Wat is er nieuw

Visbestand 50 cm bak (53 liter)

. Ten eerste vind ik het eigenlijk best wel cru om voor mijn plezier een visje uit zijn eigen omgeving te plukken
Eigenlijk moet je het juist al positief zien. Dit omdat ze toch al gevangen waren en dat toch al niet terug gedraaid wordt. En in de regel vinden ze dan een beter tehuis bij jouw thuis dan dat ze in de winkel blijven rondzwemmen. Maar goed, er zijn genoeg initiatieven waarbij dergelijke aquariumvissen die in de natuur voorkomen al in gevangenschap worden gekweekt en waardoor we niet de natuurlijke wateren behoeven leeg te roven (want eigenlijk roven we ze voor ons eigen plezier).
en ten tweede is wildvang meestal best wel zwak eer dat ze eindelijk in je bakje zitten.
Afhankelijk van de vissoort en het water waar ze vandaan komen kan dit idd een probleem geven. Doch met de nadruk op "kan"...
Ik heb zelf ook vissen uit hun natuurlijke omgevingen gevangen en huiswaarts genomen. Ook in juli van dit jaar was dat het geval. Heb wilde platy's meegenomen uit Mexico van meerdere vanglocaties. De oudere gevangen vissen heb ik weer in het water teruggedaan en de jongere exemplaren heb ik meegenomen. Dit omdat jongere vissen beter adaptief zijn aan nieuwe omstandigheden m.b.t. de waterparameters. Van één locatie doet de groep het heel goed qua reproductie. De rest zit eigenlijk nog in de opgroeifase en dat mag zijn tijd wel nemen wat mij betreft. En het is nu eenmaal zo dat de ene populatie reproductiever is als de ander. 'k Heb een lage uitval gehad aan gevangen vissen die op één hand te tellen waren. Dus wat dat betreft mag ik in mijn handen knijpen.
Ze zijn zekers niet zo bont gekleurd als de vele kweekvormen die we kennen maar dat deert mij niet. Want het gedrag vind ik interessant. En ik zit nu eenmaal ook in een netwerk van wildvormen aan levendbarenden die net zo happig zijn op dit soort wildvormen. Zover ik weet zijn de groepjes van deze vanglocaties ook nog niet door derden in omloop. Het was een trip met weinig slaap omdat we nogal wat afstanden moesten afleggen om bij bepaalde vangplaatsen te komen. En aangezien het vervoer ook niet het snelste was dat er bestaat, werd sightseeing echt sightseeing. Zo langzaam ging het wel dat de tijd ons de gelegenheid gaf om alles wat we passeerden ook goed gezien werd. Tja, dat krijg je als je voor budgettarieven gaat... LOL! Maar dat was me het allemaal wel waard als ik bekijk wat ik huiswaarts heb kunnen nemen. Ik heb me dit keer hoofdzakelijk in het oostelijk gedeelte van Mexico opgehouden.

Eigenlijk moet je het juist al positief zien. Dit omdat ze toch al gevangen waren en dat toch al niet terug gedraaid wordt. En in de regel vinden ze dan een beter tehuis bij jouw thuis dan dat ze in de winkel blijven rondzwemmen. Maar goed, er zijn genoeg initiatieven waarbij dergelijke aquariumvissen die in de natuur voorkomen al in gevangenschap worden gekweekt en waardoor we niet de natuurlijke wateren behoeven leeg te roven (want eigenlijk roven we ze voor ons eigen plezier).

Afhankelijk van de vissoort en het water waar ze vandaan komen kan dit idd een probleem geven. Doch met de nadruk op "kan"...
Ik heb zelf ook vissen uit hun natuurlijke omgevingen gevangen en huiswaarts genomen. Ook in juli van dit jaar was dat het geval. Heb wilde platy's meegenomen uit Mexico van meerdere vanglocaties. De oudere gevangen vissen heb ik weer in het water teruggedaan en de jongere exemplaren heb ik meegenomen. Dit omdat jongere vissen beter adaptief zijn aan nieuwe omstandigheden m.b.t. de waterparameters. Van één locatie doet de groep het heel goed qua reproductie. De rest zit eigenlijk nog in de opgroeifase en dat mag zijn tijd wel nemen wat mij betreft. En het is nu eenmaal zo dat de ene populatie reproductiever is als de ander. 'k Heb een lage uitval gehad aan gevangen vissen die op één hand te tellen waren. Dus wat dat betreft mag ik in mijn handen knijpen.
Ze zijn zekers niet zo bont gekleurd als de vele kweekvormen die we kennen maar dat deert mij niet. Want het gedrag vind ik interessant. En ik zit nu eenmaal ook in een netwerk van wildvormen aan levendbarenden die net zo happig zijn op dit soort wildvormen. Zover ik weet zijn de groepjes van deze vanglocaties ook nog niet door derden in omloop. Het was een trip met weinig slaap omdat we nogal wat afstanden moesten afleggen om bij bepaalde vangplaatsen te komen. En aangezien het vervoer ook niet het snelste was dat er bestaat, werd sightseeing echt sightseeing. Zo langzaam ging het wel dat de tijd ons de gelegenheid gaf om alles wat we passeerden ook goed gezien werd. Tja, dat krijg je als je voor budgettarieven gaat... LOL! Maar dat was me het allemaal wel waard als ik bekijk wat ik huiswaarts heb kunnen nemen. Ik heb me dit keer hoofdzakelijk in het oostelijk gedeelte van Mexico opgehouden.
Ja precies, ze worden uit hun natuurlijke omgeving getrokken om ons een plezier te doen. En ik weet idd dat als ik het niet doe, ze dan wel naar een ander gaan of in de winkel blijven rondzwemmen maar hoe mooi zou het zijn als we gewoon helemaal geen visjes meer uit de natuur trekken maar ze gewoon kweken zelf.. maar ja dat is duur en tijdrovend dus dit is makkelijker.
Ik denk dat als je ze zelf vangt, dat de uitval dan idd een stuk lager zal zijn. Jij als vissen fanaat zal een stuk diervriendelijker en voorzichtiger omgaan met de visjes dan de mensen die ze alleen zien als inkomsten. Heb wel eens gezien hoe ze otocinclus uit hun omgeving haalden en dat was op zijn minst niet erg diervriendelijk te noemen, om over het transport erna nog maar niet te spreken. Maar denk dat het een lastig, zo niet onmogelijk verhaal word om allemaal onze eigen visjes ergens te gaan vangen haha. Wel heel leuk dat jij dat wel hebt gedaan en ze het goed doen!

Nooit 1 jonkie hier op het forum aangeboden gekregen, treurig, zal wel voor andere handel zijn.
Uit de slootjes van een gemiddelde dierentuin in zuidamerikaanse landen zijn ook nog vele ontdekkingen te doen😋

Inmiddels zijn de visjes iets meer gewend.. ze schieten nog wel weg tussen de planten als ik eraan kom, maar als ik daarna rustig op m'n krukje voor het glas blijf zitten, komen ze nieuwgierig kijken. Heel leuk.. wat minder leuk is, is dat er gisteren eentje ineens een soort stuiptrekkingen kreeg, en daarna op de bodem heel zwaar ging liggen ademen. Daarna schoot ie weer even op, tussen de planten gehangen, en zo ging dat een tijdje door en vanmorgen vond ik hem of haar dood onder de mosbal.. erg zonde, nu zijn het er nog maar 8.. hoe leuk visje het ook is, ik zou ze niet meer opnieuw nemen. Ze zijn erg duur en heel kwetsbaar dus.
20240928_225107.jpg

Jammer van het visje en ik hoop dat de rest het goed zal doen verder.

De rest doet het gelukkig wel goed. Alleen de filter, daar word ik echt helemaal gek van. Van dat ding. Dus ik zal zo even een topic openen bij techniek, om daar even wat te vragen. Dit is een fotoalbum dus hier wat foto's die ik daarnet gemaakt heb. Wat zijn ze leuk hè? Deze visjes..
20240929_213918.jpg
20240929_213922.jpg
20240929_213923.jpg
20240929_213926.jpg
20240929_213931.jpg
20240929_214001.jpg
20240929_214002.jpg
20240929_214025.jpg
20240929_214912.jpg
20240929_214917.jpg
20240929_214943.jpg
20240929_215027.jpg

Shit, verkeerde topic 😂🙈 ik moest m'n foto album hebben haha.

Ja precies, ze worden uit hun natuurlijke omgeving getrokken om ons een plezier te doen. En ik weet idd dat als ik het niet doe, ze dan wel naar een ander gaan of in de winkel blijven rondzwemmen maar hoe mooi zou het zijn als we gewoon helemaal geen visjes meer uit de natuur trekken maar ze gewoon kweken zelf.. maar ja dat is duur en tijdrovend dus dit is makkelijker.
Ik denk dat als je ze zelf vangt, dat de uitval dan idd een stuk lager zal zijn. Jij als vissen fanaat zal een stuk diervriendelijker en voorzichtiger omgaan met de visjes dan de mensen die ze alleen zien als inkomsten. Heb wel eens gezien hoe ze otocinclus uit hun omgeving haalden en dat was op zijn minst niet erg diervriendelijk te noemen, om over het transport erna nog maar niet te spreken. Maar denk dat het een lastig, zo niet onmogelijk verhaal word om allemaal onze eigen visjes ergens te gaan vangen haha. Wel heel leuk dat jij dat wel hebt gedaan en ze het goed doen!
Als het om commerciële handel gaat dan kijkt men niet zo nauw naar het welzijn en op een diervriendelijke manier vissen vangen in het wild. Dat is helaas een gegeven die nooit zal gaan verdwijnen. Het zijn lokalen die ze vangen voor de commerciële markt. Voor hen is het uiteraard noodzakelijke broodwinning. Dat neem ik ze zeer zekers niet kwalijk. Nood breekt nu eenmaal wet in dergelijke landen. Doch omdat er nu eenmaal vraag naar is vanuit onze verwende wereld, bouwen de importeurs en groothandels op deze lokalen om aan de wens van de consument te kunnen voldoen.
Het is gelukkigerwijze wel zo dat er reeds meerdere bedrijven en particulieren de wildvormen zelf kweken opdat de natuur niet uitgeput behoeft te worden. En ja, dan komt er vaak wel een andere prijs om de hoek kijken.
Ikzelf ga er anders mee om. De vissen die ik uit het wild heb, gaan ook enkel naar kwekers toe die zich tot wildvormen toe hebben gelegd. Doch ook dierentuinen en laboratoria kunnen een beroep op me doen. Ik heb niet de intentie om ze maar aan elke willekeurige persoon te gaan verhandelen. Zo blijven dergelijke vissen met name voorbehouden aan serieuze kwekers annex houders. En het is echt niet dat ik het een ieder maar misgun om dergelijke vissen te gaan houden. Doch ik zit nu eenmaal met het gegeven dat als er een sterke uitval plaatsvindt dat ik niet zomaar bij een winkel nieuwe kan gaan bestellen. Dit is ook hoe het merendeel aan serieuze houders van wildvormen aan levendbarenden ermee omgaan. Ik zeg bewust "het merendeel" omdat er helaas ook mensen zijn die deze tak van de aquariumhobby behoorlijk verkwanselen. Gelukkig hebben we ook binnen de hobbygemeenschap van wildvormen aan levendbarenden een aantal bijeenkomsten (zowel binnen- als buitenland) waarbij dergelijke vissen uitgewisseld kunnen gaan worden. Zeg wel erbij dat dit veelal besloten bijeenkomsten zijn van specifieke kwekers en verenigingen.

Ik kom even met een update over de vissen in m'n bakje.
Ik geloof dat ze het best goed doen. Waarom weet ik dat niet zeker? Nou, omdat ik ze nooit zie... ondanks dat ik er nog 10 stuks bij heb gezet, zijn het echt visjes die zich de hele tijd verschuilen tussen de planten. Er zitten 18 visjes in, maar als je naar het bakje kijkt, zie je er niet 1. Waar voorheen met voeren het kleine groepje nog wel kwam kijken, komt nu de grotere groep ook totaal niet meer. Ze komen pas eten als ik weg ben. Ze voelen het als ik naar de bak toe loop en dan duiken ze snel weg en komen niet meer tevoorschijn tot ik weer weg ben. Echt heel jammer en ontzettend zonde van zulke leuke en dure vissen.

Ik zou in ieder geval iedereen afraden om deze dure vissen aan te schaffen. Het is echt zonde van je geld. Als je vissen koopt, dan is het wel zo leuk als je er ook naar kan kijken, dat is helaas bij deze vissen niet het geval. Ze doen het echter denk ik wel goed. Ik zie geen dode vissen, maar kan ook niet tellen of ze er alle 18 nog zijn want ik zie ze dus nooit... als ze op een dag wel dood zijn, dan komen deze vissen er niet meer in. Dan liever nog een paar leuke, drukke mannen guppen. Die komen altijd wel even kijken, zeker als je voert.

Misschien een school vuurtetra’s erbij? Die zijn niet schuw en dan heb je meer kans dat de anderen zich ook laten zien. Dat noem je dithervissen. Die zwemmen vrij rond en dan denken de anderen: nou, als zij niet worden opgegeten, dan zullen er wel geen roofvissen zwemmen. Dan ga ik ook maar es zwemmen.
Vuurtetra’s zijn ook niet groot, dus dat match misschien ook wel.

Misschien een school vuurtetra’s erbij? Die zijn niet schuw en dan heb je meer kans dat de anderen zich ook laten zien. Dat noem je dithervissen. Die zwemmen vrij rond en dan denken de anderen: nou, als zij niet worden opgegeten, dan zullen er wel geen roofvissen zwemmen. Dan ga ik ook maar es zwemmen.
Vuurtetra’s zijn ook niet groot, dus dat match misschien ook wel.
Zou ik best willen, maar is dat niet wat teveel vis in een 50 cm bak? En het zijn dan ook nog 2 scholenvissen... ik weet niet of dat gaat werken in een best wel klein bakje? Het zijn wel hele leuke visjes, die vuur tetra's, dat zeker..

Voor de visjes is het alleen maar leuk. Ze voelen zich veiliger als er meer zijn. Nu voelen ze zich onveilig. Het hangt van de waterkwaliteit en hoe je dat kan optimaliseren af of het kan. Water testen en filteren en water wisselen. Misschien iets vaker als er meer visjes inzitten. Maar ze zijn maar klein, dus ik weet niet of dat een groot verschil in vervuiling uitmaakt.

Twee scholenvissen maakt voor de vissen niet uit. Hoe meer zielen hoe
Meer vreugd.

Mensen geven vaak het advies om dat niet te doen omdat ze vinden dat het een onrustig beeld geeft. Maar in jouw geval heb je wel een erg rustig beeld. Kan me voorstellen dat dat wat teleurstellend is. En dan kan je dit trucje proberen om te kijken of ze zich dan meer laten zien. En zo niet, dan zie je in ieder geval vuurtetra’s.

Voor de visjes is het alleen maar leuk. Ze voelen zich veiliger als er meer zijn. Nu voelen ze zich onveilig. Het hangt van de waterkwaliteit en hoe je dat kan optimaliseren af of het kan. Water testen en filteren en water wisselen. Misschien iets vaker als er meer visjes inzitten. Maar ze zijn maar klein, dus ik weet niet of dat een groot verschil in vervuiling uitmaakt.

Twee scholenvissen maakt voor de vissen niet uit. Hoe meer zielen hoe
Meer vreugd.

Mensen geven vaak het advies om dat niet te doen omdat ze vinden dat het een onrustig beeld geeft. Maar in jouw geval heb je wel een erg rustig beeld. Kan me voorstellen dat dat wat teleurstellend is. En dan kan je dit trucje proberen om te kijken of ze zich dan meer laten zien. En zo niet, dan zie je in ieder geval vuurtetra’s.
Ja, het zou idd wel kunnen dat ze zich veiliger gaan voelen als ze zien dat die vuurtetra's ook gewoon op het gemakje rond zwemmen. En moet zeggen dat deze vissen zich sowieso niet echt als scholenvissen gedragen, ze zwemmen niet echt in een school maar gewoon overal als het maar tussen de planten is. Ik zie letterlijk niet 1 vis als ik naar m'n bakje kijk, zo saai. Heel af en toe wel een blauwe garnaal maar dat was het dan ook.
Ik zal eens kijken of ze vuurtetra's hebben maar dat doe ik dan wel na dinsdag. Dinsdag ga ik eerst een flinke waterverversing doen na het gebruik van exitgreen tegen algen. En dan ga ik ook eerst even ramen poetsen, planten snoeien, enz. En dan woensdag kan ik kijken of ie vuurtetra's heeft. Het lijkt me iig erg leuk om eindelijk eens iets te zien zwemmen in het bakje.

Ik heb ze ook gehad in ik dacht een 60cm maar daar zwommen ze vrij rond.

Ik heb ze ook gehad in ik dacht een 60cm maar daar zwommen ze vrij rond.
Welke? De vuurtetra's of bedoel je de danio erytromicron?
De danio's zie ik dus vrijwel niet. Ik zit er dus idd aan te denken om er een klein groepje vuurtetra's bij te zetten. Allereerst zodat die hopelijk aan de danio's kunnen laten zien dat je gewoon veilig kan rond zwemmen, maar ook omdat ik dan eindelijk wat te zien heb in m'n bakje..

Vandaag dan toch een leuk schooltje Hyphessobrycon amandae, oftewel, vuurtetra's, erbij gehaald. 10 stuks. Wat een leuk visje zeg. Levendig en aanwezig, totaal niet bang.. ik kan gewoon naar de bak toe lopen en rond lopen in huis en dat doet ze allemaal niks.. en het leukste; sommige van de danio's komen nu idd ook tevoorschijn om even te kijken bij de nieuwe bewoners. Een enkeling zwemt zelfs liever met hen mee haha.. die was het vast al een poosje zat, dat onderduiken tussen die planten. Maar best grote kans dat dit gaat werken want ook mer voeren kwamen de danio's nu ook kijken terwijl ze dat al die tijd niet gedaan hebben. Heel leuk zo!
20241211_184247.jpg
20241211_184252.jpg
20241211_184301.jpg
20241211_184307.jpg
20241211_184311.jpg
20241211_193555.jpg
20241211_193559.jpg
20241211_193602.jpg
20241211_193605.jpg

mooi dat het goed werkt!
Ja super bedankt voor de tip! Ik had dit zelf nooit gedaan eigenlijk, was niet in me opgekomen om in een best kleine bak, 2 verschillende scholenvissen te doen. Maar dit lijkt te gaan werken en de vuurtetra is echt een heel leuk visje ook.. dus heb sowieso wat leuks te zien. Eindelijk, na een hele poos naar een vrijwel lege bak kijken...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan