Wat is er nieuw

Vinrot guppen

M

Maymay

Guest
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik last van vinrot bij mijn guppen. Het begint met zwarte randen aan de staarten. Vervolgens klontert de staart aan elkaar en rot het weg.

Ik doe 1x pr week een waterverversing. Sinds 5 dagen druppel ik esha2000 in mijn bak. Echter zie ik geen verschil bij mijn guppen. Zwarte randen houden aan en de staarten verslechteren.

Heeft iemand een idee hoe ik de vinrot kan stoppen? Wellicht zout toevoegen in mijn bak?

Zie op de foto’s de zwarte rand bij de rode gup en het “samensmelten” van de staart bij de gekleurde gup.

107AE17C-AF55-4D00-98FC-052AD932254D.jpeg
F1BC3D44-1210-4B2D-A4DD-56059E45DF6E.jpeg

Kun je wat meer info geven betreft het aquarium, liters, filter medebewoners, aantal vis, wat nog meer voor soorten vis en onderhoud van filter.

Hoelang hebben de vissen dit al? Zijn er al dode gevallen?

Is inderdaad vin rot. De Esha gaat dit probleem niet oplossen. Zout ook niet. Eerst wat meer info dan meer advies.

Je heb in ieder geval kool voor je filter nodig om de EShA eruit te gaan halen en de bactopur direct tabletten. Hoeveelheid is beetje afhankelijk van hoe stabiel je aquarium is. Vissen die te veel zijn aangetast zullen misschien niet meer genezen.

De bactopur direct tabletten moet je hebben niet de vloeibare versie want hier zit een heel ander middel in. Vissen speciaal zaak heeft het soms, pets place ed. niet dan zul je op het internet moeten bestellen.

Als je al wat wil doen kun je alvast 50% gaan verversen om de ESHA er uit te krijgen. De kool zal de rest doen. Morgen kun je ook weer verversen. Als je ververs verdun je ook.

Ik heb een hele simpele bak.
Enkel guppen, plantjes, luchtsteen en geen filter.

Het probleem is al 4/5 maanden bezig. Zo nu en dan gaat er een gup dood.

Wacht even met bestellen want volgens mij kun je helemaal geen vissen houden zonder filter.

Wacht even op reacties van meerdere want het is zonde om van alles te bestellen om de vissen te genezen en ze daarna toch weer ziek gaan worden.

Geef ze voor nu eerst maar zoveel mogelijk schoon water. Beetje dezelfde temperatuur als waar ze nu in zwemmen. Ik heb geen verstand van guppen maar een aquarium behoort een filter te hebben zodat je biologisch evenwicht heb, zodat je watertje goed is. Er zullen wel wat guppen kenners komen die je meer kunnen vertellen. Een filter bevat bacterieen die de vervuiling omzetten en watertje leefbaar maakt voor je visjes en ik ben bang omdat jij geen filter erin heb dat daarom de vissen ziek worden en dood gaan.

Maak een foto van gehele verblijf zodat mensen je kunnen adviseren.

Zullen wellicht ook wat niet zulke leuke reacties komen maar haal eruit wat je nodig denk te hebben :thumbs:

Vinrot ontstaat door vervuild water.
De kans dat jij dat hebt is met alleen een bruissteentje groot.
Oók als je wekelijks ververst.
Guppen leven om te eten.
Je kunt ze de hele dag zien grazen.
En dat komt er ook weer uit.
En niet alleen de zichtbare kak, maar ook plas.

Begin maar met dagelijks water verversen
Dan is de kans dat de nog gezonde vissen ook ziek worden een stuk kleiner.
De reeds aangetaste vissen zullen het misschien niet overleven.
Het beste haal je de bak leeg om hem geheel schoon te maken.
Ornamenten 10 min in heet water, planten onder stromend water goed afspoelen.
Grind onder zo heet mogelijk water in een emmer uitwassen door het met de hand om en om te scheppen tot er geen troep meer uit komt.
Dan leeggieten en met heet water vullen en ook 10 min laten staan.

Het is erg besmettelijk, dus zieke vissen apart zetten of misschien zelfs euthanaseren.

En verder is het inderdaad zeer aan te bevelen een filter te installeren.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips! Ik ga hiermee aan de slag. Hiermee hoop ik dat de gezonde vissen ook echt gezond blijven!

Ik hou jullie op de hoogte.

Ik doe 1x pr week een waterverversing.
Hoeveel liter/procent van het water ververs je en hoe groot is de bak?

Vinrot heeft vaak te maken met de waterkwaliteit. Zonder filter is het eigenlijk geen doen om het water fris en stabiel te houden. 🙂

Sinds 5 dagen druppel ik esha2000 in mijn bak. Echter zie ik geen verschil bij mijn guppen. Zwarte randen houden aan en de staarten verslechteren.
Mag ik vragen hoeveel je elke dag gedoseerd hebt? Heb je de bijsluiter gevolgd? Een normale kuur (ook met een hogere dosis) zou met 3 dagen afgerond moeten zijn.

Maar op het moment van schrijven was die kuur dus nog bezig / nog maar net afgerond als ik het goed begrijp. Voor zover het medicijn werkt (dat is altijd even de vraag) zul je niet à la minute een levensgroot verschil zien hoor. Dat soort processen heeft tijd nodig.

Wacht even met bestellen want volgens mij kun je helemaal geen vissen houden zonder filter.
Het is geen aanrader nee.

Ik had zelf kort geleden nog vinrot bij een nieuw gekochte vis. Waarschijnlijk stressgerelateerd, of het moet in de dierenwinkel al onmerkbaar aanwezig zijn geweest.

Ik moest weg voor een aantal dagen en zag kort voor vertrek wel een plekje op z'n staart... Ik dacht het zal toch niet... Maar had geen tijd meer. Later die week weer kunnen kijken en toen bleek het inderdaad vinrot en was het helaas al flink aan de gang. Aardig stuk staart weg en de vis gedroeg zich ook ziek.

Maarrrr gelukkig hielp esha in dit geval supergoed. Het rotten stopte en inmiddels is de vis weer grotendeels hersteld.

@Maymay: Ik hoop dat voor jouw vissen hetzelfde geldt, al dan niet na aanvullende behandelingen. Ik vraag me af hoeveel soorten (bacteriële verwekkers van) vinrot er zijn en of esha 2000 de ene bacterie misschien wél pakt en de andere niet of minder. Aan jouw foto's te zien heb jij in elk geval een andere kleur vinrot.

Laatst bewerkt:
Het hele verhaal nu bij elkaar ga ik mijn mening bijstellen. De zwarte randen en het houden van de vissen zonder filter denk ik aan amonia burn. Omdat er geen filter draait zullen er hoge waardens NH3/4 ontstaan waardoor er delen vissen "verbranden" Water verversen is het enige wat je hier aan kan doen. Filter kopen en een maand lang regelmatig en groot verversen.

Wat het ook is, die filter moet er toch echt komen. Een eenvoudige binnenfilter is niet duur, en voldoet prima voor een kleinere bak waar niet al teveel vis inzit.

@Gino88

Rafelen van staart is niet altijd bacterieel. Parasieten kunnen dit ook veroorzaken. Vreten als ware de huid kapot en staarten is dunne huid.

Nieuwe vis kan in LFS al dagen/weken stress hebben gezeten, transport, overwennen. Veel stress kan vis zwak, ziek maken. Vis heeft ook eigen zelf genezend vermogen. Dus vis kan ook zelf weer beter worden in het nieuwe aquarium als de omstandigheden goed zijn. Zet je nieuwe vis in een niet zo goed aquarium zijn de oude vissen ook al verzwakt en kan de nieuwe vis met zijn onuitgenodigde gasten net het duwtje zijn dat je hele bestand ziek, dood gaat. Op zwak, ziek visje groeien parasieten, bacterieen explosief en laten allerlei vormen van babys los in het aquarium waar de oudere lot genoten door heen zwemmen. Word dan een cirkel van ellende. Vissen die zwak zijn kunnen zelf niet meer afweren maar door hun pogingen dit toch te doen gebruiken ze veel energie en verzwakken ze nog meer.

In elk aquarium en op elke vis leeft ziekte ellende maar gezonde vissen kunnen dit zelf afweren.

Sommige medicatie wat je gebruik in je aquarium heeft gevolgen op je water maar ook weer op de vis. Vooral als kieuwen van vis al zijn beschadigd dan heeft vis het echt al heel moeilijk en medicatie maakt het nog moeilijker. Net zo iets als je astma heb en in mijn huis kom waar ik flink zit te roken 😀

Als je microscoop gebruik zie je altijd wat aan ellende op een afstrijkje. Het gaat om aantallen die de vis kan hebben. Dit is al een beetje moeilijk want de een word ziek bij 8 en de ander zwemt lekker door bij 15. Als je binnen een aantal dagen vermeerdering zie kan je ervan uitgaan dat de vis te zwak is om af te weren.

Bacterieen is een heel moeilijk verhaal en vele niet te zien onder microscoop. Grofweg heb je gram positieve en gram negatieve bacterieen. Je heb wel miljoenen soorten bacterieen maar vele zijn ook nodig/nuttig. Bacterieen kunnen in de vis veel schade veroorzaken waardoor organen aangetast worden niet meer functioneren en dan is genezing erg moeilijk/niet te doen.

Je heb ook nog te maken met import bacterieen. Exotische vissen die in een bepaald land zijn gekweekt. Die brengen soorten bacterieen mee waar een soort genoot uit een ander land niet tegen kan. Dit is bij discus vissen wel eens een probleem. De (noem maar even een land) discus uit vietnam zwemt lekker in je aquarium rond en de duitse discus vissen vallen om. Die hebben geen afweer systeem tegen de vietnamese bacterieen.

Alle medicijnen zijn gericht op een bepaalde veroorzaker. Wormenmiddel voor kieuw/huid wormen, apart wormenmiddel voor interne wormen etc. Er is geen kuurtje die alles oplost.Visjes worden massaal gefokt en fokkers gebruiken al alle handen middeltjes om zoveel mogelijk visjes over te houden voor de verkoop. Dit werkt dan resistentie in de hand. De wormen reageren niet meer op het kuurtje die jij gebruik omdat die wormen resistent zijn tegen het middel. De ESHA is een samenstelling van middel wat een oud recept is en daarvoor al veel resistentie is. Bij bacterieel is het zaak om zo snel mogelijk te starten met iets snel werkends om dus beschadiging van vis intern te voor komen. Het dood de bacterien maar als nieren van vis al te ver heen zijn gaat de vis evengoed dood door de nieren, die weer samen werkt met andere organen. Voor bacterieen geld ook dat je een gepast middel toepas. Wat wij in de winkel kopen zijn relatief simpele medicatie kuren. Voor mensen heb je breed spectrum die verschillende soorten aanpakken. Voor vissen is dit niet zo maar te koop. Veel breed spectrum voor vissen is in de zin van doet wat met van alles, wormen, parasieten, bacterieen maar door de samenstelling/verhoudingen is het nu net niet genoeg van alles en doet het dus niets. Sommige stoffen werken nu juist weer averechts. In ESHA zit koper wat voor vissen niet fijn is. Het dood geen bacterieen dus je belast de vis alleen maar met dat koper. Dit dood wel weer parasieten maar als dat niet de oorzaak is heb je daar niets aan.

Al met al is het niet zo eenvoudig allemaal. In topics is het vaak niet zo dat je meteen alle relevante informatie heb. Daarbij heb je ook nog eens duizenden soortjes vissen die allemaal bepaalde zwakke punten hebben en hun eigen optimale omstandigheden nodig hebben. Het schiet niet echt op om de vis met medicatie te helpen genezen maar de vis blijft in dezelfde situatie zitten en als dit niet goed is zal de vis later weer ziek worden.

michelle1 zei:
Je heb in ieder geval kool voor je filter nodig om de EShA eruit te gaan halen
(...)
Als je al wat wil doen kun je alvast 50% gaan verversen om de ESHA er uit te krijgen
(...)
Veel breed spectrum voor vissen is in de zin van doet wat met van alles, wormen, parasieten, bacterieen maar door de samenstelling/verhoudingen is het nu net niet genoeg van alles en doet het dus niets. Sommige stoffen werken nu juist weer averechts. In ESHA zit koper wat voor vissen niet fijn is. Het dood geen bacterieen dus je belast de vis alleen maar met dat koper. Dit dood wel weer parasieten maar als dat niet de oorzaak is heb je daar niets aan.
In theorie kan ik in je verhaal meegaan. Maar mag ik Esha 2000 even verdedigen? 😛

Wat er ook precies allemaal in dat flesje zit, en wat mijn vis ook had (ik vond het eruit zien als bacteriële vinrot maar ik heb geen microscoop), het heeft mijn vis op slag beter gemaakt. Dus het product heeft daar alvast een punt gescoord. En het kopergehalte kan nooit erg hoog zijn aangezien garnalen en kreeften het goed verdragen. Enkel slakken zouden er last van hebben, maar die hebben mijn dubbele dosering ook overleefd.

Of tenminste, de slakken die ik niet "geëvacueerd" heb naar de kreeftenbak, alwaar ze linea recta opgevreten werden.... :juggle:

Volgens de fabrikant hoeft het middel achteraf ook niet het water uit ververst te worden. Het lijkt mij dat zij weten waar ze het over hebben en geen zin hebben in reputatieschade of processen aan hun broek...

Als jij het idee heb dat je vis is opgeknapt dan toch goed. Het is ook best moeilijk waar doe je goed of fout aan. Is gewoon wat uitleg voor je globaal inzicht wat ik ervan begrijp. Ik ben ook geen dierenarts verder. Zijn vele topics met ESHA en sommige knappen op andere niet. Het hele verhaal heeft ook gewoon te maken wat de vis zelf doet. Jij lees veel mee dus ik dacht zal wat info delen wat ik heb vergaard dan hoef je je niet te vervelen vandaag 😀

Beetje zoals mensen die chemo krijgen. De een loopt fluitend het ziekenhuis uit en de ander beginnen ze al niet aan omdat lichaam te zwak is. Het is en blijft altijd een gok en iedereen moet doen waar hij/zij zelf het beste gevoel bij heeft.

Slakken en garnalen hoe ik me verre van want deze lichaampjes zijn heel erg anders. Wat voor een vis lichte medicatie is zoals flubenol valt een slak dood van neer dus dit werkt ws. heel anders.

Mensen met zieke vissen zoeken advies en zijn niet vele die antwoorden dus mee denken word denk door TS ers wel op prijs gesteld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan