Voor het eerst; Tenso.


Snap je daarmee dat ik eigenlijk het liefst volgens de officiële weg test
Ja volledig, ik ben dan ook benieuwd wat jouw waardes straks gaan zijn met de nieuwe dosering, jouw bak is ongeveer 150 liter netto toch?
Dan heb ik ook een richtlijn voor mijn aquarium, ik heb minder licht en Co2, dus meer dan dat jij gaat doseren heb ik dan niet nodig.
 
Los dit op in een flesje van 500ml en doseer 4ml per 100 liter om de volgende waterwaardes te krijgen:
ElementHoeveelheid in ppm
B - Borium0.014 mg/l
Ca - Calcium0.068
Cu - Koper0.014
Fe - Ijzer0.101
K - Kalium1.010
Mg - Magnesium0.520
Mn - Mangaan0.068
Mo - Molybdeen0.003
S - Sulfaat1.1
Zn - Zink0.014

Toch raar dat de Fe zo hoog is opgelopen @benvo, hoger dan 0,6 zou het eigenlijk niet mogen zijn (samen met de 0,2 Fe die je zelf nog toevoegt)
Deze waardes zijn dan puur wat je toevoegt, dus verbruik nog niet eens meegerekend.
 
Zal dan misschien toch de chelaat zijn waarmee de Fe is gebonden in de tenso....

CSM+B en Fe toevoegingen maken volledig gebruik van EDTA terwijl tenso een deel van zijn Fe in DPTA heeft gecheleerd.

Weet het niet meer zeker maar dacht dat PO4 en Fe ook met elkaar kunnen neerslaan en dat je daarom ze nooit tegelijk kan/mag doseren.
Als er dus minder Fe is dat kan neerslaan met PO4 blijft er meer PO4 in het water.
 
Po4 kan samen met Fe neerslaan idd, maar dan zouden beide stoffen juist minder aanwezig moeten zijn toch, omdat ze binden en neerslaan?
 
Het hangt inderdaad van de gebruikte chelaten af en ik voeg de csm en fosfaat al jaren samen toe. Zodra het chelaat weg is dan kan ijzer inderdaad binden met fosfaat en neerslaan.
 
Een stukje van de site van Cornelius:

Ik ben er persoonlijk trouwens nog niet zolang achter dat micro's gewoon samen met de macro's gedoseerd kunnen worden als je de juiste chelaten gebruikt. Dit omdat als er een deel Ascorbinezuur (E300) word toegevoegd word de pH van de oplossing verlaagd waardoor er geen reactie optreed als micro's en macro's gelijktijdig worden toegediend. Het meest gebruikte doseer regime bij veel scapers is: 3x per week de macro's en elke dag de micro's.
 
Ik voeg de macro s in 1 keer toe gelijk met de helft van de micro s en de andere helft van de micro s halverwege de week.
 
Po4 kan samen met Fe neerslaan idd, maar dan zouden beide stoffen juist minder aanwezig moeten zijn toch, omdat ze binden en neerslaan?
Nu dus niet omdat het ijzer een ander chelaat heeft dat mogelijk voorkomt dat het vrij komt om te binden met PO4
 
Ooh zo bedoel je dat, oké
 
Ja ik durf het ook niet te zeggen, sowieso raar dat er meer Fe is te meten aangezien er minder inzit, aquariumbemesting geeft ook lagere waardes aan als dat Benvo nu meet.

Volgens mij doseert Benvo ook nog geen 2ppm Po4 wekelijks, best vreemd dat ie nu 5 ppm meet.
 
Voor je het weet beginnen we nog te twijfelen aan de accuraatheid van druppeltests...
:br::juggle:
 
Druppeltesten zijn ook niet helemaal betrouwbaar maar voor onze hobby in de regel goed genoeg als je ze goed gebruikt.
 
Een probleem is er opgelost! Namelijk het hoge PO4 niveau. Eigenlijk heb ik er helemaal niet meer aan gedacht. Het volgende is voorgevallen. Een paar dagen geleden zag ik dat het PO4 slangetje wat wiebelig op het spuitmondje zat. Dat moest even beter vast ik trok het slangetje eraf en zag dat om e.e.a. weer goed op het mondje te krijgen er een klein stukje weggeknipt moest worden. Ik liep weg om een schaar te pakken en werd daarbij wat afgeleid. Toen ik toch wat later terugkwam was het slangetje in de bak gevallen. Toen wat later terugkwam heb ik zonder daar verder over na te denken het slangetje terug bevestigd. Vanmorgen schoot me het voorval te binnen. Ik bekeek het slangetje eens goed en zag dat hij van boven tot aan de dosering pomp was leeggelopen. Bijna zeker is er dus op die manier de fosfaat inhoud van dit slangdeel ineens in de bak terechtgekomen. Alleen begrijp ik dan weer niet waarom er geen water teruggelopen is in de slang? Misschien door de stroming? Het hoge PO4 gehalte heeft eigenlijk dus niets te maken met de nieuwe bemesting. Vanmorgen heb ik toch maar even een extra waterverversing uitgevoerd.
IMG_20190610_103034.jpg

Fazit

Duidelijk is gebleken dat er hier sprake is van een aanrekenbare nalatigheid. Gezien de verklaring van de beklaagde dat, “met de kennis van nu”, het voorval zeker niet zou hebben plaatsgevonden met daaraan toegevoegd dat de aangeklaagde zelf zal zorg dragen voor de benodigde de herstelwerkzaamheden en in aanmerking nemende dat de aangewezen persoon aanzienlijk gezichtverlies heeft geleden t.o.v. het AquariumForum wordt er afgezien van verder vervolging in deze zaak.

shit.jpg56999450-winking-and-smiling-emoticon.jpg
 
Mystery solved, dat het water niet terugloopt in het slangetje is wel logisch, er moet namelijk eerst onderdruk (aan gezogen worden) ontstaan wil het beginnen te lopen.
 
Wat nieuwe waarden zo het zich heeft ontwikkeld in mijn bak.

Opvallend is dat mijn GH met daarop volgend de KH waarde is gestegen.
Mijn GH zat altijd rond de 9 maar is nu 11
KH vaak op 6 nu op 8
Fe, zelf voeg ik niets meer toe is nu een 0,5 wat ik goed vind.
Mijn PO4 staat na het leeglopen van de doseringslang nu weer zo'n 1,5. Daarbij moet gezegd dat ik zelf gedurende een week niets zelf heb toegevoegd.

Over de GH maar ook de KH waarden ben ik niet tevreden mee maar misschien moet ik wat wijzigen in de sulfaat toevoegingen zoals die door de producent worden voorgeschreven. Wat vinden jullie?
 
Wat nieuwe waarden zo het zich heeft ontwikkeld in mijn bak.

Opvallend is dat mijn GH met daarop volgend de KH waarde is gestegen.
Mijn GH zat altijd rond de 9 maar is nu 11
KH vaak op 6 nu op 8
Fe, zelf voeg ik niets meer toe is nu een 0,5 wat ik goed vind.
Mijn PO4 staat na het leeglopen van de doseringslang nu weer zo'n 1,5. Daarbij moet gezegd dat ik zelf gedurende een week niets zelf heb toegevoegd.

Over de GH maar ook de KH waarden ben ik niet tevreden mee maar misschien moet ik wat wijzigen in de sulfaat toevoegingen zoals die door de producent worden voorgeschreven. Wat vinden jullie?
Overigens heb ik ook een bericht gestuurd naar Aquariumbemesting.nl met dezelfde vraag.
 
zou kunnen door het aanwezige Calcium en Magnesium in de TENSO?
Ik heb de gevraagde hoeveelheid, door de producent aangegeven, Kaliumsulfaat (28 gram) en Magnesiumsulfaat (66 gram) bij een zakje Tenso (32 gram) gemengd. Zelf dacht ik dat daar een mogelijke oorzaak zou kunnen liggen. Tenso op zich bevat zelf maar heel weinig Calsium (Ca).
 
Ja zo heel veel zit er niet dat klopt, en de magnesium zou ook geen 2 dGh extra moeten kunnen geven (0,3 volgens de calculator) vreemd allemaal.

Fe ligt ook al behoorlijk hoog, niet te hoog maar iig hoger als dat het zou moeten zijn met jouw dosering
 
Ik ben geen chemicus maar volgens mij is de gh de carbonaten welke aan aardalkali ionen vastzitten toch? Als de kh zou stijgen door meer carbonaten dan zouden die aan nog vrije mag of ca kunnen gaan zitten waardoor de gh ook stijgt. Maar ja of dat klopt is niet zeker en waar komen deze carbonaten dan vandaan vraag ik me af.
 
Soms is het ingewikkeld Patrick.
 
Ik ben geen chemicus maar volgens mij is de gh de carbonaten welke aan aardalkali ionen vastzitten toch? Als de kh zou stijgen door meer carbonaten dan zouden die aan nog vrije mag of ca kunnen gaan zitten waardoor de gh ook stijgt. Maar ja of dat klopt is niet zeker en waar komen deze carbonaten dan vandaan vraag ik me af.
Ik ook niet, ik heb de hele KH en GH theorie al eens willen begrijpen, maar het werd zo ingewikkeld dat ik maar ben gestopt met het te willen begrijpen :D
Als gezegd heb ik de vraag ook eens bij aquarium bemesting.nl neergelegd. Benieuwd wat hun reactie hierop is. Mij is het namelijk helemaal niet duidelijk.
 
Ben benieuwd naar de reactie Ben.
 
Me too
 
Je MgSO4 zal idd invloed hebben op je GH.
Maar de stijging in KH vind ik wat apart, althans ik heb nog nooit een verhoogde KH gemeten toen ik nog MgSO4 doseerde
 
Je MgSO4 zal idd invloed hebben op je GH.
Klopt, maar heel minimaal als ik uitga van de dosering van Benvo, 0,28 dGh om precies te zijn :deal::D
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar heel minimaal als ik uitga van de dosering van Benvo, 0,3 dGh om precies te zijn.
Ik weet niet meer hoeveel ik doseerde, zat destijds bij mijn macro oplossing van aquariumbemseting.nl
Maar mijn GH steeg 2 graden iedere week dacht ik
 
Maar mijn GH steeg 2 graden iedere week dacht ik

dat is wel veel.

Dit is wat Benvo doseert.
dGh.jpg


Sorry dat ik voor je aan het rekenen ben @benvo , ik ben nogal van de cijfertjes:D
 
Laatst bewerkt:
Ja ik durf het ook niet te zeggen, sowieso raar dat er meer Fe is te meten aangezien er minder inzit, aquariumbemesting geeft ook lagere waardes aan als dat Benvo nu meet.

Volgens mij doseert Benvo ook nog geen 2ppm Po4 wekelijks, best vreemd dat ie nu 5 ppm meet.
Is niet raar. Bewijst dat het chelaat beter werkt.

Ijzer blijft niet stabiel in water. Edta chelaat is vrij zwak, dus slaat neer met fosfaat.

Dus lager (meetbaar) fosfaat en ijzer.

Iets wat je niet meet in een aquarium (wat je wel toevoegt) is er dus nog wel.

En dat zie je aan je planten. Zoals Ben al zegt.

Ik meette altijd 0 ijzer in het water. Maar de lotus bewijst dat er voldoende ijzer is.
Dus ik meet geen ijzer meer.
 
Is niet raar. Bewijst dat het chelaat beter werkt.

Ijzer blijft niet stabiel in water. Edta chelaat is vrij zwak, dus slaat neer met fosfaat.
Klinkt logisch idd, @tuinkabouter gaf dit ook al aan, dus de Fe blijft met DPTA langer in stand waardoor de meting hoger uitvalt?
 

Terug
Bovenaan