Voeding bij vallisneria


Ja dat klopt alhoewel ze het hier ook in de nano met osmosewater en dus een kh van 0-1 en gh 6 het erg goed doen zonder enige voeding verder.
 
Haha,t water zal met veel steen en schelp vast vanzelf wel wat harder worden... en ik denk dat in t begin ze vast wel wat voeding kunnen gebruiken aangezien er dan nog geen andere bewoners zullen zijn die voor vervuiling zorgen..... duuuuusss haha welke voeding is dan t beste
 
Daarvoor zou het krijtje of sepia wel dienst kunnen doen.
Dat heb ik ook weleens gelezen, maar nooit gedaan.
Hier in Gelderland hebben we redelijk zacht water en de vallisneria groeide daar altijd goed op.
 
Heb je hier goede ervaringen mee?
nee ik zelf niet, maar omdat het een all in one is voeg je direct alles toe wat nodig is.
En de dosering zou ik dan erg laag houden, gezien het geringe aantal planten.
 
Ik neem aan dat je weinig planten in je bak zult krijgen en dan is wellicht wat vloeibare bemesting zoals profito al voldoende. Het zal geen plantenbak worden met een hoge en grote vraag naar voeding.In mijn Aqua 65 met Multi s had ik ook Vallisneria en doseerde enkel wat Profito.
Veel hangt af van de hoeveelheid licht en welke planten je hebt maar zoals ik al zei zul je geen of weinig veeleisende planten in je bak nemen als ik het goed inschat.
 
Dat is gebaseerd op e EI methode zag ik ja, 1/4 van de dosering zou dan voldoende zijn voor Smidsy?

Dat zou ook een optie kunnen zijn en in het begin even meten hoe de waarden zich ontwikkelen met het te voeren verversingsbeleid.
 
Het wordt idd geen plantenbak met alleen 5 of 6 bosjes vallisneria, met misschien een anubais... en er komt aardig wat licht boven want t wordt een brandingszone....
 
Een Anubia moet eigenlijk beschut staan want anders zal hij het in de regel niet goed doen.
 
Dan valt die af... dan alleen een tip voor de bemesting van de vallisnerie... profito dus? Wat is hier een richtlijn voor, voor minimale planten en ong 10 a15% waterwissel per week... 5ml?
 
Ben ik met je eens maar soms adviseert men ook om wat krijt erbij te doen. Kunnen ze dit dan wel opnemen?
Vallisneria's houden gewoon van wat harder meer alkalisch water. Ze ontwikkelen wel een wortelstelsel maar meer met het doel om de plant vast te houden op z'n plek. Voedsel nemen ze dus voor het overgrote deel op met hun bladeren. Krijt bevat, dacht ik, calciumcarbonaat. Ook dit wordt toch via de bladeren opgenomen, het simuleert eigenlijk het harder maken van het water. Men stopte dit in de bodem omdat het wat moeilijker is om het in de bak te laten drijven.
 
Ja wat je schrijft is wel de vaak gehoorde mening maar toch heb ik de ervaring dat ze het ook erg goed kunnen doen met een ph verlagende bodem en het gebruik van osmose waardoor de kh rond de 1 is en de gh 6 met een ph van 5.8. Ze hebben denk ik een vrij ruime range om toch goed te groeien.
 
Dus de conclusie is.... profito toevoegen 1x in de week zou goed genoeg moeten zijn?
 
Met die paar plantjes zou ik de helft doen. Wanneer je kh of gh erg hoog is dan zou ik de normale dosis nemen.
 

Terug
Bovenaan