Voorbereiding start Zeeaquarium


Ik had graag dit weekend de gaten geboord de buizen geplaats en glas verlijmd. Maar hoeveel onder het oppervlakte moet het glas uitkomen en de afvoer buis is 1 cm onder het oppervlakte voldoende?
Ik weet hoe het systeem werkt maar niet hoe hoog het glas en de buizen moeten worden
 
275569

ik had gedacht dit zo af te werken de overloop om zo weinig mogelijk plaats kwijt te spelen. nu vraag ik me af als dit wel voldoende plaats is om eventueel te kuisen en onderhoud? heb hier geen flauw idee van. er zit telkens 5 cm overal tussen?
 
Welke optie vinden jullie het best als afmeting overloop kamer. Hij komt volledig achteraan de bak en 58 cm hoog dus ik zal op lasser moeten en volledig over de bak leunen dan zal ik normaal aan de bodem kunnen :eek:
 

Bijlagen

  • 5E8DFE22-CB0C-4792-BF13-76DE482A7F1D.jpeg
    5E8DFE22-CB0C-4792-BF13-76DE482A7F1D.jpeg
    160.6 KB · Weergaven: 130
  • F40C99E2-200C-429F-8895-25C9C93F0A54.jpeg
    F40C99E2-200C-429F-8895-25C9C93F0A54.jpeg
    135.5 KB · Weergaven: 134
Waarom doe je niet de overloop over zo? (Gele lijn).
Is daar een reden voor of heb ik daar overheen gelezen?
E5A65326-3C83-46B2-92A7-DAB13648DA01.jpeg
 
Waarom doe je niet de overloop over zo? (Gele lijn).
Is daar een reden voor of heb ik daar overheen gelezen?Bekijk bijlage 275644

Ik ben het hiermee eens, plakken is zo gemakkelijker en je houd geen rara dode hoek in het aquarium waarin het heel lastig zal worden om stroming te houden (met als resultaat vuilophoping).
Mogelijk heb je zo ook nog ruimte genoeg om een 3de gat te boren voor de opvoerbuis vanuit de sump.
 
En het lijkt mij ook veel strakker staan.
En zo blijf je bezig om het aquarium helemaal naar je zin te krijgen. Zelfs toen mijn bak al in de maak was heb ik nog aanpassingen doorgegeven omdat Ik me later bedacht dat het makkelijker en beter kon
 
@Ice78 en @lbakker ja idd dat is misschien een strakker design ;) dacht dat mijn idee dat minder ruimte in nam maar was niet goed over nagedacht. Julliebudee is stukken beter. Maar 2 vragen wat raden jullie aan hoeveel centimeter van de gaten te blijven met het glas? En hoeveel moet het glas onder mijn opp komen ivm kam en goed overloop?
 

Bijlagen

  • 05CE5CD5-2B20-4588-B24B-8122975093AC.png
    05CE5CD5-2B20-4588-B24B-8122975093AC.png
    1.6 MB · Weergaven: 142
Ik durf daar geen antwoord op te geven. Ik weet dat daar berekeningen voor zijn.
Bij de een staat het water 1cm tegen de kam en bij sommige meer dan 1cm.
Weet wel dat als het verkeerd gemaakt word het water dan tegen de trekstrips gaat staan wat een lelijk gezicht is.
Er zullen hier vast mensen zitten die dat haarfijn kunnen uitleggen.
 
Persoonlijk zou ik zelf de trigon fijn bij een bakkenbouwer neerzetten en die het werk laten doen. Dan weet ik zeker dat het goed gebeurd en dat ik zelf niks sloop
Dat zullen de kosten ook niet zijn lijkt mij, gaten boren mooi stukje zwart glas erin met mooie kam erop.
Maar dat is mijn mening ik ga altijd voor de makkelijkste weg.

En dat gaten boren niet veel voorsteld zoals sommige hier zeggen dat geloof ik best maar dat soort dingen zijn aan mij gewoon niet toevertrouwd.
 
@Ice78 ja houw idee had ik ook graag gedaan namelijk ik heb naar 10 verschillend bedrijven en winkel gestuurd en niemand in belgie wil dit voor zijn rekening nemen door een te groot risico. Vroeger deed de grootste winkel het wel (poison dor in Moeskroen) maar die is er ook mee gestopt. Dus het is eerder uit niet anders kunnen.
Heb een nieuw ontwerp gemaakt
 

Bijlagen

  • B4FE9717-2842-4E72-ACD5-E75D46C98FD9.jpeg
    B4FE9717-2842-4E72-ACD5-E75D46C98FD9.jpeg
    191.3 KB · Weergaven: 146
Die zit redelijk dicht bij belgie. Als er eentje in nl dit zou kunnen doen voor je is hij het denk ik.
 
Nee die ken ik niet weet je contact gegeven van hem? Anders contacteer ik hem eens kan miss de bak binnen doen en samen met hem wat helpen
 
Even googelen op Leo van wolveren en je komt er.
Anders op Facebook daar staat hij ook op.
 
Oké bedankt ik ga hem eens contacteren. Heb namelijk wel al glas besteld en boor liggen maar dit kan ik dan miss meenemen naar hem. Hopelijk is het blniet al te ver rijden. Wil geen risico nemen dat de bak kraakt.
 
Twijfel wel tussen 2 afmetingen.
Zouden jullie voor de grote gaan 50cm, de kleine 40 of tussen de 2?
 

Bijlagen

  • 6411CE11-B7D9-4583-A68F-7FEE03C8E8FC.jpeg
    6411CE11-B7D9-4583-A68F-7FEE03C8E8FC.jpeg
    179.9 KB · Weergaven: 126
  • 56B3640C-BEAF-4D06-8480-E0C4438FD0D2.jpeg
    56B3640C-BEAF-4D06-8480-E0C4438FD0D2.jpeg
    222.4 KB · Weergaven: 144
Een beetje ruimte is misschien wel fijn. Heb wel eens gehad dat er een visje in is gesprongen.
 
Denk dat ik het zelf zal moeten doen. Van wolveren is 3 uur rijden vanuit belgie. 3 uur met mijn aquarium in een camionette vind ik wat teveel van goede. Glas inlijmen zal wel nog meevallen zeker? En Die gaten is hopen dat de goden mij gunstig zijn :D
Nog een vraag hoe maak ik het glas zwart? kan dit met spuitbus en goed laten drogen? Of spuitbus en vernis over?
 
Het ligt eraan hoeveel ruimte het scheelt natuurlijk in het aquarium. Hoe groter de overloop hoe minder ruimte er over blijft voor vis.
 
@Ice78 ja idd dat vond ik ook. Vind het dan jammer om de 50cm te nemen is bijna dubbel zo groot dus minder plaats voor de vis. En 40 cm is miss dan wat te klein. Dus denk dat in mijn ogen de beste optie een glas van 45 inlijmen is. 40 cm heeft zijkant 28x28:2= 390. De 50 cm heeft zijkanten van 35x35:2 = 610 opp. Dus minder plaats voor visjes en koraal ;)
 
Voor mijn gevoel zitten die gaten erg dicht bij elkaar waardoor er maar een klein randje glas tussen zit en het erg kwetsbaar wordt. Dit is mijn gevoel natuurlijk wat ik niet kan onderbouwen met kennis of ervaring.
 
@Ice78 WoW dat is wel heel erg op elkaar zeg! Zou ik zelf niet durven boren. De tekeningen nu die ik doorstuurde is rekening gehouden met een 5cm ruimte rondom de gaten lijkt dit jullie voldoende? Ga het artikel eens opzoeken
 
Ik zou ook zeker voor meer ruimte gaan , maar wou er mee zeggen dat er meerdere een trigon hebben omgebouwd en dat het de moeite waard is om buitenlandse forums te raadplegen. Het is toch altijd fijn als je er foto’s van kan zien.

Aqualife die mijn bak gemaakt heeft blijft volgens mij altijd 5 cm van de rand af.
 
@Ice78 WoW dat is wel heel erg op elkaar zeg! Zou ik zelf niet durven boren. De tekeningen nu die ik doorstuurde is rekening gehouden met een 5cm ruimte rondom de gaten lijkt dit jullie voldoende? Ga het artikel eens opzoeken
Exact mijn gedachte ook Fish-lover dat ik het zag gelijk zo die heeft een risico genomen
Wat je andere vraag betreft overleg met de bakken bouwer zou ik zeggen.
 
Exact mijn gedachte ook Fish-lover dat ik het zag gelijk zo die heeft een risico genomen
Wat je andere vraag betreft overleg met de bakken bouwer zou ik zeggen.
Voor mij is ieder gat boren een risico zelfs in het midden van de bak
Hartstikke mooi als je zoiets kan en zelf aandurft.
Aan mij niet besteed.
 
Ja ik ga 5 cm marge nemen morgen om de sump en de afdichting ringen. Geen idee hoe dat eruit ziet maar de winkel zal me daar wel in kunnen helpen! Boren zie ik totaal niet zitten maar in Nederland zijn er eenmaal betere en meer mogelijkheden. Als die ene 3 gaten zo dicht bij elkaar kan boren dan moeten 2 gaten met een goede afstand mij ook wel lukken zeker!
 
Je afstand tussen de gaten hangd ook natuurlijk af hoe groot je doorvoeren moeten worden maar 5cm marge lijkt me een goed idee
Mijn doorvoeren zitten ook op 5 cm van de zij en achter wand
voor de doorvoer heb ik deze gebruikt
Schermafdruk op 2019-07-05 19-40-51.png
heet een witlof doorvoer waarom deze naam :juggle::D
 
@flipper34 okee top! Nu heb ik al een foto kan ik deze morgen meenemen naar de winkel hopelijk hebben ze zoiets liggen! dan neem ik 5 cm marge maar ga wel voor de 40 cm glas kijken 45 en 50 is dan alweer meer plaats verlies. In de bak voor vis en koraal. 40 zal wel groot genoeg zijn voor die paar keer dat ik erbij moet. Een hel om erin te geraken word het zoiezo als deze nu 40 of 50 is het gat zal net geen 60 cm zijn dus om daar met je arm volledig in te gaan zal geen lachertje worden.
 

Terug
Bovenaan