Wat is er nieuw

Vervelende algjes!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lovesome
  • Startdatum Startdatum
L

Lovesome

Guest
Hallo iedereen!

Ik zit nu al enige tijd met een vervelend soort alg in mijn kleine tanganyka bakje..
Weet niet welke soort het is en wat ik hier aan kan doen en hoop dat jullie mij kunnen helpen..
Algjes zijn trouwens wel makkelijk van mijn ramen en stenen af te halen/borstelen met een tandenborstel.. kan ze ook gewoon van mijn anubia's afschrapen met mijn nagels..
Ben nu uit pure wanhoop een groot deel van mijn stenen (op de onderste na) aan het uitkoken in de hoop dat ik het een beetje kan indimmen..

Bakje is een aqua 65
Filter Superfish pro 1 extern (als ik het goed zeg)
Visbestand 6 lamprologus multifaciatus
plant bestand wat anubia's, wat vallisneria en nog 1 soort waarvan ik de naam even kwijt ben 😛

Waarden net gemeten VOOR de schoonmaakbeurt.
NH3/4 0
No3 Tussen de 10 en 25 mg/l
No2 0
Po4 0,25 mg/l
KH 8
GH 10
PH 8

CUkh6PopgFFBr28RCqMptfQ-wh8KJGtt.jpeg

Helemaal vuil..

Raampje schoon

op mijn mooie schelpjes.. snik snik :'(

op mijn stenen..

Alvast bedankt!

Ik heber weining vestand van maar volgens mij is dit baardalg?

Ik weet in ieder geval zeker dat dat het niet is.. heb ik wel eens eerder gehad en dan krijg je echt alleen met een staalborstel van je stenen... maar bedankt voor je input!

Zit het niet op de planten??
kun je het makkelijk eraf wrijven??

Zit ook op mijn planten van mijn anubias kan het er wel licht af krabben.. mijn vallisneria heb ik nog niet geprobeerd omdat ik bang ben dat ik ze sloop..

Lijkt wel soort opstartalg.

Hij staat al vanaf begin oktober.. wel een heel lange opstart dan 😉

Dus gewoon met de vingers eraf wrijven wil niet begrijp ik??
Kleur lijkt me geen opstartalg namelijk.
dat op de ramen heeft wel de kleur van "opstartalg"
Maar op de stenen lijkt me veel donkerder. Of zit dit er al enige tijd op??

Hoeveel licht zit erin en hoelang heb je dat aan??
Zou best toch baardalg kunnen zijn. je hebt bijna geen co2 in je bak zie ik.
In bakken met deze hoge ph en kh kan alg veel sneller uit de voeten.
Vaak zie je in Tangabakken wel een vorm van alg. Ik heb ook zo n bak gehad maar met erg veel drijvers en maar 8 uur licht. Dan kan het goedgaan.

Licht zijn gewoon de 2 standaard peertjes die erin zitten zegmaar en staan 10 uur per dag aan..

Kan het wel zo van die rodige plant af wrijven vallisneria wat moeilijker..
Kan zijn dat het wat donkerder lijkt ben de hele week weg geweest dus ze konden lekker hun gang gaan...
Co2 klopt inderdaad staat momenteel nog een luchtpompje op te draaien op advies van een aqua zaak om de continu aanhoudende kaamlaag te doorbreken..
Had namelijk in het begin constant een olie achtige laag in mijn bak die binnen een paar dagen terug kwam nadat ik hem volledig had afgehevelt..

Worden soms trouwens ook hele placaten op de bodem die je zo op kunt pakken bij wijze van spreken..

Wat er zo af te wrijven is lijkt dan veel op de opstartalg. De kleur op de ramen deed me daar ook al aan denken.
Op de stenen lijkt het me donkerder toe.
Als je dat er niet makkelijk kan afwrijven dan is dat een andere alg.

Dis de alg op de planten lijkt me de opstartalg toe wat vaak ook komt als de bacteriecultuur niet goed op orde is.
Heb je iets met je filter gedaan de laatste tijd??

Die placaten doen me aan blauwalg denken en ik dacht dat op de eerste foto rechtsonder in de hoek in de bodem ook al wat te zien.
Zijn die placaten blauw/groen van kleur??

Denk een ruim een maand geleden sponzen vervangen... in de opstartfase heb ik namelijk over nitrax gefilterd omdat ik er aanvankelijk geen planten in wilde doen.. daarna heb ik deze vervangen voor gewone blauwe sponzen omdat logischerwijs ik geen nitraten in mijn bak had voor mijn planten door de nitrax sponzen daarna ben ik niet meer aan mijn filter bezig geweest...

Ik filter over witte watten, blauwe spons, crystal clear pijpjes en dacht dat ik er ook nog kool in had zitten maar dat weet ik even niet meer zeker XD..
In de filterbak ligt trouwens ook een panty met uitgespoeld kippengrit om de gh/kh hoger te krijgen.. of is dit een nutteloze tip die ik ergens heb opgevangen.. ben niet zo van de chemische middeltjes dus probeer de waterwaarden door middel van andere spullen op niveau te krijgen (A)

In de eerste weken dacht ik helaas ook last van blauwalg te hebben en heb hem toen ruim 2 a 3 weken verduisterd maar helaas met niet veel resultaat..

Ik denk dat je daarmee veel bacterien hebt weggegooid en dat die nu niet voldoende aanwezig zijn geweest en met het gevolg dat niet alles is afgebroken.
Ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Never nooit alle sponzen gelijk vervangen, dan ben je de bacterien kwijt.een voor een met een week ertusen vervangen.

Wat er op je ruiten zat lijkt blauwalg. Is het een soort vlies ?

Lijkt me eerder bruin rood zoals de opstartalg 😉

Idd wat Lady zegt ! En niet over kool filteren.Alleen indien gewenst na medicatie voor aquabewoners.

Sorry voor de late reactie 😛
@lady heb 1 laag sponzen vervangen voor een extra laag blauwe sponzen de rest van het filter met rust gelaten om niet alle bacterieen weg te gooien.

@ crash cowboy zijn inderdaad vaak vliesjes voor plakaten op mijn zand e.d.

Wil nu niet teveel rommelen in mijn bak heb net jonge lamprologussen als die wat groter zijn gooi ik denk ik alles maar een keer grof om.. heb nog een lege aqua 40 staan breng ik ze daar wel even tijdelijk in onder als ik met die andere ga rommelen..

Heb je een CO2 systeem?

Heb zelf 2 jaar lang die algen gehad en ben er pas vorige maand achtergekomen dat ik een CO2 tekort had.
Daardoor groeien de algen sneller en sterven de plantjes etc.

Misschien is dit bij jou ook het probleem.

IK gebruik geen Co2 en heb geen alg in mijn bakken.
Wel voldoende snelgroeiers in de bakken.

Heb geen co2 in die bak want staan zo weinig planten in dat ik daar het nut niet van in zie..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan