Wat is er nieuw

Voelen vissen zich beter met andere vissen om zich heen?

TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Leeftijd
27
Ik heb gisteren op marktplaats een compleet aquarium opgehaald. Vandaag alles afgerond, vissen erin en genieten maar. Nu ben ik zelf behoorlijk van van corydoras soorten. Hiermee ga ik binnenkort ook proberen te kweken. Ik dit aquarium zaten ook 4 corydoras paleatus. Hier ben ik van plan om een paar van bij te zetten om een mooi schooltje te maken. Nu merk ik dat deze een stuk minder angstig voor mij zijn dan mijn kweekgroep sterbai. Ze blijven gewoon rustig hun gang gaan als ik voor het aquarium sta terwijl mijn sterbai’s meestal naar achteren zwemmen. In dit nieuwe aquarium staan wel veel planten en zijn meer schuilplaatsen voor alle vissen die erin zitten. De sterbai’s zitten op dit moment nog te klein, maar worden donderdag overgezet naar een juweEr zal voornamelijk hout in komen, maar als het kan wil ik zeker ook planten in stoppen. Bij de kweekgroep zitten geen medebewoners, ik de gezelschapsbak natuurlijk wel. Dus hierbij mijn vragen:

-voelen vissen, in dit geval corydoras, zich beter als er andere vissen om zich heen zijn? Dan heb ik het over het geval dat ze indien nodig in een goede school worden gehouden. En met mijn vraag bedoel ik compleet andere vissen zoals tetra’s of iets dergelijks.

-in mijn nieuwe juwel rio 125 stop ik 10 kg zwart zand van hoornbach erin. Is dit voldoende om voor planten in te wortelen

- ik ben niet van plan een voedingsbodem/voedingstoffen aan het water toe te voegen. Is dit wel nodig om planten goed te laten groeien?

- aangezien ik nu de kans heb om mijn kweekbak helemaal opnieuw in te richten, hoe dicht beplant/gedecoreerd moet de kweekbak zijn?

met kweekbak bedoel ik de bak waarin ik ze houd. Echter moet hierbij wel gezegd worden dat ik ze hier ook voor altijd in zal houden. Dus ze zullen later niet teruggaan naar een ander aquarium.

-voelen vissen, in dit geval corydoras, zich beter als er andere vissen om zich heen zijn? Dan heb ik het over het geval dat ze indien nodig in een goede school worden gehouden. En met mijn vraag bedoel ik compleet andere vissen zoals tetra’s of iets dergelijks.
Ja, een scholenvis vindt het prettig om met soortgenoten gehouden te worden. Je ziet dan vaker het natuurlijke gedrag van de vis, al verschillen de meningen of we echt natuurlijk gedrag in een aquarium kunnen zien. Dit geldt speciaal voor de Corydoras soort maar ook voor andere scholen / groeps vissen zoals tetra's.

-in mijn nieuwe juwel rio 125 stop ik 10 kg zwart zand van hoornbach erin. Is dit voldoende om voor planten in te wortelen
Ik denk dat dit iets te weinig is.
- ik ben niet van plan een voedingsbodem/voedingstoffen aan het water toe te voegen. Is dit wel nodig om planten goed te laten groeien?
Prima keus om geen voedingsbodem te nemen. Voor planten die wortelvoeding vereisen kun je altijd een voedingscapsule / kleibolletje bij de wortels steken zoals bijvoorbeeld voor echinodorus of cryptocorine soorten. Dit is dan wel echt nodig, anders hebben ze te weinig. Voor de meeste planten andere planten is voeding in het water voldoende. Is er een reden waarom je dit niet wilt doen? Zelf plantenvoeding maken is namelijk zo gedaan en helemaal niet duur. Door bijvoorbeeld het recept van deze website te volgen: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/sporenelementen-tenso-cocktail

aangezien ik nu de kans heb om mijn kweekbak helemaal opnieuw in te richten, hoe dicht beplant/gedecoreerd moet de kweekbak zijn?
Omdat het ook het permanente huis van de vissen is zie ik dit niet zozeer als een kweekbak maar gewoon een bak waar ook (hopelijk) in gekweekt gaat worden. Ik zou deze dan ook gewoon inrichten naar de behoefte van de soort. Bij corydoras denk ik dan aan een niet scherpe zandbodem, flink wat hout en wellicht een paar grote echinodorus planten.

Zoekterm: Dither Fish
Er zijn veel vissoorten die van nature een schuw(ig) karakter hebben, vaak voortvloeiend uit een gevoel van veiligheid.
Door een vis in de te zetten die dit niet heeft, zal je de andere vissen meer naar voren trekken (als die zo in het open zwemmen, zal het wel veilig zijn).
Corydora's vallen m.i. ook in die groep, al zal dat verschillen in de ondersoorten onderling.

Zoals mijn voorganger al aangeeft kan dit ook met de grootte van de groep te maken hebben, hoe groter de groep hoe minder schuw (doorgaans).

Lijkt me aan de krappe kant 🙂 wil je echt een mooie dikke laag voor planten wortels dan moet je eerder aan 15-20kilo denken.

- aangezien ik nu de kans heb om mijn kweekbak helemaal opnieuw in te richten, hoe dicht beplant/gedecoreerd moet de kweekbak zijn?

Ook hierin weer, hoe makkelijker een vis kan schuilen hoe veiliger die zich zal voelen.
Voor dit soort vissen is een gedempte verlichting (drijfplanten) vaak al een hele +.

Voor de kweek moet je het wel houdbaar houden.
Stel ik wil met Malawi's kweken maar ik gooi de bak tot de rand toe vol met steen.... wordt wat lastig uitvangen ect 🙂
Dus ga vooral voor hardscape die makkelijk te verplaatsen of weg te halen zijn.

Allereerst super bedankt voor jullie reacties. Met de eerste vraag bedoelde ik of een schooltje corydoras zich beter voelt als er een schooltje neon tetra’s ofzo bij zit. Wat betreft plantenvoeding wist ik om eerlijk te zijn niet dat dat zelf gemaakt kon worden, zal ik zeker even naar kijken.
Wat betreft de bodem, moet dat perse (hetzelfde) zand zijn? Kan ik bijvoorbeeld eerst 10 kilo fijn grind o.i.d. En dan de 10 kilo zwart zand eroverheen?
Morgen ga ik naar koidream Valburg, wat moet ik dan zeker meenemen? Ik heb hier een beetje hout, wat neppe planten, een paar loodjes waterpest, en wat stenen

Met de eerste vraag bedoelde ik of een schooltje corydoras zich beter voelt als er een schooltje neon tetra’s ofzo bij zit.
Of dit bij corydoras speelt weet ik niet maar bij apistogramma's of mikrogeophagus soorten is dit wel het geval. Als er een scholenvis zoals een groepje tetra's rondzwemt zullen zij zich meer op hun gemak voelen. Dit omdat ze hier aan kunnen zien of de 'kust' veilig is. Schiet het schooltje weg dan weten ze dat er wat aan de hand is. Ik kan mij zomaar voorstellen dat ook de corydoras soorten dit gedrag begrijpen, al weet ik dat niet zeker!

Wat betreft de bodem, moet dat perse (hetzelfde) zand zijn? Kan ik bijvoorbeeld eerst 10 kilo fijn grind o.i.d. En dan de 10 kilo zwart zand eroverheen?
Mwah alles kan maar het zand zal tussen het grind zakken en dan krijg je een mix van grof en fijn substraat wat er niet mooi uit ziet en niet gezond is voor de bodem (dichtslibben). Zou ik dus niet doen.

Morgen ga ik naar koidream Valburg, wat moet ik dan zeker meenemen? Ik heb hier een beetje hout, wat neppe planten, een paar loodjes waterpest, en wat stenen
Dat is persoonlijk natuurlijk. Ik zou alles mee nemen wat je denkt nodig te hebben 😉 Dus genoeg substraat, wellicht nog wat extra hout en wat planten?

Oke, kan het wel als ik 2 soorten zand heb als ze dezelfde korrelgrootte hebben. Kan het kwaad om 10 kardinaal/neon tetra erbij te zetten in de bak? Die zullen de eitjes niet zo snel eten en aangezien ze wat kleiner zijn denk ik dat zelfs als ze het doen, ze er niet meer dan 2 per vis kunnen krijgen.

De 'kweekbak' wordt die rio 125? Die moet ruim genoeg zijn om ook nog een schooltje tetra's te plaatsen, lijkt mij geen probleem.

Hoeveel zou u aanraden?

Zolang het dezelfde korrelgrootte heeft is het geen probleem om te mengen (kwa dichtslibben), maar het wordt er niet mooi op 🙂
Ja in het begin zal je de onderste laag niet zien, maar na wat verplaatsen en rommelen in de bak zal alles door elkaar liggen.
Zou het in dat opzicht dus ook niet doen.

Kardinaal tetra = tropisch (25-27graden)
Neon tetra = subtropisch (20-22graden)

Sterbai's zijn ook echt tropische vissen, dus kardinalen zijn de betere optie in deze.

maar toch... vind zowel kardinaal als neon tetra's nog best flink worden en ik denk dat deze wel van de eitjes zullen gaan snoepen als de Sterbai afzetten.

Oke, heeft u eventueel nog andere suggesties voor vissen die de eitjes niet op zullen eten maar wel met hetzelfde effect?

En als ik dezelfde kleur zand gebruik zal het toch niet zo erg zijn?

En als ik dezelfde kleur zand gebruik zal het toch niet zo erg zijn?
Waarom wil je zo graag iets mengen en koop je niet genoeg van hetzelfde spul? Helemaal als je nu toch al bij dezelfde kleur bent aangekomen. Gewoon interesse hoor. Mengen van zand van dezelfde korrelgrootte moet kunnen maar mooi wordt het meestal niet.

10 kardinaaltetra's zou een leuk aantal zijn maar ik vermoed ook dat ze wel van de eitjes gaan snoepen. Ik weet zo even geen andere scholenvis die dat niet zou doen.

De reden dat ik niet hetzelfde koop is omdat ik als 14 jarige nou niet heel veel uit te geven heb. En ik heb het zand bij hornbach besteld, dan moet ik dus weer verzendkosten betalen. En als ik morgen toch bij een aquariumspeciaalzaak ben...

Ah op die fiets. Tsja je kunt kijken of ze iets vergelijkbaars hebben al vind ik de LFS altijd behoorlijk aan de prijs met substraat. Ze moeten natuurlijk ook leven maar meestal bestel ik dat spul ook online. Welk zand heb je precies gekocht bij de hornbach? Heb je een linkje?

LFS heeft alleen grind, en de dichtstbijzijnde hoenbach is 30 km verderop

Dat ziet er prima uit. Zonde om te mengen met ander soort zand hoor. Ik zou het eerst eens aankijken met die 10kg. Volgende week (nieuw zakgeld misschien?) misschien nog een extra zakje bestellen. Of vader / moeders lief aankijken voor een kleine roadtrip.

Haha, ga denk ik vragen of we naar duiven kunnen. Dat zit wel in de buurt bij Valburg. Zal ik 5 of 10 kilo erbij nemen? Als ik er 10 bij neem gaat dat denk ik wel ten koste van de juwel rio 125

Ik denk dat 5KG extra genoeg moet zijn.. Kijk het eerst even aan met die 10kg je kunt daarna altijd nog extra halen. Aquarium moet toch een paar weken indraaien.

Ja dat is het probleem, het aquarium is nu voor Malawi cichliden maar aangezien die te groot zijn geworden gaan die weg waardoor ik de bak krijgt, maar die draait al minimaal 2,5 jaar dus ik zet de pomp over en het is goed. Ik moet morgen alles halen wat ik nodig heb, want mijn ouders hebben niets met aquaria. Dus zal ik op safe spelen met 10kg extra, of zal ik een klein gokje nemen en voor 5 kg gaan?

Zien eruit als leuke visjes! Zal eens even rondneuzen online naar wat extra info. Hoeveel zand zou ik er bij kopen? 5 of 10 kg?

Tja... kijk ff hoe ver je met 15kilo komt zou ik zeggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan