Voorbereiding start Zeeaquarium


Ja ik heb al een fout gemaakt met mijn glas en in 10 mm laten maken. Nu dacht ik dat je zei neem gewoon direct plexi om problemen te voorkomen. Dus heb mijn plexi extra dik genomen 6mm. Dan zit ik al met een overloop van 16mm dik!
 
Met deze silicone
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    110.3 KB · Weergaven: 158
Nee je moet glas tegen glas lijmen. Maar je kon niet aan zwart glas komen. Dus dan kan je best blank glas gebruiken en plexi erop lijmen zodat het zwart is. Glas achterwegen laten en overloop van plexi gaat niet lukken.
 
Damn dan zit ik met een overloop van 16 mm dik ik wist niet dat dit niet ging..
 
Anders gewoon overwegen om toch een stukje zwart glas op maat te bestellen. Gewoon te verkrijgen via internet.
 
Ja heb net mijn zwarte plexi besteld en heeft me 50 euro gekost van plexiplaat.nl
 
Ja daar was ik me van bewust maar om nu nog eens te bestellen dan lig ik hier met met andere platen. Was 14 euro verzending ook van Nederland.
 
Ja dan maar morgen mijn dik glas van 10 mm proberen snijden op maat en deze erin dan mijn plexi ertegen die is al op maat. Vind wat stom dat nu zo omslachtig is maarja. Zwart glas zal weer onnodig extra kosten meebrengen en zeker 4 werkdagen langer duren.
 
@Nicolientje-W oke dan schaf ik Zeker geen zwart glas aan als dit zo duur is. Morgen proberen het glas op maat snijden en als het glas stel dat het breekt bestel ik dan een fijner glas van 4 mm ofzo. Maar mijn zwart plexi is wel al perfect op maat. Ik zie morgen hoe het glas snijden verloopt.

4 mm heb ik al gesneden en dat was al flink duwen om door te breken dus met 10 mm verwacht ik mij aan een moeilijk klus
 
En als het glas nu 6 of 16mm is. Die 1 cm zal nu ook nietveel uitmaken Voor de vissen of koralen zeker xp
 
Met glas snijden ben ik onbekend dus daar kan ik niks over zeggen, qua dikte wel, die 4 mm is voldoende qua dikte, het hoeft niets te houden omdat aan beide zijden water staat
 
Dat is het mooie in deze hobby. Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Ja zwart glas is duur maar dan heb je wel meteen het mooiste wat er is. Maarja wat is duur. Een visje minder kopen en dan heb je het glas weer terug verdiend.

Toch neem ik mijn petje voor je af dat je dit allemaal zelf doet. Heb mijn bak wel zelf samen gesteld dat kon ik wel maar het bouwen aan een ander over gelaten.
 
@Nicolientje-W okee als mijn glas mis loopt dan weet ik dat mijn nieuw glas maar 4 mm moet zijn ;)

@Ice78 ja daar heb je wel een punt. Het is dan ook een prachtige hobby!

Hartelijk dank voor je compliment zeer leuk om zoiets te horen! Morgen werk ik glas/plexi af en dan kan de bak terug op meubel en de sump eronder. Dan kan de plumbing beginnen ;)
 
Met glas snijden ben ik onbekend dus daar kan ik niks over zeggen, qua dikte wel, die 4 mm is voldoende qua dikte, het hoeft niets te houden omdat aan beide zijden water staat

Het zal het wel houden in 4mm , maar dat is toch te dun , ik zou zeker 6 of 8 mm pakken .
Je moet ook rekening houden dat je er per ongeluk een steen tegen stoot enzo , dan is de extra massa wel wenselijk .
Ik liet overlaatst een steen vallen in mijn bak van 4-5 kilo vanaf 60cm hoogte , dat was toch een aardige dreun ....
Had niet door dat het 2 stenen waren , ze waren aan elkaar geplakt door sponzen .
 
Het zal het wel houden in 4mm , maar dat is toch te dun , ik zou zeker 6 of 8 mm pakken .
Je moet ook rekening houden dat je er per ongeluk een steen tegen stoot enzo , dan is de extra massa wel wenselijk .
Ik liet overlaatst een steen vallen in mijn bak van 4-5 kilo vanaf 60cm hoogte , dat was toch een aardige dreun ....
Had niet door dat het 2 stenen waren , ze waren aan elkaar geplakt door sponzen .
Hij plakt er nog plexi tegenaan dus word het tochal dikker
 
Ook ff een duit in het zakje doen hier met alle plak en lijm verhalen.

Plexiglas kan je inderdaad niet aan glas lijmen in de zin van een constructie ermee bouwen.
Plexiglas kan je wel als afwerking op glas lijmen omdat er dan “geen” krachten op komen en het dus wel zal houden.

Maar plexiglas zelf is heel goed te verlijmen hoor, ook aan andere kunststoffen zolang je maar de goede lijm/methode gebruikt ;)
 
Okee dan toch maar eerst mijn glas snijden en lijmen en lijn plexi er tegen zal zeker en vast sterk genoeg zijn dan :eek:
 
Hoe hoog zet ik beide buizen voor de overloop de nood overloop 1 cm boven oppervlakte? En de gewone overloop halverwege de kamer?
 
Hoe hoog zet ik beide buizen voor de overloop de nood overloop 1 cm boven oppervlakte? En de gewone overloop halverwege de kamer?

Nee , want dan heb je vele liters afwijking in je sump . En dat moet altijd hetzelfde blijven .
 
Hoe hoog zet ik beide buizen voor de overloop de nood overloop 1 cm boven oppervlakte? En de gewone overloop halverwege de kamer?
De overloop kan je zo diep zetten als je wilt zolang de Sump dat water maar kan op vangen bij eventuele stroomstoring.
De nood overloop zou ik gewoon ter hoogte van de kam zetten.
Zo heb ik dat ook.
 
De buizen in de overloop hoef je niet vast te lijmen dus deze kan je nog ten alle tijden aanpassen
 
Hoezo afwijking?

Als je overloop halverwege het overloopvak zit en de noodoverloop bovenin de bak dan gaat het water in je sump zakken bij calamiteiten .
En dan ga je extra water toevoegen .....en dat is al snel een liter of 4-5 schat ik .
Mijn noodoverlopen zitten gelijk met de waterstand van de overloopvakken .
 
Als je overloop halverwege het overloopvak zit en de noodoverloop bovenin de bak dan gaat het water in je sump zakken bij calamiteiten .
En dan ga je extra water toevoegen .....en dat is al snel een liter of 4-5 schat ik .
Mijn noodoverlopen zitten gelijk met de waterstand van de overloopvakken .
We hebben het hier over 2 buizen
 
Het water zal stijgen in de sump bij stroom uitval en niet zakken

Jij haalt 2 dingen door elkaar .
Een noodoverloop heb je niet nodig bij stroomuitval .
Een noodoverloop heb je nodig als de normale overloop verstopt .
 
Het water zal stijgen in de sump bij stroom uitval en niet zakken
Mocht je overloop pijp verstopt raken of iets dan geen probleem en gaat het water door de noodoverloop. Het water zal nooit kunnen zakken in de sump want dat komt dan terug door de noodoverloop.
 
Jij haalt 2 dingen door elkaar .
Een noodoverloop heb je niet nodig bij stroomuitval .
Een noodoverloop heb je nodig als de normale overloop verstopt .
Nee bij stroom uitval moet je sump gewoon het water op kunnen vangen dat is logisch. Maar het water zal nooit zakken in de sump zoals jij zegt. Werk jezelf wel met een overloop ?
 
Mocht je overloop pijp verstopt raken of iets dan geen probleem en gaat het water door de noodoverloop. Het water zal nooit kunnen zakken in de sump want dat komt dan terug door de noodoverloop.

Maar dan moet ie eerst een stuk sump leegpompen om tot de hoogte van noodoverloop te raken .
 

Terug
Bovenaan