Vervelling gaat mis bij garnaal?


Via Google kun je er veel over lezen dus dat zou ik eens doen. White band of death is veel beschreven. Onder anderen hier:

https://www.plantedtank.net/forums/...3162-shrimp-id-white-band-death-question.html

Ik lees me inderdaad al een tijdje een versuffing over de white band of death. Het probleem is dat het zoveel oorzaken kan hebben. Waterwaardes (maar die zijn niet verkeerd in mijn ogen), voeding (teveel proteïne zeggen sommige), te vaak of te veel water verversen, Co2, etc. En volgens de een zijn het een teveel aan eiwitten en volgens de ander weer niet en die zegt dat het calcium is of calcium/magnesium balans, etc: http://aquariumbreeder.com/dwarf-shrimp-and-molting-problems-the-white-ring-of-death/. Weer ergens anders heb ik gelezen dat teveel voeren mogelijk een oorzaak is. Ja, wat is teveel voeren? Ik kan uren en uren op Internet lezen over hoeveel je moet voeren maar zelfs daar kom ik niet uit. Ik heb een aquarium met zeg 200 liter water erin. Daar zitten 150 a 200 Bloody Mary's in. Als ik 's morgens controleer of alles nog in orde is en ik de kap open doe, dan zwemmen er gelijk 60 garnalen voor de vooruit die roepen "eten, eten, eten". Ik geef ze iedere dag een klein beetje eten, veel minder dan aangegeven staat op de verpakking. Maar dan zeggen mensen weer "ja maar je moet niet iedere dag voeren". Ja maar ik heb een jong aquarium en ze hebben volgens mij echt niet genoeg te eten. Als ik een beetje voer geef dan zitten er binnen 2 tellen 120 garnalen rondom de eetplek. Nou ja, dat soort dingen dus..... Ik heb wel Co2 op mijn bak staan. En dat zou dan ook weer een oorzaak kunnen zijn. Maar ook als de Dennerle Continuetest Co2 (waar ik iedere 4 weken nieuwe vloeistof ik doe) tussen donkerblauw en turkoois in staat (en ongeveer 2 tot 10 ml/l) aan geeft? (voor de zekerheid heb ik Co2 wel teruggedraaid - aantal bellen is nu 1 per 3,5 seconden).

Kortom: ik weet het gewoon niet meer.
 
Ja het soms lastig met garnalen en soms weet je de oorzaak ook niet te achterhalen. Je hoort met regelmaat dat hele groepen zomaar omvallen zonder een duidelijke reden.
Heb je veel uitval momenteel dan?
 
Ja het soms lastig met garnalen en soms weet je de oorzaak ook niet te achterhalen. Je hoort met regelmaat dat hele groepen zomaar omvallen zonder een duidelijke reden.
Heb je veel uitval momenteel dan?

Ik had van de week drie dode garnalen. Een jong diertje, een ouder diertje en 1 diertje die niet door de vervelling heen is gekomen maar ik heb er nog stuk of 4 zwemmen met de white band of death. Waarvan 2 drachtig.
 
Ja lastig probleem en of het helpt om die "zieke" apart te doen is ook de vraag want als het een bacterie is dan zal die denk ik in de bak aanwezig zijn.
 

Terug
Bovenaan