Vissen happen lucht


Maandag haalt mijn moeder het aquarium met alle bijbehorende spullen op. Ik ga kijken wat erbij zit en wat ik eventueel nog nodig zal hebben. Ik hou jullie op de hoogte, want waarschijnlijk zal ik hulp nodig hebben aangezien ik niet weet wat alles is 🤭

Bedankt dat jullie zo goed met me meedenken!! Maandag meer 😉
 
Maandag haalt mijn moeder het aquarium met alle bijbehorende spullen op. Ik ga kijken wat erbij zit en wat ik eventueel nog nodig zal hebben. Ik hou jullie op de hoogte, want waarschijnlijk zal ik hulp nodig hebben aangezien ik niet weet wat alles is 🤭

Bedankt dat jullie zo goed met me meedenken!! Maandag meer 😉
Fijn weekend toegewenst
 
Ik zag dat je 12/16 mm slangen op je filter hebt.
Dan heb je pech want de spraybar die ik heb is voor 16/22 slang...... :confused:
Maar je hebt ook geluk dat ik soms een sukkel ben want ik heb dus ooit per ongeluk een jbl outflow gekocht voor 12/16 mm slang. (had de 16/22 moeten zijn, gewoon niet goed opgelet in de winkel, en ik was weer te laat om het te ruilen)
Ik heb een hekel aan spullen bewaren die ik waarschijnlijk nooit meer ga gebruiken, dan vind ik het altijd leuk als iemand er blij mee is en het kan gebruiken.
Dus geen spraybar, maar wel een outflow!
Er bestaan 12/16 naar 16/22 tules...
 
Er bestaan 12/16 naar 16/22 tules...
inderdaad daar had ik even niet aan gedacht, mijn spraybar was ook niet meer compleet dus al die losse onderdelen heb ik maar gelaten.
2 zakken filtermateriaal, sponsen en een outflow is al een mooie bonus toch? ;)
Het is al onderweg. 😄
 
inderdaad daar had ik even niet aan gedacht, mijn spraybar was ook niet meer compleet dus al die losse onderdelen heb ik maar gelaten.
2 zakken filtermateriaal, sponsen en een outflow is al een mooie bonus toch? ;)
Het is al onderweg. 😄
Geweldig 😍 Nogmaals hartstikke bedankt!!!!
 
Hoi,

Ik heb net perongeluk ervoor gezorgd met het schepnetje dat er een schub bij 1 van mijn visjes eraf is en nog een andere schub los zit 😣 Kan dit kwaad? En wat moet ik doen nu?

Groetjes, Gwen
 
Hoi,

Ik heb net perongeluk ervoor gezorgd met het schepnetje dat er een schub bij 1 van mijn visjes eraf is en nog een andere schub los zit 😣 Kan dit kwaad? En wat moet ik doen nu?

Groetjes, Gwen
Hoi Gwen,

Kan de beste overkomen! Je vis heeft nu eigenlijk een wondje opgelopen. Net zoals bij mensen moet dat gewoon genezen, met tijd, en rust, en wat daarbij belangrijk is, is dat de wond niet verder kan infecteren. Dat betekent dat je de kans daarop zo klein mogelijk wilt maken.
Dus de komende tijd ervoor zorgen dat je water goed (schoon) is, op de waterkwaliteit letten, regelmatig wat verversen. En in de gaten houden hoe de plek zich ontwikkelt.
Wat daarbij kan helpen, is om er even een foto van te maken, die je dan over een paar dagen kan vergelijken met wat je dan ziet. Zodat je wat makkelijker kan zien of er iets veranderd is aan je vis, dus of de wond bijvoorbeeld groter geworden is of een andere kleur heeft gekregen, etc.

Lukt het om er een foto te maken (van de plek waar de schub mist) en die hier te plaatsen? Dan kunnen we met je meekijken.

Heb net even het topic bijgelezen. Hoe is het nu met je nieuwe aquarium? Lees net dat hij vandaag wordt opgehaald! Spannend!
 
Hoi Gwen,

Kan de beste overkomen! Je vis heeft nu eigenlijk een wondje opgelopen. Net zoals bij mensen moet dat gewoon genezen, met tijd, en rust, en wat daarbij belangrijk is, is dat de wond niet verder kan infecteren. Dat betekent dat je de kans daarop zo klein mogelijk wilt maken.
Dus de komende tijd ervoor zorgen dat je water goed (schoon) is, op de waterkwaliteit letten, regelmatig wat verversen. En in de gaten houden hoe de plek zich ontwikkelt.
Wat daarbij kan helpen, is om er even een foto van te maken, die je dan over een paar dagen kan vergelijken met wat je dan ziet. Zodat je wat makkelijker kan zien of er iets veranderd is aan je vis, dus of de wond bijvoorbeeld groter geworden is of een andere kleur heeft gekregen, etc.

Lukt het om er een foto te maken (van de plek waar de schub mist) en die hier te plaatsen? Dan kunnen we met je meekijken.

Heb net even het topic bijgelezen. Hoe is het nu met je nieuwe aquarium? Lees net dat hij vandaag wordt opgehaald! Spannend!
Bedankt voor de goede tips! Ik ga er nu een foto van proberen te maken en ook gelijk een waterwissel doen.

Rond 3 uur zal mijn moeder terug komen met het aquarium vandaag inderdaad. Ik kijk er echt naar uit!! Ook leuk om het weer helemaal in te richten enzo ;)
 
Bedankt voor de goede tips! Ik ga er nu een foto van proberen te maken en ook gelijk een waterwissel doen.

Rond 3 uur zal mijn moeder terug komen met het aquarium vandaag inderdaad. Ik kijk er echt naar uit!! Ook leuk om het weer helemaal in te richten enzo ;)
Helaas lukt het me niet om een goede foto te maken... Ook valt het me nu al een stuk minder op dan een half uurtje geleden. Toen zag ik een schub door het water drijven en zag je duidelijk dat er ook een schub loszat. Alleen als je heel goed kijkt zie je het nu nog een beetje. Voor een foto is het alleen niet zichtbaar genoeg meer.
 
Spannend allemaal. Erg leuk een ander aquarium. Fijn dat forum leden je van alles op sturen voor je nieuwe aquarium en filter (y)

Om verdere beschadigingen te voor komen kun je beter geen netje meer gebruiken. Daar gaan ze straks ook niet meer inpassen en word erg oncomfortabel voor ze :br:

Het diervriendelijkste is om ze met water en al te vangen. Pannetje en naar gelang ze gaan groeien tot een plastiek afwasbak. Hou je de pan rustig schuin onder water en als goed is zijn ze vrij nieuwschierig en als ze dan boven je pan zwemmen omhoog halen. Het handigste is in een hoek van je aquarium zodat ze in een spurtje niet weg kunnen door de ramen. Niet met die pan erachter aan gaan jagen want dan teveel stress. Wel kun je met je andere hand de sluier een beetje naar de pan sturen.

Als je durf kun je ook de sluier in de hand nemen. Daar moet je een tijdje mee oefenen. Hand onder de sluier en zachtjes beet pakken. Dan gaat hij flipperen om los te komen en laat je hem los. Na een tijdje raakt hij gewend aan je hand en kun je hem steeds langer vast houden. De meeste gaan een beetje op hun zij liggen en scoop je hem zo in de pan. Dit gaat niet in een dagje lukken maar als je ververs en dit regelmatig doe wennen ze wel aan je hand. Sommige zijn wat makkelijker dan andere dus wil niet bij iedere vis evengoed lukken. Je hoef niet bang te zijn dat ze je bijten want ze hebben geen tanden voor in de bek :))

Succes vanmiddag met het aquarium in richten.. Vele gebruiken oud water omdat ze denken dit dit beter is maar je kunt gewoon 100% vers water erin doen. In oud water zit weinig tot niets nuttigs.
 
Spannend allemaal. Erg leuk een ander aquarium. Fijn dat forum leden je van alles op sturen voor je nieuwe aquarium en filter (y)

Om verdere beschadigingen te voor komen kun je beter geen netje meer gebruiken. Daar gaan ze straks ook niet meer inpassen en word erg oncomfortabel voor ze :br:

Het diervriendelijkste is om ze met water en al te vangen. Pannetje en naar gelang ze gaan groeien tot een plastiek afwasbak. Hou je de pan rustig schuin onder water en als goed is zijn ze vrij nieuwschierig en als ze dan boven je pan zwemmen omhoog halen. Het handigste is in een hoek van je aquarium zodat ze in een spurtje niet weg kunnen door de ramen. Niet met die pan erachter aan gaan jagen want dan teveel stress. Wel kun je met je andere hand de sluier een beetje naar de pan sturen.

Als je durf kun je ook de sluier in de hand nemen. Daar moet je een tijdje mee oefenen. Hand onder de sluier en zachtjes beet pakken. Dan gaat hij flipperen om los te komen en laat je hem los. Na een tijdje raakt hij gewend aan je hand en kun je hem steeds langer vast houden. De meeste gaan een beetje op hun zij liggen en scoop je hem zo in de pan. Dit gaat niet in een dagje lukken maar als je ververs en dit regelmatig doe wennen ze wel aan je hand. Sommige zijn wat makkelijker dan andere dus wil niet bij iedere vis evengoed lukken. Je hoef niet bang te zijn dat ze je bijten want ze hebben geen tanden voor in de bek :))

Succes vanmiddag met het aquarium in richten.. Vele gebruiken oud water omdat ze denken dit dit beter is maar je kunt gewoon 100% vers water erin doen. In oud water zit weinig tot niets nuttigs.
Wanneer ik mijn water ververs laat ik de vissen altijd gewoon in het aquarium zitten. Eigenlijk schep ik ze er dus ook nooit uit met het netje. Het ding is alleen dat ik 1 'normale' sluierstaart heb en 1 telescoopoog. De telescoopoog sluierstaart ziet het eten niet snel genoeg en op die manier eet de ander het allemaal weer op.

Nu had ik dus als oplossing om de vis in het netje tegen het glas aan eten te geven. Hij zwemt hierbij dus gewoon in het netje en daar krijgt hij dan zijn voer, zodat mijn andere sluier niet gelijk alles opeet. Het is natuurlijk altijd iets meer gedoe, maar tot nu toe ging het altijd heel goed eigenlijk.

Misschien dat jullie nog andere tips voor een manier van eten geven?

Even over dat in de hand pakken van de vis. Ik deed dat eerst altijd, maar begreep dat de slijmlaag van de vissen dan beschadigd raakt. Hoe zit dat?

Bedankt weer voor je antwoord!! 😊
 
Helaas lukt het me niet om een goede foto te maken... Ook valt het me nu al een stuk minder op dan een half uurtje geleden. Toen zag ik een schub door het water drijven en zag je duidelijk dat er ook een schub loszat. Alleen als je heel goed kijkt zie je het nu nog een beetje. Voor een foto is het alleen niet zichtbaar genoeg meer.
Hihi, ja goudvissen zitten lastig stil!

Goudvissen zijn sterke dieren, ze kunnen aardig wat hebben. Mijn goudvis (13 jaar) heeft in zijn leven al aardig wat schubben verloren. Maak je niet teveel zorgen! Als je de condities waarin hij leeft zo optimaal mogelijk houdt, dan maak je het voor de vis makkelijker om gezond te blijven. Dus, goed eten, gezonde leefomgeving, en niet teveel stress. Dan kan zijn afweer doen wat hij moet doen; vervelende elementen van buitenaf (dus bijvoorbeeld ziekmakers) afweren. Net zoals bij mensen eigenlijk.
Dus, als je je vis eigenlijk altijd in goed water laat zwemmen, en goed eten geeft, en een ontspannen leefomgeving, en hij beschadigt zich een keer, dan heeft de vis al én een betere afweer, én een gezondere leefomgeving, waardoor hij altijd betere herstelkansen zal hebben.
En door bijvoorbeeld rekening te houden met wat je in de bak plaatst kun je de kans dat de vis zich in de schrik ergens aan kan stoten (en dus beschadigen) wegnemen.

Superveel plezier straks met het plaatsen en het inrichten! Leuk!!!
Probeer je aquarium straks zo goed mogelijk waterpas te zetten. Daardoor verminder je het risico dat er teveel gewicht op één punt komt te staan, waardoor je bak kan breken. Waar komt je nieuwe aquarium straks op te staan?

Heb je een tuinslang om het aquarium te vullen? Het scheelt heel erg (gesjouw) om er eentje te hebben waarmee je dat kunt doen. Voordat je er vers water mee in de bak doet, even een poosje door laten spoelen zodat 'oud' water (waar bacteriën in vormen) er uit is.

Misschien dat jullie nog andere tips voor een manier van eten geven?
Ik had hier op een bepaald moment een beetje een soortgelijk probleem. Hoe ik dat heb opgelost: een snijplank (die ik alleen voor het aquarium gebruik) in de bak neergezet tijdens het voeren, waardoor je twee gedeeltes krijgt en allebei de vissen rustig aan het diner kunnen. Maar dus eigenlijk zet je er tijdelijk iets tussen waardoor je twee bakgedeeltes krijgt en de vissen elkaar niet meer in de weg zitten met het eten.
Er zat een gat in de snijplank (zo'n handvat), en op een bepaald moment had mijn blinde goudvis ontdekt dat hij daar op zijn zij doorheen kon zwemmen :ROFLMAO: . Kon ik weer wat nieuws verzinnen ;). Maar even iets van een schot ertussen zetten heeft in mijn geval dus wel geholpen.

Even over dat in de hand pakken van de vis. Ik deed dat eerst altijd, maar begreep dat de slijmlaag van de vissen dan beschadigd raakt. Hoe zit dat?
Dit weet ik ook niet precies. Ik heb het ook begrepen dat dat voor de slijmlaag niet ideaal is. Ik doe het met mijn goudvis wel, maar ik was altijd goed mijn handen ervoor en erna, zorg dat ik hem niet met mijn nagels of iets dergelijks raak, en gewoon heel voorzichtig, niks forceren.
 
Telescopen worden bijna altijd blind. Heb er hier ook eentje. Ik gooi voer rechts in de hoek voor de tokkies en zo gauw die een spurt naar die plaats trekken gooi ik voer recht op de kop van de blinde. Heeft hij zijn eigen plekje. Blinde is ook snugger genoeg om achter een grote aan te gaan die met de vinnen de brokjes recht in zijn bek waaieren. Maar iets er tussen is ook prima bedacht. Bij telescoop denken aan je bodem en tierelantijnen. Die ogen zijn uitermate kwetsbaar in kader van beschadigingen.

Als je de vis in water met de hand pak is er geen groot probleem met de slijmhuid. Van de kieuwen afblijven, echt het lichaam pakken en natuurlijk niet te lomp. Beetje finger spitzen gevoel hebben. Ook niet dagelijks paar keer doen maar als ze aan je handen wennen is het wel handig als het nodig is dat je ze kunt pakken met de hand. Dit is toch een beter alternatief dan een netje. Een netje kerft dieper in de slijmhuid dan jou vel van de hand. Het beste is gewoon niet aan de vis te zitten maar soms is het nu eenmaal nodig en dan is met water gewoon het beste en vooral niet het netje.
 
Met deze reacties kan ik weer goed vooruit!! Ik heb een tuinslang en het aquarium staat al op een meubel die ervoor bedoelt is, dus dat zit ook wel goed! 😄
Echt leuk hoe ik in een paar dagen zoveel meer over sluiers te weten ben gekomen dankzij jullie 😍(y)
 
Echt leuk hoe ik in een paar dagen zoveel meer over sluiers te weten ben gekomen dankzij jullie 😍(y)

Wat dat betreft zit je goed op dit forum!
Ik wist een paar maanden geleden niks van aquariums, maar met behulp van forumleden is het me toch gelukt een leuk bakje te maken.
 
Wat dat betreft zit je goed op dit forum!
Ik wist een paar maanden geleden niks van aquariums, maar met behulp van forumleden is het me toch gelukt een leuk bakje te maken.
Net het pakketje binnen gekregen!! Kan ik zeker wat mee 😄
 

Bijlagen

  • ducihaicw.jpeg
    ducihaicw.jpeg
    89.3 KB · Weergaven: 82
Mooi dat het goed is aangekomen!
Je moet het fitermateriaal even schoonspoelen voor je het in je filter doet, zodat het gruis en stof eraf is.
De sponsen kan je op maat knippen voor jou filter.
Op youtube kan je een filmpje kijken van "pondguru" hij legt uit in welke volgorde je de sponsen en filtermateriaal in je filter moet doen.
Succes!!!
 
Ook het aquarium heb ik nu op mijn kamer staan 😍 Helaas kan ik nog niet heel veel er aan doen de komende dagen, omdat ik midden in een toetsweek zit... De visjes zullen nog even moeten wachten dus. Maar de basis is er nu en daar ben ik in ieder geval al super blij mee!! Naast het aquarium heb ik er ook een heleboel bij gekregen, dus in de foto die ik hierbij toe zal voegen zie je dat ik de komende tijd goed aan de slag kan met het uitzoeken wat alles is en hoe het in elkaar zit 🤭
 

Bijlagen

  • uhdswidq.jpeg
    uhdswidq.jpeg
    141.2 KB · Weergaven: 89
Mooi dat het goed is aangekomen!
Je moet het fitermateriaal even schoonspoelen voor je het in je filter doet, zodat het gruis en stof eraf is.
De sponsen kan je op maat knippen voor jou filter.
Op youtube kan je een filmpje kijken van "pondguru" hij legt uit in welke volgorde je de sponsen en filtermateriaal in je filter moet doen.
Succes!!!
Ga ik doen! (y)
 
Mooi dat het goed is aangekomen!
Je moet het fitermateriaal even schoonspoelen voor je het in je filter doet, zodat het gruis en stof eraf is.
De sponsen kan je op maat knippen voor jou filter.
Op youtube kan je een filmpje kijken van "pondguru" hij legt uit in welke volgorde je de sponsen en filtermateriaal in je filter moet doen.
Succes!!!
Wat een goede service uit Lampegat! :)
 
Hoi,

Ik heb alle spullen bij het aquarium los gekregen en moet dus even zelf gaan puzzelen wat bij elkaar hoort en hoe ik het in elkaar zet. Misschien dat ik daar later nog wat over te vragen heb, maar nu eerst is over de filters.

Ik heb nu dus een Juwel vision 180 van 95x40x55 en daar zit al een juwel binnenfilter bij (zie foto). Op de foto zie je dat ik alle sponzen van de vorige eigenaar eruit heb gehaald, omdat ik ze denk ik met nieuwe moet vervangen toch? Ze stinken namelijk ook echt heel erg. Naast dat heb ik ook nog twee Eheim 2213 aangeschaft, omdat ik deze via marktplaats samen best goedkoop kon krijgen (zie foto). Ik weet nu alleen niet of ik allebei de externe filters nodig heb of dat ik aan de binnenfilter en 1 Eheim filter genoeg heb. Ook vraag ik me af wat ik nog moet aanschaffen wat betreft de filters. Ik heb alle slangen meegekregen die ze nog hadden, maar volgens mij passen die helemaal niet op de filters 😬 En er zit 1 kraan op 1 van de filters. Wat moet ik daarmee? Ik hoor het graag!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-01-19 at 10.31.13.jpeg
    WhatsApp Image 2021-01-19 at 10.31.13.jpeg
    98.5 KB · Weergaven: 67
  • WhatsApp Image 2021-01-19 at 10.31.13 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-01-19 at 10.31.13 (1).jpeg
    62.4 KB · Weergaven: 71
  • WhatsApp Image 2021-01-19 at 10.31.13 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2021-01-19 at 10.31.13 (2).jpeg
    125 KB · Weergaven: 69
Ooh dat is mooi waardeloos een filter puzzel als beginner :rolleyess:

Gezien de sluiers zou ik gaan voor de 2 EHEIMS en de interne bewaren als je ooit eens even met kool ofzo moet draaien. 2 filters is fijn ivm schoon houden. 1 per zoveel tijd schoonmaken en dan heb je de ander nog met vollop bacties draaien zodat je minder schommelingen ga krijgen op dit gebied. Dus nooit beide tegelijk gaan schoon maken. minimaal een maandje tussen laten zitten. In de EHEIM flink wat siporax ofzo erin. Zou geen filterwatten gebruiken want die zitten zo vol en moet je te vaak gaan schoon maken.

De interne van juwel neemt ruimte in je aquarium en is een lelijk ding in de hoek. Zou de sponzen weg gooien. Juwel media is erg duur en het maakt verder niet uit wat je hier in stop. Bij tuincentrum of vijverzaken maar ook online heb je allerhande spullen om er in te doen wat goedkopere oplossing is.

Ik kan je helaas niet helpen met die EHEIM filters want geen idee. Zie maar 1 tuttel op dat ding dus weet ook niet hoe je in en uitlaat regelen. Ik mis in ieder geval de stukken van inlaat en uitlaat op je foto. Misschien is er een lid die wat foto s kan plaatsen zodat je een beeld heb hoe die dingen in elkaar steken. Onderdelen die je mis kun je bestellen maar je zou ook een oproepje kunnen plaatsen bij het filter gedeelte. Misschien zijn er nog wat leden met een berg onderdelen die ze niet meer gebruiken. De meeste aquarianen hebben bergen spullen.

De 2 eheims klaar maken vers water erin zelfde temperatuur waar je vissen nzitten. Filter die nu bij de vissen zit erin hangen voor een week of 6 totdat je waardens het toelaten deze eruit te halen en vissen over zetten. Je zult even een maandje goed je water in de gaten moeten houden en wat meer verversen totdat je filters zijn ingedraaid. Gaat het klussen nog even duren leg dan het filtermedia die in de eheims komen even in je aquarium waar je vissen zitten. Dan "draaien" die al mee.

Veel plezier met de puzzel en succes (y)
 
Het binnenfilter zou ik ooi laten staan waar die nu staat: buiten de bak.

Een dergelijke EHEIM heb ik ook.
Je hebt nog een instroompijpje nodig:
Bv deze:
https://www.aquastorexl.nl/eheim-aanzuigbuis-voor-2211-13-15-2313-15-2222-24.html
Waar een korfje op moet zodat de vissen aan de goede kant van het filter blijven:
Bv deze:

Aan dit pijpje komt de witte aanzuigslang.
De kraan in de aanzuigslang is ervoor om tijdens het schoonmaken van het filter de aanzuigslang dicht te kunnen zetten en deze gevuld blijft met water.
Dan hoef je bij het herstarten niet eerst weer water aan te zuigen.
De witte aanzuigslang komt aan het onderste tuitje van de filterpot.

De groene, dunnere, slang is de uitstroomslang en komt aan het bovenste tuitje.
Daar moet voor het mooie nog een spraybar aan.
Bv deze:
Maar zonder gaat ook.

Een setje zuignapjes om alles in het aquarium op zijn plaats te houden maakt het af.

gefeliciteerd met de filterpompen trouwens.
Hele goede pompen die je voor weinig in je bezit hebt gekregen.
Die van mij is 40 jaar oud en draait nog steeds.
Alleen een keer het rotortje en de lagertjes vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Dan gaat bij deze de binnenfilter de kast in ipv het aquarium! 👍 Ik heb hieronder filmpjes ingevoegd van de filterpompen, zodat het wat beter te zien is. Ik denk dat ik in totaal nu genoeg filtermateriaal heb, want bij de Eheim pompen had de eigenaar toch nog wat filtermateriaal gestopt.

Filmpje 1 en 2: filterpompen
Foto 1: Luchtpomp waarvan ik niet weet of het nut heeft voor mijn sluiers
Foto 3: Het filtermateriaal wat ik in totaal heb nu
Foto 4: Spraybar die ik heb gekregen van @anomalie

Weer echt bedankt voor alle zinvolle reacties!!
 

Bijlagen

  • FullSizeRender.mp4
    22.5 MB
  • FullSizeRender.mp4
    10.5 MB
  • 79330E42-5A7B-45F7-870B-F043F2C6CDB0.jpeg
    79330E42-5A7B-45F7-870B-F043F2C6CDB0.jpeg
    183.4 KB · Weergaven: 71
  • 4E255485-33AB-4E8F-804D-97ABECA0DAEC.jpeg
    4E255485-33AB-4E8F-804D-97ABECA0DAEC.jpeg
    189.1 KB · Weergaven: 54
  • 60FE87C2-2F18-4630-9C1F-D5FE12228A49.jpeg
    60FE87C2-2F18-4630-9C1F-D5FE12228A49.jpeg
    165.9 KB · Weergaven: 69
Dan gaat bij deze de binnenfilter de kast in ipv het aquarium! 👍 Ik heb hieronder filmpjes ingevoegd van de filterpompen, zodat het wat beter te zien is. Ik denk dat ik in totaal nu genoeg filtermateriaal heb, want bij de Eheim pompen had de eigenaar toch nog wat filtermateriaal gestopt.

Filmpje 1 en 2: filterpompen
Foto 1: Luchtpomp waarvan ik niet weet of het nut heeft voor mijn sluiers
Foto 3: Het filtermateriaal wat ik in totaal heb nu
Foto 4: Spraybar die ik heb gekregen van @anomalie

Weer echt bedankt voor alle zinvolle reacties!!
Bij het totaal aantal filtermateriaal hoort natuurlijk ook het materiaal dat nog in de externe filters zit. Denken jullie trouwens dat ik moet vervangen met het nieuwe materiaal dat ik toch al heb?
 
Goedemorgen Gwen.
Ik meen te hebben gezien dat je (zwarte) actieve kool er bij hebt zitten. Dit wordt vooral gebruikt, tijdelijk, om medicijnresten te verwijderen. Persoonlijk zou ik wat meer spons gebruiken in combinatie met het biologisch filtermateriaal.

Controleer wel even of het onderste aansluitpunt goed is aangedraaid. Vast is vast, zodat daar geen lekkage ontstaat.

En zoals eerder opgemerkt, je moet niks. Je mag controleren voor jezelf wat nodig is.
 
Goedemorgen Gwen.
Ik meen te hebben gezien dat je (zwarte) actieve kool er bij hebt zitten. Dit wordt vooral gebruikt, tijdelijk, om medicijnresten te verwijderen. Persoonlijk zou ik wat meer spons gebruiken in combinatie met het biologisch filtermateriaal.

Controleer wel even of het onderste aansluitpunt goed is aangedraaid. Vast is vast, zodat daar geen lekkage ontstaat.

En zoals eerder opgemerkt, je moet niks. Je mag controleren voor jezelf wat nodig is.
Doe ik dat!
 

Terug
Bovenaan