Voederautomaat


Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2013
Berichten
1,281
Locatie
Apeldoorn
Aangezien de vakantietijd er weer aankomt en omdat mijn vissen ook graag meerdere keren per dag willen eten ben ik maar eens gaan kijken voor een voeder automaat.

Dat ze bestonden weet ik al heel lang maar nog nooit in verdiept in de vele jaren dat ik met aquariums bezig ben.
Er zijn vele modellen op de markt met uit een lopende prijzen en mogelijkheden.
Denk daarbij aan eentje op batterijen of met een stekker ,
Wifi of geen wifi, manier van voeren etc.

Ik heb de smart feeder van reef factory gekocht.
Dit is een redelijk nieuw merk op de markt en dit werkt met een fijne app.
Ik heb van dit merk ook de thermometer dus de voederautomaat kon ik gewoon toevoegen in de app die ik al heb.

Dit was niet de enigste reden om voor dit model te kiezen maar ook omdat,

* De container waar het voer in zit draait , dit om verstoppingen te voorkomen.
* mooie en fijn werkende app (waar ik al bekend mee was)
* instellen op de telefoon wat vaak beter gaat dan op het apparaat zelf en ook de optie om handmatig te voeren.
* meldingen krijgen wanneer het voer op is bijvoorbeeld. (Je kan het aantal grammen invoeren wat er in de container gaat en wat eruit gaat per voederbeurt).

Apparaat nu aan het uitproberen en doet wat die moet doen.
Het toevoegen in de app ging probleemloos dus dat was ook een pluspunt.
Er zijn apparaten op de markt die goedkoper zijn en bijna hetzelfde lijken als deze.
Dat dit een clone is van een ander merk ligt wel erg voor de hand maar dat zie je wel vaker.
(Beter goed gejat dan slecht bedacht)

Wat we dit weekend gaan doen is om het zo in te stellen dat deze voederautomaat 3 x per dag een kleine portie droogvoer geeft als aanvulling op het diepvriesvoer.
Ook de definitieve plaats van bevestiging moet nog bepaald worden.

Tot nu toe erg tevreden over deze voederautomaat en we zullen zien hoe het in de toekomst gaat.
IMG_2973.jpeg
 
Niet goedkoop Mark maar wel gebruiksvriendelijk als ik het zo lees.
 
Ik heb er een van Oase, werkt op een stekker en heeft een batterij als back-up. Deze moet je handmatig instellen. Kan wel meerdere keren per dag voeren. Ik ben a-technisch en krijg het niet voor elkaar om het op een later tijdstip te laten draaien. Ik ga mij eens inlezen in het type dat jij hebt, die lijkt mij zo te lezen gebruiksvriendelijker.
 
Niet goedkoop Mark maar wel gebruiksvriendelijk als ik het zo lees.
Een paar tientjes meer of minder is niet zo belangrijk zolang het apparaat maar een aantal jaren mee gaat.
Eheim heeft er ook eentje en die was nog duurder dan deze 🤷‍♂️
Een apparaat die doet en kan wat ik wil is het belangrijkste.
 
Ik ben a-technisch
Dan is het instellen via de app wellicht ook te lastig. Nu weet ik niet hoe a technisch je bent maar ik heb daar ook altijd ellende mee. De led van de zeewaterbak via de app lukte me ook niet en gelukkig hielp een mede forumlid me hierbij.
 
Dan is het instellen via de app wellicht ook te lastig. Nu weet ik niet hoe a technisch je bent maar ik heb daar ook altijd ellende mee. De led van de zeewaterbak via de app lukte me ook niet en gelukkig hielp een mede forumlid me hierbij.
Ik zal nog foto’s posten over het instellen.
Maar ik verwacht niet dat dat heel bijzonder zal zijn. Aan en uit op gewenste tijden.
Tegenwoordig worden de apps steeds makkelijker/gebruiksvriendelijker.
Dat bepaalde apps zoals misschien met jouw lampen lastig is zal best kunnen natuurlijk. Doorgaans heb je met verlichting ook veel meer mogelijkheden om in te stellen. Tijd , kleur , intensiteit etc.

Een voeder automaat is enkel aan en uit eventueel meerdere keren per dag.
 
Ja het was ook niet alleen de tijd maar inderdaad ook de kleuren. Nu had ik de meeste moeite met het instellen van het aan en uitgaan van de led maar ja als ik een ei kook op de inductieplaat dan gaat het ook nog mis:ROFLMAO::pp
 
Ik heb ook lampen met een app, met hulp van de lfs is me het gelukt om zonsopgang en zonsondergang na te bootsen. Of ik de verschillende kleuren licht goed heb ingesteld weet ik niet, ik weet niet welke ‘functie’ bepaalde kleuren hebben.
Misschien moet ik tester van producten worden, als ik ze kan instellen kan iedereen het.
 
Ik heb ook lampen met een app, met hulp van de lfs is me het gelukt om zonsopgang en zonsondergang na te bootsen. Of ik de verschillende kleuren licht goed heb ingesteld weet ik niet, ik weet niet welke ‘functie’ bepaalde kleuren hebben.
Misschien moet ik tester van producten worden, als ik ze kan instellen kan iedereen het.
Ik weet niet of dat wel aan jou ligt 🤔. Ik heb in het verleden ook wel eens problemen gehad met instellen van bepaalde producten.
Sommige apparaten of software (apps) zijn gewoon niet gebruiksvriendelijk.
 
Misschien moet ik tester van producten worden, als ik ze kan instellen kan iedereen het.
Dan zit er een grote kans in dat straks de schappen worden leeggehaald door de winkeliers:DD:DD
Dat is dus de reden dat ik niet heb gesolliciteerd op de functie van tester;)
 
Dan zit er een grote kans in dat straks de schappen worden leeggehaald door de winkeliers:DD:DD
Dat is dus de reden dat ik niet heb gesolliciteerd op de functie van tester;)
Als je bij voorbaat al denkt dat het niet lukt dan gaat het zeker niks worden 👌🏼.
Nou ligt dat niet altijd aan de persoon zelf want sommige bedrijven geven er ook wel eens een handleiding bij waar je weinig tot niks mee kan.
 
Ja dat snap ik Mark maar ja niet iedereen is even handig met apps en dat soort dingen die je moet instellen. De lumines controller instellen lukte opzich prima maar als ik met een app dingen moet instellen zoals destijds voor de zeewaterbak dan loop ik vast maar ja ik ben dan ook al uit 1928;).
 
Hierbij wat foto’s wat betreft de instellingen voor het automatisch voeren.
Foto 1
Aantal voedingen ….. is het aantal keer dat de container rond draait en de voeding eruit valt. Nu dus 1 x rond draaien voor een kleine portie.

Dan de tijd instellen van het voeren. Hier heb ik gekozen voor 11.00 uur.

Dan de dagen aanklikken op welke dag er gevoerd moet worden. Hier dus alle dagen van de week.

Foto 2
Overzicht wat er ingesteld is.

Foto 3
Meerdere voedingsbeurten op 1 dag.
Voeding toevoegen kiezen en stappen herhalen.



IMG_2983.png
IMG_2982.png
IMG_2984.png
 
Ha Mark,

Helder verhaal, mooi om te delen!
Wat is de kleinst mogelijke portie voer? Is dat goed voor bijvoorbeeld een koppeltje anemoonvisjes of een schooltje tetra's, of zal dat te veel zijn?
 
Ik vind dat er bij één keer ronddraaien van de Oase al dat er veel voer uit komt, is dat bij dit apparaat ook zo?
Een nadeel van een voerapparaat vind ik dat het voer op één plek komt. Als ik handmatig voer verdeel ik het veel meer over de opervlakte.
 
Ha Mark,

Helder verhaal, mooi om te delen!
Wat is de kleinst mogelijke portie voer? Is dat goed voor bijvoorbeeld een koppeltje anemoonvisjes of een schooltje tetra's, of zal dat te veel zijn?
Er zit een schuifje op waarmee je je portie kan bepalen. Ik foto 1 is te zien waar die nu op staat.

Op foto 2 is te zien wat er uit komt na 1 x draaien. Dit is een gewone eetlepel waar het voer op ligt.

Op foto 3 is het schuifje te zien die minder voer door laat
IMG_2989.jpeg
IMG_2988.jpeg
IMG_2990.jpeg
 
Ik vind dat er bij één keer ronddraaien van de Oase al dat er veel voer uit komt, is dat bij dit apparaat ook zo?
Een nadeel van een voerapparaat vind ik dat het voer op één plek komt. Als ik handmatig voer verdeel ik het veel meer over de opervlakte.
Was er net mee bezig om de hoeveelheid te laten zien.
Voeren heb ik nog nooit vanaf verschillende plekken gedaan. Dus dat vind ik zeker geen nadeel.
Is ook niet nodig omdat de stroming het wel verspreid.
 
Ik heb één bak met weinig stroming en alleen op die bak heb ik een voerautomaat. Destijds aangeschaft omdat ik dacht dat deze visjes tijdens mijn afwezigheid gevoerd moesten blijven.
 
Ik heb één bak met weinig stroming en alleen op die bak heb ik een voerautomaat. Destijds aangeschaft omdat ik dacht dat deze visjes tijdens mijn afwezigheid gevoerd moesten blijven.
Dat is inderdaad de reden dat veel mensen zo’n apparaat kopen 👌🏼
Maar het is ook makkelijk als je meerdere keren per dag wil voeren.
Ik verwacht dan ook dat deze gewoon het hele jaar door gaat werken.
 
Je hebt ook nog de optie interval. Hoef je geen tijden in te stellen maar zal deze om het uur of om de zoveel uren zijn werk doen.
IMG_2991.png
 
Als ik het zo bekijk dan is deze app toch minder ingewikkeld dan ik dacht en goed te doen voor de meesten.
 
Ha Mark,

Helder verhaal, mooi om te delen!
Wat is de kleinst mogelijke portie voer? Is dat goed voor bijvoorbeeld een koppeltje anemoonvisjes of een schooltje tetra's, of zal dat te veel zijn?
Nou hier ben ik ook benieuwd naar. 0nze 10 ruby tetra’s eten twee keer een paar snufjes (anders zakt alles te snel) en een echte nano voederapparaag bestaat volgens mij nog niet. Ik zeg: gat in de markt!
 
Nou hier ben ik ook benieuwd naar. 0nze 10 ruby tetra’s eten twee keer een paar snufjes (anders zakt alles te snel) en een echte nano voederapparaag bestaat volgens mij nog niet. Ik zeg: gat in de markt!
Iets terug in het topic heb ik een portie voer geplaatst na 1 draaibeurt.
Je zou 1 kant eventueel ook nog wel kunnen dicht maken zodat je de helft hebt.
 
Kleine aanpassing gedaan.
Heb een voederring / cilinder geplaatst onder de automaat zodat het voer niet via het wateroppervlak weg drijft en verdwijnt in de overloop.
Nu heeft het iets meer de tijd om mooi te zinken.
Automaat doet wat die moet doen en ben er erg tevreden over.

Nadelen heb ik nog niet kunnen vinden.
De prijs is misschien wat aan de hoge kant maar als je die van eheim neemt betaal je nog meer.
De levensduur van het apparaat zal bepalen of het het geld waard is geweest.
 
Zomaar een wilde gedachte:
Als een voederautomaat een te grote portie geeft, kun je dan het voer niet 'verdunnen' met bijvoorbeeld zand? Dat zinkt naar de bodem en de hoeveelheid voer die de vissen krijgen is de hoeveelheid die het moet zijn.
 
Heb een voederring / cilinder geplaatst onder de automaat zodat het voer niet via het wateroppervlak weg drijft en verdwijnt in de overloop.
Ja dat is een nadeel met die overloop in onze bakken en ik zeg de handel altijd even uit als ik granulaat voer.
 
Zomaar een wilde gedachte:
Als een voederautomaat een te grote portie geeft, kun je dan het voer niet 'verdunnen' met bijvoorbeeld zand? Dat zinkt naar de bodem en de hoeveelheid voer die de vissen krijgen is de hoeveelheid die het moet zijn.
Je kan het voer redelijk goed afpassen door middel van de schuifjes open of dichter te zetten.
Ook kun je er voor kiezen om hem maar 1 x rond te laten draaien.
 
Ik heb mijn voerautomaat van Oase weggehaald. Ik krijg de instellingen niet zoals ik zou willen. Ik ga de voerautomaat hierboven eens nader bekijken, lijkt mij een stuk gebruiksvriendelijker
 
De Jewel smartfeed 2.O met kleine (1) portie granulaat (TetraMin) echter geen "smart" APP bediening maar wel goede handmatige instelling.
Ook hier had een enkele portie van mij kleiner mogen zijn.
 
Ja daar komt best een flinke hoeveelheid uit en ik denk voor veel bakken net wat teveel.
 
Hallo,

Ik heb 2 voederautomaten, de Jewel zoals hierboven en onderstaande automaat van Petbank (sorry voor de slechte foto), 39 euro bij Amazon. Het grote voordeel van deze is dat je losse vakjes hebt zodat je exact kan doseren en verschillende soorten voer kan combineren, Zoals tabs voor de bodemvissen en granulaat/vlokken. Ik had vroeger ook de Fishmate die ook nog wel verkrijgbaar is, maar die heeft zo'n ouderwetse tijdschakel klok die best een irritant geluid kan maken.. Deze versie kan je opladen via USB en kan je op diverse manieren programmeren en heeft 15 bakjes. iets meer werk om de bakjes te vullen, maar het voordeel is dat je elk bakje exact kan doseren hoe jij het wilt.

1717481539769.png



Greetz, Jeroen.
 
Hallo,

Ik heb 2 voederautomaten, de Jewel zoals hierboven en onderstaande automaat van Petbank (sorry voor de slechte foto), 39 euro bij Amazon. Het grote voordeel van deze is dat je losse vakjes hebt zodat je exact kan doseren en verschillende soorten voer kan combineren, Zoals tabs voor de bodemvissen en granulaat/vlokken. Ik had vroeger ook de Fishmate die ook nog wel verkrijgbaar is, maar die heeft zo'n ouderwetse tijdschakel klok die best een irritant geluid kan maken.. Deze versie kan je opladen via USB en kan je op diverse manieren programmeren en heeft 15 bakjes. iets meer werk om de bakjes te vullen, maar het voordeel is dat je elk bakje exact kan doseren hoe jij het wilt.

Bekijk bijlage 376318


Greetz, Jeroen.
Zelfde idee inderdaad als de Grasslin Rondomatic 400. Die heb ik en bevalt erg goed. Super makkelijk om verschillende soorten en hoeveelheden te doseren.
Wordt regelmatig voor weinig op mp aangeboden. Ik gebruik hem alleen met lange vakanties.
 
Grasslin Rondomatic 400
Heb ook goede ervaring met deze gehad.
Gebruikte 'm in eerste instantie voor vakanties maar al snel het hele jaar door, echter de mechanische schakelklok gaf steeds vaker problemen (had niet meer voldoende kracht om carrousel voort te bewegen). De duurzaamheid (ondanks regelmatig schoonmaken van bewegende delen) viel mij tegen voor 2 x daags het hele jaar door. Heeft het maar 3 jaar volgehouden.
 
Heb ook goede ervaring met deze gehad.
Gebruikte 'm in eerste instantie voor vakanties maar al snel het hele jaar door, echter de mechanische schakelklok gaf steeds vaker problemen (had niet meer voldoende kracht om carrousel voort te bewegen). De duurzaamheid (ondanks regelmatig schoonmaken van bewegende delen) viel mij tegen voor 2 x daags het hele jaar door. Heeft het maar 3 jaar volgehouden.
Ah dat klinkt in mijn gebruik goed in de oren. Als hij het 2x daags 3 jaar volhoud dan gaat hij mijn leven 3 weken per jaar wel volhouden;)
 

Terug
Bovenaan