat volgen van een paar gram op te lossen, ben je nog verder van huis.gapak zei:bovendien is het moeilijk hier steeds zeker van te zijn want niet te meten. Vandaar dat ik op csm+B was uitgekomen. Heb het onlangs voor de eerste keer gebruikt om te 'testen' en nu staat het klaar om te gebruiken als de rest van mijn 'rommel' op is (weggooien vind ik nu ook zonde). Momenteel test ik dan ook weer i.c.m. dtpa 7%. Maar zoals ik hierboven al heb beschreven, heb ik daar 'in theorie' grote twijfels bij en lijkt het 'beter' chelaat t.o.v. edta het enige voordeel.
EDDHMA geeft meestal nog het beste resultaat, zeker in bodems met een hogere pH.
Dan moetje maar eens FeSO4*7H2O toevoegen, is niet gechelateerd en toch meetbaar. Beter meetbaar als chelaten zelf.
Als je zeer zeker wil zijn moet je geen CSM+B gebruiken. Dat word in grote hoeveelheden gemengd, en zo verder verdeeld waardoor je niet weet hoeveel er van wat in jou zakje zit.
En als je dan nog het advies gaat volgen van een paar gram op te lossen, ben je nog verder van huis.
Ipv DTPA 7% kan je beter de 11% nemen, werk je wat goedkoper.
Ik zal maar niet vragen waar die letters voor staan
Volgens mij geeft aquariumbemesting.nl op de site het advies om per keer ...gram csm+b toe te voegen en dan weet je niet wat er net in dat beetje poeder zit. Ik denk dat dit wordt bedoeld Gapak.
De 11% wil niet zeggen dat er met NH4 gewerkt word, dat is enkel het ijzergehalte. Diegene die jij bent tegengekomen zal per toeval met NH4 geweest zijn, de meeste zijn met Na.gapak zei:Ipv DTPA 7% kan je beter de 11% nemen, werk je wat goedkoper.
Als ik de sdsen mag geloven is het enige verschil tussen beiden dat de 'nevenionen' bij 7% natrium is en bij 11% ammonium. Dus nee bedankt, dan liever 7%. En als dtpa beter is, is het feit dat onze aquariumplanten tweewaardig ijzer boven driewaardig ijzer verkiezen dan een fabeltje?
Zoals je ziet is enkel de vloeibare 6% met NH4Dissolvine� D-Fe-3 liquid DTPA-FeNa2 3.1%
Dissolvine� D-Fe-6 liquid DTPA-Fe(NH4)2 6.1
Dissolvine� D-Fe-7 microgranular DTPA-FeNa2 6.9%
Dissolvine� D-Fe-11 crystals DTPA-FeHNa 11.6%
In de aquariumwereld geen enkele naar mijn weten. In aquaponics word het wel gebruikt, samen met DTPA.gapak zei:Misschien kan je ons ook vertellen welke voeding gebruik maakt van EDDHMA en waar deze te verkrijgen is?
Weet wat je bedoeld en theoretisch zou ik je misschien gelijk geven, maar in de praktijk is het niet zo.gapak zei:Begin zo langzaamaan het gevoel te krijgen dat de ideale plantenvoeding niet bestaat en dat er te kiezen valt uit plantenvoeding met slechte chelaten maar goed ijzer en plantenvoeding met goede chelaten maar slecht ijzer.
De 11% wil niet zeggen dat er met NH4 gewerkt word, dat is enkel het ijzergehalte. Diegene die jij bent tegengekomen zal per toeval met NH4 geweest zijn, de meeste zijn met Na.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.