Vissenkom (200*60*60) van Tirroj

Tirroj

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2021
Berichten
295
Leeftijd
45
Vandaag een feestelijke dag. Mijn nieuwe bak is geleverd. Dus tijd om een topic aan te maken.

Bak is de move van Akvastabil 200 * 60* 60. Super degelijk en stevig en mooi van formaat. Kan alle kanten op met dit juweeltje. Voor nu ga ik me richten op een ZA-aquarium.

IMG_8771.jpg


IMG_8772.jpg


De bodem voorbereid met bodembescherming ( styrodur en oase grindfolie). Dit gedaan omdat met gravers stenen soms kunnen rollen. Mocht ik bijvoorbeeld in de toekomst een over gaan naar malawi helemaal een voordeel als er gestapeld wordt met steen.

IMG_8777.jpg


Techniek:

Lampen wordt 2 x een balk JMB orion LED ( 895 mm) aangestuurd duur de bijbehorende mulitcontroler.
1 x Filter Oase biomaster 850. Leidingwerk uitgevoerd met PVC. in ander topic nog even wat vragen hierover aangezien ik blijkbaar aan elke zijde 2 bodem doorvoeren heb. Later komt er overigens een tweede filter bij. Ik bereid nu wel voor twee filters alles voor.

Zoals jullie zien alvast wat hout erbij. Leuk om mee te beginnen.

Nadat het leidingwerk aangesloten is ga ik de bak spoelen. Dan filterzand erin en indraaien maar.

Hopelijk wordt dit een mooi dagboekje...

Grt Jorrit
 
2 meter plus, ik volg! Veel plezier met het opzetten.
 
Superleuk! Schitterend formaat! Ben erg benieuwd wat het gaat worden. Heel veel plezier vast gewenst met het hele proces, en ik ga dit ook volgen!
 
Ben benieuwd wat je er van gaat maken, vaak zie je ook grote bak grote vissen maar een hele grote school met kleine vissen lijkt mij ook heel mooi in zo'n formaat bak.;)
 
Mooie bak, zag m op facebook al bij VKC.
 
Ben benieuwd wat je er van gaat maken, vaak zie je ook grote bak grote vissen maar een hele grote school met kleine vissen lijkt mij ook heel mooi in zo'n formaat bak.;)

Eens. Moet bekennen dat ik eerst 150 cm op het oog had. Nu zijn er veel meer mogelijkheden. Maaaar…. het idee is een flinke school roodkoppen, groep van 10 manen ( redbacks) en 6-8 geophagus ( denk aan tapajos), corydoras groepje en iig l190…

Zoiets dus 😄
 
Heb vandaag en morgen vrij om aan de nieuwe bak te werken..... Vandaag naar Wildkamp gereden voor m'n PVC lijstje. Bleken ze de doorvoeren niet op voorraad te hebben...
Nu alles, incl. filterzand, maar online besteld. Morgen verder.... :DD
 
Fraai bak hoor en veel succes met de opstart.
 
Succes met puzzelen.
 
Plezier met puzzelen:)
 
succes
Maar zou de volgorde aanpassen meten passen check koffie en dubbel check goed dan plakken maar
die koffie tussen door is om even afstand te nemen en de zaak weer helder te zien:DD:DD;)
 
Met wat tips van deze en gene hier, tot het volgende concept gekomen. Ik laat het ( ik werd hier op getipt ...) even een paar nachtjes bezinken. Wil ik nog iets anders, kan dat... Zo niet, ga ik later deze week alles lijmen...

In de bak, de rechterkant, instroom:

IMG_8798.jpg


De onderkant links en rechts:

IMG_8804.jpg
IMG_8805.jpg


Nu koffie ;).....
 
Nu nog een filterkorf voor de aanzuig. Iemand ervaring met zoiets?
PVC-filterkorf-20mm.jpg


Volgens mij plaats je dat op stukje buis? Betreft bodem aanzuig dus vraag met af wat t meest effectief en minst opvallend gaat zijn....
 
Deze zijn er speciaal voor gemaakt, komen zelfs geen babygarnaaltjes doorheen
 

Bijlagen

  • gaaskorfjes.jpg
    gaaskorfjes.jpg
    267.1 KB · Weergaven: 140
Deze zijn er speciaal voor gemaakt, komen zelfs geen babygarnaaltjes doorheen

Oh dat zijn mooie haha.
Waar koop je die dan? Kan ze online niet vinden…
 
Vanavond het pvc gelijmd. Een kraan verkeerd om geplakt, das te overzien vind ik ;)… Nu hopen dat t niet lekt. T weekend maar eens testen…

D3FE9EC4-0302-4E4D-9556-8C270D14C19E.jpeg
5AD50124-B6F3-43C8-B5E7-10B90A3082A1.jpeg
 
Deze zijn er speciaal voor gemaakt, komen zelfs geen babygarnaaltjes doorheen
Wrom Ali als je ze in Nl ook kunt halen… waarschijnlijk veel sneller geleverd ook nog eens,

maar je hebt er vast al wat van Antje inmiddels.
 
Hahaha, net 1 kop koffie te weinig 😉. Zonder gekheid, ziet er netjes uit!
Haha ja denk t 🙈…. Thnks!
Wrom Ali als je ze in Nl ook kunt halen… waarschijnlijk veel sneller geleverd ook nog eens,

maar je hebt er vast al wat van Antje inmiddels.
thnks. Dit type is te klein helaas 😄
 
Hij is in 12 en 16 mm te koop maar wellicht is de grootste ook te klein.
 
Tijd voor een update ....

Bak heeft nu 2 dagen volledig gevuld gestaan. Lekvrij, das dus mooi. Alle leidingen zijn waterdicht. Dat is top. Ik ga wel de gardena koppeling van aftappunt voor vuil water vervangen door een geka en ga grotere diameter slang ( 19 mm denk ik) gebruiken. Nu laat ik het water weglopen met gewone tuinslang door gardena koppeling. Dat duurt ff, en voor dit moment gewoon prima, maar bij minder tijd voor een waterwissel minder handig. Ik heb 2 renkforce stekkerblokken besteld. Die plak ik naast de controller van de lampen in middelste kast, daar wil ik alle electra plaatsen trouwens.

Ik laat op het moment de bak leeg lopen om hem morgen met wat lauw water schoon te poetsen. Dan de uitstroomleidingen plaatsen en filter installeren. Vervolgens kan het zand erin. Talawa hout ligt al in bad ;). Heb maaskeien gehaald die ik afspoel met kokend water. Dan kan het inrichten beginnen. Heb de gulde snede afgeplakt om de scape zo goed mogelijk vorm te geven.

unnamed (2).jpg


In het filter zit in de onderste 2 bakken trouwens dit spul ( hel-x biomedium). Iemand ervaring mee? Ik ga het gewoon maar gebruiken en eens ervaren hoe het gaat ermee. kan altijd nog keramische pijpjes gaan gebruiken.

unnamed (3).jpg



Deze week kan het indraaien dus beginnen. Ik ga ook planten bestellen. In ieder geval de echinodorus bleheri en echinodorus argentinensis, van elk 2. Die wil ik gebruiken om de aanzuigkorven weg te werken. Dan nog wat Hydrocotyle leucocephala (braziliaanse klimop), Hydrocleys nymphoides, salvinia natans. In de toekomst nog wat anubias... Mooie start lijkt me voor nu. En dan maar ff wachten :DD
 
Terug
Bovenaan