Volg mij in mijn allereerste aquarium avontuur! (60cm Juwel Primo 70) (Stann)


Allereerst, welkom Stan.

Wat is jou waterververs beleid?
Haal je de algen nu wel weg van je voorraam/zijraam en bruin alg van je planten?
Hoeveel plantenvoeding geef je en wat voor?
Je verlichtingsduur zou ik op 8h continue zetten, want elke week wat erbij vraagt continue aanpassingen van je planten hierop. Een 2de lamp erbij kan, maar kijk eerst hier even naar voor een aantal weken.
Wat is je verlichtings intensiteit? 50% of 80% of nog meer?
Ik zou er ook 1-2 snelgroeiende planten inzetten. Denk aan Braziliaanse klimop of bv sterkruid. Je komt er dan ook snel achter of je verlichting voldoende is.

Verder ogen je vissen nog steeds onnatuurlijk dik, waarvan er 1 er duidelijk veel last van heeft. Zijn kop staat al wat omhoog tov de rest. Produceren ze ontlasting? Hou dat even in de gaten, want ik heb sterk het vermoeden dat er toch een ziekte aanwezig is.

Dat je vissen nog steeds zwemmen wil niet meteen zeggen dat alles koek en ei is. Er zitten onder de ziekten echte sluipmoordenaars.

Ik denk zelf sterk aan buikwaterzucht als ik jou visjes zie, maar vooral de hele dikke.

Ik hoor het graag van,

Gr. Ed

Hi Ed, bedankt voor het meedenken! Ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op al je vragen.

Tijdens de opstart periode heb ik het water niet ververst. Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst water ververst voordat de vissen er in kwamen. Dit was na 4,5 week indraaien. Ik ververs 2 emmers van 12 liter (niet helemaal tot de rand toe gevuld dus zo'n 20-22 liter totaal). Dit zal ongeveer zo'n 30% zijn van het netto water gok ik. Mijn plan was om dit vanaf nu elke week te doen, dus 30% per week verversen (met kraanwater van ongeveer gelijke temperatuur als het aquarium water (23 graden)).

De grote hoeveelheid alg dat ik op de ramen had tijdens de opstart heb ik zo'n 1.5 tot 2 weken terug weg gehaald met een pasje en een schoon sponsje. Daarna is de alg nauwelijks meer op de ramen terug gekomen, alleen helemaal onderin vlak boven het zand komt er nog wat alg terug. Verder alleen alg op de planten/stenen/hout en een beetje op het filter.
De algen op de planten ben ik nog niet aan gekomen, 1x per week knip ik de lelijkste bladeren weg.

1x per week voeg ik 7ml Easy-Life Profito toe.

De verlichting zal ik op 8 uur houden dan! Ik zie dat vooral de onderste blaadjes bij de stengelplanten telkens dood gaan, dus op eerder aanraden uit een ander topic waar mij is verteld dat de huidige verlichting erg weinig is leek het mij verstandig een tweede lamp bij te plaatsen.

Verlichting intensiteit weet ik niets van af. De verlichting die ik er bij kreeg (Novolux Led 60 Wit) heeft geen dimmer (ik denk dat je dat bedoelt), en dus denk ik 100%?

Braziliaanse klimop zit erin (geloof ik?), links achterin. Deze groeit wel goed en kwam al snel aan het wateroppervlak. Deze wil ik ook gaan gebruiken als drijfplant maar ik weet nog niet hoe ik dat aan ga pakken.

Ik denk wel dat ze ontlasting produceren ja, ik heb al meerdere keren een witte sliert aan hun achterste zien hangen waarvan ik denk dat dat ontlasting moet zijn.

Nogmaals, dit zijn de eerste vissen die ik ooit heb gehouden, dus voor mij is het nog allemaal uitzoeken wat goed of slecht gedrag is en wat er goed of slecht uit ziet. Dus ik ben erg dankbaar voor alle hulp en adviezen! :D
 
@Stann fijn dat de vissen allemaal nog leven en de kleur wat bijtrekt. Het valt me op dat je het hebt over witte ontlasting. Vaak is vissenpoep bruin en niet wit. Even gekopieerd van een andere site:

Kenmerken: vermagering, witte en slijmerige ontlasting en een opgezwollen buik. Witte ontlasting kan duiden op stress maar het kunnen ook flagellaten zijn.


Het kan ook zijn dat de vissen last hebben van wormen. Maar zoals hierboven staat het kan ook komen door de stress van het gevangen worden en de nieuwe omgeving.
 
@Stann fijn dat de vissen allemaal nog leven en de kleur wat bijtrekt. Het valt me op dat je het hebt over witte ontlasting. Vaak is vissenpoep bruin en niet wit. Even gekopieerd van een andere site:

Kenmerken: vermagering, witte en slijmerige ontlasting en een opgezwollen buik. Witte ontlasting kan duiden op stress maar het kunnen ook flagellaten zijn.


Het kan ook zijn dat de vissen last hebben van wormen. Maar zoals hierboven staat het kan ook komen door de stress van het gevangen worden en de nieuwe omgeving.
Hmm dan weet ik het niet. Hier ter verduidelijking een foto van een vis die nu een witte sliert heeft hangen aan zijn achterste.

20210506_112951.jpg


Ik heb dit al eerder gezien en maakte me toen zorgen, maar later op de dag was de sliert verdwenen dus dacht ik dat het gewoon ontlasting was dat een beetje bleef hangen. Bruine poep heb ik dus nog niet gezien (maar ik zit dan ook geen uren te kijken), daar zal ik op gaan letten.
 
Hier ter verduidelijking een foto van een vis die nu een witte sliert heeft hangen aan zijn achterste.
Inmiddels is de sliert bij dit visje al weer verdwenen.
 
Leuk om dit artikel te lezen. Vroeger zelf een iets grotere bak gehad maar vanwege verhuizingen / werk gestopt. Vorig jaar bij de Hornbach spontaan ook hetzelfde bakje gekocht. Inmiddels het filter er uit gehaald. Vond het filter niet zo geweldig en qua uitstroom niet in te stellen. Nu een betere eheim biofilter er in. Nu meer dan 70 garnalen en een schooltje blauwe tetra’s. Ben niet zo enthousiast over de standaard led lamp en benieuwd of je er nu een 2e lamp in hebt gezet en de ervaring hiermee.
Ik overweeg om een led lamp of strip bij te plaatsen en een co2 systeem.
 
Witte ontlasting had ik ook bij sommige van mijn roodneuszalmpjes. Zeker de eerste weken kun je daar nog wel last van hebben, zeer wrs gwn van de stress. Dat dikke zou ik idd even in de gaten houden, goed op tijd je water verversen. Als de ogen ook gaan uitpuilen of de schubben echt uitstaan heb je buikwaterzucht en moet je behandelen, zo niet dan zou ik het nog even aankijken.

En qua voer zou je er nog voor kunnen kiezen te gaan afwisselen. Ik heb ook met die zalmen dat ze in het begin amper wat aten, het ene voer meer dan het andere en uiteindelijk eten ze bijna allemaal wel alles wat ik ze aanbiedt, op een kieskeurige na. Heb zelf wel een klein restaurant aan (droog)voersoorten, dat hoef jij natuurlijk niet te doen. Maar met kwalitatief goed granulaat kom je een heel eind.

Gr
Stefan
 
Leuk om dit artikel te lezen. Vroeger zelf een iets grotere bak gehad maar vanwege verhuizingen / werk gestopt. Vorig jaar bij de Hornbach spontaan ook hetzelfde bakje gekocht. Inmiddels het filter er uit gehaald. Vond het filter niet zo geweldig en qua uitstroom niet in te stellen. Nu een betere eheim biofilter er in. Nu meer dan 70 garnalen en een schooltje blauwe tetra’s. Ben niet zo enthousiast over de standaard led lamp en benieuwd of je er nu een 2e lamp in hebt gezet en de ervaring hiermee.
Ik overweeg om een led lamp of strip bij te plaatsen en een co2 systeem.

Leuk dat we hetzelfde bakje hebben! Het filter heb ik er nu in uit "gemak" aangezien dit bij het aquarium geleverd werd. Met als insteek dat we later altijd nog kunnen upgraden naar een ander filter. Sommigen zullen zeggen dat je beter alles in 1x goed moet doen, maar ik vind dat er nogal wat komt kijken bij een aquarium, dus bouw ik alles rustig op om zodoende alles te leren :).

Een tweede lamp heb ik nog niet, maar zal er zeer waarschijnlijk binnen nu en een week in komen. Ik zal dan zeker dit topic bij blijven houden en mijn ervaring met de tweede lamp delen.

Witte ontlasting had ik ook bij sommige van mijn roodneuszalmpjes. Zeker de eerste weken kun je daar nog wel last van hebben, zeer wrs gwn van de stress. Dat dikke zou ik idd even in de gaten houden, goed op tijd je water verversen. Als de ogen ook gaan uitpuilen of de schubben echt uitstaan heb je buikwaterzucht en moet je behandelen, zo niet dan zou ik het nog even aankijken.

En qua voer zou je er nog voor kunnen kiezen te gaan afwisselen. Ik heb ook met die zalmen dat ze in het begin amper wat aten, het ene voer meer dan het andere en uiteindelijk eten ze bijna allemaal wel alles wat ik ze aanbiedt, op een kieskeurige na. Heb zelf wel een klein restaurant aan (droog)voersoorten, dat hoef jij natuurlijk niet te doen. Maar met kwalitatief goed granulaat kom je een heel eind.

Gr
Stefan

Hopelijk is het "slechts" stress dan! Ook niet fijn voor de visjes maar liever stress dan ziek denk ik :). Wel jammer dat ik geen hele gezonde vissen mee heb gekregen uit de winkel, daar vertrouw je toch wel een beetje op bij een echte aquarium winkel. Maar aan de andere kant hoop ik dat de visjes in mijn bak goed herstellen en super gezond worden, dan heb ik ze immers geholpen aan een beter leven :D.

Het voeren zal ik goed in de gaten blijven houden, het lijkt al wat beter te worden in de afgelopen dagen. Ik heb 1 soort vlokvoer maar van diepvries een stuk of 5 verschillende soorten, dus daar ga ik in ieder geval lekker mee afwisselen.
 
Hoor wel welke type lamp je erbij gaat plaatsen. Ik ben nog op zoek naar een goede oplossing maar ik vind dat jouw planten er goed bij staan en dit zonder extra lamp en co2!!
 
goed op tijd je water verversen
Mijn plan is 30% 1x per week te verversen. Raad je aan om dit vaker te doen? Of een groter deel te verversen?
Hoor wel welke type lamp je erbij gaat plaatsen.
Ik zet er eenzelfde lamp bij, dus nog een Novolux LED 60 Wit.
Ik ben nog op zoek naar een goede oplossing maar ik vind dat jouw planten er goed bij staan en dit zonder extra lamp en co2!!
Dankje! :D Alhoewel ik er zelf kritischer naar kijk :p. Wat denk ik zeker helpt bij mij is dat ik bewust allemaal planten heb gekocht die als "makkelijk" zijn bestempeld, en dus niet zo veeleisend zijn.
 
Mijn plan is 30% 1x per week te verversen. Raad je aan om dit vaker te doen? Of een groter deel te verversen?
Lijkt mij zat, ik persoonlijk ben van mening dat in één keer heel veel minder goed is dan vaker maar dan kleinere hoeveelheden. Omdat je vissen dan steeds met een grotere verandering per keer te maken krijgen. M.u.v. een nitrietpiek, dan moet je gwn z.s.m. die waarde omlaag krijgen. Ikzelf testte altijd m'n nitraat/fosfaat waardes als maat voor vervuiling, tegenwoordig doe ik het op basis van de geleidbaarheid (EC).

Gr
Stefan
 
Lijkt mij zat, ik persoonlijk ben van mening dat in één keer heel veel minder goed is dan vaker maar dan kleinere hoeveelheden. Omdat je vissen dan steeds met een grotere verandering per keer te maken krijgen. M.u.v. een nitrietpiek, dan moet je gwn z.s.m. die waarde omlaag krijgen. Ikzelf testte altijd m'n nitraat/fosfaat waardes als maat voor vervuiling, tegenwoordig doe ik het op basis van de geleidbaarheid (EC).

Gr
Stefan
Oke, dan houd ik het daar op! Ik was sws al van plan om elke week voor het water wisselen eerst het water te testen op nitriet, om te checken of ik niet eerder moet verversen.
 
Je ververs beleid is goed Stan. Mooi om te lezen dat je ook de algen verwijdering meeneemt in je onderhoud.

Met verlichtings intensiteit bedoelde ik idd of je jou verlichting kon dimmen. Ben niet bekend met dat merk en had ook even geen tijd om even te kijken op internet 😊.

Wat Stefan aankaart qua ziekte symptonen zijn zeker goede graadmeters. Hou het goed in de gaten.

Qua profito zou je zeggen dat je met 7 ml wel aan de goede kant moet zitten qua voeding, waardoor je planten minder goed groeien kan aan C02 tekort liggen, watercirculatie of idd verlichting.

Zelf behaal ik goede resultaten met externe pompen en de uitlaatbuis met gaatjes gemonteerd aan de achterzijde van het aquarium over de gehele lengte met de gaatjes iets naar beneden gericht vanaf je waterniveau. Zo kaatst de stroom via je voorraam naar beneden en krijg je een soort circulaire beweging in je aquarium. Alle voedingsstoffen komen zo overal en optimaal in je bak.

Zelf ben ik in mijn 80x39x45 van Juwel afgestapt van dat binnenfilter, omdat dit een afwijkende stroming gaf in dit aquarium.

Heb je trouwens een C02 set of wou je die gaan aanschaffen? Zag dat niet zo 123 in het antwoord terug 😊.

Ik hoor het graag,

Gr. Ed
 
Zelf behaal ik goede resultaten met externe pompen en de uitlaatbuis met gaatjes gemonteerd aan de achterzijde van het aquarium over de gehele lengte met de gaatjes iets naar beneden gericht vanaf je waterniveau. Zo kaatst de stroom via je voorraam naar beneden en krijg je een soort circulaire beweging in je aquarium. Alle voedingsstoffen komen zo overal en optimaal in je bak.

Zelf ben ik in mijn 80x39x45 van Juwel afgestapt van dat binnenfilter, omdat dit een afwijkende stroming gaf in dit aquarium.
Een extern filter is wel iets voor in de toekomst voor mij, maar ik ga het eerst eens een tijdje met deze proberen. Zo nu en dan eens wat nieuws proberen of dingen proberen te verbeteren, dan hoop ik met wat alles en nog wat een beetje ervaring op te doen en zelf ook te ontdekken wat de voor- en nadelen overal van zijn.
Heb je trouwens een C02 set of wou je die gaan aanschaffen? Zag dat niet zo 123 in het antwoord terug 😊.
Ik heb geen CO2 set en ben ook (nog) niet van plan die aan te schaffen. Toen ik mij begon in te lezen over het houden van een aquarium kwam ik tot de conclusie dat CO2 niet nodig is, en heb dus besloten om het in ieder geval niet meteen te doen. En dus ook makkelijke planten eerst aan te schaffen. Met de insteek dat ik later altijd nog CO2 kan gaan toevoegen mocht dat nodig blijken of mocht ik willen gaan variëren met planten. Dus voorlopig wil ik het eerst zo eens gaan aankijken, maar wie weet ooit wel CO2 dus :).

Gezien ik dus nooit eerder een aquarium heb gehad heb ik geprobeerd een vrij simpel begin te kiezen wat betreft techniek, planten en vissen. Ik wist nog niet goed hoe veel tijd ik kwijt ging zijn, hoe leuk ik het ging vinden en hoe veel interesse ik nog zou hebben in het verder experimenteren met andere techniek/planten. Tot nu toe vind ik het leuk om te doen en wil eerst eens deze setup goed hebben draaien. Gezien het allemaal makkelijke planten zouden moeten zijn wil ik het eerst voor elkaar krijgen dat die er stuk voor stuk mooi bij staan en goed groeien. Ik denk dat er nu gewoon wat licht te kort is waardoor dat tot nu toe mijn eerste verbetering gaat zijn -> meer licht toevoegen.

Super bedankt nogmaals voor het delen van jullie kennis & ervaringen! Het helpt mij heel erg!
 
Het is weer weekend, dus weer een wekelijkse update!

Inmiddels zitten de vuurtetra's nu 1 week in het aquarium. Het eten gaat al beter bij de meeste visjes. Ik zie een stuk minder voer dat wordt uitgespuugd, dus ze lijken te gaan wennen aan het voer gelukkig. In eerste instantie was mijn plan om na 1 week nieuwe visjes toe te voegen, maar ik heb besloten om hier wat langer mee te wachten aangezien de visjes er nog niet helemaal gezond uit zien. De dikke buikjes zijn nog steeds dik, alhoewel ik het idee heb dat dit iets minder wordt. Maar dat is lastig te zien als je er elke dag naar kijkt.

20210508_221637.jpg
20210508_221644_HDR.jpg


Gisteren een waterwissel gedaan van zo'n 30%. Van tevoren nog een watertest gedaan, die waren stabiel zoals afgelopen weken. Vrijdagavond zag ik één visje die jeuk leek te hebben. Hij maakte hele snelle bewegingen en schuurde ondersteboven langs het gras plantje. Ik was bang dat dit betekende dat er nitriet in het water zat maar na testen bleek dit gelukkig niet het geval te zien. Ik heb geprobeerd om de vis met jeuk te filmen maar toen ik mijn telefoon erbij pakte stopte hij er al weer mee en daarna heb ik het ook niet meer gezien.

Wat ik wel opvallend vind is dat de vis die er wat mij betreft het beste uit ziet (grootste vis, meeste kleur, geen dikke buik), het minst actief is. Ik zie de vis bijna alleen maar achter de stenen onder het filter "zitten" en is ook tijdens het voeren niet zo actief achter het voer aan te gaan als de andere visjes. Wellicht gewoon nog gestrest en schuw?

Er zat ook weer behoorlijk wat alg op de planten en ramen na een week. Geprobeerd dit gisteren weer schoon te maken. De ramen met een pasje en spons en de planten met mijn vingers schoon gewreven. De bladeren onderaan de stengelplanten aan de rechterkant gaan telkens dood, dus ik ga aankomende week extra verlichting toevoegen in de hoop dat dat gaat verbeteren.

De braziliaanse klimop groeit wel goed. Ik wil deze ook gaan gebruiken als drijfplanten, voor de honing gourami's die ik later wil toevoegen. Wat is de beste manier om hier drijfplanten van te maken? Ik dacht zelf om gewoon een stukje af te snoeien en deze simpelweg zijn gang te laten gaan aan het oppervlak. Maar ik weet niet of ik dan losse bladeren knip of een deel van de stengel aan elkaar laat. Ook vraag ik mij af hoe ik het voor elkaar ga krijgen dat de drijfplanten niet de hele bak rond drijven door de stroming. Hebben jullie advies voor mij over de braziliaanse klimop als drijfplant?

Voor het schoonmaken:

20210507_231731_HDR.jpg 20210507_231742_HDR.jpg 20210507_231754_HDR.jpg

Na het schoonmaken:

20210508_221519_HDR.jpg 20210508_221529.jpg 20210508_221541_HDR.jpg

Klimop die de bak uit probeert te groeien:

20210508_093917_HDR.jpg
 
Groeit volgens mij vanzelf wel naar het oppervlak. Als je niet wilt dat het ronddrijft zul je hem dus in de bodem moeten laten staan en lang laten groeien, of je moet hem ergens een vast kunnen maken. Als een vis een enkele keer schuurt is dat niet zo erg, doen ze allemaal wel is. Als het vaak gebeurd of een vis van de ene soort doet het beduidend vaker dan de ander dan kan er wel wat aan de hand zijn. Als je licht gaat toevoegen houdt er dan wel rekening mee dat de voedingsbehoefte van je planten ook groter wordt.

Gr
Stefan
 
Groeit volgens mij vanzelf wel naar het oppervlak. Als je niet wilt dat het ronddrijft zul je hem dus in de bodem moeten laten staan en lang laten groeien, of je moet hem ergens een vast kunnen maken. Als een vis een enkele keer schuurt is dat niet zo erg, doen ze allemaal wel is. Als het vaak gebeurd of een vis van de ene soort doet het beduidend vaker dan de ander dan kan er wel wat aan de hand zijn. Als je licht gaat toevoegen houdt er dan wel rekening mee dat de voedingsbehoefte van je planten ook groter wordt.

Gr
Stefan
Dank voor je reactie! De klimop laat ik nog een tijdje lekker doorgroeien en dan kijk ik wel hoe dat er uit gaat zien. Het schuren is bij dat ene geval gebleken, dus dan valt dat wel mee.

Wat betreft de plantenvoeding, ik heb op het forum vaak kleibolletjes of sticks langs zien komen, dus daar ben ik ook al over na aan het denken. Maar omdat ik ook niet te veel wil veranderen ga ik proberen om eerst alleen extra licht toe te voegen. Mocht dat niet het gewenste resultaat geven dan ga ik proberen om meer plantenvoeding toe te voegen. Dat is mijn idee tenminste, mocht dat totaal niet slim zijn hoor ik het graag en zal ik een ander plan opstellen :p.
 
Een extern filter is wel iets voor in de toekomst voor mij, maar ik ga het eerst eens een tijdje met deze proberen. Zo nu en dan eens wat nieuws proberen of dingen proberen te verbeteren, dan hoop ik met wat alles en nog wat een beetje ervaring op te doen en zelf ook te ontdekken wat de voor- en nadelen overal van zijn.

Ik heb geen CO2 set en ben ook (nog) niet van plan die aan te schaffen. Toen ik mij begon in te lezen over het houden van een aquarium kwam ik tot de conclusie dat CO2 niet nodig is, en heb dus besloten om het in ieder geval niet meteen te doen. En dus ook makkelijke planten eerst aan te schaffen. Met de insteek dat ik later altijd nog CO2 kan gaan toevoegen mocht dat nodig blijken of mocht ik willen gaan variëren met planten. Dus voorlopig wil ik het eerst zo eens gaan aankijken, maar wie weet ooit wel CO2 dus :).

Gezien ik dus nooit eerder een aquarium heb gehad heb ik geprobeerd een vrij simpel begin te kiezen wat betreft techniek, planten en vissen. Ik wist nog niet goed hoe veel tijd ik kwijt ging zijn, hoe leuk ik het ging vinden en hoe veel interesse ik nog zou hebben in het verder experimenteren met andere techniek/planten. Tot nu toe vind ik het leuk om te doen en wil eerst eens deze setup goed hebben draaien. Gezien het allemaal makkelijke planten zouden moeten zijn wil ik het eerst voor elkaar krijgen dat die er stuk voor stuk mooi bij staan en goed groeien. Ik denk dat er nu gewoon wat licht te kort is waardoor dat tot nu toe mijn eerste verbetering gaat zijn -> meer licht toevoegen.

Super bedankt nogmaals voor het delen van jullie kennis & ervaringen! Het helpt mij heel erg!
Hoi Stan. Leuk topic over je eerste aquarium. Ik heb heel lang dezelfde plantenvoeding als jij gebruikt en mijn planten gingen er ook niet zo goed op .Ik gebruik nu all in one en je wilt niet geloven wat de planten hiervan opknappen. Het proberen waard! Ik hoop dat het goed komt met je tetra`s want dit is geen leuk beging! Succes!
 
Hoi Stan. Leuk topic over je eerste aquarium. Ik heb heel lang dezelfde plantenvoeding als jij gebruikt en mijn planten gingen er ook niet zo goed op .Ik gebruik nu all in one en je wilt niet geloven wat de planten hiervan opknappen. Het proberen waard! Ik hoop dat het goed komt met je tetra`s want dit is geen leuk beging! Succes!
Hi Jazzy! Leuk dat je mee hebt gelezen :). En dank voor het delen van jouw ervaringen! Zojuist heb ik een tweede lamp toegevoegd, dus ik ben nu erg benieuwd wat voor effect dat gaat hebben op de planten. Mocht dat nog niet het gewenste resultaat geven ga ik kijken naar de plantenvoeding. Ofwel iets toevoegen in de bodem zoals kleibolletjes ofwel een andere vloeibare plantenvoeding zoals jij aangeeft. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.

De visjes leven gelukkig allemaal nog, hopen dat dat zo blijft! Ze worden al actiever en beginnen beter te eten, dus ik hoop dat ze allemaal kerngezond gaan worden :D.
 
Kleine update!

20210512_225943.jpg



Inmiddels een paar dagen aan het draaien met de extra verlichting. Nog te kort om te zeggen of de planten beter groeien maar het valt mij wel op dat er meer luchtbelletjes van de planten af komen, wat mij een goed teken lijkt!

20210512_225959.jpg
20210512_230008.jpg


Ook weer behoorlijk last van alg, met name op de bodem en onderin op de ramen. Zaterdag maar weer goed proberen schoon te maken.

20210512_230521.jpg
20210512_230531.jpg
20210512_230536.jpg
20210512_230550_HDR.jpg


Met de visjes gaat het nog steeds prima. Het eten gaat al beter, zowel diepvries als vlokken, dus daar lijken ze steeds beter aan te gaan wennen. Komend weekend denk ik dat ik een groepje Corydoras Habrosus of een groepje Citroengarnalen ga toevoegen (is mijn aquarium geschikt voor garnalen btw?). Ik hoop dat die wat gaan helpen bij het schoon houden van de bodem met de etensresten die er op vallen. De vuurtetra's hoeven het voer dat op de bodem komt niet meer dus dat blijft telkens liggen.

Ik denk dat ik vandaag ook even naar een lfs ga bij mij in de buurt, dus wie weet dat ik dan al een van bovenstaande groepjes mee neem mochten ze die hebben.
 
Weer een hele boel alg schoon te maken vandaag.. De vuurtetras krijgen er vandaag wel wat gezelschap bij, zeer waarschijnlijk in de vorm van garnaaltjes die mij hopelijk komen helpen met de algen in toom te houden :).

20210514_224235.jpg
20210514_224227.jpg
20210514_224218_HDR.jpg


Moet ik me nog zorgen maken over het filter met de garnaaltjes? Ik geloof dat ik wel eens voorbij heb zien komen dat die in het filter terecht zouden kunnen komen.
 
Ik weet niet wat voor filter het is en of deze garnaal proef is, maar ze zullen zeker niet helpen met een alg probleem, dat zal je zelf moeten doen door goed onderhoud en waterwaarden.
En hopen dat je vuurtetra's de garnaaltjes niet als een hapje zien.
 
Je hebt veel groene aanslag en daar doen de garnalen niet erg veel mee. Ik denk dat je een po4 en/of co2 tekort hebt. Wat soms helpt is om de intensiteit of de verlichtingsduur te minderen of om veel drijvers erin te doen.

Edit: als ik het totaaltje nogeens goed bekijk dan lijkt het wel of je bij het glas blauwalg hebt maar dat kan ik minder goed inschatten.
 
Naast groene stof alg, baard/draad alg en bruin alg heb je ook flinks last van cyano bacterie. Je bak is absoluut niet in balans. Toevoegen van meer bezetting is niet wat je bakje nodig heeft hoe graag je dit ook zelf wilt. Je zult eerst goed en structureel je onderhoud moeten gaan doen en de oorzaak moeten achterhalen van o.a. je cyano uitbraak. Ik denk zelf dat je het in de hoek van waterverplaatsing door je bak heen moet zoeken. Meer planten wil zeker ook helpen.

Verder nog een vraag over je bodem, wat voor zand is dat? Als het te fijn is kan het zeer snel dichtslibben wat een goede plantengroei trouwens niet bevorderd. In dat geval is filterzand een hele goede bodem.

Het is echt niet de bedoeling om de pret te bederven, maar meer levende have toevoegen gaat vragen om nog meer problemen.

Gr. Ed
 
Weer een hele boel alg schoon te maken vandaag.. De vuurtetras krijgen er vandaag wel wat gezelschap bij, zeer waarschijnlijk in de vorm van garnaaltjes die mij hopelijk komen helpen met de algen in toom te houden :).

Bekijk bijlage 325334 Bekijk bijlage 325335 Bekijk bijlage 325336

Moet ik me nog zorgen maken over het filter met de garnaaltjes? Ik geloof dat ik wel eens voorbij heb zien komen dat die in het filter terecht zouden kunnen komen.
Dit was voor mij de reden om een ander filter te nemen. Maar ook in mij Eheim vind ik wel af en toe een jong garnaaltje. Zou het gewoon proberen.
 
ze zullen zeker niet helpen met een alg probleem, dat zal je zelf moeten doen door goed onderhoud en waterwaarden.

Ik ging er ook niet van uit de ze een algprobleem helemaal zouden oplossen hoor, maar dat het alleen wat zou helpen. Onderhoud probeer ik zo goed mogelijk te doen en de waterwaarden check ik elke week, die zijn tot nu toe stabiel.

Je hebt veel groene aanslag en daar doen de garnalen niet erg veel mee.

Aha, dat wist ik niet, weer wat geleerd! :)

Ik denk dat je een po4 en/of co2 tekort hebt. Wat soms helpt is om de intensiteit of de verlichtingsduur te minderen of om veel drijvers erin te doen.

PO4 heb ik geen test van dus dat weet ik niet, wellicht maar eentje aanschaffen dan. CO2 is laag als ik naar de tabel kijk met de KH en PH maar ik wil geen CO2 gaan toevoegen tenzij dit absolute noodzaak gaat zijn.

Toevoegen van meer bezetting is niet wat je bakje nodig heeft hoe graag je dit ook zelf wilt. Je zult eerst goed en structureel je onderhoud moeten gaan doen en de oorzaak moeten achterhalen van o.a. je cyano uitbraak. Ik denk zelf dat je het in de hoek van waterverplaatsing door je bak heen moet zoeken. Meer planten wil zeker ook helpen.

Oke, dan wacht ik daar nog maar mee.
Wat zou ik anders kunnen proberen met de waterverplaatsing?

Verder nog een vraag over je bodem, wat voor zand is dat? Als het te fijn is kan het zeer snel dichtslibben wat een goede plantengroei trouwens niet bevorderd. In dat geval is filterzand een hele goede bodem.

Het is filterzand van Wildkamp, de kleinste maat. Deze werd veel aangeraden op het forum.

Dit was voor mij de reden om een ander filter te nemen. Maar ook in mij Eheim vind ik wel af en toe een jong garnaaltje. Zou het gewoon proberen.

Oke, ik ga het gewoon proberen eerst dan!


Iedereen heel erg bedankt voor de reacties en hulp!
 
Persoonlijk zou ik kijken naar een extern filter, waarbij je de uitstroombuis met gaatjes aan het wateroppervlak houd met de gaatjes ietsje naar beneden gericht. Vanuit de achterkant bevestigd. Bv Eheim heeft hele goede kleinere typen potfilters voor niet al teveel geld en zo zullen er nog wel meer zijn.

Fijn om te lezen dat je al filterzand gebruikt 👍. Op zich een zorg minder.

Gr. Ed
 
Zojuist de bak schoon proberen te maken en een waterwissels gedaan. De alg op de bodem krijg ik moeilijk weg, en ook de restjes die ik niet heb opgepikt met een netje of tijdens het afhevelen zijn weer op de bodem terecht gekomen. Met als resultaat dat de bodem nog behoorlijk bedekt ligt. Iemand een handigheidje om dit makkelijk weg te kunnen krijgen?

20210515_142255.jpg


Persoonlijk zou ik kijken naar een extern filter, waarbij je de uitstroombuis met gaatjes aan het wateroppervlak houd met de gaatjes ietsje naar beneden gericht. Vanuit de achterkant bevestigd. Bv Eheim heeft hele goede kleinere typen potfilters voor niet al teveel geld en zo zullen er nog wel meer zijn.

Een extern filter is wel iets wat ik in de toekomst zou willen maar voor de korte termijn niet. Moet toch ook met een intern filter kunnen lukken.


Ik denk dat het verdubbelen van het licht wat ik maandag heb gedaan ook zijn aandeel heeft gehad in de vele alg. Dus eigenlijk wil ik nu niet te snel weer aanpassingen doen en nog even afwachten hoe dit af gaat lopen.
 
Luchtslangetje gebruiken. Zuigt niet heel hard af, maar heb je wel wat meer tijd om gerichter af te zuigen.

Verdubbelen qua tijd of qua helderheid? Hoeveel uur heb je nu je licht branden dan totaal?
 
Luchtslangetje gebruiken. Zuigt niet heel hard af, maar heb je wel wat meer tijd om gerichter af te zuigen.

Ik heb een slangetje met een siphon, bedoel je dat? Daar wordt het niet goed mee opgezogen.

Verdubbelen qua tijd of qua helderheid? Hoeveel uur heb je nu je licht branden dan totaal?

Verdubbelen als in nog eenzelfde lamp opgehangen. De standaard lamp die ik bij het aquarium kreeg bleek nogal zwak te zijn, dus heb ik er nog zo'n zelfde lamp naast gehangen. Het licht staat 8 uur per dag aan. Er valt geen direct zonlicht op het aquarium overigens.
 
En zonder siphon direct met de slang afzuigen net boven de bodem. Kleine beetje zand kort uitspoelen en terug doen in je bak.

Kan ook je licht zijn idd, kijk dat een aantal weken aan in ieder geval.

Gr. Ed
 
En zonder siphon direct met de slang afzuigen net boven de bodem. Kleine beetje zand kort uitspoelen en terug doen in je bak.

Kan ook je licht zijn idd, kijk dat een aantal weken aan in ieder geval.

Gr. Ed

Ik zal morgen eens proberen zonder siphon! Dan ga ik hem eerst eens 2 weken zo laten draaien voordat ik weer iets ga proberen aan te passen.
 
Ik zou wekelijks onderhoud doen, anders ben je zo terug bij af.
 
Ik zou wekelijks onderhoud doen, anders ben je zo terug bij af.

Wekelijks onderhoud doe ik zeker! Ik bedoelde, 2 weken geen verdere aanpassingen aan het aquarium. Als in licht/co2/filter/planten etc. Zodat ik eerst het effect van de extra verlichting kan zien in de komende weken.
 
En zonder siphon direct met de slang afzuigen net boven de bodem. Kleine beetje zand kort uitspoelen en terug doen in je bak.
Gisteren zonder siphon geprobeerd, dat werkte super! Dank voor de tip! Zo krijg ik de bodem weer mooi schoon :).


Minder goed nieuws: sinds vanmiddag tel ik nog maar 9 visjes waar het er vanochtend nog 10 waren. Of er is een vis overleden, of er is een vis die enorm goed is in verstoppertje spelen. Ik kan me voorstellen dat de andere visjes een dode vis op zouden kunnen eten, maar kunnen ze dat zo snel doen? Ik heb de hele dag zicht op het aquarium gehad en kijk er regelmatig in, dus dat zou binnen 1 uur gebeurd moeten zijn. Daarnaast kan ik ook nergens een dode vis vinden (of eventuele resten daarvan). Zou er eentje het filter in gezwommen kunnen zijn? Die zal ik voor de zekerheid straks maar even open maken, maar het lijkt me sterk dat ze daar tegen de stroming in naar binnen gaan zwemmen. Ook zojuist gevoerd, goed opgelet of de 10e tevoorschijn kwam aangezien ze allemaal gretig op het voer af komen, maar ook toen geen 10e vis te bespeuren..
 
Geen dank, wat betreft die ene vis. Het kan snel gaan, maar zo snel......

Was het 1 van de dikkere of dikste?

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan