Wat is er nieuw

Visbestand 70 liter aquarium

Hélène!

Member
Lid geworden
18 februari 2025
Leeftijd
45
Onlangs heb ik een tweedehands aquarium gekocht die nu al een paar weekjes aan het indraaien is. Zie foto (ik voeg nog wel waterpest toe en ik heb ook al een ander plantje toegevoegd waarvan ik echt de naam niet meer weet). Het is mijn eerste aquarium en ik ben dus nog echt een leek op dit vlak. Waar ik eerst voornemens was om voor goudvissen te gaan, wat ongeschikt bleek, viel mijn oog daarna op een maanvis, eveneens ongeschikt. Vervolgens wilde ik voor de levendbarenden gaan, lekker kleurrijk voor mijn zoontje van twee, maar ook deze keuze heb ik geskipt omdat ik niet met een overbevolkte bak wil komen te zitten ;-).
Wat ik nu van plan ben is om binnen een aantal dagen vuurgarnaaltjes in de bak te zetten met één posthoornslak, maar wat zet ik daar dan bij?

Ik twijfel tussen:
- Eén Honinggoerami aangevuld met een schooltje vissen, maar welke visjes zijn daarvoor geschikt?
- Een schooltje Chinese Danio's Gold. Bij de lfs hadden ze me verteld dat ik ook een mix kon maken met bijvoorbeeld zebradanio's erbij. Maar dat kan denk ik niet in combinatie met de garnalen of wel? En kan er nog wel iets anders qua vissen bij of niet? Ik lees/hoor tegenstrijdige verhalen over de temperatuur voor deze visjes. Kamertemperatuur (19 graden hier) of toch liever iets warmer?

Kortom, wat zouden jullie adviseren voor een beginneling? Bij voorbaat dank voor jullie advies!

Bijlagen

• 20250126_084330.jpg
    20250126_084330.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 104
Sinds kort heb ik een koppeltje honinggoerami's en ik zie dat ze elkaar erg veel opzoeken en samen door de bak zwemmen. Ik weet niet zeker of je ze perse als een koppel moet houden, maar als ik mijn koppeltje zo samen zie, zou ik het niet anders willen 🙂

Er zijn meer mogelijkheden: je kunt een koppel of trio honinggourami’s nemen. Of je kan een felgekleurde betta nemen (leuk voor de kleine), die naar mensen erg leuk zijn. Ze zijn nieuwsgierig en kunnen uit de hand leren eten. In een 70 liter bak is een kortvinnige wel fijner want langvinnige zijn snel moe.
Je kunt een schooltje van het een of ander nemen: rijstvisjes (verschillende kleuren), danio’s, barbeeltjes. Even checken of aquainfo.nl of de specifieke soort voldoet.
Bij alle opties kun je dan op de bodem een schooltje cory’s erbij nemen.

Alle vissen eten dierlijk voedsel wat in de bek past. Dus de meeste vissen happen garnaaltjes op als ze de kans krijgen.

Er zijn nog meer mogelijkheden, anderen zullen ook wel opties geven.

Edit: wat ik zelf hele leuke en sterke visjes vindt: Vuurtetra’s. Niet te groot, dus je kunt een mooie school nemen en dan voelen ze zich veilig en zie je ze overal zwemmen. Ook leuk voor de kleine.
Een vuurtetra heeft dezelfde temperatuur als een betta. Ik zou wel een schooltje vuurtetra’s bij een betta durven zetten.
Wat vinden anderen?

Laatst bewerkt:
Tja de bak is vrij open en vrij licht en dat is nou net waar een betta niet zo van houdt. En die wil liever ook rustige medebewoners en in zo n klein bakje kan dat al snel niet ideaal zijn.
Je zou meer planten kunnen nemen met een Betta en bv wat Panda Corydorasjes voor op de bodem.

Ik ga ervan uit dat je de inrichting aan de vissen die je gaat houden aanpast.

Ik zou voor een zooitje mannetjesguppen gaan, kleurrijk, en plant zich niet voort.
Verder makkelijke vis en toch een van je eerste keuzes

Sinds kort heb ik een koppeltje honinggoerami's en ik zie dat ze elkaar erg veel opzoeken en samen door de bak zwemmen. Ik weet niet zeker of je ze perse als een koppel moet houden, maar als ik mijn koppeltje zo samen zie, zou ik het niet anders willen 🙂
Klinkt superleuk, alleen bij mij wordt het in de zomer vrij warm waardoor ze zeker in paarstand komen en wat ik begrepen heb, kunnen ze dan niet meer bij elkaar zitten wanneer er eitjes gelegd zijn. Hoe doe jij dat?

Er zijn meer mogelijkheden: je kunt een koppel of trio honinggourami’s nemen. Of je kan een felgekleurde betta nemen (leuk voor de kleine), die naar mensen erg leuk zijn. Ze zijn nieuwsgierig en kunnen uit de hand leren eten. In een 70 liter bak is een kortvinnige wel fijner want langvinnige zijn snel moe.
Je kunt een schooltje van het een of ander nemen: rijstvisjes (verschillende kleuren), danio’s, barbeeltjes. Even checken of aquainfo.nl of de specifieke soort voldoet.
Bij alle opties kun je dan op de bodem een schooltje cory’s erbij nemen.

Alle vissen eten dierlijk voedsel wat in de bek past. Dus de meeste vissen happen garnaaltjes op als ze de kans krijgen.

Er zijn nog meer mogelijkheden, anderen zullen ook wel opties geven.

Edit: wat ik zelf hele leuke en sterke visjes vindt: Vuurtetra’s. Niet te groot, dus je kunt een mooie school nemen en dan voelen ze zich veilig en zie je ze overal zwemmen. Ook leuk voor de kleine.
Een vuurtetra heeft dezelfde temperatuur als een betta. Ik zou wel een schooltje vuurtetra’s bij een betta durven zetten.
Wat vinden anderen?
Bedankt voor je reactie. Ik ga er nog eens over nadenken wat ik ermee doe. En misschien nog eens bij de viswinkel kijken, wat mijn gevoel dan zegt. Wat betreft de garnaaltjes: zolang de populatie in stand blijft vind ik het niet heel erg als er af en toe eentje opgepeuzeld wordt. Het zou natuurlijk wel zonde zijn als er straks geen garnaal meer in de bak zit ;-). Ik lees wat tegenstrijdige verhalen op internet. Bij de een gaat het prima, bij de ander niet. Misschien ook geluk hebben?

Ik zou voor een zooitje mannetjesguppen gaan, kleurrijk, en plant zich niet voort.
Verder makkelijke vis en toch een van je eerste keuzes
Hoi, bedankt voor je reactie. Die optie had hier ook al de revue gepasseerd, maar bij de viswinkel vertelden ze me dat de exemplaren die ik leuk vond maar een half jaartje zouden leven omdat ze zo doorgefokt zijn. Dus vandaar dat ik daar ook vanaf zag ;-)

Tja de bak is vrij open en vrij licht en dat is nou net waar een betta niet zo van houdt. En die wil liever ook rustige medebewoners en in zo n klein bakje kan dat al snel niet ideaal zijn.
Je zou meer planten kunnen nemen met een Betta en bv wat Panda Corydorasjes voor op de bodem.
Bedankt voor je reactie. De Corydorasjes hebben het liefst een zandbodem las ik, die heb ik niet.

Ik ga ervan uit dat je de inrichting aan de vissen die je gaat houden aanpast.
Bedankt voor je reactie. Ik wil de basis van de bak: de bodem, de steen, het koraal en het hout niet aanpassen. Qua beplanting was ik al voornemens wat toe te voegen en natuurlijk passend bij het visbestand.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen met Chinese Danio's (Gold). Op welke temperatuur houden jullie deze?

Hoi, bedankt voor je reactie. Die optie had hier ook al de revue gepasseerd, maar bij de viswinkel vertelden ze me dat de exemplaren die ik leuk vond maar een half jaartje zouden leven omdat ze zo doorgefokt zijn. Dus vandaar dat ik daar ook vanaf zag ;-)

Dan zou ik daar niet meer komen

Guppen moeten nog prima gezond te krijgen zijn

Bedankt voor je reactie. Ik wil de basis van de bak: de bodem, de steen, het koraal en het hout niet aanpassen. Qua beplanting was ik al voornemens wat toe te voegen en natuurlijk passend bij het visbestand.
Misschien een vraag voor een scheikundige als @biljoenblik maar zou je door dat steen en koraal niet hoge kh gaan krijgen en wellicht ook de gh?

Misschien een vraag voor een scheikundige als @biljoenblik maar zou je door dat steen en koraal niet hoge kh gaan krijgen en wellicht ook de gh?
Koraal en dan het dode deel, is puur kalk. Dus daarmee gaat je KH en GH flink omhoog.
Heel handig voor hardwater vissen, zoals uit Malawi.

Maar voor de meeste zoetwater aquaria is het niet geschikt.

Klinkt superleuk, alleen bij mij wordt het in de zomer vrij warm waardoor ze zeker in paarstand komen en wat ik begrepen heb, kunnen ze dan niet meer bij elkaar zitten wanneer er eitjes gelegd zijn. Hoe doe jij dat?

ik heb de mijne nog niet zo lang, mijn temperatuur staat op 22 graden en heb ze maar 1x een paringsdans zien doen, dus nog geen eitjes 🙂 mochten ze wel gaan paren en het vrouwtje zou eitjes leggen, dan ga ik ze niet uit elkaar halen. Heb nergens gelezen dat dat moet

Koraal en dan het dode deel, is puur kalk. Dus daarmee gaat je KH en GH flink omhoog.

Haha, kijk, ik word steeds wijzer. Ik zorg wel dat mijn water goed gecheckt is. Zijn de waardes niet goed, dan verander ik iets 😉

ik heb de mijne nog niet zo lang, mijn temperatuur staat op 22 graden en heb ze maar 1x een paringsdans zien doen, dus nog geen eitjes 🙂 mochten ze wel gaan paren en het vrouwtje zou eitjes leggen, dan ga ik ze niet uit elkaar halen. Heb nergens gelezen dat dat moet
Ik denk dat ik het niet goed gelezen/ het niet begrepen heb. Zou dit alleen zijn wanneer ze in een kweekbak zitten? Zie de volgende link:
https://aquainfo.nl/artikel/trichog...an een lengte,dikker gebouwd dan het mannetje.

Dan was mijn gedachte wel goed dus.

Ik denk dat ik het niet goed gelezen/ het niet begrepen heb. Zou dit alleen zijn wanneer ze in een kweekbak zitten? Zie de volgende link:
https://aquainfo.nl/artikel/trichogaster-chuna-honing-goerami/#:~:text=De Honinggoerami kan een lengte,dikker gebouwd dan het mannetje.
Ze zullen dan ook een schuimnest moeten maken voor de eitjes en de man doet de broedzorg en verjaagt vaak de vrouw dus die moet wel ruimte hebben daarvoor.

Ze zullen dan ook een schuimnest moeten maken voor de eitjes en de man doet de broedzorg en verjaagt vaak de vrouw dus die moet wel ruimte hebben daarvoor.
Is dat handig in een 70 liter aquarium? De volgende keer als ik een aquarium koop, wordt deze in ieder geval groter, bepaal ik eerst wat ik leuk vind en komt de inrichting daarna, haha

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen met Chinese Danio's (Gold). Op welke temperatuur houden jullie deze?
Ik heb de chinese danio goud op 20 graden water zwemmen. Mooie actieve vissen, net als zebra danio. Wat voor bodem heb je in de bak? Graag ook wat foto's voor bijvoorbeeld een totaalplaatje.

Kleine extra tip. Ik zou sowieso ook een foto topic starten dan krijgen jullie ook een mooi fotoalbum van hoe de bak zich ontwikkeld.

Ik heb de chinese danio goud op 20 graden water zwemmen. Mooie actieve vissen, net als zebra danio. Wat voor bodem heb je in de bak? Graag ook wat foto's voor bijvoorbeeld een totaalplaatje.
Ik ga verschillende nepplantjes vervangen door echte, pas daarna komen er vissen 😉

Bijlagen

• 20250126_084330.jpg
    20250126_084330.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 54
Ik ga verschillende nepplantjes vervangen door echte, pas daarna komen er vissen 😉
Dan zou ik ook denken aan plantenvoeding, bijvoorbeeld Profito voor in het water. En ter info een watervoorbereider is niet nodig. Ideale planten zijn bijvoorbeeld Belgisch groen. En met een slimme stekker (tip van @Ice78) of een schakelklok kun je de verlichting automagisch op tijd en uur instellen.

Dan zou ik ook denken aan plantenvoeding, bijvoorbeeld Profito voor in het water. En ter info een watervoorbereider is niet nodig. Ideale planten zijn bijvoorbeeld Belgisch groen.
Top, bedankt!

Kijk ter info ook maar eens op bijvoorbeeld Hornbach daar vindt je ook wat voorbeelden qua filtratie en op aquariumbemesting.nl kun je ook terecht voor bijvoorbeeld kleibolletjesmix werkt zeer gunstig qua kosten. Plus een stockoplossing maken voor Nitraat en Fosfaat.

Dan zou ik ook denken aan plantenvoeding, bijvoorbeeld Profito voor in het water. En ter info een watervoorbereider is niet nodig. Ideale planten zijn bijvoorbeeld Belgisch groen. En met een slimme stekker (tip van @Ice78) of een schakelklok kun je de verlichting automagisch op tijd en uur instellen.
Ja, op advies van een vriend had ik zo'n tijdschakelaartje gekocht a 3,50. Werkt super!

Als je de inrichting houdt zoals deze nu is, zou ik geen gourami’s nemen. Ik zou er gewoon wat platy’s inzetten of andere makkelijke beginnersvissen. En als deze jongen krijgen worden de jongen voor een deel vanzelf opgegeten door de vissen, dat is de natuur. En mocht je er teveel krijgen, dan zou ik ze op marktplaats zetten of naar de lfs brengen. Dan maak je er ook nog een ander gelukkig mee.

Waarom? Je bak is leuk ingericht voor de kleine, maar de inrichting is alleen geschikt voor makkelijke beginnersvissen. Weinig beschutting, sterke verlichting, ornamenten die de waterkwaliteit gaan wijzigen. De kans dat vissen zoals een honinggourami hier stress van krijg is groot. Vervolgens daalt de weerstand hierdoor en wordt ie ziek en dan heb je niet zo lang plezier van de visjes.

En dat zou jammer zijn, want dan heb je weinig plezier ervan.

Dit is uiteraard mijn mening.
Mijn advies: gewoon verschillende kleuren platy’s erin, dan heb je een kleurig geheel voor de kleine met visjes die in deze bak ook lekker vrij zullen rondzwemmen. (Stress bij vissen kan er ook voor zorgen dat ze zullen proberen zich te verstoppen) Blijkt het op termijn toch teveel jonkies te geven, dan zou je je bestand kunnen wijzigen, maar dan heb je ervaring opgedaan en dan heb je mogelijk ook meer idee waar je naar toe wilt met een aquarium.

Uiteraard is dit mijn persoonlijke idee. Zo zou ik t doen. Maar je mag het geheel vrijblijvend naast je neerleggen.

Als je de inrichting houdt zoals deze nu is, zou ik geen gourami’s nemen. Ik zou er gewoon wat platy’s inzetten of andere makkelijke beginnersvissen. En als deze jongen krijgen worden de jongen voor een deel vanzelf opgegeten door de vissen, dat is de natuur. En mocht je er teveel krijgen, dan zou ik ze op marktplaats zetten of naar de lfs brengen. Dan maak je er ook nog een ander gelukkig mee.

Waarom? Je bak is leuk ingericht voor de kleine, maar de inrichting is alleen geschikt voor makkelijke beginnersvissen. Weinig beschutting, sterke verlichting, ornamenten die de waterkwaliteit gaan wijzigen. De kans dat vissen zoals een honinggourami hier stress van krijg is groot. Vervolgens daalt de weerstand hierdoor en wordt ie ziek en dan heb je niet zo lang plezier van de visjes.

En dat zou jammer zijn, want dan heb je weinig plezier ervan.

Dit is uiteraard mijn mening.
Mijn advies: gewoon verschillende kleuren platy’s erin, dan heb je een kleurig geheel voor de kleine met visjes die in deze bak ook lekker vrij zullen rondzwemmen. (Stress bij vissen kan er ook voor zorgen dat ze zullen proberen zich te verstoppen) Blijkt het op termijn toch teveel jonkies te geven, dan zou je je bestand kunnen wijzigen, maar dan heb je ervaring opgedaan en dan heb je mogelijk ook meer idee waar je naar toe wilt met een aquarium.

Uiteraard is dit mijn persoonlijke idee. Zo zou ik t doen. Maar je mag het geheel vrijblijvend naast je neerleggen.
Advies is altijd welkom en ik leg het niet zomaar naast me neer. Platy's zijn inderdaad kleurrijk, maar ik vind ze qua vorm echt niet mooi, haha. De beplanting wordt zeker aangepast en qua inrichting kijk ik even hoe het inderdaad loopt qua waterwaardes.

Misschien is een platy wagtail ook ee
Advies is altijd welkom en ik leg het niet zomaar naast me neer. Platy's zijn inderdaad kleurrijk, maar ik vind ze qua vorm echt niet mooi, haha. De beplanting wordt zeker aangepast en qua inrichting kijk ik even hoe het inderdaad loopt qua waterwaardes.
Misschien vinden jullie de platy wagtail ook leuk. Veel forumleden gebruiken waterdruppeltesten. Qua methode erg gemakkelijk. Kijk vooral goed op aquainfo.nl. De reeds genoemde is een erg goede up-to-date database.

Het hoeft niet perse een platy te zijn. Het gaat om het volgende: of je past een inrichting aan de vissen aan of je kiest vissen die bij een inrichting passen. Doe je dat niet, dan is er een behoorlijk risico dat je over enkele weken een topic onder ziekten opent. En dat zou echt jammer zijn. Vooral omdat je er zo goed over nadenkt.

Meer planten is prima maar ik zou ook dat steen en koraal eruit halen na de post van Biljoenblik want dan kunnen je waarden flink oplopen.

https://aquainfo.nl/artikel/trichogaster-chuna-honing-goerami/#:~:text=De Honinggoerami kan een lengte,dikker gebouwd dan het mannetje.
ik heb het idee dat dat alleen is als ze in een kweekbak zitten. Er staat ook dat als je wilt kweken in een kweekbak, dat je de waterspiegel moet laten zakken tot 12 cm. In een gewone aquarium is het waterspiegel hoger dan dat en hebben ze meer ruimte om te zwemmen. Als je een aquarium hebt met dichte beplanting komt het denk ik wel goed, dan heeft het vrouwtje ook meer plekjes om even uit het zicht van het mannetje te zijn. Ik heb op dit moment bijvoorbeeld best veel planten en drijfplanten, dus moet soms zelf even goed kijken waar mijn goerami's zijn haha

Ik denk dat het duidelijk is maar voor een schuimnest heb je wel goed wat drijvers nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan