Wat is er nieuw

visbestand voor superfish panorama 60

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frankenstein
  • Startdatum Startdatum
F

Frankenstein

Guest
Hallo,

We willen graag weten of deze visbestand kan voor in een superfish panorama 60:
En welke visbestand is het mooist volgens julle?

-Trichopsis Pumila of Pseudepiplatys Annulatus
-Kleine corydoras Pygaeus
-Boraras Brigattae of Boraras Maculatus
-2 ancistrus Dolichopterus (worden niet groter dan 7 cm).

Temperatuur moet rond 25 graden zijn.

Met vriendelijke groeten

Frank

De Panda zou misschien ook kunnen want het oppervlak is ongeveer gelijk aan een 60cm bakje.
Ik dacht dat de Ancistrus wel groter word hoor.

Hallo,

Ik heb gekeken welke corydoras ik het mooi vind,ik vind Panda mooier dan Pygaeus.
Dus mijn visbestand wordt zo:

-3 Trichopsis Pumila (1 man 2 vrouwen )of 12 Pseudepiplatys Annulatus
-10 corydoras Panda
-12 Boraras Brigattae of Boraras Maculatus
-2 ancistrus Dolichopterus (worden niet groter dan 7 cm).

Of zijn dat teveel aantal vissen?

Met vriendelijke groeten

Frank

Als ik het goed heb zijn de afmetingen 47x33x44? Dat is qua liters wel gelijk aan een 60cm bak, maar heeft wel een kleiner oppervlak.
Dat vind ik persoonlijk wat klein voor panda's. De pygmaeus zou eventueel wel kunnen.

25 graden jaarrond is te warm voor ringbandsnoekjes. Voor de andere vissen weet ik het niet zeker. Je zou bijvoorbeeld de pygmaeus met een harempje T. Pumila kunnen houden, dan heb je al een leuke bak. De pygmaeus is ook iets minder bodemgebonden dan de andere cory's. Eventueel kun je dit dan nog aanvullen met garnalen/sierslakken.

Voor de ancistrus is je bak inderdaad te klein. Die worden inderdaad groter dan 7 cm.

Tja als ik het zo bereken dan is die bak rond de 1600cm2 en de 60cm zit rond de 1800cm2.
Het scheelt wel wat ja nu ik het heb uitgerekend.

Ik heb hetzelfde aquarium en een groot aantal van de soorten, die je noemt.

De Boraras Brigittae en Maculatus zijn volgens mij geschikt. Ik heb zelf de brigittae en dat zijn erg leuke visjes. Wat ik dan wel zou doen, is er b.v. garnalen bij zetten om te zorgen dat er geen voedselresten op de bodem blijven liggen.

De Corydoras pygmaeus is ook een leuk visje. Ze voelen zich wel fijner in een grotere groep (b.v. 10) en zwemmen veel meer in het midden van het aquarium dan andere corydoras soorten. Je moet van deze soort alleen niet verwachten dat ze het eten opeten, dat op de bodem blijft liggen (daar ben ik de mist mee ingegaan), want ze zijn veel minder grote vreetzakken dan andere cory's. Ik heb zelf panda's in dit aquarium gehad. Ik vond ze beter passen bij de brigittae's wat betreft het voer (met panda's blijft er echt geen kruimeltje voer meer over op de bodem), maar ze worden wel een stuk groter dan de pygmaeus.

De Pseudepiplatys vind ik lastig. Ik heb ze oorspronkelijk voor dit aquarium gekocht, maar ik heb ze al vrij snel naar mijn 80cm aquarium verhuisd. Ze kunnen elkaar soms flink najagen, zeker als je meerdere mannen hebt (al kunnen sommige dames er ook wat van). Dan kunnen ze in een klein aquarium eigenlijk geen kant op, wat behoorlijk stressvol kan zijn.

Op dit moment heb ik in mijn panorama 60 een grote groep Crystal Red garnalen zitten, samen met een schooltje Boraras brigittae (en nog wat baby corydoras panda, maar dat is tijdelijk). Deze combinatie vind ik persoonlijk erg leuk voor dit formaat aquarium. Ten opzichte van een bestand met b.v. 2 of 3 vissoorten, is er door de garnalen toch flink wat meer bedrijvigheid en het zijn uitstekende helpers bij het onderhoud.

Qua aantallen zit je trouwens bij het laatste voorstel behoorlijk aan de te hoge kant. Ik had 8 panda's en dat vond ik eigenlijk al veel (daarom hebben ze nu een 80cm aquarium). Met de Pseudepiplatys is 12 volgens mij ook veel te druk. Het aantal Borarasjes is wel goed.

Ja,de afmetingen zijn 47x33x44.Maar op de website www.hobbykwekerij.nl staat dat annulatus tussen 23-26 graden kan.
Ik wil geen garnalen en sierslakken.

En kan de boraras ook bij?

23-26 graden is een leuke temperatuur om bij te kweken, maar de vissen leven beduidend korter. 21-22 graden is warm genoeg. Kijk eens op de site seriouslyfish. Is een goede site voor informatie (op de bakmaat na).

Je wil volgens mij veel te veel vis in je bakje. Je hebt netto 45 liter ter beschikking en moet rekening houden met ongeveer 1 cm vis per liter. Ik zou het houden bij 1, max 2 vissoorten.

Ik zou een groepje pygmaeus met een schooltje boraras of een harem T. pumila houden en dan zit je bakje echt wel vol.

Als je echt geen garnalen of slakken wilt, dan zou ik er vooral goed op letten dat of de bodembewoners, of de andere vissen goede eters zijn.
Ik heb in dit aquarium een bestand gehad met Boraras brigittae, Corydoras pygmaeus en Pseudepiplatys annulatus en dat ging dus helemaal fout. Mijn borarasjes zijn trage eters, waardoor er hoe dan ook flink wat voer op de bodem terecht komt (ik heb allerlei soorten en vormen voer geprobeerd en je kunt ook niet heel weinig voeren, want dan krijgen de Borarasjes weer te weinig binnen). Ik had gehoopt dat de cory's dat zouden opeten, maar dat bleek dus niet het geval. Na een week was de bodem ��n grote rotzooi, waar de bodem afzuigen ook niet meer tegen hielp (of ik had dat een paar keer per week moeten doen en dat is ook niet echt visvriendelijk). Ik heb echt drastisch moeten ingrijpen (garnalen aquarium verkocht, dit aquarium als garnalenbak ingericht en een nieuw 60cm aquarium gekocht) om een hoop ellende te voorkomen.

Er zijn nog meer kleine vissoorten, zoals de Hyphessobrycon amandae. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar volgens mij zijn tetra soorten over het algemeen wel goede eters. Misschien is dat dan een beter idee dan de Borarasjes.

Frankenstein zei:
12 Pseudepiplatys Annulatus
Te veel voor dit bakje.

Frankenstein zei:
ancistrus Dolichopterus (worden niet groter dan 7 cm).
Ze behoren toch echt groter te worden (~10 cm). Zo niet is er iets mis (te klein behuisd, vergroeid).
Bovendien bodemgericht. Dat wordt veel te veel met ook nog 10 panda's.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan