Volg mij in mijn allereerste aquarium avontuur! (60cm Juwel Primo 70) (Stann)


Stann

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2021
Berichten
91
Leeftijd
29
Hallo allemaal! Alhoewel dit niet mijn eerste forum-post is, zal ik mij bij deze nog maar even voorstellen. Ik ben Stan en heb laatst mijn allereeste aquarium gekocht! Het is een Juwel Primo 70 (61x31x44 cm), die kwam met bijbehorend filter inclusief verwarming (Juwel Bioflow One) en verlichting (Novolux LED 60). Voor degenen die het leuk vinden om mij te volgen, ik zal hier proberen elke week op zaterdag een update te plaatsen over de stand van zaken in het aquarium. Bij deze begin ik meteen met update nummer 1! Afgelopen woensdag heb ik het aquarium ingericht.

Voor de inrichting van het aquarium heb ik voor de volgende dingen gekozen:

Bodem: Filterzand (0.4 - 0.8 mm) van Wildkamp. Deze heb ik goed uitgespoeld voordat het in het aquarium werd geplaatst.
Hardscape: Een paar zwarte lavastenen + een stuk driftwood. De lavastenen heb ik met een hamer en beitel in kleinere stukken geslagen omdat deze nogal groot waren voor mijn aquarium. Daarna heb ik de stenen afgespoeld en een paar dagen in water laten liggen. Het stuk driftwood heb ik ook afgespoeld met warm water en een paar dagen in een emmer water laten liggen om te zorgen dat deze ging zinken.
Planten:
- Sagittaria subulata (rechtsvoor)
- Echinodorus amazonicus (linksmidden)
- Bacopa madagascariensis (rechts van de stenen en linksachter de stenen)
- Hydrocotyle leucocephala (linksachter)
- Echinodorus paniculatus bleheri (middenachter)
- Ceratopteris cornuta

De planten heb ik voorzichtig uit elkaar gehaald en in het zand geplant. Alleen de plant rechtsachter ging niet makkelijk uit elkaar en heb ik bijna in z'n geheel bij elkaar geplant. Is dit oké? Of zal ik de plant (met een beetje geweld) uit elkaar halen/knippen? Ook hoop ik dat ik alle planten niet te diep/ondiep heb geplant. Zie hier het voorlopige resultaat!

20210403_102108_HDR.jpg 20210403_102137.jpg 20210403_102150.jpg 20210403_102155.jpg 20210403_102218.jpg

De temperatuur heb ik voor nu op 24 graden gezet. Ik heb een thermometertje opgehanden aan de linkerkant van het aquarium en die geeft tot nu toe telkens mooi 24 graden aan.

20210403_102207.jpg

Bij het vullen van het aquarium was ik niet zeker hoe diep het filter in het aquarium geplaatst diende te worden. Uiteindelijk is dit het geworden, mocht dit niet goed zijn let me know! Ook werd er een extra opzetstukje bij het filter geleverd om zuurstof mee te blazen. Ik heb deze er nu niet op zitten, maar ik weet niet goed wat de voor- en nadelen hier van zijn. Zijn hier nog functies voor afgezien van de bubbels die er worden geblazen? Of is het alleen voor de visuele effecten om het leuker te maken?

20210403_102300_HDR.jpg

Het licht heb ik nu met een tijdschakelaar ingesteld op 6 uur per dag. Dit wil ik elke week met een kwartier opbouwen tot 10 uur.

Ik ben van plan om tijdens het indraaien ongeveer om de dag een klein beetje vlokvoer (van JBL) in het aquarium te stoppen om de bacteriën te voeren. Ik wist niet goed hoe veel voer ik daar voor toe moest voegen, maar ik heb een beetje vlokvoer tussen duim en wijsvinger gepakt en dit al verkruimelend het aquarium in gestrooid. Na ongeveer 2 dagen kan ik geen restjes van het voer meer in het aquarium terug vinden, wat denk ik een goed teken is.

Ook ben ik van plan om elke week plantenvoeding (Easylife Profito) toe te voegen.

Wat mij vanochtend is opgevallen is dat de kap vochtig was door condens. Is dit iets om mij zorgen over te maken of kan ik dit lekker z'n gang laten gaan?

20210403_102313_HDR.jpg

Vandaag heb ik een eerste watertest (druppel set van Tetra) gedaan. Ik ben van plan om dit ook elke week een keer te doen en de waardes bij te houden. De testresultaten van vandaag:

PH = 8.0
GH = 10
KH = 8
NO2 = <0.3 mg/l
CO2 = 2.4 mg/l


Het grote wachten is begonnen. Ik wil na 4 weken de eerste vissen toe gaan voegen. Dit wordt een schooltje Corydorassen. Over het soort ben ik nog niet uit maar ik neig naar de Habrosus. Ik wil een klein soort omdat ik niet zo'n grote bak heb en er wel nog wat andere vissen in wil doen.
Tot nu toe is mijn plan om een week na de corydorassen een middenschooltje toe te voegen. Grote kans dat ik hier voor de vuurtetra ga kiezen, vanwege de mooie kleur en het feit dat deze ook niet zo groot worden.
Het liefst voeg ik daarna ook nog een bovenvis toe, zoals een koppel honing gourami's, maar ik weet nog niet of ik dat ga doen omdat dat misschien wat te vol gaat worden in mijn bak.
Ook heb ik in mijn hoofd om eventueel een groepje garnalen toe te voegen. Eerst maar eens indraaien en dan de corydorassen toevoegen!

Mocht iemand tips hebben voor mij of iets zien wat ik absoluut verkeerd doe, dan hoor ik dat heel graag! Nogmaals, ik ben een beginner en moet alles nog uitzoeken en ervaren.

Volgende week een nieuwe update!
 
Laatst bewerkt:
Welkom Stann.
 
Welkom!
Je bent zo te zien al goed bezig en al voorbereid, leuk om te zien van een starter. Alles lekker laten draaien nu en zorgen dat de nitraatcyclus op gang komt.
Als ik me niet vergis, moet het filtertje helemaal onder water. Ik zie nu nog sleuven boven water en volgens mij hoort dat onder water (nogmaals, als ik mij niet vergis, ik maak v.n.l. gebruik van potfilters).
Over de condens hoef je je geen zorgen te maken.
Succes verder!
 
Welkom!
Je bent zo te zien al goed bezig en al voorbereid, leuk om te zien van een starter. Alles lekker laten draaien nu en zorgen dat de nitraatcyclus op gang komt.
Als ik me niet vergis, moet het filtertje helemaal onder water. Ik zie nu nog sleuven boven water en volgens mij hoort dat onder water (nogmaals, als ik mij niet vergis, ik maak v.n.l. gebruik van potfilters).
Over de condens hoef je je geen zorgen te maken.
Succes verder!
Dank voor je reactie! Een deel van de sleuven van het filter ligt idd boven water nu. Ik ging er van uit dat het draaiknopje van de verwarming boven water moest blijven, maar dat was alleen mijn gevoel. Op de verwamings-staaf zit wel een witte lijn wat aangeeft dat het water minimaal tot daar moet komen, en dat is momenteel het geval. Ik denk dat het dus goed is zo, maar mocht iemand die hier meer van weet advies hebben dan hoor ik dat heel graag! :)

20210407_095111.jpg
20210407_094855_HDR.jpg
 
Dank voor je reactie! Een deel van de sleuven van het filter ligt idd boven water nu. Ik ging er van uit dat het draaiknopje van de verwarming boven water moest blijven, maar dat was alleen mijn gevoel. Op de verwamings-staaf zit wel een witte lijn wat aangeeft dat het water minimaal tot daar moet komen, en dat is momenteel het geval. Ik denk dat het dus goed is zo, maar mocht iemand die hier meer van weet advies hebben dan hoor ik dat heel graag! :)

Bekijk bijlage 322897Bekijk bijlage 322898
Voor het knopje maakt het niet uit, dit kan helemaal onder water.
Het is wel erg belangrijk dat je element helemaal ondergedompeld zit inderdaad, anders verbrandt het (niet eruit halen als deze aan staat). Daarnaast is het ook wel belangrijk dat je pompje zelf helemaal in het water zit zodat het niet droogloopt.
 
Voor het knopje maakt het niet uit, dit kan helemaal onder water.
Het is wel erg belangrijk dat je element helemaal ondergedompeld zit inderdaad, anders verbrandt het (niet eruit halen als deze aan staat). Daarnaast is het ook wel belangrijk dat je pompje zelf helemaal in het water zit zodat het niet droogloopt.
Oke, ik heb het filter wat lager geplaatst zodat de sleuven volledig onder water zijn. Het voelt gek om de stroom kabels onder water te stoppen, vandaar dat ik hem ook iets hoger had in eerste instantie.

20210407_121334_HDR.jpg
20210407_121342.jpg
 
Veel succes met de opstart, ik ben ook vorige week woensdag begonnen met de opstart van mijn bak. Doe je iets van waterwissel of gewoon 4 weken met rust laten ?
 
Heel veel succes ben benieuwd naar de vorderingen! ik ga het volgen! Volgens mij hebben we exact dezelfde maat bak :D
 
Tijd voor een update!

Afgelopen week heb ik de bak lekker laten staan. Af en toe doe ik er wat vissenvoer in om de bacteriën te voeren.

Vanaf vandaag heb ik het licht op een kwartier langer aan gezet, 6 uur en een kwartier is het nu geworden. Volgende week weer een kwartier erbij.

Vandaag ook weer een watertest gedaan:

PH 8.0
GH 9
KH 7
NO2 0.3mg/l
CO2 2.1 mg/l

De PH is gelijk aan vorige week. Wel vind ik de PH wat aan de hoge kant, ik heb het liever rond de 7. Is dit een normale PH waarde? En zal deze nog zakken tijdens het indraaien?
De GH en KH zijn beiden 1 gedaald ten opzichte van vorige week.
NO2 was vorige week < 0.3mgl/l en is nu 0.3mg/l, dus die is wat gestegen.
De CO2 die ik uit een tabel aflees is iets gedaald.

Voor zover (denk ik) dat er geen rare dingen gebeuren. Alleen de PH staat mij niet helemaal aan.

De planten lijken langzaam maar zeker wat te groeien, ik ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien over een paar weken als de planten echt een stuk gegroeid zijn!

20210410_190041_HDR.jpg
20210410_185952_HDR.jpg
20210410_190015_HDR.jpg
 
Leuk formaat, je bent goed op weg. Mijn mening; waarden liever iets afwijkend dan wenselijk maar constant, dan wisselingen om naar de 'perfecte' waarden te streven. Vissen rusitg over laten wennen en dan voorzie ik met je eigen idee weinig problemen.

Je cory's zullen een zandbodem zeker al waarderen!
 
Leuk formaat, je bent goed op weg. Mijn mening; waarden liever iets afwijkend dan wenselijk maar constant, dan wisselingen om naar de 'perfecte' waarden te streven. Vissen rusitg over laten wennen en dan voorzie ik met je eigen idee weinig problemen.

Je cory's zullen een zandbodem zeker al waarderen!
Bedankt! Oke! Dan blijf ik er lekker vanaf :D.
 
Ik zie nu dat ik jullie berichten heb gemist en totaal heb genegeerd. Excuses!

Veel succes met de opstart, ik ben ook vorige week woensdag begonnen met de opstart van mijn bak. Doe je iets van waterwissel of gewoon 4 weken met rust laten ?

Bedankt! Jij ook succes! Ik doe geen waterwissels tijdens de opstart, gewoon 4 weken met rust laten inderdaad.

Heel veel succes ben benieuwd naar de vorderingen! ik ga het volgen! Volgens mij hebben we exact dezelfde maat bak :D

Bedankt! Leuk dat we dezelfde maat hebben! Mocht je tips hebben hoor ik het graag :)
 
Weer een week verder, dus weer even een update.

Vandaag weer water getest met de volgende resultaten:

PH 8.0
GH 8
KH 7
NO2 0.3 mg/l
CO2 2.1 mg/l

Nagenoeg dezelfde waarden als vorige week. De GH is alleen wederom met 1 gedaald.

Ook weer wat plantenvoeding toegevoegd vandaag. De planten groeien langzaam maar lijken het allemaal prima te doen.

Afgelopen week is er wat alg op het glas gekomen. Ik heb gelezen dat dit vrij normaal is tijdens het opstarten en dat dit vanzelf weer weg zal trekken. Is het beter om de alg zelf al weg te halen of kan ik het beter laten zitten?

20210417_123011.jpg


Ook is er deze week schimmel op het stuk hout gekomen. Wederom is dit tijdens het opstarten normaal heb ik begrepen. Voor dit dezelfde vraag, kan ik dit beter laten zitten of kan ik het beter schoon maken?

20210417_122959.jpg


Inmiddels dus al 2,5e week aan het indraaien. Nog 2 weken tot de eerste vissen er in komen!

20210417_123032_HDR.jpg
 
Verwijderen van de alg en schimmel is nutteloos komt direct weer terug, gewoon op je handen zitten kijken hoe je bak aftakeld en daarna opbloeit
 
Verwijderen van de alg en schimmel is nutteloos komt direct weer terug, gewoon op je handen zitten kijken hoe je bak aftakeld en daarna opbloeit

Duidelijk, ik laat het lekker zitten :). Bedankt!
 
Inmiddels zo'n 3.5 week aan het indraaien. Vandaag weer een watertest gedaan:

PH 8.0
GH 9
KH 8
NO2 <0.3 mg/l
CO2 2.4 mg/l

De temperatuur heb ik afgelopen week aangepast naar zo'n 23 graden. Het aantal lichturen schroef ik voor aankomende week weer op met 15 minuten. Dat betekent dat het licht nu 6.75 uur per dag aan staat. Dit wil ik elke week met 15 minuten blijven opvoeren tot 10 uur.

Dit keer heb ik in de avond wat foto's gemaakt in het donker (waarom heb ik dit niet vanaf het begin gedaan).

20210423_225702_HDR.jpg
20210423_225712.jpg
20210423_225720_HDR.jpg


Inmiddels begint het een lekkere algenbak te worden :p. Vooral op het glas zit veel, goed te zien in onderstaande foto:

20210423_225551.jpg


Op aanraden van @Nicolientje-W blijf ik daar lekker vanaf en wacht ik geduldig af :).

Wat betreft de plantjes wil ik graag jullie advies. De bladeren die erg bruin worden, kan ik die beter wegsnoeien? Of ook gewoon laten zitten? Van wat ik heb begrepen moeten de planten overgaan van de bovenwater-vorm naar de onderwater-vorm (emers naar submers?). Dus dat het ook geen kwaad kan om de "oude" blaadjes weg te snoeien om de groei van nieuwe blaadjes te stimuleren. Tot nu toe heb ik alleen blaadjes weggesnoeid die al volledig dood waren. Hieronder wat foto's van de plantjes die bruin worden:

20210423_225601.jpg
20210423_225606.jpg
20210423_225615.jpg
20210423_225633.jpg
20210423_225643.jpg


Wat ook opvallend is, dat op een blad van 1 van de planten een groene vlek zit. Wat is dit en kan ik dit beter wegsnoeien? Zie foto:

20210423_225542.jpg


Voor zover ik kan zien komt dit alleen voor op dat ene blaadje.

Mijn plan is om volgende week zaterdag de eerste vissen te introduceren! Een schooltje Corydoras Habrosus. Mijn plan is om er 6 te nemen. Wat is een goede man-vrouw verhouding? 2 mannetjes met 4 vrouwtjes? Of raden jullie aan om er wat meer te nemen (7 of 8)? Ik dacht zelf aan 6 omdat dit wordt aangegeven als minimum en ik ook nog ruimte over wil houden voor andere visjes.
 
Die Corydoras soort blijft vrij klein dus zou er gerust wat meer nemen, vinden ze fijner ook. Als je verder geen andere bodemvissen toevoegt is het al helemaal geen probleem. Wat plantjes betreft kun je aangetaste bladeren gewoon afknippen. Bij het wekelijks onderhoud knip ik altijd de meest lelijke bladeren weg, zolang je niet te rigoureus knipt is er niks aan de hand en zal de plant in veel gevallen zelfs sneller nieuw blad ontwikkelen. Je ramen kun je heel handig met een oude plastic pas van alg aanslag ontdoen, krijg je ook geen krassen die je soms met een algenmagneet wel kan krijgen. Succes.

Gr
Stefan
 
Die Corydoras blijven inderdaad klein, dus daar kunnen er prima meerdere van in.
Welke andere vissen had je in gedachten?

Zelf heb ik ook last van algjes in mijn net opgestarte aquarium, ik poets wel iedere keer het alg op de ruiten weg, staat toch wat leuker als ik naar het aquarium kijk. ;-)
 
Die Corydoras soort blijft vrij klein dus zou er gerust wat meer nemen, vinden ze fijner ook. Als je verder geen andere bodemvissen toevoegt is het al helemaal geen probleem. Wat plantjes betreft kun je aangetaste bladeren gewoon afknippen. Bij het wekelijks onderhoud knip ik altijd de meest lelijke bladeren weg, zolang je niet te rigoureus knipt is er niks aan de hand en zal de plant in veel gevallen zelfs sneller nieuw blad ontwikkelen. Je ramen kun je heel handig met een oude plastic pas van alg aanslag ontdoen, krijg je ook geen krassen die je soms met een algenmagneet wel kan krijgen. Succes.

Gr
Stefan
Hi Stefan, bedankt voor je reactie! Ik heb zojuist de blaadjes met de meeste alg erop weggesnoeid, ziet er weer lekker fris uit nu :). Een pasje gebruiken ipv een magneet had ik idd al vaker langs zien komen, goeie tip!
 
Die Corydoras soort blijft vrij klein dus zou er gerust wat meer nemen, vinden ze fijner ook. Als je verder geen andere bodemvissen toevoegt is het al helemaal geen probleem.
Oke, dan denk ik dat ik voor 8 ga! Geen andere bodembewoners op het oog, behalve misschien een groepje citroengarnalen. Of gaat dat niet zo goed samen dan?

Die Corydoras blijven inderdaad klein, dus daar kunnen er prima meerdere van in.
Welke andere vissen had je in gedachten?
Hi Deesje, bedankt voor je reactie! Wat ik in gedachten had:

- 6x Corydoras Habrosus
- 10x Vuurtetra
- 2x Honing Goerami (koppeltje)
- 10x Citroengarnaal

Maar gezien de bak nog leeg is kan dit uiteraard nog veranderen, maar dit is wel zo ongeveer wat ik graag zou willen. Dan denk ik dat ik er van de Corydoras Habrosus 8 maak ipv 6.
 
Zelf heb ik ook last van algjes in mijn net opgestarte aquarium, ik poets wel iedere keer het alg op de ruiten weg, staat toch wat leuker als ik naar het aquarium kijk. ;-)
Zojuist de ruiten schoon gemaakt en dat ziet er inderdaad weer eens een stuk leuker uit! :) Ze komen vast weer terug maar goed, voor nu is het even weer lekker fris.
 
De eerste bewoners zijn gearriveerd!

20210501_232617_HDR.jpg
20210501_232638.jpg
20210501_232712.jpg



Ik ben gisteren naar de winkel gegaan voor een schooltje Corydoras Habrosus, deze waren helaas niet meer in de winkel aanwezig. Dus heb ik in plaats daarvan eerst een schooltje vuurtetra's (10) meegenomen. Qua kleur had ik ze wat mooier verwacht, ik dacht dat ze fel oranje van kleur waren. Dat is nu zeker niet het geval, maar ik heb vernomen dat ze nog wel op kleur gaan komen na verloop van tijd. Klopt dit?

Verder zijn ze wel lekker actief dus leuk om naar te kijken. Ik heb ze gisteren nog niet gevoerd, zojuist heb ik wat vlokvoer gevoerd voor het eerst. De vlokjes die naar beneden kwamen werden gretig opgegeten, maar het overgrote deel wat drijft hebben ze nog niet van gegeten. Tot nu toe blijven ze allemaal midden of onderin zwemmen en komen nog niet aan het wateroppervlak. Is dit normaal gedrag in een nieuwe omgeving?

Wat ook erg opvalt en me ook iets bezorgd maakt is dat er een aantal visjes zijn die duidelijk een stuk dikkere buik hebben. Bij 1 visje is dit wel erg extreem:

20210501_232828.jpg


Ook lijkt bij dit visje een kleine opening te zitten aan de voorkant van de buik onder de kop (lastig om een foto van te maken tot nu toe):

20210502_100739.jpg


Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Is de vis misschien zwanger (vanwege de dikke buik)? Het lijkt erop dat de vis gewoon met de rest meezwemt, maar wel iets minder actief is. Ook had hij zich gisteravond helemaal afgezonderd van de rest en bleef tussen de planten op dezelfde plek "zitten". Of hij wel nog goed eet heb ik dus nog niet kunnen zien, aangezien ze allemaal nog niet eten aan het oppervlak.

Wat betreft de Corydoras Habrosus, de winkel gaf aan dat ze deze misschien over 6 weken weer binnen kregen. Mocht iemand tips hebben waar ik deze visjes binnenkort wel kan krijgen (in Noord-Holland), dan hoor ik het graag! Ook denk ik aan een ander soort Corydoras, bijvoorbeeld de Panda. Ik wacht in ieder geval minstens 1 week met nieuwe vissen toevoegen, dus ik heb nog even om er over na te denken.
 
Nog een visje waar ik iets raars aan zie: er hangt een witte sliert aan de vis. Enig idee wat dit is?

20210502_103839.jpg
 
Dat ziet er vreemd uit, was dat niet te zien toen je ze in de winkel zag zwemmen?

Een goede aquariumzaak in Noord Holland vind ik Mauie's Viskwekerij in Krommenie. Daar hebben ze heel veel, en op hun website kun je zien welke vissen ze op dat moment in het assortiment hebben.
 
was dat niet te zien toen je ze in de winkel zag zwemmen?

Daar was het mij nog niet opgevallen, niet goed genoeg bekeken blijkbaar. Les voor de volgende keer.

Een goede aquariumzaak in Noord Holland vind ik Mauie's Viskwekerij in Krommenie. Daar hebben ze heel veel, en op hun website kun je zien welke vissen ze op dat moment in het assortiment hebben.

Daar ben ik geweest gisteren en heb ik deze vissen vandaan :). Op de website had ik idd al gekeken en daar stond de Habrosus ook tussen, maar die lijst was dus helaas niet up-to-date.
 
Ik moet zeggen dat ik je vuurtetra, met die dikke buik er alles behalve gezond uit vind zien. Ook de overige lijken qua vorm wat te dik. Ik zou ze even goed in de gaten houden. De kleur is soms even weg na overzetten, sowieso zijn in de winkel de visjes niet altijd even mooi gekleurd.

Recent heb ik 4 corydoras habrosus gekocht, ik wilde er eigenlijk wat meer. De dierenwinkel ging toen kijken of ze besteld konden worden maar voorlopig kon dat niet. Er lijkt een probleem te zijn met de levering van deze visjes. Op dit forum zitten wel mensen die ze kweken. Misschien kan je een oproepje plaatsen.
 
Ook de andere ogen wat dik idd als je het mij vraagt. Kleur komt wel, geef ze ook even de tijd om te wennen. Wat meer beplanting boven in de bak kan ook helpen; de lagen waar ze nu zitten is er beplanting en dus beschutting
 
Ik moet zeggen dat ik je vuurtetra, met die dikke buik er alles behalve gezond uit vind zien. Ook de overige lijken qua vorm wat te dik. Ik zou ze even goed in de gaten houden.
Daar was ik al bang voor. Ik ga het zeker in de gaten houden.
De kleur is soms even weg na overzetten, sowieso zijn in de winkel de visjes niet altijd even mooi gekleurd.
Oke! Ik ben benieuwd in hoeverre de kleur nog gaat veranderen.
Recent heb ik 4 corydoras habrosus gekocht, ik wilde er eigenlijk wat meer. De dierenwinkel ging toen kijken of ze besteld konden worden maar voorlopig kon dat niet. Er lijkt een probleem te zijn met de levering van deze visjes. Op dit forum zitten wel mensen die ze kweken. Misschien kan je een oproepje plaatsen.
Hmm dat is jammer. Ik zal een oproepje plaatsen binnenkort dan, bedankt!
 
Ook de andere ogen wat dik idd als je het mij vraagt.
Waar zou dat op kunnen duiden? Dikte associeer ik met name met "te veel gegeten" maar dat zal bij vissen vast andere redenen hebben :p.
Wat meer beplanting boven in de bak kan ook helpen; de lagen waar ze nu zitten is er beplanting en dus beschutting
Ik had gehoopt dat de planten wat sneller zouden groeien. Ik ben in ieder geval van plan de planten lekker groot en hoog te laten groeien, tot nu toe is alleen de plant linksachter lekker hoog en groot aan het worden. Wellicht dat ik betere verlichting aan ga schaffen als de groei niet op gang komt komende weken.
 
Waar zou dat op kunnen duiden? Dikte associeer ik met name met "te veel gegeten" maar dat zal bij vissen vast andere redenen hebben :p.

Ik had gehoopt dat de planten wat sneller zouden groeien. Ik ben in ieder geval van plan de planten lekker groot en hoog te laten groeien, tot nu toe is alleen de plant linksachter lekker hoog en groot aan het worden. Wellicht dat ik betere verlichting aan ga schaffen als de groei niet op gang komt komende weken.
Dikte kan bij vissen ook op ziekte wijzen. De ene vis die echt heel dik is lijkt haast buikwaterzucht te hebben. Dat is overigens geen diagnose, dat is lastig te stellen via een foto. Maar de overige vissen vind ik ook een beetje vreemd qua vorm. Als je op YouTube of via google eens wat filmpjes en foto’s bekijkt van vuurtetra’s zul ze zien dat ze wat slanker gebouwd zijn. Na het eten kunnen ze best een dikkere buik hebben maar de vorm blijft wel enigszins hetzelfde. Ik zou het even rustig aankijken. En een goede les voor de volgende keer is om goed te kijken naar de vissen voor je ze koopt. Als er zieke of dode vissen in de bak zitten zou ik even verder kijken.
 
Dikte kan bij vissen ook op ziekte wijzen. De ene vis die echt heel dik is lijkt haast buikwaterzucht te hebben. Dat is overigens geen diagnose, dat is lastig te stellen via een foto. Maar de overige vissen vind ik ook een beetje vreemd qua vorm. Als je op YouTube of via google eens wat filmpjes en foto’s bekijkt van vuurtetra’s zul ze zien dat ze wat slanker gebouwd zijn. Na het eten kunnen ze best een dikkere buik hebben maar de vorm blijft wel enigszins hetzelfde. Ik zou het even rustig aankijken. En een goede les voor de volgende keer is om goed te kijken naar de vissen voor je ze koopt. Als er zieke of dode vissen in de bak zitten zou ik even verder kijken.
Ik ga het inderdaad rustig in de gaten houden. En zoals ik al eerder zei idd een les voor me om beter te kijken in de winkel. Het was moeilijk te zien in de winkel en ik heb er ook nog niet veel verstand van (ik zag bijvoorbeeld niet dat bijna alle visjes wat dikker zijn dan normaal). Voorlopig zwemmen ze nog vrolijk rond, hopelijk gaan ze ook snel eten van het droogvoer. Ik heb ook wat diepvriesvoer wat ik binnenkort ook eens zal proberen. Bedankt voor de info in ieder geval!
 
Nog wat plaatjes van de vuurtetra's. Ik heb ze gelukkig nog alle 10 :). Ik was wel bang dat er een paar het snel zouden begeven na jullie berichten, maar tot nu toe gaat alles goed. Een aantal zijn duidelijk een stuk meer oranje gekleurd dan anderen, dus dat gaat in ieder geval de goede kant op. De dikke visjes lijken nog niet erg slanker te worden, maar in ieder geval zeker niet dikker.

20210505_220940.jpg
20210505_221012_HDR.jpg
20210505_221046_HDR.jpg
20210505_221239_HDR.jpg

Het voeren gaat nog wat moeizaam naar mijn idee. Zodra ik voer in de bak doe gaan ze er wel zeer actief achteraan, maar ik zie veel dat ze het weer uitspugen nadat ze het in hun mond stoppen. Is dit normaal gedrag? Het lijkt alsof ze het niet lusten. Ik heb tot nu toe vlokvoer en ook diepvries gegeven, steeds een heel klein beetje. Het vlokvoer stop ik eerst in een laagje water zodat het gaat zinken voordat ik het in de bak stop. Aan het wateroppervlak eten ze het nog niet op. Ook voer wat de bodem aanraakt beginnen ze niet meer aan, maar later op de dag lijkt het toch grotendeels weg te zijn.

De plantjes vind ik het nog niet erg goed doen, dus ik ga een tweede lamp aanschaffen. Dezelfde als die er nu al in hangt (Novolux LED 60 Wit), in de hoop dat de plantjes dit gaan waarderen!

Komend weekend hoop ik een schooltje Corydoras Habrosus toe te kunnen voegen :D.
 
Wellicht moeten ze even wennen aan het voer. Vind ze wel erg dik blijven, niet dik na een voederbeurt dik..
 
Allereerst, welkom Stan.

Wat is jou waterververs beleid?
Haal je de algen nu wel weg van je voorraam/zijraam en bruin alg van je planten?
Hoeveel plantenvoeding geef je en wat voor?
Je verlichtingsduur zou ik op 8h continue zetten, want elke week wat erbij vraagt continue aanpassingen van je planten hierop. Een 2de lamp erbij kan, maar kijk eerst hier even naar voor een aantal weken.
Wat is je verlichtings intensiteit? 50% of 80% of nog meer?
Ik zou er ook 1-2 snelgroeiende planten inzetten. Denk aan Braziliaanse klimop of bv sterkruid. Je komt er dan ook snel achter of je verlichting voldoende is.

Verder ogen je vissen nog steeds onnatuurlijk dik, waarvan er 1 er duidelijk veel last van heeft. Zijn kop staat al wat omhoog tov de rest. Produceren ze ontlasting? Hou dat even in de gaten, want ik heb sterk het vermoeden dat er toch een ziekte aanwezig is.

Dat je vissen nog steeds zwemmen wil niet meteen zeggen dat alles koek en ei is. Er zitten onder de ziekten echte sluipmoordenaars.

Ik denk zelf sterk aan buikwaterzucht als ik jou visjes zie, maar vooral de hele dikke.

Ik hoor het graag van,

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan