Visbestand 180*60*70 LBH


Hoe kijken jullie hier naar?
1)
- Maanvissen (Pterophyllum Scalare) (+/- 9)
- 1 of 2 scholenvissen
- Een laag blijvende Cichlide die bij voorkeur zand hapt (dwergen mogen ook) (aantal?)
- blauwe Acara's (als dit kan) (aantal?)
- Aanvullingen of wijzigingen?

2)
- Heros Severum Red Spotted (koppel of harem?)
- Blauwe acara's (aantal?)
- Een laag blijvende Cichlide die bij voorkeur zand hapt (dwergen mogen ook) (aantal?)
- Scholenvissen
-Aanvullingen of wijzigingen?

Bij beide bestanden denk ik aan Krobia's, Cupido's, Sleutels of Vlaggen..
 
Hoe kijken jullie hier naar?
1)
- Maanvissen (Pterophyllum Scalare) (+/- 9)
- 1 of 2 scholenvissen
- Een laag blijvende Cichlide die bij voorkeur zand hapt (dwergen mogen ook) (aantal?)
- blauwe Acara's (als dit kan) (aantal?)
- Aanvullingen of wijzigingen?

2)
- Heros Severum Red Spotted (koppel of harem?)
- Blauwe acara's (aantal?)
- Een laag blijvende Cichlide die bij voorkeur zand hapt (dwergen mogen ook) (aantal?)
- Scholenvissen
-Aanvullingen of wijzigingen?

Bij beide bestanden denk ik aan Krobia's, Cupido's, Sleutels of Vlaggen..

Bij beide bestanden ga je uit van 3 cichlides, vind ik vrij veel voor 180cm. Maanvissen zijn mooi om te zien, maar vind je hun gedrag ook leuk? Severums zijn prachtig, maar schijnen lastig
te combineren met planten, zie bijna overal dat je dan moet accepteren zonder planten te moeten leven, weet niet hoe je daarover denkt?
Wij hebben een koppeltje blauwe acara's en dat bevalt heel goed, geen idee hoe een groep zich zou gedragen.
 
Geen / weinig planten is geen bezwaar. Ook bij manen zou ik er alleen wat zwaardplanten / stengelplanten in zetten..

Mijn gedachte is/was dat de manen/heros wat hoger in de bak zwemmen waardoor dit minder een probleem is. Of zie ik dat verkeerd?
 
Geen / weinig planten is geen bezwaar. Ook bij manen zou ik er alleen wat zwaardplanten / stengelplanten in zetten..

Mijn gedachte is/was dat de manen/heros wat hoger in de bak zwemmen waardoor dit minder een probleem is. Of zie ik dat verkeerd?

Ze zullen allemaal een stuk ruimte innemen als er gelegd is, onze acara's hielden ongeveer een kwart van de 200cm bezet, dus zeg ca 50 cm.
Heros worden een stuk groter dan de acara's, en 8-9 scalare's zullen ook een boel meer ruimte innemen. Ik vind onze 5 krobia's icm 2 acara's
al voldoende, en dat is op 200cm, ik zou daar zelf nu geen heros of scalares bij zetten bv.
 
Mijn ervaring met Blauwa acara is dat mensen er al snel op uitgekeken zijn, verrassend felle donders die ook de maanvissen op de kop zullen geven. Hou daar rekening mee.
Ik ben een groot fan van dwergcichliden, in een goed ingerichte bak van dit formaat kan je ongeveer 12 broedende vrouwen kwijt op de bodem. Je kan dus voor een flinke groep gaan, wat het gedrag ook zeker ten goede komt.

Ik zou gaan voor:
9 Pterophyllum scalare rio manacapuru
20 Hyphessobrycon megalopterus
5m/10v Apistogramma agassizii

Je hebt dan een biotoopcorrect bestand, dat elkaar mooi aanvult.
 
Mijn ervaring met Blauwa acara is dat mensen er al snel op uitgekeken zijn, verrassend felle donders die ook de maanvissen op de kop zullen geven. Hou daar rekening mee.
Ik ben een groot fan van dwergcichliden, in een goed ingerichte bak van dit formaat kan je ongeveer 12 broedende vrouwen kwijt op de bodem. Je kan dus voor een flinke groep gaan, wat het gedrag ook zeker ten goede komt.

Ik zou gaan voor:
9 Pterophyllum scalare rio manacapuru
20 Hyphessobrycon megalopterus
5m/10v Apistogramma agassizii

Je hebt dan een biotoopcorrect bestand, dat elkaar mooi aanvult.
H. Megalopterus heb ik toevallig nu ook al zitten, dus dat zou goed uitkomen.

M.b.t. de blauwe acara's, dat had ik gelezen idd. Vandaar ook de vraag of dat met Manen kan.
Die dwergen zijn een serieuze optie. Boliviaanse rammen vind ik ook leuk.

Bedankt voor de suggesties!
 
Mijn ervaring met Blauwa acara is dat mensen er al snel op uitgekeken zijn, verrassend felle donders die ook de maanvissen op de kop zullen geven. Hou daar rekening mee.
Ik ben een groot fan van dwergcichliden, in een goed ingerichte bak van dit formaat kan je ongeveer 12 broedende vrouwen kwijt op de bodem. Je kan dus voor een flinke groep gaan, wat het gedrag ook zeker ten goede komt.

Ik zou gaan voor:
9 Pterophyllum scalare rio manacapuru
20 Hyphessobrycon megalopterus
5m/10v Apistogramma agassizii

Je hebt dan een biotoopcorrect bestand, dat elkaar mooi aanvult.

Grappig, ik lees en hoor het vaker, maar anderen zeggen weer dat de acara's rustig en verdraagzaam zijn. Hier gaan ze redelijk gelijk op met de krobia's,
af en toe wat stoerdoenerij naar elkaar en toen ze jongen hadden waren ze inderdaad wat feller, maar verder vind ik ze heel erg meevallen.
 
Voor nu besloten om de acara's af te strepen i.v.m. het risico op vervelend gedrag. Heros in het echt gezien, worden me ook te groot.

Dan blijft over:
Manen (Altums) +/- 8
Cupido +/- 6
Scholenvis (ik denk in de richting van bloedvlek tetra's).
Misschien nog een harempje boliviaanse rammen.
Lnummertje

Langzaam maar zeker kom ik er wel :)
 
Klinkt als een mooi bestand, mocht je inderdaad Mikrogeophagus altispinosus toevoegen, ga dan voor een koppel of een groep, dit zijn koppelvormers, geen haremvormers.
 
Voor de cichlidenkenners wil ik dit topic toch weer even naar boven zetten.

Er komen dus manen + cupido's. De cupido's zijn redelijk bodemgericht. In hoeverre gaat dit dan botsen met de Altispinosussen (ik denk aan een groepje van +/-8 stuks) of een andere dwergcichlide (schaakbordjes oid).

Ik loop er nu tegen aan dat de manen en cupido's en altispinosus allemaal geelig zijn. Zijn hier alternatieven voor (bijv. dus schaakborden).
 
Schaakborden zetten hun eitjes ook af op ongeveer de zelfde plek als de mannen. Ik zou je willen adviseren om naar een apistogramma te gaan kijken die leggen een eitjes in hollen hierdoor vermijd je ook weer conflicten tijdens het broed gedrag.
 
Dat zij tips die helpen, thanks.

Zijn er nog adviezen mbt de aantallen? In combinatie met de Cupido’s?
 
9x mannen (vooral midden)
6x cupido (vooral bodem)
30 a 40 x schoolvis ( H. colombianus vindt ik knap)
 
5 altispinosa en 8 biotodoma lukt wel, ze hebben toch redelijk wat plaats lijkt me.
Biotodoma zijn leuke visjes, je kan de altispinosa ook vervangen door een brochisgroepje bvb, en dan nog 1 of 2 soorten dwergen.
De manen daarboven, en eventueel een groepje bijlzalmen....
Koop niet alles in 1 keer, begin bij je hoofdvis, en vul dan aan adhv de overblijvende ruimte en wat beschikbaar is.
Zet er 1 of 2 stevige bossen planten in, vind ikzelf toch een meerwaarde, maar misschien komt dat omdat ik te lang een zuidamerikaanse cichlidebak heb gehad 😁
O ja, diamantzalmpjes kunnen fantastisch zijn 😉
 
Het is niet zozeer de wens een derde soort cichliden toe te voegen, ik vind het gewoon mooie / leuke vissen.. Waren het maar geen cichliden, dan was het een stuk makkelijk :D
 

Terug
Bovenaan