Wat is er nieuw

Visbestand 50 cm bak (53 liter)

Als ze dat voer aannemen, ja. Maar wat ik heb begrepen is dat de ene otto makkelijker ander voer aanneemt dan de ander. Je neemt een bewust risico door ze in een bak "zonder" voer te doen.

Als ze dat voer aannemen, ja. Maar wat ik heb begrepen is dat de ene otto makkelijker ander voer aanneemt dan de ander. Je neemt een bewust risico door ze in een bak "zonder" voer te doen.
Ah oke.. op zich zitten er wel wat algen in al. Wat bruine algen en een beetje groene op het hout.. maar het is idd niet veel nee.. dan zal ik toch nog even wachten... nadeel is ook dat otocinclus altijd wildvang is.. dan duurt het even voordat ze doorkrijgen dat ze die algen tabletten aan kunnen nemen...

Ik heb ze gehad die bijgevoerd konden worden en die alleen algen en dendritus aten. De eerste bleven leven en de tweede gingen dood. Deze soort krijg je alleen als wildvang waardoor ze kwetsbaar zijn.

Ik heb ze gehad die bijgevoerd konden worden en die alleen algen en dendritus aten. De eerste bleven leven en de tweede gingen dood. Deze soort krijg je alleen als wildvang waardoor ze kwetsbaar zijn.
Ja, zoals ik al zei heb ik ze eigenlijk altijd in m'n bakken gehad, en eigenlijk ook altijd als eerste vissen na indraaien. Bij mij bleven ze eigenlijk altijd leven. Van begin tot eind van het houden van die bakken heb ik dezelfde otocinclus vissen gehad. Destijds werd volgens mij nog niet geadviseerd om ze pas in een rijpe bak erin te doen maar was juist het advies om ze na indraaien als eerste erin te zetten zodat ze de opstart algen alvast konden opeten. Dat ging eigenlijk altijd gewoon goed... maar nu ik dit lees, ga ik toch liever even wachten nog met ze erin zetten...

Verstandig als je wacht want dan loop je geen risico dat het toch mis kan gaan.

@Cindy77 mocht je in de buurt van Ridderkerk wonen heb evt. nog 7 jonge galaxyrasboras die weg mogen (14,- of ruilen tegen medakas als je die hebt toevallig).
Dank je wel maar woon niet echt in de buurt en ze bestellen hier al vissen voor me bij de winkel.

Endlerguppen (klinkt als guppen, maar zien er echt anders uit en kweken voor zover ik weet (even navragen bij @stanovic als je interesse hebt) een stuk minder snel.
Feitelijk zijn endlers ook guppen maar niet elke gup is een endler. Het verschil zit 'm in het DNA. Verder vallen ze binnen hetzelfde genus en zitten qua verwantschap binnen dit genus vrij dicht bij elkaar. Verder zijn hun geslachtsorganen compatibel met elkaar waardoor ze kunnen kruisen met vruchtbare jongen als resultaat daar ze het zelfde aantal chromosoomparen bij zich dragen.
Gekeken naar de wildvormen van de gup, verdelen we die in vijf groepen, t.w.: Poecilia reticulata, Poecilia kempkesi, Poecilia obscura. Poecilia wingei en alle Micropoecilia-soorten. Hievan zijn de Poecilia reticulata en de Poecilia wingei (pure endler) binnen de commerciële markt voor ornamentale vissen het meest bekend.En nogmaals, het wezenlijke verschil zit hem in het DNA.
Onderlinge kruisingen leveren dus ook gewoon guppen op. Deze mogen als hybride aangeduidt worden omdat we spreken over tenminste twee verschillende gupsoorten (dus niet te verwarren met een stam).
Veel Nederlandse groothandels en winkels labelen endlerhybridestammen vaak als "Poecilia wingei". Voor de puristen onder ons is dat ene doodzonde om te doen en mag officieel ook niet gebruikt worden. Want voor hybridesoorten bestaan gen wetenschappelijke namen voor. Men mag een kruising tussen een endler en een andere gupsoort wel endlerguppy of guppy noemen. Wil men toch het wat allure geven qua naamsgeving dan mag men de benaming "Poecilia cf" of "Poecilia sp." gebruiken. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Maar groothandels en winkels gebruiken de in dit geval de incorrecte naam "Poecilia wingei" om het interessanter te maken. Voor echte kenners en puristen geeft het aan dat bij dit gebruik, er geen sprake kan zijn van gedegen kennis bij zowel de betreffende groothandels als winkels.

Laatst bewerkt:
Feitelijk zijn endlers ook guppen maar niet elke gup is een endler. Het verschil zit 'm in het DNA. Verder vallen ze binnen hetzelfde genus en zitten qua verwantschap binnen dit genus vrij dicht bij elkaar. Verder zijn hun geslachtsorganen compatibel met elkaar waardoor ze kunnen kruisen met vruchtbare jongen als resultaat daar ze het zelfde aantal chromosoomparen bij zich dragen.
Gekeken naar de wildvormen van de gup, verdelen we die in vijf groepen, t.w.: Poecilia reticulata, Poecilia kempkesi, Poecilia obscura. Poecilia wingei en alle Micropoecilia-soorten. Hievan zijn de Poecilia reticulata en de Poecilia wingei (pure endler) binnen de commerciële markt voor ornamentale vissen het meest bekend.En nogmaals, het wezenlijke verschil zit hem in het DNA.
Oké dus in feite zeg je dat ze zich weer kunnen voortplanten met de jongen? En dat ze dus net zo goed en snel kweken als normale guppen? Want in dat geval, komen er dus nooit endler guppen in m'n bakje, hooguit alleen mannen.

Oké dus in feite zeg je dat ze zich weer kunnen voortplanten met de jongen? En dat ze dus net zo goed en snel kweken als normale guppen? Want in dat geval, komen er dus nooit endler guppen in m'n bakje, hooguit alleen mannen.
Op zich wel. Tja, pure endlers geven in het algemeen wat minder jongen per zwangerschap t.o.v. wat grotere sierguppen. Dat is een gegeven met hier en daar een uitzondering uiteraard. Wil je echte endlers dan is het het beste om ze bij een privékweker te halen. Af en toe worden er ook wel via de retail pure endlers aangeboden. Maar het merendeel wat als endler wordt betiteld via de retail zijn hybridestammen, zoals bijvoorbeeld, snakesin (ook wel cobra endlers genoemd), tijger, Japan blue, red scarlet en de black bar endlers via de retail zijn ook niet meer zuiver, etc.
Ik hou mezelf al bezig met o.a.. guppen vanaf 1973 en wat endlers aangaan binnen Nederland behoor ik tot de pioniers. Dus ruim voordat het commercieel werd binnen Nederland.

En daarom haal ik jou er dus bij als er iets over endlers gezegd moet worden. Een mens kan nou eenmaal niet alles weten....

Op zich wel. Tja, pure endlers geven in het algemeen wat minder jongen per zwangerschap t.o.v. wat grotere sierguppen. Dat is een gegeven met hier en daar een uitzondering uiteraard. Wil je echte endlers dan is het het beste om ze bij een privékweker te halen. Af en toe worden er ook wel via de retail pure endlers aangeboden. Maar het merendeel wat als endler wordt betiteld via de retail zijn hybridestammen, zoals bijvoorbeeld, snakesin (ook wel cobra endlers genoemd), tijger, Japan blue, red scarlet en de black bar endlers via de retail zijn ook niet meer zuiver, etc.
Ik hou mezelf al bezig met o.a.. guppen vanaf 1973 en wat endlers aangaan binnen Nederland behoor ik tot de pioniers. Dus ruim voordat het commercieel werd binnen Nederland.
Dank je wel voor de info!

Inmiddels zit ik toch weer in twijfel over de vissen die ik zou nemen, de danio erytromicron. Ik weet niet of de winkel ze al besteld heeft, dat zal ik van de week even gaan vragen en zo ja, dan moet ik ze wel nemen, zo nee, dan ga ik denk ik toch voor iets anders.. waarom? Nou, omdat dat hele wildvang me een beetje tegen staat met m'n geweten. En volgens mij is de danio erytromicron altijd wildvang. Ten eerste vind ik het eigenlijk best wel cru om voor mijn plezier een visje uit zijn eigen omgeving te plukken, en ten tweede is wildvang meestal best wel zwak eer dat ze eindelijk in je bakje zitten. Aangezien het best dure visjes zijn, is het natuurlijk zonde als die binnen 2 weken allemaal dood gaan omdat ze de stress van het vangen en vervoeren en verplaatsen niet overleven.

Dus nu is mijn vraag; welke gekweekte kleine visjes zou ik hier anders in kunnen doen? Met een PH van ongeveer tussen de 7,2 en een GH rond de 8 of 10, en een temperatuur rond de 23 graden? Heeft iemand leuke ideeën?

Als het wildvang is dan zijn ze al een tijd geleden gevangen en verscheept naar NL, kweek verloopt hetzelfde als de galaxy rasbora en die is niet bepaald moeilijk.
Dus een beetje je best ermee doen (je kweekt ze relatief makkelijk in een plastic bak (1m 2v) en je kan voor je eigen nageslacht zorgen en tevens ook nog anderen er blij mee maken (en je aanschaf terugverdienen).

Als het wildvang is dan zijn ze al een tijd geleden gevangen en verscheept naar NL, kweek verloopt hetzelfde als de galaxy rasbora en die is niet bepaald moeilijk.
Dus een beetje je best ermee doen (je kweekt ze relatief makkelijk in een plastic bak (1m 2v) en je kan voor je eigen nageslacht zorgen en tevens ook nog anderen er blij mee maken (en je aanschaf terugverdienen).
Ik heb inmiddels een beetje de soorten op zitten zoeken die hier aangegeven worden voor een 60 cm bakje, en ben erachter gekomen dat vrijwel de meeste vissen wildvang is haha.. dus nu heb ik 2 keuzes; stoppen met de hobby en alles weer weg doen, of accepteren dat het zo is en idd gaan proberen zelf ermee te kweken. Ik ga, helaas voor de visjes, dan toch voor de laatste optie hihi. Kan toch in mijn eentje geen verschil maken hierin, met mijn 50 liter bakje dus dan mijn geweten maar sussen door ze zo goed mogelijk te verzorgen.

Ik wil idd eens gaan kijken of dat zou lukken met kweken. Ik heb nog een 20 liter bakje staan, die is natuurlijk perfect als kweekbakje, maar gezien het visbestand wat ik hierin wil doen, zou het ook in de gewone bak wel moeten lukken. Oké, ze zullen dan vast zelf wel wat van de jongen opeten maar dat is niet zo heel erg. Ik doe er verder alleen otocinclus in en garnalen dus ze hebben verder niet echt vijanden dan.

Zou ze zelf toch in de 20L doen voor het kweken, de eitjes zijn kleiner dan speldenknopjes waardoor zelfs garnalen erbij waarschijnlijk niet safe is, evenals eventuele slakken die rondkruipen.
Zelf gewend om overal kleine posthoornslakken bij de eitjes te stoppen, maar in dit geval kan ik je dat afraden!

Ik heb een vraag over m'n vissenbestand.
Ik ben toch wel erg gecharmeerd van de killi vissen die ik online heb gezien.
Ik krijg natuurlijk een schooltje van 10 danio erytromicron in mijn bakje, en garnalen en er zitten nu 2 anentome Helena slakken bij, maar het leek mij ook wel leuk om een killivis erbij te zetten. Mijn oog viel op de

Aphyosemion primigenium​

Daar staat bij dat ie voornamelijk in de bovenste waterlaag zwemt. Nou ben ik niet zo bekend met killivisjes dus ik vraag me af of dit idd klopt, en of het samen zou gaan met de danio erytromicron? Ik denk dat ze wel eens een jonge garnaal zullen eten maar met mijn plantenbakje denk ik dat dit alleen maar goed is zodat ik niet op den duur met een overschot van garnalen zit. Ook qua waterwaardes en temperatuur lijken ze goed bij de erytromicron te passen.

Heeft iemand ervaring met dit visje? Kan deze in mijn bak? En zo ja, moet ik dan denken aan 1 man met 2 vrouwen of kan ook gewoon een koppel?

@John. weet erg veel van killi's, dus wie weet kan hij je antwoord geven op deze vragen.
De locatie van de bek zegt veel over in welke waterlaag de specifieke soort zwemt. een bek die naar boven gericht is, is vnl een oppervlaktezwemmer, bek in het midden: middenlaag, bek naar de onderkant: bodemlaag.

@John. weet erg veel van killi's, dus wie weet kan hij je antwoord geven op deze vragen.
De locatie van de bek zegt veel over in welke waterlaag de specifieke soort zwemt. een bek die naar boven gericht is, is vnl een oppervlaktezwemmer, bek in het midden: middenlaag, bek naar de onderkant: bodemlaag.
Volgens mij is dit dan een midden laag zwemmer.. dat gaat hem niet worden want daar zwemmen de danio's al straks als ze ooit binnen komen. Ik zoek echt een oppervlakte vis of bodemvisje maar dan eentje die wel op grind kan..

LET OP: ik kijk ff niet naar wat je verder hebt en naar het formaat van je bak!
Voor de oppervlakte weet ik de bijlzalmpjes, Epiplatys annulats, Epiplatys dageti, Aplocheilus lineatus, vlindervis Panthodon buchholzeri, halfsnavelbekjes (latijnse naam weet ik ff niet)

Epiplatus annulatus vind ik echt een super leuk visje, maar heeft heel andere waterwaardes nodig dan de danio erytromicron. Veel zachter water, gefilterd over turf voor een lage PH en GH. Ik heb gelezen dat er veel uitval is als je ze toch probeert te houden in harder water. Dus ben bang dat ze dan geen heel lang leven zullen hebben.

Bijlzalmpjes zijn ook wel leuk maar hebben wel minstens een 80 cm bak nodig dacht ik uit mijn hoofd. Ook is dit niet mijn favoriete vis soort moet ik zeggen.

Epiplatus dageti moet in een groepje van 7 gehouden worden, en daarvoor word een 80 cm bak aangeraden dus dat word hem ook niet.

Aplocheilus lineatus is een vis die word aangeraden in een groot aquarium met grotere vissen. Ik denk dat die dus de kleine danio's gaan terroriseren haha. Helaas.
Panthodon buchholzeri Is een vrij forse vis, die gaat vast niet goed samen met de danios.
halfsnavelbekjes worden helaas ook veel te groot, en worden aangeraden voor een bak vanaf 80 cm.

ik heb alle soorten tussendoor even zitten googlen om te zien of ze geschikt zijn maar zoals je ziet valt dat nog niet mee in zo'n kleinere bak. Alleen de epiplatus annulatus zou qua grootte goed kunnen, maar die willen gewoon heel andere waterwaardes. Tenzij iemand zegt dat het wel kan. Maar ik denk van niet.

Daarom stelde ik die

Aphyosemion primigenium​

voor, omdat die klein genoeg blijft en dezelfde waterwaardes wil maar ik vrees dat die dan weer in dezelfde waterlaag als de danios wil zwemmen en mogelijk word dat bonje en als ze te laag zitten, hebben de evt toekomstige kleine garnalen ook geen schijn van kans natuurlijk.

Kortom, misschien kan het wel gewoon niet haha. Dan zal ik me toch bij mijn eerdere idee moeten houden met otocinclus en danios, garnalen en een paar slakken. Of ik moet de danio's niet nemen, dan kan ik een leuke groep van die killivis erin zetten, maar dan zit ik wel nog steeds met de garnalen die opgevreten zullen worden haha..

Epiplatus annulatus vind ik echt een super leuk visje, maar heeft heel andere waterwaardes nodig dan de danio erytromicron. Veel zachter water, gefilterd over turf voor een lage PH en GH. Ik heb gelezen dat er veel uitval is als je ze toch probeert te houden in harder water. Dus ben bang dat ze dan geen heel lang leven zullen hebben.
Heb ze hier op kraanwater gekweekt en hou ze daar ook op zonder filtering over turf etc. Geen uitval en gaat prima, mogelijk dat wildvang hier minder goed mee om kan gaan. Als je ze leuk vind zou ik kijken naar een kweker in de buurt.

Zou geen killivis toevoegen. Garnalen en dainio´s is een mooie combinatie voor dit aquarium.

Groetjes John.

Heb ze hier op kraanwater gekweekt en hou ze daar ook op zonder filtering over turf etc. Geen uitval en gaat prima, mogelijk dat wildvang hier minder goed mee om kan gaan. Als je ze leuk vind zou ik kijken naar een kweker in de buurt.
Ah oke, dan zal ik daar nog eens naar kijken.. dank je wel.

Zou geen killivis toevoegen. Garnalen en dainio´s is een mooie combinatie voor dit aquarium.

Groetjes John.
Oh haha, ik zeg net tegen blubgup dat ik eens zal kijken naar een kweker van de annulatus maar jij denk dus dat het geen goed idee is..? Vanwege de ruimte?

Ik ben het wachten op de vissen inmiddels een beetje zat aan het worden. Dus mogelijk ga ik toch voor een andere soort scholenvis, en ik denk nu aan de Hyphessobrycon amandae. Die is ook veel goedkoper dan de erytromicron. En zijn ook erg leuke visjes en goed geschikt voor mijn bakje. Enige is dat ze wel wat zachter water willen, maar heb inmiddels uitgevist (haha) hoe ik dat kan doen bij deze pomp en dat kan gewoon prima, wat turf korrels in de pomp bij de witte bacterie kogeltjes zeg maar. Of moet turf perse in een netje zitten?

Ik ga straks naar de winkel, kijken wat ie heeft zitten, vragen wanneer die erytromicron evt binnen zou komen maar als dat nog weken gaat duren, dan word het de amandae en koop ik wat turf erbij.

Kardinaaltetras per 10 supereasy, echt wel te doen.
Echt hoor die zwemmen overal bijna wel goed in heb ik zo ervaren.

Ik ben het wachten op de vissen inmiddels een beetje zat aan het worden. Dus mogelijk ga ik toch voor een andere soort scholenvis, en ik denk nu aan de Hyphessobrycon amandae. Die is ook veel goedkoper dan de erytromicron. En zijn ook erg leuke visjes en goed geschikt voor mijn bakje. Enige is dat ze wel wat zachter water willen, maar heb inmiddels uitgevist (haha) hoe ik dat kan doen bij deze pomp en dat kan gewoon prima, wat turf korrels in de pomp bij de witte bacterie kogeltjes zeg maar. Of moet turf perse in een netje zitten?

Ik ga straks naar de winkel, kijken wat ie heeft zitten, vragen wanneer die erytromicron evt binnen zou komen maar als dat nog weken gaat duren, dan word het de amandae en koop ik wat turf erbij.
Dat zijn ook superleuke visjes, heb ze in een schooltje van 30 gehad (zwemt er nu nog 1 rond) en deze kunnen best wat hebben. Kraanwater is prima voor ze! Enige waar je op moet letten is dat je ze niet met te koud water moet verversen anders raken ze in shock (komen ze over het algemeen wel weer uit maar kan even duren). Kleuren ook mooi tussen de planten. Zou wel een schooltje van +-15 nemen

Kardinaaltetras per 10 supereasy, echt wel te doen.
Echt hoor die zwemmen overal bijna wel goed in heb ik zo ervaren.
Komt ie weer met z'n kardinaal tetra's 🤣 maar nee Edwin, ook als je het blijft herhalen is een kardinaal tetra nog steeds niet geschikt voor dit bakje.. hooguit een neon tetra, die kan dan misschien net maar zeker geen kardinalen. Ik ga het ook echt niet doen haha dus je kan er wel mee ophouden nu :DD

Dat zijn ook superleuke visjes, heb ze in een schooltje van 30 gehad (zwemt er nu nog 1 rond) en deze kunnen best wat hebben. Kraanwater is prima voor ze! Enige waar je op moet letten is dat je ze niet met te koud water moet verversen anders raken ze in shock (komen ze over het algemeen wel weer uit maar kan even duren). Kleuren ook mooi tussen de planten. Zou wel een schooltje van +-15 nemen
Ah oke, kunnen dus ook gewoon op kraanwater, super! 15 stuks klinkt idd prima. Ik ga zo naar de lfs, eerst vragen of hij de erytromicron niet toevallig net al besteld heeft, want dan neem ik die alsnog natuurlijk maar zo niet, dan kijken of ie de amandae heeft zitten. Andere optie had ie vorige keer wel zitten ook en is ook erg leuk, rasbora kubotai. Maar weet niet wat ie nu heeft zitten en wat niet, dus het word een soort verrassing wat er nu in gaat komen haha. En wie weet is alles wel zo goed als op, dan komen de vissen meestal op donderdag binnen maar ik kan zowel donderdag als vrijdag niet naar de winkel dus dan zou het pas zaterdag worden. Dus nou ja, ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen vandaag haha.. iig bedankt voor je berichtje!

P.s. rasbora kubotai word het denk ik niet. Die is echt heel mooi maar ik heb best veel fel groene planten in m'n bakje en de vis is ook fel groen. Ben bang dat die amper te zien zijn dan haha..

Ennnnn.. nog steeds geen vissen 🤣
Maar wel bijna! Hij gaat morgen bestellen en dan krijgt ie ze donderdag binnen. Eigenlijk kan ik dan niet weg maar hij gaf wel aan dat het voor de visjes fijner is als ik ze meteen kom halen, dan laat ie ze in de zak zitten en hoeven ze maar 1 keer aan nieuw water te wennen. Das waar, dus ik ga wel gewoon tussendoor even weg en dan moet mijn hysterische oppashond maar even aan de buren laten weten wat ze daarvan vind, dat ik weg ga zonder haar 🤣
Ook maakt ie een leuk prijsje als ik er 10 neem.. want zat een beetje te dubben over wat ze kosten.. en toen zei hij; dan neem je er toch 5 ipv 10? Ik denk dan meteen; het is een scholenvis.. 5 is geen school, 10 is zelfs maar een klein schooltje maar dat kan wel.. dus 10 worden net er en dan dus voor een kortingsprijs. En dan dus toch de erytromicron.. ze zijn er nu bijna en voor een leukere prijs dus dan neem ik toch die. Morgen bel ik ze even, of ie ze idd echt kon bestellen.. want voor hetzelfde geldt heeft de kweker of handelaar ze niet en dan neem ik alsnog de amandae.. even afwachten dus nog tot morgen.
Overigens wel grappig want die man is echt een hork van een man, vaak heel chagrijnig en kortaf.. veel klanten klagen over hem dat het zo'n vervelende, nare man is.. maar ik heb totaal geen problemen met hem haha. Hij doet alles voor me 😁 en dat meestal nog met een glimlach ook.. je moet hem kennen, als je hem kent en accepteert dat ie zo is en doet zoals ie is en doet, dan word ie steeds vriendelijker.. en ik ken hem al vele jaren. Heb soms wel eens het idee dat ie tegen de oude bekende echte originele woonplaats bewoners aardiger is dan tegen mensen die nieuw zijn in ons plaatsje.. tegen veel mensen is ie idd heel kortaf en onaardig maar daar heb ik dus geen last van hihi..
Nu dus wachten tot morgen, ff bellen of ie ze daadwerkelijk kon bestellen.. zo ja, dan komen er donderdag eindelijk visjes in m'n bakje, zo nee, dan ga ik morgen alsnog de amandae halen.

Super😀mensenkennis van je, ik doe ook niet tegen iedereen even aardig.
Hij moet je gewoon bellen zodra jou vissen uit de dozen vd bestelling komen.
Als de vissen binnenkomen dan zijn ze vaak van kleur af en het is ook niet verzekerd dat de zakken zijn afgekoeld, niet 2x overwennen is zeer verstandig ook omdat er in een winkel weer een andere watersamenstelling is en ook ziektes!
Als je maar aardig blijft voor ons bromberen smelten we op een dag misschien, al is het tijdelijk😉

Super😀mensenkennis van je, ik doe ook niet tegen iedereen even aardig.
Hij moet je gewoon bellen zodra jou vissen uit de dozen vd bestelling komen.
Als de vissen binnenkomen dan zijn ze vaak van kleur af en het is ook niet verzekerd dat de zakken zijn afgekoeld, niet 2x overwennen is zeer verstandig ook omdat er in een winkel weer een andere watersamenstelling is en ook ziektes!
Als je maar aardig blijft voor ons bromberen smelten we op een dag misschien, al is het tijdelijk😉
Die inschatting had ik al een beetje gemaakt, dat jij niet altijd even aardig bent tegen iedereen haha.. ik ben op zich wel aardig, maar je moet me niet boos maken want dan is dat aardige ineens weg haha.
Ik ga hem morgen even bellen om te vragen of ie ze kon bestellen. Zo niet, dan ga ik morgen de amandae halen. Die had ie namelijk nog wel zitten. Maar wilde nu toch liever wachten op de erytromicron voor die 2 dagen nog.. als ie ze kan bestellen, en ik hoor dat morgen als ik hem bel, dan belt hij me donderdag zodra ze binnen zijn en ga ik ze meteen halen.. want idd, 2 keer achter elkaar overwennen aan nieuw water is niet verstandig, dus hij laat ze dan gewoon in de zak zitten en ik haal ze direct op.. zal vast even duren voordat ze dan op kleur komen hier, al die stress van het vervoeren.. maar dan hebben ze iig niet de stress van eerst in de ene bak en de dag erna weer in de andere bak.. scheelt toch weer iets..
Blijf jij maar lekker brommen hoor, brombeer haha...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan