Er ligt zand op de bodem. Daar komt geen organisch materiaal in.
bedoelde substraat meer als verzamelnaam voor bodembedekking.
Zand kan zeker een hoop organische rommel vasthouden, van rottende plantwortels tot micro organismen.
Doordat je bijna alle mogelijke oorzaken van bruinalg hebt uitgesloten, zou ik de oorzaak toch in de verlichting gaan zoeken.
Micro organisme zijn levend in je zandbodem. Dat is geen "rommel"
Als er genoeg bacterien in de bak zouden zijn zou de bruinalg vanzelf moeten verdwijnen.
Het niet verdwijnen doet mij dan vermoeden dat de juiste bacterien er (nog) niet genoeg zijn.
Je zou dit kunnen forceren met bacterien uit een potje of flesje
Met Dode plantwortels en micro organisme bedoel ik zowel Dode plantwortels als Dode micro organisme.
Ook micro organisme gaat een keer hemelen.
bodemrot kan heel goed een mede oorzaak zijn dat je bruinalg hebt.
De amerikanen noemen dit heel mooi Old Tank Syndrome.
Maar ik zal wel niet meedenken.
Je mag best mee denken maar bodemrot is iets wat zelden voorkomt bij een zandbodem en als er geen wortels in de bodem staan. Bij grind heb je veel meer ruimte tussen de bodem zodat er vuil in kan komen.
Dus lage organische belasting = amper bacterie voer
Filterdelen vervangen = bacterien weggooien
Bioloog schoonmaken? Weer bacterien weg...
Er leeft meer dan 1 soort bacterie in een gezond aquarium. Dat de nitriet 0 is is mooi, maar dat zegt niets over de andere soorten bacterie
dat is de perfecte omgeving voor anaerobe bacteriën.
Maar ik heb er toch geen verstand van laat je alweer blijken.
De smurrie die je dan weghaalt, bestaat uit bacteriën.....Sorry hoor maar een filter schoonmaken bacteriën weg gooien? Het is niet dat ik de keramische pijpjes schoonmaak hé. Het is vooral alle viezigheid weg halen. Oftewel bodem afzuigen van de bioloog en de sponsen
Volgens mij heb jij het juist wel goed begrepenOk, dan had ik dat verkeerd begrepen.
Vuil komt moeilijker in een zandbodem maar ik heb Tylo s gehad op zand en daar had ik wel vaak zwarte plekken maar goed de Tylo s wroeten dan wel in de bodem waardoor er sneller vuil in kan komen. En aangezien er bij zand minder water door de bodem gaat dan bij grind heb je denk ik ook sneller bacterien die geen zuurstof verlangen en die kunnen volgens mij wel voor de rotting zorgen.Dat klopt ook maar een rottende zandbodem waar niks in komt wat kan rotten lijkt mij een zeer apart verhaal.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.