Wat is er nieuw

Voeding opschroeven.

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaridiot
  • Startdatum Startdatum
A

aquaridiot

Guest
nu een maand onderweg zo een beetje.

Groei zit er goed in.

Lichte draadalg groei gehad die is inmiddels zo goed als verdwenen na het verhogen van de Co2 wat natuurlijk te verwachten viel.

Welbeginnen er andere algjes de kopopte steken grone als en iets wat er nu nog uitziet als kleine groen/grijzige pluizenbolletjes.

Geen algje zo gekof er is een gebrek leert de wijsheid van vandaag de dag ons.

Maar wat ? denkje dan.

bij een kh van 5 ,lang leve het Delftse kraanwater. Meten we een PH ergens tussen de 6,5-7 lichte assimilatie is ook waar te nemen. Volgens detabellen ruim voldoende.

Stroming ok alle plantjes licht in beweging.

Voeg 20/2 kno3/kpo4 toe per week.

Licht is exact 0,5 Watt/Ltr. 8.5 uur per dag.

Blijft over de voeding profito in mijn geval nu 1,5 keer de aanbeveling.

Zoals ik het zie is het waarschijnlijk zaak de voeding op te schroeven denknaar om te beginnen dubbel de aanbevolen dosis hoe denken jullie daar over ?

Eventueel je huidige dosis verdubbelen .

Bij een kh van 5 en een ph van 6.5 is de co2 meer dan genoeg. Echter als de ph 7 is dan is dat denk ik snel te weinig bij de EI en licht van 0,5W.
Ik zou wel zorgen dat je de ph beter kan meten want ik vermoedt dat die plukjes dus penseelalg zijn en dat heb je waarschijnlijk door een co2 tekort.
Plantenvoeding mag je gerust dubbel doen zoals Triple al zegt hoor. Dus dubbele dosis.

Uitgaande dat je stroming goed is.

http://www.aquariumfans.nl/baardalg-hoe-bestrijd-je-dat

Ik moet indd ook achter betere ph meting aan een pennetje om wat acurater te zijn.

Stroming slechts een heel lichte oppervlakte beweging en geen dode hoeken plus ook midden in de stroom wat algengroei.Voeding zal ik verdubbelen.

Dat wacht ik dan even af. Co2 verder verhogen wil ik niet doen eer ik wat nauwkeuriger kan meten bakje zit alop ruim 1,5 procent

Ja voor hetzelfde geld is je ph wel 6.5 en is dat goed.

Je werkt met bio co2 begrijp ik en dat geeft wat wisselende waarden. Dat kan ook de penseelalg veroorzaken namelijk.

Nu ja de algen groei is vrij minimaal zeker niet explosief te noemen de ,zeer inimini, pluisjes zijn er zonder probleem af te poetsen overigens.

Ik zal eerst maar eens een 1,5 week afwachten wat het vermeerderen van de profito gaat doen.

Zeker omdat de aangroei ervan zeer matig is wil ik geen rigoreuze veranderingen doen dat kan ook zomaar verkeerd uitpakken.

Klopt bio Co2.

Ach ja hoort er allemaal bij bij het vinden van balans.

Dat is prima toch.
Maar mocht de penseelalg wel meer gaan worden dan kan wellicht daar de oorzaak zitten.

Zeker het meedenken wordt ook gewaardeerd.In dit geval lijktk het mij alleen logisher als het indd in de voeding zou zitten.

In de regel worden penseelalgen veroorzaakt door een wisselende co2 waarde of een tekort aan co2.
Dat zit volgens mij niet zozeer in de voeding 😉.

Ik twijfel eigenlijk of het wel penseel algjes waren/zijn. Die heb ikeerder gehad en dit zag er toch wat anders uit. Heb gisteren alle blaadjes dei het hadden schoongepoetst nu ja als dat het weliskomt het gauw genoeg weer terug.

Aha, dat maakt het anders. Mocht het terugkomen en te erg worden dan kun je altijd een foto posten.
Als alles op orde is dan hoort het weg te blijven op de nieuwe en gezonde bladeren.

Bolletjes waren zo klein ik denk een 0,5-0,75 mm dat ik het met mijn camera (die moet je nog aanslingeren) waarschijnlijk er niet eens op krijg.

Oh dat is erg minimaal.
Kijk het dan maar even aan zou ik zeggen. Belangrijkste is dat alle voedingsstoffen aanwezig zijn in je bak voor de planten.

Yup,overigens nu ik er een beetje achteraan speur op het wereld wijde web zie ik indd dat velen meer Profito geven dan aangeraden.

Ja klopt, vooral met co2 en een redelijke belichting.
De aanbevolen hoeveelheden zijn meer voor de gemiddelde bak denk ik.

Heerlijk toch ? lekker aanrommelen en zien wat er gebeurt gelukkig geen kant en klare recepten in aquariumland

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan