Verwarming gloei gedeelte

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik had laatst online een nieuwe heater gekocht van Superfish, van 100watt.
Mooi met zo'n zwart korfje erbij dacht ik, zoals ik gewend was van Superfish.
Kreeg ik er eentje zonder korf.
Blijkt het een vernieuwde lijn te zijn, de Eco- variant?

Nou ja, het is niet anders.

Vanaf eerste gebruik zie ik de gloeidraden rood kleuren als de heater opwarmt.
Omdat ik altijd heaters met korf gehad heb, is dat rood kleuren mij nooit eerder opgevallen.

Vraag me dus af of dat normaal is?
 
Lijkt me van wel want er komt vrij veel hitte vanaf als je hem buiten het water zou houden. Moet wel zeggen dat het mij ook nooit is opgevallen maar ja ik kijk er dan ook nooit naar of zie het niet door het korfje.
 
Wat ik mij dan weer afvraag???

Hoe kan een heater eco zijn??

Ding haalt alle energie uit de stroom. En dat wordt warmte. Een zuinige heater, geeft minder warmte.:S:stars:
 
Ik had gewoon de normale verwacht.
Maar kreeg deze.
Gebeld en ze zeiden dat dit de vernieuwde was.
 
Er zit een rood LED lampje in, zodat je kunt zien dat de verwarming werkt staat er.

Maar is het dan normaal dat die hele staaf zowat rood gloeit/kleurt als hij aan slaat?

Het lampje brand wel gewoon, dat snap ik.
Maar de hele staaf?
Nog nooit eerder gezien.


Of het is het LED lampje dat zo doorschijnt in die staaf.
Maar lijkt me sterk.....
 
Lijkt mij eerlijk gezegd niet heel normaal dat het ding zo heet wordt. Ik heb er een van juwel 200 watt, die wordt niet rood. Ook 2 superfish 50 watt zonder korf. Die worden ook niet rood (verwarmen ook amper maar goed). Verder ook 2 van jbl en die worden ook niet rood. Lijkt mij niet normaal dat een heater zo warm wordt dat het roodgloeiend wordt, daar verbrand je je aan. Ik kan mijn heaters nog prima met de hand aanraken als ze aanstaan. Zijn dan zeker warm, maar branden doen ze echt niet.
 
Die raak jij niet aan. buiten de bak.hoor.

En in de bak, is het andere koek.


Dat rood worden is normaal. ander is hij kapot.
Nooit een kacheltje gezien, met eenspiraal? roodgloeiend.
 
Het verwarmen gebeurd op de dezelfde manier als die ouderwetse straalkachels, dus het zou kunnen dat je het ziet gloeien.
Hoe kan een heater eco zijn??
Ja idd, 100 watt is 100 watt
 
Het verwarmen gebeurd op de dezelfde manier als die ouderwetse straalkachels, dus het zou kunnen dat je het ziet gloeien.

Ja idd, 100 watt is 100 watt

Omdat er een LED lampje in zit, haha.
Nee, heb verder ook geen idee waarom het eco heet.

Hij springt regelmatig aan.
Best vaak vind ik.
 
Hoeveel liter is de bak?
 
Hoort dat gloei draad niet om een keramische blokje heen ? kan mij echt niet voorstellen dat dit normal is om een heater voor een aquarium te zien rood gloeien in een glazen buis !
Levensgevaarlijk omdat de hitte niet goed verspreid wordt kan het glas dus mooi barsten !
hoe dikker de gloei draad met zulk vermogen zal ook niet opgloeien maar wel heet worden, hoe dunner en korter het draad bij dit vermogen gaat het gloeien en dus ook zeer veel hitte afgeven wat dus echt niet mag in een glazen buis.
Bij dunner draad zit het draad meestal om een keramische blokje heen om de warmte te verspreiden zodat het draad niet gaat gloeien (de goedkope heaters hebben dit erg vaak) normaal kan dit ook een roostertjes zijn die geen contact maakt maar de hitte verspreid en het glas afschermt.
Ik zou er meteen mee terug gaan en vragen naar een andere ! haal deze ook uit de doos om te zien of het de zelfde constructie heeft als de oude, zoja niet kopen en je geld terug vragen of een ander merk kiezen.
Tenminste als je voor veilig kiest wel !
Als het glas toch barst dan zijn de rapen gaar met alle gevolgen van dien.
 
Die raak jij niet aan. buiten de bak.hoor.

En in de bak, is het andere koek.


Dat rood worden is normaal. ander is hij kapot.
Nooit een kacheltje gezien, met eenspiraal? roodgloeiend.


Normaal ? 100watt rood gloeiende heater voor het Aquarium, je bent niet wijs en heel veel geluk gehad dat hij niet is gebarsten in jouw geval.
Heater mag NOOIT maar dan ook NOOIT rood gloeiend spiraal hebben voor het aquarium in een afgesloten glazen buisje !
 
Normaal ? 100watt rood gloeiende heater voor het Aquarium, je bent niet wijs en heel veel geluk gehad dat hij niet is gebarsten in jouw geval.
Heater mag NOOIT maar dan ook NOOIT rood gloeiend spiraal hebben voor het aquarium in een afgesloten glazen buisje !


Doe even normaal. he.


Hoe rood is dat rood.
Doe niet zo obstenaat man.
Het is een gloeidraad , he.
Daarom hebben ze ook harder glas.
 
Daarbij wordt het glas ook gekoeld door het water.
 
Ik heb hier 2 van die staven hangen en sinds ik dit topic heb gelezen kijk ik steeds naar ze,1 heeft een tijdje aangestaan maar totaal geen verkleuring van de draden hoor.
Kan het me ook niet voor de geest halen dat ik dat weleens heb gezien bij een verwarmingselement dus denk zelf niet dat dit normaal is.
 
Ja. daarentegen hou ik hem onder water ook niet vast, hoor.
 
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gevoelt hoe warm zo'n ding wordt, nu ook even kijkend naar de mijne (150 watt) die verkleurd ook niet, merk weet ik zo niet
 
Daarbij wordt het glas ook gekoeld door het water.

Klopt maar is wel de bedoeling dat het water warm wordt natuurlijk en weet niet precies hoe warm dat ding wordt om het water op bv 24 graden te krijgen/houden maar dat glas is flink heet iig.
 
Doe even normaal. he.


Hoe rood is dat rood.
Doe niet zo obstenaat man.
Het is een gloeidraad , he.
Daarom hebben ze ook harder glas.


Prima, 30jaar ervaring en dan niet weten of een aquarium staaf heater rood mag kleuren als hij verwarmd.
Moet de 1e nog tegen komen van een betrouwbaar merk die dat wel zou doen volgens jouw, Jager, Eheim, Juwel, ik heb er dozijnen van gehad en niet één daarvan heeft ooit een rode gloed gegeven en zelfs niet die van 500Watt !

Dus jahoor heel normaal net als een gloeidraad in een kachel alleen daar loopt iets meer stroom doorheen om hem op te laten gloeien wat enorme hitte gaat afgeven, vooral doen in een lucht afgesloten glazenbuisje onder water.
Het hoort dus niet en ook niet bij extra gehard glas !
 
Klopt maar is wel de bedoeling dat het water warm wordt natuurlijk en weet niet precies hoe warm dat ding wordt om het water op bv 24 graden te krijgen/houden maar dat glas is flink heet iig.

Om het water op te warmen hoeft de draad namelijk niet te gloeien zodat wij het zien als rood gloeiend draad mag ook helemaal niet, 100Watt met een draadje van 30cm gewikkeld 0.1mm dikte wordt rood gloeiend ! maar nemen we draad 15cm lengte en dikte 0,4mm zal het niet roodgloeiend worden maar wel erg heet.
En voor ons doeleinde zit dat draad afgesloten in een glazenbuisje vaak om een keramische blok heen of een rooster om de warmte beter te verspreiden en ook de afgifte van warmte beter verspreidt via het glas aan het water.

Het draad hoeft namelijk niet zo heet te worden dat het rood oplicht zodat dat er risico's optreden namelijk te groot hitte verschil glas binnen kant en buiten kant glas water. en deze temperatuur verschillen kunnen oplopen meer als 50-60graden in het glas ! boven de verschil binnen en buitenkant van het glas met 70graden zit je al in de gevaren zone en 100graden wordt het glas al zo heet dat zuurstof neerslaat op het glas en belletjes gaat afgeven in het water ! dus gewoon kan niet en mag niet omdat je dan echt al de gevaren zone bent gepasseerd en het wachten is op glasbreuk van de heater.
 
Ik heb de webwinkel een bericht gestuurd.
Wacht hun reactie af.
 
Om het water op te warmen hoeft de draad namelijk niet te gloeien zodat wij het zien als rood gloeiend draad mag ook helemaal niet, 100Watt met een draadje van 30cm gewikkeld 0.1mm dikte wordt rood gloeiend ! maar nemen we draad 15cm lengte en dikte 0,4mm zal het niet roodgloeiend worden maar wel erg heet.
En voor ons doeleinde zit dat draad afgesloten in een glazenbuisje vaak om een keramische blok heen of een rooster om de warmte beter te verspreiden en ook de afgifte van warmte beter verspreidt via het glas aan het water.

Het draad hoeft namelijk niet zo heet te worden dat het rood oplicht zodat dat er risico's optreden namelijk te groot hitte verschil glas binnen kant en buiten kant glas water. en deze temperatuur verschillen kunnen oplopen meer als 50-60graden in het glas ! boven de verschil binnen en buitenkant van het glas met 70graden zit je al in de gevaren zone en 100graden wordt het glas al zo heet dat zuurstof neerslaat op het glas en belletjes gaat afgeven in het water ! dus gewoon kan niet en mag niet omdat je dan echt al de gevaren zone bent gepasseerd en het wachten is op glasbreuk van de heater.


Zo, ben je klaar?
 
Na diverse meningen en antwoorden gelezen te hebben,zie ik het toch anders.

Een aquariumverwarming moeten we niet gebruiken om het water extreem te verwarmen,de verwarming moet de wisselingen in de temperatuur opvangen en zo nu en dan zijn werk doen.Ik kan mij wel voorstellen dat als we een verwarming van 100 watt gebruiken en deze eventueel op de maximale temperatuur instellen enigsinds te veel belasten en dat het spiraal rood wordt.

Verder ben ik ook van mening dat we een eco-heater van 100 watt ook niet moeten gebruiken om met deze verwarming de 35 gr. te halen.Ik ben altijd al een voorstander van een iets hoger wattage dan wat vaak wordt aanbevolen,dat werkt wat soepeler.

Wil nog wel even opmerken dat ik niet zeg of weergeef dat tiny iets fout doet,dus laten we het zien het als een algemene opmerking.
 
Dat opwarmen is ook maar van korte duur.
Aan--------- uit.

Zolang hij in de bak blijft hangen maakt het niks uit.

Ook niet met 30 jaar ervaring.

In de tijd zijn ze beter geworden. dan de eerste met los thermostaatje.
Die aan de andere kant hing.

Nu kan je ze plat in de bak hangen, geeft
Nou weten we nog steeds niet hoeveel liter je bak is? ;)


Was zaterdag nog 60 cm.
 
Ik gebruik hem gewoon normaal.
24 graden, bak is 60 liter.

Moet ik hem eruit halen?
Hij doet dit al zo vanaf het begin .
Dat gloeien viel me gelijk op.
 
Ik durf het niet te zeggen of het normaal is, maar aan de andere kant... een halogeenlamp gloeit ook, wordt ook (heel) heet en knapt ook niet stuk.

Weliswaar zit daar geen zuurstof in maar wellicht is deze verwarming ook zo gebouwd.
 
Zal die staaf voor de zekerheid niet meer aanzetten hoor Tiny.

Dat opwarmen is ook maar van korte duur.
Aan--------- uit.

Zolang hij in de bak blijft hangen maakt het niks uit.

Ook niet met 30 jaar ervaring.

In de tijd zijn ze beter geworden. dan de eerste met los thermostaatje.
Die aan de andere kant hing.

Nu kan je ze plat in de bak hangen, geeft



Was zaterdag nog 60 cm.


Bertus je klets weer veel te veel als je het mij vraagt ;)
Elk topic betrek je op jezelf en komt dan vaak het probleem van de topic maker niet ten goede.

In die 8 jaar dat ik nu lid ben heb ik al heel wat uit elkaar gespatte Superfish elementen voorbij zien komen hier dus heel mooi dat het al 30 jaar bij je goed gaat maar dat kunnen wel helaas niet als standaard nemen ouwe reus! ;)
 
Zal die staaf voor de zekerheid niet meer aanzetten hoor Tiny.




Bertus je klets weer veel te veel als je het mij vraagt ;)
Elk topic betrek je op jezelf en komt dan vaak het probleem van de topic maker niet ten goede.

In die 8 jaar dat ik nu lid ben heb ik al heel wat uit elkaar gespatte Superfish elementen voorbij zien komen hier dus heel mooi dat het al 30 jaar bij je goed gaat maar dat kunnen wel helaas niet als standaard nemen ouwe reus! ;)


Ho even, dat zei ik niet, he. Dat was een ander.
Met die 30 jaar ervaring.
 
Eerste twee foto's in het donker zonder flits.
Laatste foto met flits.

Je ziet het lampje branden, dat hoort zo sls hij verwarmt.
Ik zie dat hij eigenlijk alleen rood gloeit aan de kant van waar het LED lampje ook zit.
Achterkant gloeit minder sterk.

De verwarming sloeg best vaak aan.
Meestal korte tijd.
Heb hem net twee week en nieuw gekocht.
Zie geen gekke dingen aan de verwarming.
Wel wordt hij erg warm, maar thermometer geeft geen schrikbarend hoge temperatuur weer gelukkig.


Heb hem er maar uit gelaten voor de zekerheid.
Hopelijk koelt het aquarium niet te veel af.

2wce6w6.jpg


o5cjs3.jpg



30dggh0.jpg
 
Onderste foto is dus precies hetzelfde als de andere twee.
Enigste verschil is met flits.

Uiteraard ligt hij voor de foto onder water ;)
 
Terug
Bovenaan