Volga 350 van Daacuso


Waarom is het niet de Siena geworden?
Was helaas slecht leverbaar in Nederland destijds. Dus dan had ik hem in Duitsland moeten ophalen. Was daarnaast ook stuk duurder. Maar doorslaggevend was de maat van de Volga. Die is een stuk hoger dan de Sienna. Waar veel merken de bruto inhoud vermelden, wordt bij de Volga de netto inhoud vermeld. De Volga is bruto namelijk 426 L.
 
Even kleine update; oude stenen zijn weer terug. Had wat anders, maar dat zag er niet uit.

Helaas nog steeds wel toenemende mate van draadalg. Sinds een week of 2 de all in one vervangen voor mijn eigen mengsels. Aangezien mijn doseerunit maar 2 kanalen heeft is ook de easycarbo er af.

Sindsdien is het alleen maar erger geworden en is mijn conclusie dat het toch echt een co2 probleem is. Merk ook dat ik met de atomizer lastig hoge co2 waardes haal. Daarnaast vind ik die mist van bellen vreselijk om te zien.

Dus weer terug naar een reactor. Aangezien mijn oude rechte tules had, met als gevolg kinken van de slang besloten een nieuwe te bouwen. Wilde eigenlijk de tules in de zijkant van de buis, maar kreeg ze helaas lastig waterdicht. Dus vandaar nu hoektules in de bovenkant. Ook maar gelijk een maat groter gebouwd, deze is nu diameter 7,5 met een lengte van 60.

Morgen aansluiten en kijken of ie nu echt waterdicht is.

Ook komt over een paar weken een continu ph meter, waarbij ik ook meer op ph wil sturen.


20230422_182715.jpg
20230430_225707.jpg
 
Korte update, het co2 verhaal pakte even niet goed uit. De schuifmoffen konden de druk niet aan en werden er compleet uitgeperst. Werd dus een mooi zooitje, maar ach er moest toch weer gedweild worden.

Stond er trouwens echt wel van te kijken hoeveel kracht er op de reactor kwam te staan. De schuifmoffen nu vervangen voor lijmmoffen, en tevens de reactor een stuk ingekort vanwege de druk. Wordt weer vervolgd.
 
Korte update, draadalg is behoorlijk toegenomen. Oorzaak: gestopt met Easy Carbo en CO2 te laag. Inmiddels de Easy Carbo weer gaan toevoegen en bezig om de CO2 op orde te krijgen.

Heb inmiddels een drop checker en PH meter aangeschaft. Aantal bellen bleek ook veels te laag te staan. Op het moment dat je CO2 gaat toevoegen 2 uur voordat het licht aangaat moet je in deze 2 uur ongeveer een hele PH punt kunnen zakken. Echter in mijn geval vandaag begon ik op 7,6 en na 2 uur zat de PH op 7,2. Aantal bellen hoger gezet, en komende dagen kijken of ik tenminste onder de 7 kan komen.
 
In 2 uur een hele punt is toch erg veel? Met een controller geen probleem want die slaat wel af maar hier duurt het ook een uur of 2 om de ph na verversen met 0,3 te laten zakken.
 
In 2 uur een hele punt is toch erg veel? Met een controller geen probleem want die slaat wel af maar hier duurt het ook een uur of 2 om de ph na verversen met 0,3 te laten zakken.
Je zal met deze daling en bijhorende instelling ook zien dat je PH waardes gedurende de dag doorgaans redelijk stabiel blijven. Dit is een teken dat je planten precies genoeg krijgen met de gegeven CO2. Daalt je PH toch nog verder gedurende de dag dan CO2 terugschroeven, stijgt hij dan juist nog iets meer geven. De start met 1 punt verschil is een gemiddelde startwaarde, finetunen doe je daarna. Overigens dien je met deze methode wel een stabiele KH tussen de 4 en 6 te hebben.
 
PH staat op moment van schrijven op 7,05. Dropchecker lichtgroen, dus we gaan de goede kant op. Carbo inmiddels ook weer aangesloten, ingesteld op 2 maal 8 ml per dag. Weliswaar iets hoger dan de aanbevolen dosering, maar bewust gedaan om de draadalg onder de knie te krijgen.

Daarnaast de bemesting opnieuw bekeken en kom dan op het volgende weekrecept: 4 gram KNO3, 1,5 gram KH2PO4, 6 gram K2SO4 en 3 gram Tenso Cocktail. Aanvullend ook nog dagelijks 10 ml all-in-one. Ten aanzien van een standaard EI rich dose zit ik hierdoor met nitraat vrij laag, maar juist met fosfaat en ijzer aan de hoge kant.

Wordt wederom vervolgd.
 
Ondertussen krijg ik helaas toch steeds meer last van draadalg. Carbo zit reeds op 30 ml per dag, dus dat is al ruim boven aanbevolen dosis. Verder kleurt dropcheck lichtgroen, dus dat zou ook goed moeten zijn. Bemesting is volgens mij ook op orde, dus wat is het dan?

Wel drastisch gesnoeid, want het gaat vooral in de Cabomba zitten. Viel me ook op dat daar ook veel rommel in blijft hangen. Overigens al diverse malen met de verlichting gestoeid, maar daarin zie ik niet veel effect. Blijf vooralsnog de focus leggen op de plantengroei. Maar als iemand nog een idee heeft dan hoor ik het graag.
 
Heb je duidelijke foto s en de waterwaarden en wat je allemaal toevoegt?
Ik neem aan dat je co2 toevoegt en dan is carbo normaliter van weinig meerwaarden tenzij je het wil gebruiken om algen te bestrijden. Is de circulatie op orde want je hebt het erover dat rommel blijft hangen. Dus ook wat info over de bak en de filtering is handig denk ik.
Hoeveel lumen heb je boven de bak en heb je een foto van de dropchecker?
 
Dropchecker zal ik later even foto van plaatsen. Maar hierbij alvast de aanvullende info. Alvast dank voor het meedenken.

Verlichting staat nu op 8 uur. Betreft tweemaal Easy led 2.0 welke gezamenlijk maximaal 13000 lumen kunnen geven. Daarnaast nog een losse led van aquatlantis welke geschat ook nog eens 2000 lumen geeft. Overigens staat verlichting niet op max, maar blauw nu 100% en gelige licht op 60%. Verlichting lager gaf geen verschil in algengroei, maar wel in plantengroei. En vooral nu wil ik vooral plantegroei maximaal houden, dus wil zeker niet weer omlaag in verlichting. Co2 is volgens mij ook op orde. Na de nacht zit PH op 7,45 en eindig de dag met 7,05. Dit bij een KH van ongeveer 6.

Filtering is tweemaal een JBL E1502. Aanzuigpunten links en rechts achterin de hoek. Uitstroom links langs de achterzijde naar de rechterkant met een enkele uitstroommond. Rechts uitstroom over de gehele breedte middels een spraybar. Er is weinig zweefvuil en ook geen ophoping, alleen de Cabomba houdt gewoon veel vuil vast.

Wekelijkse bemesting: 4 gram KNO3, 1,5 gram KH2PO4, 6 gram K2SO4 en 3 gram Tenso Cocktail. Geeft op weekbasis het volgende:

7,5 ppm Nitraat
3 ppm Fosfaat
0,35 ppm IJzer

Kaliumwaardes zijn hiermee ook goed op orde. Nitraat is hiermee aan de lage kant, maar het zou alsnog volgens mij voldoende moeten zijn.
 
Dat zou 15000 lumen zijn op 100% oftwel zo n 50 per per liter dus ik denk dat je best met de helft toe kan tenzij je de hoeveelheid voeding daarop afstemt.
Nu zie ik in de tabel dat je rond de 17 mg co2 zit maar met veel licht en daar kan het probleem zitten want dan kan de co2 weleens niet voldoende kunnen zijn.
Met 60 en 100% zit je rond de 80% gemiddeld oftewel rond de 40 lumen. Ik zou wat hoger gaan met de co2 en draadalg is in de regel ook een co2 tekort.
De nitraat mag uitgaande van 10 op 1 ook wel wat hoger met zeg maar 25mg.
 
20230524_192200.jpg


Aantal weken lang heb ik het licht lager gehad, maar afgezien van een tragere plantengroei merkte ik geen effect. Wel denk ik ook dat wellicht het verhogen van de Nitraat nog wel het proberen waard is.
 
Zojuist opnieuw berekening gedaan en besloten om op advies nitraat op te hogen. Nieuwe dosering wordt 15 gram per week, wat neer komt op 28 mg nitraat. Ben benieuwd of dat effect gaat hebben, want ondanks dat planten best aardig groeien heb ik het idee dat er inderdaad ergens wellicht ook een tekort zit. Binnenkort update.
 
Nitraat kan een beperkende factor zijn maar toch is draadalg meer een co2 gerelateerd probleem vaak.


Ik ben benieuwd of je nu iets gaat zien veranderen.
 
Even terugdenkend zijn de problemen voornamelijk ontstaan na het switchen van all-in-one naar losse poeders. Als dit niet werkt ga ik voor de lean methode. Dus extra voeding aan de bodem toevoegen en daarnaast wel kalium en sporen toedienen, maar weinig tot geen nitraat en fosfaat.

Overigens is dit naar mijn idee geen co2 probleem. De alg hecht zich namelijk voornamelijk aan de planten en niet aan de hardscape. Dus blijkbaar lekken de planten suikers en hebben ze het niet 100% naar hun zin. Een andere optie is wellicht organische belasting. Ik ga dan ook binnenkort de toplaag van de soil schoonzuigen.
 
Laatst bewerkt:
Na me verder te hebben ingelezen in de soils kom ik steeds meer tot de conclusie dat het hier gewoon een overschot van voeding betreft en niet een tekort. Immers bevatten soils behoorlijke hoeveelheden voedingsstoffen en raken ze dikwijls minder snel uitgeput als wat sommigen denken. Dat zou tevens aansluiten op het feit dat problemen erger werden nadat ik, met name nitraat en fosfaat waardes, omhoog bracht.

Nieuwe doseer regime wordt komende tijd geen toevoeging nitraat en fosfaat. Enkel kaliumsulfaat en sporen elementen.
 
Tja draadalg door een teveel aan voeding als oorzaak lijkt me raar maar ik zit niet zo in de soils en wellicht kan @Cornelius daar iets van zeggen.
 
IK heb het topic even snel doorgelezen, maar ik zou wel wat meer info willen hebben over de waterwaarden van de NPK
En de pH en de KH (zo nauwkeurig mogelijk)
Want ik heb nogal wat 'foutjes' gelezen in de voeding en CO2 afstelling
 
IK heb het topic even snel doorgelezen, maar ik zou wel wat meer info willen hebben over de waterwaarden van de NPK
En de pH en de KH (zo nauwkeurig mogelijk)
Want ik heb nogal wat 'foutjes' gelezen in de voeding en CO2 afstelling
Dank alvast voor het meedenken. Heb nog niet de dosering van voeding aangepast, omdat ik mijn verhoging wel eerste de kans wil geven. Dus deze is momenteel als volgt per week: 15 gram KNO3, 1,5 gram KH2PO4, 6 gram K2SO4 en 3 gram Tenso Cocktail. Enkel PO4 heb ik actief gemeten, en deze zat 2 dagen geleden op 0,8 mg.

Verder is KH gemiddeld tussen de 6 en 7. Loopt na een waterwissel iets op door het breuksteen wat ik heb. CO2 gaat 2 uur voor het licht aan. PH in de ochtend 7,45, voordat de co2 aan gaat. Bij het aan gaan van het licht is de ph reeds gezakt tot 7,25. En loopt gedurende de dag verder terug naar 7,05. Licht staat 8 uur aan.

Als er verdere info nodig is hoor ik het graag.
 
Opzich heb je een prima start gemaakt.

Eén filter geeft 1400 liter dus slim dat je er een 2e filter hebt geplaatst

Je bent begonnen met de Flora grow. Maar deze bevatten alleen de micro's.
Daar ga je in het begin niet veel van merken omdat de bodem rijk genoeg is aan voedingsstoffen, dus planten zullen (voorlopig) prima groeien.

Later ben je overgestapt naar een AIO van Gilles. op zich prima, maar niet in een combinatie met soil.
Een AIO met hoge concentraties voeding in combinatie met een rijke aquasoil geeft altijd kans op problemen en dan met name algvorming.
Daarom is de regel ook een lean-dose bemesting als je een aquasoil gebruikt omdat je dan simpelweg minder voeding in het water gebruikt.

En dan je CO2. Je gebruikte dus naar het blijkt kalkhoudende stenen. Dus daarmee gaat de KH omhoog.
Resultaat is dat het moeilijk is om de CO2 waarden op stabiel te houden, en zolang je CO2 niet op orde is blijft het vaak dweilen met de kraan open.
Ik zie dat je je CO2 afstelt met een pH drop. Maar dat werkt alleen bij een stabiel en constante KH

Tips en opmerkingen:
- intensiteit van de belichting minderen
- zakken met je aandeel blauw
- kalkhoudende stenen eruit. (er bestaan ook breuksteen zonder kalk!)
- je hebt te weinig kalium, target is minimaal 25ppm
- gebruik geen kaliumsulfaat (K2SO4) maar bv kaliumchloride (Kcl) of beter nog: K2CO3
- goede lean dose gebruiken, zoals die van ADA of tropica. Of zelf samenstellen met poeders (voor een recept geef je maar een PM)
 
Dank je, wat betreft de lean dosis zat ik dus wel goed met mijn gedachte. Stenen was ik reeds naar op zoek gegaan. Maar doordat ik niets kon vinden naar mijn smaak weer de oude stenen gebruikt. Maar merk inderdaad dat de hoge kh waarde een stabiele co2 waarde tegenwerkt.

Wat ik me alleen nog afvraag is of je juist met K2CO3 weer niet te veel de KH gaat verhogen?
 
K2CO3 is de meest gebruikte kaliumbron in het assortiment van ADA voedingsstoffen. Het verhoogt iets de KH, maar dat heeft nauwelijks invloed
 
Aquariumbemesting geeft dat ook aan om als poeder te gebruiken zoals onderaan staat:

1685182133341.png
 
Waarom geen sulfaat dan? Ik gebruik dat dus wel.
Daar is in praktijk ook niet zoveel verkeerds aan.
Als je hoge kaliumspiegels wilt en je gebruikt daarvoor K2SO4 krijg je teveel sulfaat in het water. En dat is nergens voor nodig omdat de juiste hoeveelheid al in de micro's verwerkt zit (zwavel).
Daarbij is K2CO3 veel makkelijker oplosbaar dan K2SO4 als je een stockoplossing maakt
 
Aquariumbemesting geeft dat ook aan om als poeder te gebruiken zoals onderaan staat:

Bekijk bijlage 360721
Aquariumbemesting.nl is een heel goede leverancier van grondstoffen voor onze bemesting en dat is ruim voldoende voor de gemiddelde hobbyist.
Maar wil je op 'proffesioneel' niveau je eigen poeders samenstellen zijn er veel betere alternatieven wat betreft deze aangeboden producten, recepten en aanbod in chemische zouten/poeders

En dan heb ik bv over NH4NO3, Kcl, urea, ureum, K2CO3 en K2HPO4 (nee, geen KH2PO4)
 
Laatst bewerkt:
Daar is in praktijk ook niet zoveel verkeerds aan.
Als je hoge kaliumspiegels wilt en je gebruikt daarvoor K2SO4 krijg je teveel sulfaat in het water. En dat is nergens voor nodig omdat de juiste hoeveelheid al in de micro's verwerkt zit (zwavel).
Daarbij is K2CO3 veel makkelijker oplosbaar dan K2SO4 als je een stockoplossing maakt
Nooit over nagedacht, maar klopt volgens mij helemaal. Zodra je namelijk nitraat en fosfaat toevoegd kan ik me voorstellen dat je geen probleem met sulfaat krijgt. Immers hoef je nu nog maar weinig kaliumsulfaat toe te voegen. Ga je daarentegen voor de lean methode, zonder al te veel fosfaat/nitraat, dan zal je voornaamste bron kaliumsulfaat zijn. Je voegt dan inderdaad al snel te veel sulfaat toe. Beter is dan inderdaad om een sulfaatarme kaliumbron te pakken.
 
Vandaag een lading "dragon stones" opgehaald bij de jongens van hardscape.nl
Supermooie stenen! Kan niet wachten tot ze er in liggen.
 

Bijlagen

  • 20230531_173214.jpg
    20230531_173214.jpg
    64.9 KB · Weergaven: 39
Mooie stenen maar spoel ze erg goed af want vaak komt er veel gruis/vuil vanaf.
 
En dragon stones zijn niet inert, geen drama maar wel in de gaten houden. Het is en blijft geweldig materiaal voor een mooie scape.(y)
 
Mooie stenen maar spoel ze erg goed af want vaak komt er veel gruis/vuil vanaf.
Ja, dat klopt. Bleef rommel vanaf komen. Maar ze liggen inmiddels in het aquarium. Nu grote verversing en dan straks foto van het totaaltje.
 

Terug
Bovenaan