Voorbereiding start Zeeaquarium


Je afstand tussen de gaten hangd ook natuurlijk af hoe groot je doorvoeren moeten worden maar 5cm marge lijkt me een goed idee
Mijn doorvoeren zitten ook op 5 cm van de zij en achter wand
voor de doorvoer heb ik deze gebruikt Bekijk bijlage 275695 heet een witlof doorvoer waarom deze naam :juggle::D
Denk dat die man zo heet die ze heeft uitgevonden maar dat is een wilde gok.
 
@Ice78 en de andere heeeel goed nieuws! Het boren is gelukt!! The hole is through the glass :D :D :D
Gisteren de namiddag bezig geweest en heb toch wel een half uur per gat gedaan maar het was ook met heel veel geduld en aan een rustig tempo. + dat het het enorm dik glas was. Heb een grote 5 cm marge genomen dat ook als de stenen en het water erin gaat hij nog altijd stevig is. Even wat foto’s!!

Nog goed nieuws mijn sump is nog 2x zo mooi als ik had gehoopt ze hebben deze perfect gemaakt tot op de millimeter nauwkeurig. Dus een zeer content man en het zee leven komt nu wel een stuk dichter. Zoals te zien had ik 2 winkel karren vol ook mijn stenen/ opvoerpomp en dergelijk mee.
 

Bijlagen

  • 7DB63F77-A5DC-4552-A195-CBD8555C5A3D.jpeg
    7DB63F77-A5DC-4552-A195-CBD8555C5A3D.jpeg
    375.7 KB · Weergaven: 142
  • 5BEA4BBC-E973-4B81-80F8-2437C8720046.jpeg
    5BEA4BBC-E973-4B81-80F8-2437C8720046.jpeg
    106.8 KB · Weergaven: 141
  • 9A70EC3A-24A8-4079-883F-114A760203D9.jpeg
    9A70EC3A-24A8-4079-883F-114A760203D9.jpeg
    91.4 KB · Weergaven: 131
  • 9C1CBFFB-1238-44EB-B818-41B444BAF5FB.jpeg
    9C1CBFFB-1238-44EB-B818-41B444BAF5FB.jpeg
    78.4 KB · Weergaven: 145
  • D6706FA1-F918-4779-AEDE-D05E190CC839.jpeg
    D6706FA1-F918-4779-AEDE-D05E190CC839.jpeg
    165.3 KB · Weergaven: 145
@Ice78 dank je wel! En ja zalig nu zal alles wel wat beter voorruit gaan. Eerst en vooral; achterkant inplakken met Juwel fix. (Zwarte achterwand) glas op maat snijden en in kleven. De 44 mm afvoer en nood buis installeren. Afdichtingringen. Sump plaatsen en nog wat plexi werk in het meubel. Dan pas kan ik beginnen aan de stenen verlijmen. Verlijmen jullie alle steen of Gwn wat de grootste? Wil niet dat ze tegen het raam vallen.

@lbakker dank je wel een hele opluchting. En nee glas nog niet kunnen doen de breedte weet ik al zal iets van een 42 cm worden is kleinst mogelijk dat ik kan ivm afdichtingsringen. Ik moet tussen het glas en buizen geen extra plaats voorzie want in de hoek zelf heb ik ruimte genoeg voor mijn hand in te steken.
Dus breedte 42 maar de hoogte ben ik nog niet uit aangezien ik maar 1 glas dus 1 kans heb had in hier graag nog van iemand een mening gehad. (Mijn plan is 2 cm hoger laten komen dan de sierlijst omdat ik dan teen waterspiegel zal zien als opp in beweging is. Het zal dan wss nog een cm stijgen kom ik op 3 uit.

De buizen moeten ook 2 cm onze opp worden geplaatst normaal eh? Want de winkel zei halverwege de aquarium maar dat zal niet goed komen bij stroomuitval! Of pauze voor voederen?
 
Stenen verlijmen heb ik nog nooit gedaan. Heb er ook nooit het goede spul voor gevonden. 2 maand geleden Aquaforest stonefix gekocht ( dit zou heel goed werken) om het rif aan elkaar te plakken. Enkel heb ik toen al het real reef rock weer verkocht en ben ik over gestapt op rifpilaren.

Je woont jammer genoeg ver weg anders had je die pot zo mogen hebben van me.

Je moet wel even uitrekenen hoeveel water je Sump op moet vangen bij stroomuitval.
Of dit even testen. Je overlooppijp kan gerust een heel stuk onder water mits je Sump het water kan opvangen.
 
@Ice78 idd ik heb nu ook zo’n pot mee omdat ik graag wat pilaren had gebouwd en ook een grote brug van de ene kant naar de andere en dan moeten ze wel aan elkaar hangen. Was ook op aanraden dat ik deze pot mee heb! Hopelijk is het een goeie.

Hij is 68 x 38 en 40 hoog dus komt tot aan de rand op 100 liter. Maar dan drijft mijn witte wat en heel de boel vuiligheid toch helemaal omhoog? Dat deel begrijp ik niet goed hoe mensen hun opvoerpomp afleggen om te kunnen voeren. En hoeveel bereken je hoe diep de buis mag geplaatst worden?
 
Als de stroom uitvalt zal het water wat tegen de overloopkam staat de Sump inlopen.
Verder zal je opvoer het een en ander terug hevelen. Deze moet je dus niet te diep hebben hangen.
 
De buis heb ik hier op 3/4e. In mijn ouwe bak was deze buis maar 10 cm.
Welke vaste waterhoogte heb je voor je afschuimer?
 
De opvoerpomp gaat hier nooit uit. Met voeren zou je wel de stromingspompen uit kunnen zetten. Opvoer draait gewoon 24/7.
 
Je Sump heeft ongeveer 100 liter inhoud. Stel dat je schot voor je afschuimer 20 cm hoog is dan hou je dus 50 liter over wat de Sump kan opvangen.
 
@Ice78 Oké dus Stel mijn afvoer zit halve wege de overloop, en mijn opvoer laat ik dan iets van 2 cm onder water wat zorgt voor goede water beweging. Dan loop de helft van de overloop kamer + de 2 cm laag van het aquarium? Dit zou de sump moeten aankunnen. Ah oké dus die moet niet uit bij voeren dat maakt ook een hele verandering. Maar zal toch systeem
Moeten testen bij eventueel stroomuitval. Maar 100 liter zal normaal geen probleem moeten zijn. (Ps; sump hoogt is 22cm
 
@Ice78 Ah juist dat had ik niet meegerekend idd 50 liter nog over
 
Is de waterhoogte van de trigon 60cm? Dan zou iedere cm dus 5,8 liter zijn als ik het goed heb. Je houd in de Sump 18cm hoogte over wat neerkomt op 46 liter.
Dan heb je ruim voldoende. Tenzij mijn berekeningen helemaal fout zijn
 
Klopt mijn theorie. Mijn bak is 85x85 en stel 4cm water die terug zakt = 28 liter gedeeld door 2 (driehoek) kom ik maar aa 14 liter dus dan heb ik ruim voldoende dus?
 
Er staat 60 cm maar als je van de bodem tot de sierlijst meet kom je aan iets van 56 dus ik denk het glas 2cm hoger te doen dan de sierlijst. Stijgt het water nog 1 cm vanaf de kam? Of kan dit door vuil nog meer oplopen?
 
Als de kam verstopt/ vuil word zal er minder water doorgaan dus zal het stijgen in de bak. Maar dit moet je natuurlijk gewoon schoonmaken/ bijhouden.
Dan moet je ook kijken welk formaat kam je hebt/ koopt. De ene kam zal hoger zijn dan de andere kam.
 
Ja idd dus elke week de kam kuisen zou het maar 1 cm hoog staan. Qua kam zijn de beentje vrij hoog. Ik denk een goeie 3,4 cm. Lijkt zeer goed op jou kam. Ik meet hem eens als ik thuis ben.

Als het water 3 cm hoger staat dan de sierlijst vind ik dit opzich niet erg beter dit dan dat je telkens golven ziet van het bewegend opp
 
Ja shit dat is ook waar xs nu weet ik het weer niet xp. Miss kam 1 cm erboven. + 1 cm van opgehoogd water. 2 cm valt mee dan? Rekening houden met een wavemaker naar oppervlakte beweegt het water toch ook gauw een goede 2 cm?
 
Maar dat is wel beter dan te weinig water . Je wil niet de waterlijn zien als je voor de bak zit
 
Jij hebt meer ervaring qua waterstand aan de kap en wavemaker die blaast naar oppervlakte hoeveel stijgt en daalt het water door die golven?
 
Ja dus miss 1 cm kam boven de sierlijst en 1 cm opgehoogd water dan mag het water 2 cm golven. Xp
 
Stroming is belangrijk in zeeaquarium daar ontkom je niet aan. Je zal altijd de oppervlakte wel iets zien bewegen. Maar dat is geen probleem toch?
 
Nee helemaal geen probleem ik moet er alleen rekening mee houden als die golven 2 of 3 cm ongeveer innemen. Dan kan ik de hoogte van het glas en kam daar wat aan aanpassen
 
Ja klopt maar bedoeld eerder voor het zicht aan de sierlijst. Neem dat het water 2 cm boven de sierlijst staat maar telkens golven zijn van 3 cm verschil zie je toch telkens de waterlijn onder sierlijst begrijp je? Drm dat ik niet weet welke hoogt. Of golft jou oppervlakte niet zo hard?
 
@Ice78 ondervind jij vallend of slurpend geluid door je afvoer buis? Of is deze geruisloos door hem Maar 10 cm te steken?
 
Gisteren de namiddag bezig geweest en heb toch wel een half uur per gat gedaan maar het was ook met heel veel geduld en aan een rustig tempo. + dat het het enorm dik glas was. Heb een grote 5 cm marge genomen dat ook als de stenen en het water erin gaat hij nog altijd stevig is. Even wat foto’s!!
Netjes :thumbs: :D
 
@Ice78 ondervind jij vallend of slurpend geluid door je afvoer buis? Of is deze geruisloos door hem Maar 10 cm te steken?
De afvoerbuis zal nooit geluid maken als deze gewoon een stuk onder water zit. De noodoverloop zal eerder geluid maken. Maar dat is een kwestie van afstellen.
 
Ja klopt maar bedoeld eerder voor het zicht aan de sierlijst. Neem dat het water 2 cm boven de sierlijst staat maar telkens golven zijn van 3 cm verschil zie je toch telkens de waterlijn onder sierlijst begrijp je? Drm dat ik niet weet welke hoogt. Of golft jou oppervlakte niet zo hard?
Als hij voluit staat zoals op filmpje golft het behoorlijk zoals je ziet en hoort.
Zo staat hij niet de hele dag hij wisselt steeds van programma (Maxspect gyre).
 
@Ice78 idd ik heb nu ook zo’n pot mee omdat ik graag wat pilaren had gebouwd en ook een grote brug van de ene kant naar de andere en dan moeten ze wel aan elkaar hangen. Was ook op aanraden dat ik deze pot mee heb! Hopelijk is het een goeie.

De aqua stone fix is naar mijn mening het beste spul om stenen aan elkaar te verbinden. Voeg steeds kleine beetjes water toe want het word heel snel hard zodra het dik begint te worden. Ik maakte steeds kleine beetjes klaar met een vergelijkbare dikte van yoghurt.

Ik heb er mijn hele rif mee aan elkaar gemaakt.
4D9F1E37-2B79-4CC4-B678-96C3468B87C4.jpeg
 

Terug
Bovenaan