Voorbereiding start Zeeaquarium


@lbakker & @tuinkabouter bedankt ik ga zeker eens het dagboek van Tanne Hoff lezen!
Ik denk dan een Philips coral care te bestellen en hem mooi in het midden te plaatsen. Ik kan eventueel later nog wat bijplaatsen indien nodig maar ik denk dat 1 licht genoeg zou moeten zijn. Ik kan hem ook nog wat hoger hangen omdat ik zag op de datasheet, hoe hoger hoe beter de spreiding was tot op de bodem dus miss dan eens naar Philips sturen hoe hoog ik het best plaats voor mijn driehoek bak
Denk dat je de coralcare het beste wat naar achteren kan plaatsen en dan een tl voorlangs.
Op de voorgrond heb je meestal toch zand en eventueel makkelijkere koralen die wat minder licht behoeven.
Hoger op het rif groeien de koralen die vaak wat meer licht willen en dan ook meer profijt hebben van de coralcare.

Althans dat is wat ik veelal zie, heb zelf nog geen zoutwaterbak helaas
 
Idd ik denk dat de keuze is ofwel beginnen met 1 Philips en later miss een 2 de bijhangen.
Ofwel werken meerdere kleine hydra verlichting. Miss 2 hydra 26 en dan later nog 1tje toevoegen want direct 1000 euro aan verlichting vind ik wat teveel de Philips van 750 vind ik momenteel maximum later kan dan wel bijgeplaatst worden maar wat is de beste keuze eh....
 
Idd ik denk dat de keuze is ofwel beginnen met 1 Philips en later miss een 2 de bijhangen.
Ofwel werken meerdere kleine hydra verlichting. Miss 2 hydra 26 en dan later nog 1tje toevoegen want direct 1000 euro aan verlichting vind ik wat teveel de Philips van 750 vind ik momenteel maximum later kan dan wel bijgeplaatst worden maar wat is de beste keuze eh....
2e kans op zeewaterforum.info of marktplaats gaan ze vaak voor €550 incl controller de coralcare lampen dan.
Wss niet de nieuwste generatie maar wel de lampen die tanne hof heeft gebruikt tijdens het schrijven van zijn boekjes
 
Ja was eerst volledig verkocht van coralcare. Terug aan twijfelen blijkbaar geven de hydra nog meer fluo kleur en nog andere voordelen xs echt een verschrikkelijk moeilijke keuze
 
Ik heb ook wel gezien als ik 2x de kleine hydra 26 neem ik 2x90W heb is 180 en als je een blok van 4 neemt de 52 HD dan zit je maar aan 136 wat hoe kan dat zelf?
 
@tuinkabouter neeee geen 3de optie ik kan nu al niet kiezen.. :) :) Philips coral care en Al hydra zijn toch de top 2 voor SPS en lps koralen?
 
Welke je ook ga kiezen, met de hydra en de coralcare behaal je beiden goede resultaten (mits alle overige parameters van techniek en chemie ook juist zijn). Er zal zeker verschil zijn tussen de 2 lampen maar dat is dan vooral voor jouw persoonlijk, voor de koralen is het verschil maar heel klein.

Zelf denk ik dat voor jouw bak de spreiding beter te regelen is met meerdere kleine lampen ipv met 1 grote.
 
@lbakker Jaa idd ik denk dat ik mijn zoektocht dan kan beginnen afronden.

Ik had nog 2 vragen dus wel met zekerheid zeggen dat mijn koralen onder beide led lampen evengoed zullen groeien? (Want dat is natuurlijk belangrijkste.
En kan je bij de hydra 3 en 4 lampen dan gelijk zetten qua licht en of apart bedienen ook dat bv maar 1 lamp aangaat als zonsopgang of maanlicht en de andere niet? Of allemaal exact zelfde instelling?

Ik wil ook de moeilijke SPS en lps koralen kunnen houden en zoals je zegt met de kleine maar krachtige leds zal ik ze mooi kunnen verdelen over de bak. Ik start dan met 2 wat de prijs wat lager houd en kan dan volgend jaar een 3 de en 4 de aanschaffen. Want in begin van de start zullen er toch niet al te moeilijk koralen inkomen natuurlijk!
 
Nog belangrijk valt het disco effect van de hydra mee? Zo’n natuurlijk blauwe schittering vind ik wel ok maar zo’n disco feestje op de bodem vind ik totaal nog Done?
 
@MaestroCygni Okee nog eens goed nakijken in de winkel als ik om mijn sump ga! Omdat ik op enkel YouTube filmpjes wel een groot disco effect zag daarmee dat ik de vraag stelde
 
Hydra werkt met led clusters, dan moet het disco effect minimaal zijn.
Ik heb luxeon tri-star anti disco leds (van stevesleds) maar ook daarmee kan je disco krijgen als er een druppel ergens hangt.
Ook sommige intensiteit standen zeker als ik maar 1 kanaal gebruik (logisch ook Opzich) wilt nog wel Renan voor disco zorgen.
 
@jessicapilon kan waarschijnlijk wel iets vertellen over het disco effect van de hydra. John heeft volgens mij een 26hd boven zijn bak.
Wat ik lees is dat mensen juist kiezen voor de hydra ipv de coralcare omdat de hydra de schittering / disco effect wel heeft en de coralcare juist niet. Het is maar net wat jouw persoonlijke voorkeur heeft.
 
Disco effect??????. Ja ik heb de Hydra 26 inderdaad maar de schittering zegt me zo niks en wellicht valt dat op als ik beide naast elkaar zou zien werken.
 
Oké ik ga ze toch nog even in de winkel volledig bestuderen want op alle YouTube filmpje zit er precies wel redelijk veel disco in xs

Net te weten gekomen dat er een ventilatortje in de Al hydra 26 HD zit?? wist ik niet tot nu is deze goed hoorbaar? Weet iemand hoeveel db dit ventilator maakt is het storend?
 
Ik ga even kort samenvatten wat de installatie allemaal zal inhouden. Ik ga normaal als mijn sump binnen is vrijdag terug naar de winkel en doordat het even rijden is zou ik alles willen meenemen om het aquarium effectief te laten indraaien.

Als iets beter kan of als ik best iets anders neem dan graag jullie tips! Ook als ik nog iets heel belangrijks ben vergeten!

1) sump gemaakt
2) 2x afdichtingsring + buizen 40mm
3) glas + overloopkam
4) 5x bidon met echt zeewater
5) zout emmer. (Merk zal ik daar uitzoeken)
6) zout dobber
7) TDS meter
8) wat real reef rock
10) deltec eiwitafschuimer 1500i
11) opvoerpomp jecod DCP5000
12) kogelkraan
13) zwarte achterwand

Graag jullie advies en hulp. Ik he geprobeerd een goed merk van afschuimer aan te schaffen met een grote over capaciteit. Ook de opvoer pomp zo zeker sterk genoeg moeten zijn. Indien niet zo laat me gerust weten!
 
Of zou ik voor een andere opvoerpomp gaan? Miss de zo ecotech Vectra? Of is de jecod goed?
 
Ik heb ook een jecod opvoervoer pomp en die voldoet prima.

Om het zout te meten kan je beter een refractometer kopen. Deze is vele malen nauwkeuriger dan een dobber.

De achterkant van mijn vorige aquarium heb ik zwart gemaakt met raamfolie van de bouwmarkt (uiteraard aan de buitenkant). Dit is vele malen goedkoper dan een achterwand van de aquariumwinkel.

Ik weet niet wat je allemaal al hebt maar dit schiet me zomaar te binnen:

Heb je al testsetjes? NH3, No2, No3, Ca en Mg kan je het beste van Salifert kopen. De po4 moet je van Red Sea nemen of een Hanna checker (digitaal). De po4 van Salifert is niet betrouwbaar.

Om te bepalen welk zout je koopt kan je het beste eerst bedenken welke waardes je wil nastreven. Dan kies je het zout uit die daar het dichtst bij komt.

Aangezien het toch een eindje rijden voor je is, zou je ook vast een zak levend zand mee kunnen nemen. Deze kan je voorlopig gewoon bewaren thuis totdat je het nodig hebt.

Heb je al een bijvulsysteem (ATO) en de mogelijkheid om zelf osmose water te maken?

Om je rif aan elkaar te maken kan je het beste Aqua Forest cement fix gebruiken. Dit maak je aan met osmose water en dan kan je de stenen aan elkaar lijmen zodra je tevreden bent met je indeling.

Heb je al stromingspompjes?
 
@Ballast dank je wel voor je uitgebreide reactie!

Oké dan neem in deze opvoerpomp en refractometer ipv dobber check!

Ja is ook een oplossing eens kijken bij mij bouw markt.
En test setje heb ik ook bij het lijstje gevoegd dank je wel!
Ga beginnen met de belangrijkste test en later dan wel volledigen.

Oké ik had het idee om zand, 2x stromingpomp van jecod OW40 en ato tunze had ik in gedachten. Deze 3 ging ik meenemen de volgende winkelbuurt als alles was ingedraaid en ik om de eerste bewoner/koraal ging halen?

Leek me niet dringend ook om de kost wat te verminderen want zal al redelijk hoog liggen met de dingen van nu :) :)

Maar stond wel al gepland om te halen/bestellen!
 
De 2x hydra 26hd ging ik ook bij mijn 2de stop aanschaffen ;)
 
De lampen een maand later aanschaffen is prima maar de stromingspompen heb je wel meteen nodig. De ato kun je later aanschaffen maar dan moet je tot die tijd het verdampte water met de hand aanvullen (wat prima kan maar dat moet je dan wel echt dagelijks doen).
De Tunze Osmolator nano 3152 is een kwalitatief goede ato en is ook prima voor een groter aquarium, de grotere versie is dus echt niet nodig voor jouw bak (scheelt weer €100).
 
@lbakker Ah ik van de wavemakers wist ik niet ik dacht dat deze oas nodig waren bij de eerste koralen daarmee.

Oké bedankt voor de tip over de ato. Ik denk toch even te wachten en handmatig de doen de kosten zijn volgens mijn excel bestand al redelijk de moeite :) :eek:
 
Moet ik direct mijn 35 kilo RRR aanschaffen of mag ik nu 1/3 en later nog wat toevoegen? Ook indien de winkel niet genoeg gangbare stenen heeft liggen
 
Het steen kun je in delen toevoegen maar houdt er wel rekening mee dat het later toevoegen van bijvoorbeeld 1/3 van de hoeveelheid steen weer voor een kleine opstart periode kan zorgen. Maar zolang je hier rekening mee houdt en het rustig aan doe is het geen probleem.
 
@lbakker oké top! Bedankt dan kan ik de kosten daar wat lager houden en ik wil ook mooie stukken kunne uithalen en meestal is de winkel wat beperkt in stenen! Bedankt voor je hulp!
 
Mijn bak draait al 3 jaar zonder ato. Ik gebruik een kanaal van de doseerpomp voor het toevoegen van osmosewater en als ik merk dat waterpijl zakt dan vul ik handmatig bij (meestal 1x per 14 dagen).
 
Dat is natuurlijk ook een slimme manier! Goed gevonden vind ik!
 
Fish-Lover

Je moet je niet druk maken over een geboord gat in de bodem,dit is de meest simpele manier om je aquariumwater af te voeren naar de sump,

Ik zou als ik jou was mij vooraf gaan verdiepen in welke afschuimer je zou willen gaan gebruiken in de sump,ze hebben alle een bepaalde waterhoogte nodig om goed te funccioneren,het zou enorm jammer zijn als ter zijner tijd in jou sump een of alle vakken niet de juiste waterhoogte heb (ben) om dit meest belangrijke attribuut goed te laten werken.

De fish only bakken vind ik zelf niet mooi,(nepstenen) ik zou als ik jou was gaan voor de ouderwetse aanvang,enwel met voldoende levend steen en heeeeeeeeel veel geduld.
Fish only. Met echte stenen
C581E755-1330-4B48-8183-B80306A1E24D.jpeg
 
@Ice78 heel mooie bak! Zalig om naar te kijken!
Maar ik ben wat verzot van koraal dus zal een mix bak worden voor mij!
 
@Ice78 heel mooie bak! Zalig om naar te kijken!
Maar ik ben wat verzot van koraal dus zal een mix bak worden voor mij!

Koralen zijn ook mooi.zo ben ik destijds ook begonnen totdat ik wat rotzakken van vissen kreeg tja dan moet je haan kiezen tussen koraal of vis.
E6CF95F0-8FBA-4A03-84F2-0671C8CB3198.jpeg
 
Waaauw prachtige bak!! Heel mooie opbouw ik kijk al uit tot mijn bak ook iets in die richting word!
 

Terug
Bovenaan