Visbestand 180*60*70 LBH


Is inderdaad ook een hele mooie combi. En zou zoals je zelf al zegt het inderdaad wel bij max 2 soorten cichliden houden.
Als je dan een inrichting creëert die schaduw van bovenaf geeft, zullen de Altispinosa over het algemeen wat lager in de bak blijven, en de manen erboven.
Eventueel aanvullen met een groep(20+) hoger gebouwde zalmen/tetra's en een aantal (max 4) L-nummers.
Bijvoorbeeld een Panaqolus soort zoals L104 - L397/L398 of een Peckoltia soort zoals L076- L134 zou een leuke aanvulling kunnen zijn naast je L200 en L129.

Zowel de Panaqolus als Peckoltia soorten zullen meer op het hout zitten, en zitten hierdoor de L200 en L129 niet in weg.
Of Farlowella's, zijn leuke beesten die vooral verstoppertje spelen in het groen.
 
Ik ga tegen beter weten in de vraag toch nog een keer stellen hoor :D manen + een geo variant is in deze bak geen optie? :(
 
Als je 1 een bewezen koppel hebt gaat het wel goed. Maar beter is om ze in een groep te houden. Het eerste jaar zal het wel goed gaan, maar daarna..
Edit: Geophagus vindt ik voor jou bak overigens minder geschikt, heb zelf Abalios zitten die toch wel bekend staan als een vd kleinere/rustige soorten. Maar de mannen zijn inmiddels bijna 25cm, en tijdens een legsel jagen ze elkaar 2m+ achterna
 
Als je 1 een bewezen koppel hebt gaat het wel goed. Maar beter is om ze in een groep te houden. Het eerste jaar zal het wel goed gaan, maar daarna..
Duidelijk. Dan ga ik alles nog eens heroverwegen :)
 
Misschien als je kunt eens een kijkje nemen bij Utaka in Amersfoort...die hebben veel van de vissen die je noemt of soortgelijke zwemmen. Geo's kunnen echt ontzettend groot worden, ik zou in een 1.80 niet combineren met andere soort dan. Als je wilt combineren zou je ook naar de blue acara kunnen kijken, die worden niet zo fors als geo's.
 
Als ik zo lees over die blauwe acara's wordt dat 'm iig niet :D

Ik neig naar
maanvissen
krobia's OF een groep M. Altispinosus (een combi lijkt mij niet wenselijk, toch?)
L200 / L129
Diamantzalmen of bloedvlek tetra's
Iets voor bovenin (potloodjes, bijltjes oid)
 
Die Krobia's zijn nieuw in de hobby? Want dat zijn leuke vissen. En meteen geschikt om van teveel zwaarddragers af te komen. Win-win.
 
Om even het lijstje te maken
+-10 manen (Pterophyllum Scalare)
8-10 Microgeophagus Altispinosa (Krobia zou evt kunnen, maar zou ik wel later toevoegen, als blijkt dat er ruimte is.)
20+ H. Erythrostigma (M. Pittieri wil nog wel eens een vinnenbijtertje zijn, dus zou ik niet adviseren bij manen)
N. Beckfordi is inderdaad ook een heel leuk visje, maar wel wat slanker gebouwd, en zal zich voornamelijk midden/midden-boven in het aquarium begeven. + dat een volwassen scalare hem nog wel eens als toetje zou willen zien. Ik zou persoonlijk dus eerder de groep H. Erythrostigma groter maken.
L200 + L129 (evt nog 1 of 2 andere L-nummer erbij zoals Panaqolus of Peckoltia soort.
Bijltjes kan, maar zou ik ook later kijken of je echt ruimte over hebt

zonder de eventuele toevoegingen heb je zo denk ik al een behoorlijke bezetting.
Ik weet (helaas) uit ervaring dat een aquarium icm (volwassen) cichliden snel te klein.
 
Bedoel je mer krobia kan maar later toevoegen in plaats van de altispinosa of bij?
geen pittieri, check.
mbt de L nummerss, dat bekijk ik later.
bijltjes check.

Met ruimte doel je -neem ik aan- op hun gedrag? Of filter capaciteit? Er komt een bioloog onder,
 
Zou dan idd eerst de Altispinosa plaatsen, en dan kijken of er nog mogelijkheden zijn voor de Krobia.
Andersom kan ook, maar Altispinosa is gevoeliger dan Krobia, vandaar deze volgorde.

Filtercapaciteit icm een bioloog ben ik niet zo bang voor; denk dat je minimaal een bioloog van 120x50 pakt?
Gaat voornamelijk om de ruimte in het aquarium als de territoriumvorming van de vissen gaat beginnen.
Als kleine visjes kan bijna alles, maar als ze in de "puberteit" komen wil het wel eens krap worden.

Edit:
Aantallen die ik trouwens geef, is rekening houdend met wat uitval, en mogelijkheid om later uit te selecteren.
 
Laatst bewerkt:
Bioloog wordt 80*50 uit m’n hoofd. Ik kan er t.z.t. indien nodig m’n huidige E1502 bij zetten als het niet genoeg blijkt te zijn.
Mbt uitselecteren: ik ben niet van plan minder mooie exemplaren oid weg te doen. Wellicht dan gewoon met een kleinere groep manen beginnen?

Edit: bioloog is bruto 135 liter,
 
Dit is de maat die er standaard bij geleverd wordt vanuit Aqualife. Volges mij past er in de kast ook niet heel veel meer i.v.m. een ondersteuning in het midden.
 
Is niet perse wat ik bedoelde, soms heb je te maken met of uitval, of een "pispaaltje" waardoor de groep uitdunt.

In aanvulling hierop:
Maanvissen kunnen soms echt rotzakken zijn naar elkaar toe. Als ze het voorzien hebben op ééntje, kan die letterlijk dood gepest worden. Hoe kleiner je groep, hoe groter de kans dat dat gebeurt, en naderhand nieuwe vissen bijplaatsen gaat ook lang niet altijd goed.
Er zijn wel een aantal maatregelen die je kunt nemen om de agressie te verminderen: Een grotere groep, waardoor de agressie zich verdeelt, zorgen voor zichtbrekers in je bak, waar de vissen waar ze de pik ophebben, zich kunnen verstoppen, temperatuur iets minder hoog zetten.
Als je toch nieuwe vissen zou willen bijplaatsen, zorg dan voor min of meer dezelfde maat en minimaal 2 of 3.
(@Lagerwerf of anderen nog aanvullingen?)
 
Manen zijn zowieso groepsdieren, en dus is het, het beste om de groep zo groot mogelijk te maken (naar gelang de bakinhoud dit toelaat) Zichtbrekers en schuilplaatsen in de vorm van (overhangend) hout, en planten zoals Vallisneria en E. Beheri zijn inderdaad heel belangrijk. Maar dit geldt niet alleen specifiek voor manen, maar ik denk voor elk aquarium.

temperatuur iets minder hoog zetten
Hoe bedoel je dit? Welke temperatuur hou je aan, en welk verschil zie tov een hogere temperatuur?
 
binnen de range die voor manen staat (24-27C) niet de bovengrens opzoeken, maar de ondergrens, dus 24C. Dan zijn ze wat rustiger, minder actief en dus ook minder agressief.
 
Dat is inderdaad wat ik hier ook wel doe.
In de zomer maanden laat ik de temperatuur (bewust) oplopen naar 27-28° om vanaf half/eind oktober rustig terug te zakken naar uiterst 24,5° (onder de 24,5° worden de vissen lusteloos en minder mooi op kleur)


In de zomer maanden leggen diverse koppels om de 2-3 weken eieren, en in de wintermaanden is dat ongeveer eens in de 6 weken.
Enerzijds geeft dit wat rust in de wintermaanden, met als bijkomend voordeel, dat het behoorlijk bespaard op de stookkosten in de winter. (Maargoed, heb hier ook een bak staan van +-2.5m3)
Anderzijds ben ik van mening om de vissen niet jaarrond op exact te zelfde temperatuur te houden. In het regenseizoen (hier winter) krijgen ze in de natuur ook te maken met wat koelere temperaturen.

Hiermee wil ik overigens absoluut niet zeggen dat jaarrond op dezelfde temperatuur te draaien niet goed is. Maar dit is eigen ervaring, en er zijn vele wegen die naar het dorpje Rome leiden.
 
Laatst bewerkt:
binnen de range die voor manen staat (24-27C) niet de bovengrens opzoeken, maar de ondergrens, dus 24C. Dan zijn ze wat rustiger, minder actief en dus ook minder agressief.
Ik heb ze op 26 en ze zijn erg rustig en hebben nooit geen legsels. Als ze nog rustiger worden dan slapen ze denk ik:DD;)
 
@Lagerwerf wat nu als ik van de manen af stap. Is er dan wel ruimte voor een groep Geo achtigen (nader te bepalen welke) I.c.m. Een paar mooie scholen midden en boven?
 
Geo's worden écht groot, en ik denk dat je wilt dat je vissen happy zijn. En ik snap perfect wat je doormaakt, want ik wilde ze ook erg graag, en met een bak van 2m zou dat toch moeten kunnen?? Niet dus, mijn bak was niet breed en hoog genoeg en dan was 2m nog steeds aan de krappe kant.
Kijk nog eens naar de iets kleinere jongens die ik hierboven al aangegeven had. Daar zitten ook ongelooflijk mooie vissen tussen. Google ook wat verder op andere afbeeldingen, het gebeurt nog weleens dat de foto die bij website A staat, ze niet in hun volle pracht toont.
En ik wil best nog een eindje verder denken met je, wat wél opties kunnen zijn.
 
Voor een jaar/anderhalf voorzie ik geen problemen.
Maar zoals ik eerder al aangaf, heb ik hier zelf een groep G. Abalios zitten (volgens seriously fish max 20cm en een van de rustigere Geophagus soorten) en die zou ik niet in een bak kleiner dan 2 meter willen zetten.
De grootste man is op dit moment 25cm, en ben een aantal weken geleden een Geo man verloren om dat z'n vrouwtje besloot dat hij niet goed genoeg op de jonkies lette. (vis was 25cm en 150gram)
Van een ander koppel heeft de man nu besloten dat het vrouwtje van de overleden man toch wel aantrekkelijker is dan zn eigen vrouwtje (die overigens nog met eieren in de bek van zit) en hij jaagt het vrouwtje tot 2.5m achterna.

Dus wil je een eerlijk antwoord vanuit mijn ervaring? Een 180cm bak is op langere termijn zeker te klein voor alle Geo soorten (microgeophagus uitgezonderd)

Geophagus is ook wel een soort die echt wel zwemruimte nodig heeft. Ik heb bijvoorbeeld ook Heros zitten (inmiddels uitgeselecteerd naar 2 koppels) maar die hebben een heel stuk minder zwemruimte nodig. (Al ben ik een enkele maand terug om bovenstaande reden ook een vrouwtje verloren)

Edit: Mijn bak is overigens 325x85x80cm met behoorlijk wat zichtbrekers en schuilmogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
Geo's worden écht groot, en ik denk dat je wilt dat je vissen happy zijn. En ik snap perfect wat je doormaakt, want ik wilde ze ook erg graag, en met een bak van 2m zou dat toch moeten kunnen?? Niet dus, mijn bak was niet breed en hoog genoeg en dan was 2m nog steeds aan de krappe kant.
Kijk nog eens naar de iets kleinere jongens die ik hierboven al aangegeven had. Daar zitten ook ongelooflijk mooie vissen tussen. Google ook wat verder op andere afbeeldingen, het gebeurt nog weleens dat de foto die bij website A staat, ze niet in hun volle pracht toont.
En ik wil best nog een eindje verder denken met je, wat wél opties kunnen zijn.
Voor een jaar/anderhalf voorzie ik geen problemen.
Maar zoals ik eerder al aangaf, heb ik hier zelf een groep G. Abalios zitten (volgens seriously fish max 20cm en een van de rustigere Geophagus soorten) en die zou ik niet in een bak kleiner dan 2 meter willen zetten.
De grootste man is op dit moment 25cm, en ben een aantal weken geleden een Geo man verloren om dat z'n vrouwtje besloot dat hij niet goed genoeg op de jonkies lette. (vis was 25cm en 150gram)
Van een ander koppel heeft de man nu besloten dat het vrouwtje van de overleden man toch wel aantrekkelijker is dan zn eigen vrouwtje (die overigens nog met eieren in de bek van zit) en hij jaagt het vrouwtje tot 2.5m achterna.

Dus wil je een eerlijk antwoord vanuit mijn ervaring? Een 180cm bak is op langere termijn zeker te klein voor alle Geo soorten (microgeophagus uitgezonderd)

Geophagus is ook wel een soort die echt wel zwemruimte nodig heeft. Ik heb bijvoorbeeld ook Heros zitten (inmiddels uitgeselecteerd naar 2 koppels) maar die hebben een heel stuk minder zwemruimte nodig. (Al ben ik een enkele maand terug om bovenstaande reden ook een vrouwtje verloren)

Edit: Mijn bak is overigens 325x85x80cm met behoorlijk wat zichtbrekers en schuilmogelijkheden.
Check en duidelijk.

Ik vind ze zo mooi… Ik ga de eerder genoemde lijstjes nog eens af en kom in de lucht….
 
Ghehe, de muur is ongeveer 2 meter met een deur er naast. Fysiek gaat t gewoon niet. De andere “lange” staat een houtkachel. Ivm de warmte zet ik daar liever geen bak neer.
 
Als het niet in de lengte gaat, moet het uit de breedte komen....Aquarium van 2 x 1 x 0,7 hoog?

Nee ff serieus, ik ken het: dan denk je ik heb toch een mooie grote bak. En inderdaad die heb je, absoluut. Heel misschien (@Lagerwerf ) is één duidelijk koppel nog een mogelijkheid? Maar daar moet je dan maar aan zien te komen, hoewel je met wat zoekwerk bij aquariumclubs, op internet en op nog niet door mij bedachte plaatsen kunt kijken of je een bestaand koppel kunt overnemen?
Ik vrees alleen dat als ze net zo partnervast zijn als maanvissen (en wat ik van Lagerwerf begreep, klopt dat wel) het een grote gok is of ze na de verhuizing naar jouw bak elkaar nog steeds zo aardig vinden.
 
Afgelopen vrijdag bij Utaka en VKC geweest. Utaka vond ik wat tegenvallen op 1 of andere manier, Vooral veel dwergen. Had een grotere zaak verwacht. VKC vond ik er mooi. Vriendelijk geholpen en op weg geholpen. Wel veel nieuwe keuzes…

Bijv. De Heros Red Spotted gezien, die overweeg ik nu ook wel in ruil voor de manen hoor… M.b.t. De Geo’s: nu ik ze live heb gezien (bij Utaka overigens) snap ik wel wat @Lagerwerf met de maat van de vis bedoeld.. dat is toch groter dan je denkt :D.

Ik ben er nu wel over uit: ik ben vooral op zoek naar het gedrag dat de geo’s vertonen, maar het hoeven geen geo’s te zijn het zandhopen vind ik erg leuk om naar te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen vrijdag bij Utaka en VKC geweest. Utaka vond ik wat tegenvallen op 1 of andere manier, Vooral veel dwergen. Had een grotere zaak verwacht. VKC vond ik er mooi. Vriendelijk geholpen en op weg geholpen. Wel veel nieuwe keuzes…

Bijv. De Heros Red Spotted gezien, die overweeg ik nu ook wel in ruil voor de manen hoor… M.b.t. De Geo’s: nu ik ze live heb gezien (bij Utaka overigens) snap ik wel wat @Lagerwerf met de maat van de vis bedoeld.. dat is toch groter dan je denkt :D.

Ik ben er nu wel over uit: ik ben vooral op zoek naar het gedrag dat de geo’s vertonen, maar het hoeven geen geo’s te zijn het zandhopen vind ik erg leuk om naar te kijken.

Geo's worden inderdaad erg groot en nemen ook veel ruimte in qua gedrag. Heros worden ook flink, maar zijn volgens mij wat rustiger. Vandaag ook even wezen kijken bij de lfs en daar de heckelii albino's weer gezien,
ook een prachtige vis en zandhapper die wat kleiner blijft, maar schijnbaar wel kieskeurig qua eten, moeilijk met droogvoer, ook nog wel iets om rekening mee te houden.
 
Afgelopen vrijdag bij Utaka en VKC geweest. Utaka vond ik wat tegenvallen op 1 of andere manier, Vooral veel dwergen. Had een grotere zaak verwacht. VKC vond ik er mooi. Vriendelijk geholpen en op weg geholpen. Wel veel nieuwe keuzes…

Bijv. De Heros Red Spotted gezien, die overweeg ik nu ook wel in ruil voor de manen hoor… M.b.t. De Geo’s: nu ik ze live heb gezien (bij Utaka overigens) snap ik wel wat @Lagerwerf met de maat van de vis bedoeld.. dat is toch groter dan je denkt :D.

Ik ben er nu wel over uit: ik ben vooral op zoek naar het gedrag dat de geo’s vertonen, maar het hoeven geen geo’s te zijn het zandhopen vind ik erg leuk om naar te kijken.
Jep. 25cm en 150gram is best wel een vis.

Heros halen met gemak de zelfde maat, en gewicht. Maar zijn toch minder "zwemmers" dan Geophagus soorten, en daarom ben ik van mening dat de laatste wel echt meer ruimte nodig heeft.
Om ze het mooist te houden moeten ze in groep zijn, en dat is ook de reden waarom ik minimaal een 250x60 bak zou adviseren voor Geophagus.
 

Terug
Bovenaan