Voor bereiden discus aquarium


2019-12-08_23h43_45.jpg


Vanuit Italië versturen ze ook naar Nederland. Maar ik weet dat onder andere Discuskwekerij Nhamunda ook Hydor kan leveren, dus ik verwacht ook wel onderdelen, zoals de rotor.

Echter gezien de nieuwprijs van een filter, kan je je bijna afvragen of je niet beter 1 complete unit als spare kan kopen. De Amazon prijs is wel echt heel laag, ik weet dat men de unit hier in Nederland niet voor kan inkopen.
 
Verder aan het uitzoeken wat ik nodig heb.
In de lichtkap van een juwel 450 aquarium zit een luikje voor een voeder automaat.
Hier wil ik dus een betrouwbare voederautomaat op zetten. Die minimaal 3 keer per dag granulaat voer kan geven.
En graag met groot reservoir.Zodat met de vakantie. Er gewoon minimaal voor 1 week 3x eten gegeven kan worden.
S 'avonds krijgen ze diepvries voer.

Welke voeder automaat radenn jullie aan?

mvg Ronald
 
Kwam deze tegen:
Een juwel. Is deze betrouwbaar?

mvg ronald

juwel voederautomaat.jpg
 
Weet steeds beter wat ik wil.
Ben nu aan het inlezen over plantjes.
Omdat ik geen Co2 ga gebruiken moeten het dus makkelijk planten zijn. Die ook tegen hoge temperaturen kunnen.
En ook groeien in een zand bodem. Bij de plantjes alleen maar wat klei bolletjes voor de groei.
En elke week 50% water verversing verdagen.

Zat te denken aan:
-Hydrocleys nymphoides
-Vallisneria spiralis of Vallisneria gigantea
-zwaardplant Echinodorua bleheri
-javavaren voor op het hout

De beplanting wordt wel minimaal.
Liever meer hout dan planten.
Het gaat bij mij om de discus vissen.

mvg Ronald
 
Misschien kan je er nog wat cabomba of waterpest bij doen.
Zijn mega nitraat eters.
 
Welke cabomba?
Kom op internet tegen dat ze verboden zijn tegenwoordig?

Mv ronald
 
Huh?
Tja dat lees ik nu ook, sinds 2016 verboden.
Pff, moet ook niet in de sloot gekieperd worden, daar overwoekert het helemaal natuurlijk.

Ik had ze altijd bij de discus, maar dat was voor 2016.
Dus de Cabomba mag je vergeten dan.
 
Huh?
Tja dat lees ik nu ook, sinds 2016 verboden.
Pff, moet ook niet in de sloot gekieperd worden, daar overwoekert het helemaal natuurlijk.

Ik had ze altijd bij de discus, maar dat was voor 2016.
Dus de Cabomba mag je vergeten dan.

Je ziet dus dat ik me huiswerk doe.....hahah
Alles eerst uit zoeken...voor ik ergens aan begin.

Mvg ronald
 
Kom op internet een tweedehands juwel rio 450 tegen.
Waar moet ik op letten bij een tweedehands aquarium?

Mvg ronald
 
Krassen, scheuren, kit, lekvrij, leeftijd, totale staat.

Lastig om zo te zeggen, vaak is kijken en een indruk op doen belangrijk. Neem een zaklamp mee, dan kan je de kit randen inspecteren en ook langs het glas schijnen of je krassen ziet.
 
Weet steeds beter wat ik wil.
Ben nu aan het inlezen over plantjes.
Omdat ik geen Co2 ga gebruiken moeten het dus makkelijk planten zijn. Die ook tegen hoge temperaturen kunnen.
En ook groeien in een zand bodem. Bij de plantjes alleen maar wat klei bolletjes voor de groei.
En elke week 50% water verversing verdagen.

MIjn planten hebben geen last van het waterverversen.
De CO2 heeft ook nog een ander doel dan alleen de planten voeden, het verlaagd de PH en geeft je bacterieen een boost als koolstofbron.
Overweeg toch maar eens een CO2 set, meer voordelen dan nadelen.
 
Daar staat dat ze in de ochtend naar lucht happen doordat ie in de nacht CO2 toevoer doet en dus het gehalte te hoog wordt.
Dus CO2 in de nacht uit.
Ook planten geven in de nacht CO2 af waardoor een gevaarlijke hoeveelheid ontstaat.

Verder zie ik niets negatiefs.
 
appels en peren....
als hij gebeld wordt door iemand die met een timer CO2 klakkeloos doseert...….
maar is dat dan van toepassing op CO2 die geavanceerder zijn middels PH electrode en regeling ?
Aanzuren met turf....zelf schrijft die dan "blijf wel je ph en geleidbaarheid meten"
had dat dan ook als advies gegeven voor die CO2 gebruiker met timer.
 
Zit me nu toch ook in te lezen in maanvissen.
Zeker na het lezen van sschot zijn problemen : https://aquaforum.nl/threads/akvastabil-mark-ii-160-x-55-x-60-sschot.100107/page-29
Misschien is het toch verstandig om eerst met maanvissen te beginnen.
Wel zelfde aquarium: een juwel rio 450 .
Zelfde inrichtring die ik in gedachte had voor discuvissen. Zand bodem......kienhout en makkelijk waterplanten en drijfplanten zonder co2.
Maar wel met https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete
Elke week 50% water verversen.
Overdag granulaat voer via de voederautomaat. En s'avonds diepvries voer.
Zit te denken aan 6 a 8 stuks maanvissen Pterophyllum scalare.
Als bij vis op de grond +/- 15 Corydora Sterbai
En als scholenvis kardinaal tetra. Weet alleen niet hoeveel er bij kunnen.???? Liefst zoveel mogelijk

mvg Ronald
 
Kardinaal tetra word i.c.m. maanvissen vaak afgeraden, er zijn al meerdere leden waar de maanvissen de tetra's decimaliseerden.
Mogelijk kan je een wat hoger gebouwd visje nemen.
 
Zit me nu toch ook in te lezen in maanvissen.
Zeker na het lezen van sschot zijn problemen

Hmm, ik vind dat geen goede reden.

Ja discus is een gevoelige vis maar de problemen bij Steven hoeven niet aan de discus te liggen.
Er is iets in die bak gekomen waarvan de vis ziek is geworden, dat kan met elke vis gebeuren.
Het probleem van Steven kan je met al je vissen krijgen.

Ja, je moet misschien geen wildvang gaan nemen, daar heb je wat ervaring voor nodig.

Maar wanneer je gewoon Stendker nakweek neemt (kies wel de mooie, niet de lelijke kauwgombal kleuren) dan heb je een supersterke vis.
Ik denk dat die Stenkders sterker zijn dan een maanvis.

Er zijn ook andere kwekers die goede sterke discus leveren, ga alleen niet de aziatische discus nemen.


Je bent geschrokken en ik kan me voorstellen wanneer je 10 vissen van zeg 80 euro hebt en het gebeurt dat het heel veel pijn doet.
En niet alleen in je portomonee.

Ik heb ook wel eens dode discus gehad hoor.
Meerdere malen, en die waren tussen de 100 en 125 per stuk.
Ik hoop daarvan geleerd te hebben.
 
Als je voor de allereerste keer begint met een aquarium en nog kennis en ervaring moet opbouwen, dan weet ik niet of ik persoonlijk discus als start vis zou aanraden.

De discussen zijn zeker gevoelig, maar ook wel oersterk. Afgelopen dinsdag dacht ik dat er 10 dood zouden gaan, nu denk ik dat ik minimaal 8 vissen overhoudt, vermoedelijk alle 10. De oorzaak is nog wel niet duidelijk, dat maakt de bahandeling lastig, maar ik ben zeker niet ten einde raad.......

En ja, ik ben ook wel vissen kwijt geraakt, aan de start vaker als nu, maar mijn huidige situatie heeft een oorzaak, alleen welke......

Maar ook met andere vissen kan je ziekte hebben, alleen op bacterieel en interne parasieten wat minder snel als bij een discus, maar vooral snel zien en handelen is in elke situatie van groot belang, laat je dus zeker niet ontmoedigen.

(kies wel de mooie, niet de lelijke kauwgombal kleuren)

Mooie Stendker's? Die zoek ik nog dan :p Haha nee hoor, maar ik heb een persoonlijke aversie tegen de Stender's, en echt natuurlijke kleuren hebben ze nauwelijks
 
Mooie Stendker's? Die zoek ik nog dan :p Haha nee hoor, maar ik heb een persoonlijke aversie tegen de Stender's, en echt natuurlijke kleuren hebben ze nauwelijks
Ik ben nog geen enkele mooie stendker tegen gekomen, en al zeker niet als je ouder zijn dan 1 jaar wanneer die lelijke pigmentpuntje eruit komen.
Geef mij maar piwowarski en nog liever weissflog
 
Het is niet mee eerste aquarium.
Heel vroeger een zoet water aquarium gehad van 250 liter.
Later 2 zeeaquariums.....1 van 250 liter en de laatste was 700 liter.
Maar ivm met te weinig tijd toen...deze weg gedaan.
Nu meer tijd...en weer zien in een aquarium in huis te hebben.

Mvg ronald
 
Ik ga hier ongetwijfeld een aantal mensen tegen het hoofd stoten (niet persoonlijk bedoeld uiteraard!): maar naar mijn mening zijn er weinig vissen zo vatbaar als discus.

Hoeveel topics er van discushouders zijn: mijn discus eet niet meer, mijn discus kleurt zwart, mijn discus heeft gaten, mijn discus heeft dingen uit z'n hol... en meermaals zonder er een oorzaak/gevolg aan vast te kunnen leggen.

er worden preventief allerlei zaken uit de kast gehaald om ze maar "gezond" te houden.... warmtekuren, zoutoplossingen, mineraal toevoegingen, leren omgaan met een microscoop.
Sommige discushouders vinden het "normaal" dat er om de zoveel tijd iets is met hun vissen...

hoe ver wil je gaan? ik vind het geweldige vissen, maar zou ze absoluut niet houden.

overigens snap ik dan ook de "automatische" overstap naar maanvissen niet helemaal... legio andere opties!
 
Goeiedag!

Ik heb zelf ook een juwel 450. Afhankelijk van hoe vol je hem maakt met asseccoires, kan het naar mijn mening prima om 10 discussen te houden. De vissen houden van deze maat groepen. 8 kan ook nog goed hoor.

Ikzelf heb gekozen voor een poster achter het aquarium. Dit bevalt mij prima en ziet erg mooi uit al zeg ik hetzelf. Het is een kwestie van smaak denk ik.

Op de bodem heb ik filterzand van Wildkamp perfect en erg mooi zand.

Verder heb in gekozen voor 2 losse buitenfilters. Dit zijn bij mij 2x de jbl 1502. Grote voordeel is dat je ze om de beurt kan verschonen. Zo blijft je bacterie cultuur gehandhaafd..

Bijvis kan van alles zijn. School kardinalen vind ik persoonlijk erg mooi. (of roodkopzalm). Grond heb ik paar l nummers (2) en 15 corrydoras sterbai.

Succes met het opstarten! Als je vragen hebt hoor ik het wel.
 
xXx_discus_xxx
Kan ik jou.aquarium hier op het forum.ergens zien?

Mvg ronald
 
Zit toch even met de led verlichting van Juwel 450.
Deze is dus veel te fel voor een discus of maanvissen aquarium.
De led verlichting is niet dimbaar.
Zijn er mogelijkheiden om deze led minder fel te laten schijnen?
Zijn er bv hoesen die om de lampen kunnen?
Of zou veel drijf planten genoeg zijn om het donkerder te maken in het aquarium?

En hoelang moet de verllichting branden in dit aquarium?

mvg Ronald
 
Misschien kan je de JMB 4000k led verlichting erboven hangen en die dan aansturen met een TC420, kan je dimmen hoeveel je wil.
 
Misschien kan je de JMB 4000k led verlichting erboven hangen en die dan aansturen met een TC420, kan je dimmen hoeveel je wil.


Welke is dat op de site? Zie er zov.eel

mvg ronald
 
thanks.

Maar zie bij die kleuren. Dat er ook verschil in zit als je ze gaat bestelen?
Diverse kleur codes????
En begrijp dus dat er een 1.20 meter in moet.
Omdat 1.50m niet zou passen?


mvg Ronald
 
120cm lijkt me goed

Bij bestellen opletten op bright/natural

Bright 8.000K
Natural 4.500K

en of je rood of blauwe leds wil naast de witte
 

Terug
Bovenaan