Wat is er nieuw

Voldoende licht voor planten in groot aquarium? (Valisneria groeit slecht)

Doordat je bijna alle mogelijke oorzaken van bruinalg hebt uitgesloten, zou ik de oorzaak toch in de verlichting gaan zoeken.

• Leuk
Waarderingen: CVS
bedoelde substraat meer als verzamelnaam voor bodembedekking.
Zand kan zeker een hoop organische rommel vasthouden, van rottende plantwortels tot micro organismen.

Hoe kan zand nu organische rommel vast houden? De structuur is zo dicht dat er geen organisch materiaal in komt hoogstens op. Dat hevel je natuurlijk af.

Micro organisme zijn levend in je zandbodem. Dat is geen "rommel"

Daarnaast geen planten die in de bodem staan.

Doordat je bijna alle mogelijke oorzaken van bruinalg hebt uitgesloten, zou ik de oorzaak toch in de verlichting gaan zoeken.

Lijkt mij de meest logische verklaring maar dan zou dit bij ieder aquarium met weinig to geen planten een probleem moeten zijn. Wat natuurlijk niet zo is.

Als er genoeg bacterien in de bak zouden zijn zou de bruinalg vanzelf moeten verdwijnen.

Het niet verdwijnen doet mij dan vermoeden dat de juiste bacterien er (nog) niet genoeg zijn.

Je zou dit kunnen forceren met bacterien uit een potje of flesje

Micro organisme zijn levend in je zandbodem. Dat is geen "rommel"

Met Dode plantwortels en micro organisme bedoel ik zowel Dode plantwortels als Dode micro organisme.
Ook micro organisme gaat een keer hemelen.

bodemrot kan heel goed een mede oorzaak zijn dat je bruinalg hebt.
De amerikanen noemen dit heel mooi Old Tank Syndrome.

Maar ik zal wel niet meedenken.

• Leuk
Waarderingen: T4om
Als er genoeg bacterien in de bak zouden zijn zou de bruinalg vanzelf moeten verdwijnen.

Het niet verdwijnen doet mij dan vermoeden dat de juiste bacterien er (nog) niet genoeg zijn.

Je zou dit kunnen forceren met bacterien uit een potje of flesje

De bak draait al een jaar en nitriet is 0 Heb de bak zelf al een jaar of 6 en jarenlang geen problemen gehad met een stuk meer bezetting en meer planten. Ramen schoonmaken deed ik misschien eens in de twee maanden want ik had er nooit (bruin) alg op. Enkel met de afwasborstel de achterwand en een wekelijkse waterwissel.

De bacteriën die je bijvoegt zijn die uit de stikstofcyclus althans die er voor nodig zijn. Bij nitriet 0 lijkt mij dit niet bepaald een probleem.

Met Dode plantwortels en micro organisme bedoel ik zowel Dode plantwortels als Dode micro organisme.
Ook micro organisme gaat een keer hemelen.

bodemrot kan heel goed een mede oorzaak zijn dat je bruinalg hebt.
De amerikanen noemen dit heel mooi Old Tank Syndrome.

Maar ik zal wel niet meedenken.

Je mag best mee denken maar bodemrot is iets wat zelden voorkomt bij een zandbodem en als er geen wortels in de bodem staan. Bij grind heb je veel meer ruimte tussen de bodem zodat er vuil in kan komen.

Daarnaast is de organische belasting op een bak van 1500 liter met een bioloog van een paar honderd liter ook echt minimaal. Om de drie dagen gaat er een nieuwe fleece voorfilter in die alle viezigheid er uit filters voor het zich kan ophopen in de rest van het filter.

Dus lage organische belasting = amper bacterie voer

Filterdelen vervangen = bacterien weggooien

Bioloog schoonmaken? Weer bacterien weg...

Er leeft meer dan 1 soort bacterie in een gezond aquarium. Dat de nitriet 0 is is mooi, maar dat zegt niets over de andere soorten bacterie

Je mag best mee denken maar bodemrot is iets wat zelden voorkomt bij een zandbodem en als er geen wortels in de bodem staan. Bij grind heb je veel meer ruimte tussen de bodem zodat er vuil in kan komen.

dat is de perfecte omgeving voor anaerobe bacteriën.
Maar ik heb er toch geen verstand van laat je alweer blijken.

Dus lage organische belasting = amper bacterie voer

Filterdelen vervangen = bacterien weggooien

Bioloog schoonmaken? Weer bacterien weg...

Er leeft meer dan 1 soort bacterie in een gezond aquarium. Dat de nitriet 0 is is mooi, maar dat zegt niets over de andere soorten bacterie

Sorry hoor maar een filter schoonmaken bacteriën weg gooien? Het is niet dat ik de keramische pijpjes schoonmaak hé. Het is vooral alle viezigheid weg halen. Oftewel bodem afzuigen van de bioloog en de sponsen

Een fleece voorfilter weg gooien om de drie dagen gooi je niks mee weg. Daar hebben de bacteriën nul tijd om op te groeien.
Er leven zeker meer dan 1 soort bacterie in een aquarium dat klopt.
Weinig belasting betekent ook weinig kans om organisch materiaal op te bouwen dus heb je ook minder bacteriën nodig hé. Het is een balans namelijk, aangezien ik er niet opeens een flinke hoeveelheid vis ingooi is niet opeens de belasting veel zwaarder.

Zoals je het nu stelt lijkt wel of de oude gedachtes van zo min mogelijk doen aan een aquarium het beste is terwijl die gedachte natuurlijk achterhaald is. Veel verversen en met enige regelmaat zorgen dat het filter schoongemaakt wordt voorkomt zeer veel problemen.

dat is de perfecte omgeving voor anaerobe bacteriën.
Maar ik heb er toch geen verstand van laat je alweer blijken.

Dat klopt ook maar een rottende zandbodem waar niks in komt wat kan rotten lijkt mij een zeer apart verhaal.

Ik hevel de bodem tevens regelmatig af. Wat moet er dan rotten in die bodem volgens jouw? Plantenwortels en een voedingsbodem heb ik niet. Dus het is enkel zand. Waarbij de bovenste laag ook nog eens omgewoeld wordt door de brochissen, cory's en geo's en L14 wil ook nog weleens lekker graven (ander topic over)

Maar goed laten we er geen welles / nietus discussie van maken

Sorry hoor maar een filter schoonmaken bacteriën weg gooien? Het is niet dat ik de keramische pijpjes schoonmaak hé. Het is vooral alle viezigheid weg halen. Oftewel bodem afzuigen van de bioloog en de sponsen
De smurrie die je dan weghaalt, bestaat uit bacteriën.....

Regelmatige waterwissel: ja, ben ik het mee eens.

Regelmatig filter schoonmaken? Nee. Pas als de doorstroming vermindert, is het tijd om iets aan je filter te doen en dan nog steeds laat je dat zo veel mogelijk met rust. Mijn potfilters gaan eens of hooguit twee keer per jaar open, en dan doe ik alleen het voorfilter een beetje uitkloppen. Meer niet.
De filters die ook een skimmerfunctie hebben, maak ik het filter waar plantentroep op komt, wel wat vaker schoon.

Die smurrie die je weg haalt is veelal stront. Dat is hetzelfde als de bodem afhevelen, dan zuig je ook niet alle bacteriën weg hoor . Als mensen de moeite nemen om te lezen zie je dat ik 1 keer per jaar de bioloog schoonmaak. Dat is hem veelal leeg maken en alle viezigheid op de bodem onder de platen weg halen en even de sponzen uitspoelen. Niks grondigs.

Enkel het voorfilter wat om de drie dagen vol zit met poep wordt vervangen. Dat is een stukje fleece. Het principe is hetzelfde als een rol fleece filter wat ook veelvuldig wordt gebruikt. Je krijgt geen compleet bruin fleece filter in drie dagen van bacteriën die daar nestelen hoor.

Dat heeft niks met bacteriën te maken. Die nestelen zich in het filter materiaal en veelal in keramische pijpjes aangezien daar heel veel oppervlak is. Tevens zitten er veel in de bodem.

Dat klopt ook maar een rottende zandbodem waar niks in komt wat kan rotten lijkt mij een zeer apart verhaal.
Vuil komt moeilijker in een zandbodem maar ik heb Tylo s gehad op zand en daar had ik wel vaak zwarte plekken maar goed de Tylo s wroeten dan wel in de bodem waardoor er sneller vuil in kan komen. En aangezien er bij zand minder water door de bodem gaat dan bij grind heb je denk ik ook sneller bacterien die geen zuurstof verlangen en die kunnen volgens mij wel voor de rotting zorgen.

Stukje van Aquainfo:

In de bodem kunnen we verschillende bacteriën tegenkomen. In het hoofdstuk over filtering en de biofilm hebben we het er al uitgebreid over gehad. Lees dat nog maar eens na. In de bodem kunnen we eigenlijk drie soorten bacterien tegenkomen.

• Aerobe bacteriën
    Deze werken alleen maar onder zuurstofrijke omstandigheden. Voorbeelden hiervan zijn onze nitrificerende bacteriën die ammoniak via nitriet naar nitraat omzetten.
  • Anoxische bacteriën
    Deze bacteriën werken het best als er nog een heel klein beetje zuurstof aanwezig is. Voorbeelden hiervan zijn de denitrificerende bacteriën die nitraat omzetten naar stikstofgas.
  • Anaerobe bacteriën
    Deze bacteriën houden helemaal niet van zuurstof! Voorbeelden hiervan zijn zwavel bacteriën die het naar rottende eieren ruikende H2S gas produceren.

Even een update hier.

Ik heb het licht aangepast wat wil zeggen de tijdsduur dat er licht op de bak kwam een heel stuk korter gezet. Dat heeft heel veel geholpen m.b.t. de bruinalg. Die is nu minimaal.

Tevens onlangs nog een lading drijfplanten toegevoegd.

Hoi @CVS

Heb net de discussie gelezen.

Gaaf aquarium heb je, mooie foto.

Fijn dat het jou is gelukt het op te lossen, kan soms een enorme puzzel zijn, houd de hobby ook spannend 😉, als de frustratie tussen de perken blijft😁.

Heb je al beetje een vermoeden waar uiteindelijk het zat?
verkorte licht duur, heeft natuurlijk invloed op best wat factoren zoals waterwaardes (beschikbaar voeding)

is natuurlijk zelden een oorzaak, en daardoor ook meerdere goede oplossing mogelijk.

ik trek wel erg mijn twijfels aan de berekening dat van 6 lumen per liter, aan de hand van wat je aan ervaringen omschrijft, (ik heb het niet na gerekend). maar klinkt alsof dat in de praktijk veel meer is geweest.

(daar naast, voor plant verzorging is Lumen niet zo interessante waarde, PAR is een veel meer zeggende meerwaarde.)

Warom ververs je eigenlijk 60% per week, bijna 1000L. niet dat ik zeg dat je dat moet veranderen, het werkt nu tenslotte. vald mij op dus ben benieuwd.

excuses als ik ergens overheen heb gelezen☺️.

Groet

Tom

Laatst bewerkt:
De tijd met licht was wel erg lang hoor. van 6:00 - 22:00, dit was ook omdat het praktisch was zodat ik ze in de ochtend kon voeren. Nu dus een voer automaat er opgezet en van 10:30 - 21:30 het licht gezet. Ook met de instellingen zitten spelen. Dus er zal ook wel iets aan de waardes anders zitten. Ik doe dit vooral op het oog en wat de vissen prettig vinden.

Daarnaast compleet gestopt met diepvries voer o.a. vanwege de voerautomaat en kwalitatief is droog voer ook een stuk beter.

Licht heeft inderdaad meerdere waardes en ik ben er nooit zo kundig in geweest ook om dit helemaal uit te zoeken. Nooit plantenbakken gehad. Is in een Zuid Amerikaanse bak ook niet heel gangbaar om hem helemaal vol te planten. Wat plantjes vind ik wel leuk

Waarom zoveel verschonen per week? Voorkomen is beter dan genezen. Ik heb jarenlang discussen gehad en daar was dit altijd de norm. Want zo hou je al je waterwaardes heel makkelijk goed. NO3 / NH4 e.d. en ook de zaken die je niet kan meten.
Volgens mij is er ook nul negatiefs aan veel waterwissels toch?

Kost tevens niet zo heel veel moeite hoor. 40mm pijp met een aantal meter vijver slang zo naar de put in het pad achter het huis. Even aanzuigen en hij gaat.

Vullen met een 22 mm vulslang gemaakt volgens het principe van Discuszolder dus met Gardena koppelingen aan de kraan.

Enige wat je moet doen is wachten tot die vol is maar dat kan op de bank.

Een kuub water is € 1,50 dus dat zijn de kosten niet. Kosten elektriciteit voor de verwarming van deze hoeveelheid water is een stuk meer.

• Leuk
Waarderingen: T4om
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan