Voor het eerst; Tenso.


Ik denk dat @benvo een beetje extra feedback niet erg zal vinden.
 
Ik krijg "waarschijnlijk" morgen ook de tenso binnen ter vervanging van de CMS+B. Ik zal ook even mijn ervaringen er van de komende tijd posten.
Zelf ben ik gestopt met de complete plantenvoeding zoals profito etc. Omdat ik vermoed dat de kalium overschot i.c.m. te weinig magnesium / calcium mijn krullende bladeren veroorzaakt ( vooral magnesium te kort ).

Sinds ik geen KNO3 meer toevoeg maar Advanced GH boost van Aqua rebel heb ik hier veel minder last van.

Het is eigenlijk een topic van Benvo en ik weet niet of hij wel of niet ook de ervaringen van anderen hier wil delen maar dat zal hij vast wel aan willen geven ;)
Prima idee! Omdat ik geen topics in eigendom heb kunnen we er misschien allemaal iets van opsteken! Dus zet dit topic gerust voort ook met jullie Tenso ervaringen. De mijne zal ik ook blijven posten.
 
Prima idee! Omdat ik geen topics in eigendom heb kunnen we er misschien allemaal iets van opsteken! Dus zet dit topic gerust voort ook met jullie Tenso ervaringen. De mijne zal ik ook blijven posten.

:thumbs: :thumbs: :thumbs:
 
Ik ga denk gewoon overstappen op magnesium nitraat , in combinatie met normale plantenvoeding zou dit opzicht meer dan voldoende kalium moet geven.
De kalium die je met de plantenvoeding (Tenso) gaat doseren zal niet veel zijn, met de aanbevolen dosering Tenso zal je gaan uitkomen op slechts 1 ppm en dat is erg weinig.
 
Volgens mij adviseert men vaak net zoveel kalium als nitraat.
 
De kalium die je met de plantenvoeding (Tenso) gaat doseren zal niet veel zijn, met de aanbevolen dosering Tenso zal je gaan uitkomen op slechts 1 ppm en dat is erg weinig.

Klopt, ik moet ook los gaan doseren van of de kaluim of magnesium. Denk dan toch dat ik de magnesium los ga doseren aangezien ik nog een lading kalium nitraat heb liggen :D
 
Volgens mij adviseert men vaak net zoveel kalium als nitraat.

Dat heb ik ook even gedaan, inmiddels niet meer en merk geen verschil.
Er zijn er wel wat die het doen idd, maar volgens mij is de aanwezige Kalium in de KNO3 en KH2PO4 wel voldoende.
 
Denk dan toch dat ik de magnesium los ga doseren
Kan je doen, ik heb het bij de Tenso ingemixt (zoals voorgeschreven) daarnaast voeg ik nog Gh+ toe van Colombo, we hebben namelijk erg zacht water hier (4 dGh)
Ik heb ook last van kromme blaadjes gehad, vandaar de Gh+ voor de extra Calcium, tekort aan Magnesium geeft weer andere symptomen.
 
Kan je doen, ik heb het bij de Tenso ingemixt (zoals voorgeschreven) daarnaast voeg ik nog Gh+ toe van Colombo, we hebben namelijk erg zacht water hier (4 dGh)
Ik heb ook last van kromme blaadjes gehad, vandaar de Gh+ voor de extra Calcium, tekort aan Magnesium geeft weer andere symptomen.

Ik ga de mix ook zo maken zoals beschreven bij AB.nl .

Er stond me iets bij als de calcium en magnesium niet in balans zijn, er ook te korten kunnen komen welke op een calcium te kort lijk. Kan het helaas alleen niet meer terug vinden, zal vanavond eens goed zoeken als ik thuis ben :) Is opzicht ook geen gekke gedachte gezien het lage magnesium gehalte in het kraanwater van Rotterdam :) Zeker aangezien ik 50/50 met osmose meng voor me EC en KH naar beneden te krijgen :)
 
Er stond me iets bij als de calcium en magnesium niet in balans zijn, er ook te korten kunnen komen welke op een calcium te kort lijk.
Ja dat zou kunnen natuurlijk, alles hangt wel samen idd.

En nog even over de Tenso, als je een richtlijn wilt hebben qua dosering.
Zelf doseer ik nu 30 ml per week op 190 liter, en dat gaat goed met redelijk veel planten onder medium verlichting. Benvo doseerde eerst 14 ml per week op 150 liter per week en liep daarbij tegen een (mogelijk) tekort aan.
Daarbij denk ik dus dat de advies dosering wel wat aan de lage kant is, namelijk 4 ml per week op 100 liter (als start dosering)
 
Ja dat zou kunnen natuurlijk, alles hangt wel samen idd.

En nog even over de Tenso, als je een richtlijn wilt hebben qua dosering.
Zelf doseer ik nu 30 ml per week op 190 liter, en dat gaat goed met redelijk veel planten onder medium verlichting. Benvo doseerde eerst 14 ml per week op 150 liter per week en liep daarbij tegen een (mogelijk) tekort aan.
Daarbij denk ik dus dat de advies dosering wel wat aan de lage kant is, namelijk 4 ml per week op 100 liter (als start dosering)
Top bedankt voor je advies ! Ik zal dan iets meer als het dubbelen moeten gebruiken aangezien ik op +/- 400L zit.
Zeker aangezien ik redelijk wat verlichting er boven heb hangen + een plantenpakhuis heb :D
 
Hoeveel zou jij dan aanraden Corne als men de EI gebruikt en rond de 20mg nitraat en 2 mg fosfaat toevoegt? Met de losse poeders die ik gebruik kom je dan ook rond de 20mg kalium uit dacht ik.
 
Met de losse poeders die ik gebruik kom je dan ook rond de 20mg kalium uit dacht ik.
Niet helemaal, iets van 15mg meen ik.
Vind ik niet.
Bij 95% van alle recepten zijn de targets kalium veel hoger dan die van nitraat.
Ik zag ergens dat jij ook (veel) meer kalium toevoegt dan Nitraat, weet je dan ook of de Kalium daadwerkelijk verbruikt wordt?

We dwalen eigenlijk wel een beetje af van de Tenso nu..... (ben ik ook schuldig aan)
 
Hoeveel zou jij dan aanraden Corne als men de EI gebruikt en rond de 20mg nitraat en 2 mg fosfaat toevoegt? Met de losse poeders die ik gebruik kom je dan ook rond de 20mg kalium uit dacht ik.
Als je de standaard EI gebruikt zou je aan 30ppm genoeg hebben omdat dit de max opneembare voedingsstoffen per week zijn.
Ikzelf zit altijd in de verhouding NPK 3/1/4, en dat ga ik met alleen toevoegen van KNO3 en KH2PO4 niet redden.
 
Top bedankt voor je advies ! Ik zal dan iets meer als het dubbelen moeten gebruiken aangezien ik op +/- 400L zit.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik wekelijks 50% ververs (EI)
 
Ik moet er wel bijvertellen dat ik wekelijks 50% ververs (EI)

Dan ga ik wel minder gebruiken want ik ga niet iedere week 200 liter water verversen :D
 
Als je de standaard EI gebruikt zou je aan 30ppm genoeg hebben omdat dit de max opneembare voedingsstoffen per week zijn.
Ikzelf zit altijd in de verhouding NPK 3/1/4, en dat ga ik met alleen toevoegen van KNO3 en KH2PO4 niet redden.

Met de EI voeg je rond de 20mg kalium toe en er zit nog een 5 mg in het kraanwater hier dus ja dan ga je snel richting de 25-30mg kalium.
 
Met de EI voeg je rond de 20mg kalium toe en er zit nog een 5 mg in het kraanwater hier dus ja dan ga je snel richting de 25-30mg kalium.
Klopt redelijk.
Maar ik las ergens de opmerking dat met het gebruik van KNO3 en KH2PO4 de kalium wel voldoende zou zijn. En dat is het dus niet.
Je hebt altijd een extra salt nodig zoals kaliumsulfaat, kaliumcarbonaat of kaliumchloride.
 
Maar goed praat je voor de 30mg die je noemt dan niet over bakken met co2 en veel licht want volgens mij kun je met minder licht ook wel met minder toe.
 
Vandaag begonnen met tenso , ik dosseer nu 35ml op 400L - dus zon 7 ml per dag ( 5 dagen ). Hiermee ga ik starten en kijk of het voldoende is, als ik tekorten ga zien zal ik het een 1ml per dag gaan opvoeren.

Ik hou even de volgende standaard waarden aan waarmee ik aan het testen ben :

ph 6,6
EC 350 / 400
NO3 10
P04 1
GH 6
kh 5 ( had geen tester meer, maar normaal kom ik hier op uit met 50/50 water )

Ik zal ook aan het einde van de week een foto maken van de bak als vergelijkingsmateriaal.
 
Ik zal ook aan het einde van de week een foto maken van de bak als vergelijkingsmateriaal.
In slechts één week ga je nog geen resultaten zien, een evt. tekort zal pas later (eigenlijk te laat) te zien zijn.
Ben benieuwd of de dosering voldoende is, op mijn bak van 190 liter zit ik al op 30ml, en @benvo zit nu op 21ml op 150 liter.
 
De hoeveelheid gewenste voeding zal per bak verschillen natuurlijk en hangt mede af van de planten en de verlichting.
 
In slechts één week ga je nog geen resultaten zien, een evt. tekort zal pas later (eigenlijk te laat) te zien zijn.
Ben benieuwd of de dosering voldoende is, op mijn bak van 190 liter zit ik al op 30ml, en @benvo zit nu op 21ml op 150 liter.

Maar jullie verversen beide 50% water iedere week ? Daar wil ik namelijk niet aan beginnen vandaar lagere dosering :D
 
Maar jullie verversen beide 50% water iedere week
Ik wel maar Benvo niet, al is de grote verversing meer voor de Macro's dan voor de Micro's.
Maar misschien is de 30ml wel voldoende, in het begin doseerde ik ook 15ml in mijn bak, maar toen stonden er nog weinig planten in.
 
Laatst bewerkt:
Even een berichtje opnieuw, is kennelijk wegevallen door de crash.

Mijn Ammania senegalensis verraadt me dat er iets mis met de bemesting, ze vertoont krullende bladeren. Deze plant is altijd een van de eersten die eventuele gebreken naar voren brengt. Zelf heb ik het idee dat hier sprake is van een Calsium gebrek. Mijn dosering Tenso van 2 ml. per dag heb ik verhoogt naar 3 ml. per dag. We gaan zien hoe de plant reageert. Hieronder een plaatje van de planttoppen. Ik hoor ook graag jullie opinie.
Bekijk bijlage 275525
Hoe staat het nu met deze plant?
Gaat het beter met de 3 ml dosering?
Of zijn er nog andere zaken waar een tekort aan is met de Tenso?
 
Ik wel maar Benvo niet, al is de grote verversing meer voor de Macro's dan voor de Micro's.
Maar misschien is de 30ml wel voldoende, in het begin doseerde ik ook 15ml in mijn bak, maar toen stonden er nog weinig planten in.

Duidelijk, dan ga ik denk ook iets meer toevoegen. Want ik heb ook een serieus aantal planten staan in mijn bak net zoals Benvo :D
 
Mijn bak staat ook redelijk vol zoals je hebt gezien, de advies dosering is (slechts) 8 ml op 100 liter maar dat lijkt mij erg magertjes.
Benvo liep tegen een tekort aan bij 14 ml op 150 liter

Edit, 4 ml op 100 lees ik, maar dat is een start dosering
 
Hoe staat het nu met deze plant?
Gaat het beter met de 3 ml dosering?
Of zijn er nog andere zaken waar een tekort aan is met de Tenso?
Mijn indruk is dat de Ammania een wat betere groei vertoont, maar het is een eerste indruk. De reactie van deze plant op bemesting wijziging is altijd redelijk snel maar het herstel vraagt wat meer tijd. Snel is trouwens ook weer relatief bij planten. Geduld is dus hier weer een schone zaak...
 
Mijn indruk is dat de Ammania een wat betere groei vertoont, maar het is een eerste indruk.
Het gaat iig niet slechter, en dat is sowieso positief;)
 
Het gaat iig niet slechter, en dat is sowieso positief;)
Nee, het gaat niet slechter. Het krullen van de bladeren is duidelijk minder geworden.
IMG_20190715_120333.jpg
 
Idd (even terug gescrold naar de eerder foto) ziet er beter uit :thumbs:

Qua dosering zit je nu ongeveer gelijk met mij, al heb jij dan wel veel meer licht schat ik zo, ik heb netto nog geen 20 Lum/l
 
Idd (even terug gescrold naar de eerder foto) ziet er beter uit :thumbs:

Qua dosering zit je nu ongeveer gelijk met mij, al heb jij dan wel veel meer licht schat ik zo, ik heb netto nog geen 20 Lum/l
Wanneer de Ammania het wateroppervlak raakt en ze dus vrij veel licht ontvangt zal daar vermoedelijk ook nog iets in kunnen zitten qua bladkrulling. Maar dat kan ik nog niet staven. Op dit moment zit ik met een beursvlies ontsteking in mijn schouder, ik kan weinig doen aan m'n bak. De Ammania zal dus wat te hoog groeien. Maar daarmee kan ik wel zien welke invloed de lichtsterkte, als er al invloed is, heeft.
 
Oei balen van je schouder, hoogte en de daarmee gemoeide lichtsterkte had in mijn geval zeker invloed, op circa 60% van de bakhoogte begon mijn Belgisch groen te kullen.
 
hoe is het nu met de doseringen afgelopen, wat doseren jullie nu van de tenso per 100l per dag
en nog steeds volgens de producent 66gr Magnesiumsulfaat (MgSO4) en 28gr Kaliumsulfaat (K2SO4) erbij?
staat trouwens op de site dat dat in een apart flesje moet waar ik Benvo niet over hoor, die had het bij de tenso gemixt begreep ik?
 

Terug
Bovenaan