Wat is er nieuw

Visbestand 50 cm bak (53 liter)

. Ten eerste vind ik het eigenlijk best wel cru om voor mijn plezier een visje uit zijn eigen omgeving te plukken
Eigenlijk moet je het juist al positief zien. Dit omdat ze toch al gevangen waren en dat toch al niet terug gedraaid wordt. En in de regel vinden ze dan een beter tehuis bij jouw thuis dan dat ze in de winkel blijven rondzwemmen. Maar goed, er zijn genoeg initiatieven waarbij dergelijke aquariumvissen die in de natuur voorkomen al in gevangenschap worden gekweekt en waardoor we niet de natuurlijke wateren behoeven leeg te roven (want eigenlijk roven we ze voor ons eigen plezier).
en ten tweede is wildvang meestal best wel zwak eer dat ze eindelijk in je bakje zitten.
Afhankelijk van de vissoort en het water waar ze vandaan komen kan dit idd een probleem geven. Doch met de nadruk op "kan"...
Ik heb zelf ook vissen uit hun natuurlijke omgevingen gevangen en huiswaarts genomen. Ook in juli van dit jaar was dat het geval. Heb wilde platy's meegenomen uit Mexico van meerdere vanglocaties. De oudere gevangen vissen heb ik weer in het water teruggedaan en de jongere exemplaren heb ik meegenomen. Dit omdat jongere vissen beter adaptief zijn aan nieuwe omstandigheden m.b.t. de waterparameters. Van één locatie doet de groep het heel goed qua reproductie. De rest zit eigenlijk nog in de opgroeifase en dat mag zijn tijd wel nemen wat mij betreft. En het is nu eenmaal zo dat de ene populatie reproductiever is als de ander. 'k Heb een lage uitval gehad aan gevangen vissen die op één hand te tellen waren. Dus wat dat betreft mag ik in mijn handen knijpen.
Ze zijn zekers niet zo bont gekleurd als de vele kweekvormen die we kennen maar dat deert mij niet. Want het gedrag vind ik interessant. En ik zit nu eenmaal ook in een netwerk van wildvormen aan levendbarenden die net zo happig zijn op dit soort wildvormen. Zover ik weet zijn de groepjes van deze vanglocaties ook nog niet door derden in omloop. Het was een trip met weinig slaap omdat we nogal wat afstanden moesten afleggen om bij bepaalde vangplaatsen te komen. En aangezien het vervoer ook niet het snelste was dat er bestaat, werd sightseeing echt sightseeing. Zo langzaam ging het wel dat de tijd ons de gelegenheid gaf om alles wat we passeerden ook goed gezien werd. Tja, dat krijg je als je voor budgettarieven gaat... LOL! Maar dat was me het allemaal wel waard als ik bekijk wat ik huiswaarts heb kunnen nemen. Ik heb me dit keer hoofdzakelijk in het oostelijk gedeelte van Mexico opgehouden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan