Voorbereiding start Zeeaquarium


Ben ik met je eens Erwin en ja wat er verder nog aan werkzame bacterien in de flesjes en potjes zit weten we niet natuurlijk.
 
Ben ik met je eens Erwin en ja wat er verder nog aan werkzame bacterien in de flesjes en potjes zit weten we niet natuurlijk.

Als jij dat nu eens uit gaat zoeken voor mij :p
 
Zodra ik daar achter ben laat ik het je weten en dan hoop ik dat je nog een zeewaterbak hebt:D:D:p
 
of nog erger ,zelf al verteerd door bacterien , met dat tempo van jou ....:sorry::D:D

Ja als ik zo in mn agenda kijk dan kun je weleens gelijk hebben en al helemaal met het tempo op mn oude dag:D:p
 
Erwin 2 bedankt voor jou reactie.

Wil er nog even op doorgaan en dan stop ik met de bacterieen,,

Als er nu een perfecte bacterien populatie aan ons aquarium toegevoegd kan worden,waardoor de balans in alle vlakken gecompenseerd zou kunnen worden in positieve zin,dan zouden we dus als voorbeeld de probido bio digest pro kunnen gebruiken,deze geeft 20 Miljard bacterien per ampul.De verpakking geeft 10 ampullen.

Vraag mij af of iemand dit al eens uitgeprobeerd heeft,ik denk het niet.Of wel natuurlijk,en dan wacht ik wel op een reactie.

Op internet deze ampullen gevonden 10 stuks voor 79,94 euro.

Ik wacht wel de reacties af,,indien deze voorbij komen natuurlijk.
 
Ik ben geen kenner maar die Special Blend is me door Erwin geadviseerd en moet ook prima werken (niet de Erwin 2 dus)
 
Ik ben nu al 2 dagen aan het zoeken en vind maar geen goede sump voor onder mijn bak?
De enigste die ik vind zijn de skimz sump en red Sea sump maar beide hebben maar 1 vrij vak. (Voor de eiwitafschuimer) ik had graag later uitgebreid met een kalkreactor enzo en eventueel lamp met levend steen maar daar vind ik nergens een sump voor waar halen jullie ze?
Iemand goede merken of sites?
Ik had gedacht aan maximum 80 cm ofzo
 
Sump kan je toch gewoon naar eigens wens laten maken .
Kost iets van 100-150 euro .
Ik heb er trouwens nog eentje staan van 70x50x40 , 5 vaks , ideaal ding voor een bak tot 300 liter ;)
 
Als je niks kan vinden wat geschikt is dan zou ik er een naar wens op maat laten maken.
 
Zoals door de andere gezegd gewoon op maat laten maken dan kun je hem inrichten zoals je zelf handig lijkt. Als je een beetje handig ben dan kun je een sump ook prima zelf maken (dan bespaar je ook nog iets in de kosten)
 
Bedankt voor de tips en de site.
Met zelf laten maken hebben jullie daar een site of fabrikant voor die dit goed kan? Want in mijn buurt heb ik maar 1 winkel (poison d’or) en ik weet niet als zij dat wel op maat kunnen maken. Dus miss is bestellen dan een betere optie?
 
Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee, 2x wat bakken besteld bij hem en 2x prima bevallen
 
Bedankt voor de tips en de site.
Met zelf laten maken hebben jullie daar een site of fabrikant voor die dit goed kan? Want in mijn buurt heb ik maar 1 winkel (poison d’or) en ik weet niet als zij dat wel op maat kunnen maken. Dus miss is bestellen dan een betere optie?
Die site van die link die ik gaf, maakt ze zelf
 
Nog even een andere belangrijke vraag. Ik heb gelezen dat de meeste winkels geen aqua meer verkopen met t5 zal allemaal led zijn. Kan ik die led balken van de Juwel trigon er dan uitdraaien en vervangen door t5 want ik wil de koralen op t5 houden ipv een led balkje van Juwel. Of passen die t5 niet daarop?
 
Nog even een andere belangrijke vraag. Ik heb gelezen dat de meeste winkels geen aqua meer verkopen met t5 zal allemaal led zijn. Kan ik die led balken van de Juwel trigon er dan uitdraaien en vervangen door t5 want ik wil de koralen op t5 houden ipv een led balkje van Juwel. Of passen die t5 niet daarop?
Gaat niet werken andere spanning
Trouwens juwel heeft ook verlichting voor het zee gebeuren https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Verlichting/LED/MultiLux-LED/LED-Tl-buizen/LED-MARINE/
Misschien bij aankoop onderhandelen over de buizen :D
 
Ik zou kijken of hij te koop is zonder verlichting, Juwel maakt geen verlichting die geschikt en of voldoende is voor het houden van steen koralen.
 
Laurensz heeft daar een punt en anders zit je met erg weinig licht en je kan beter gelijk goed starten met voldoende belichting.
 
Erwin 2 bedankt voor jou reactie.

Wil er nog even op doorgaan en dan stop ik met de bacterieen,,

Als er nu een perfecte bacterien populatie aan ons aquarium toegevoegd kan worden,waardoor de balans in alle vlakken gecompenseerd zou kunnen worden in positieve zin,dan zouden we dus als voorbeeld de probido bio digest pro kunnen gebruiken,deze geeft 20 Miljard bacterien per ampul.De verpakking geeft 10 ampullen.

Vraag mij af of iemand dit al eens uitgeprobeerd heeft,ik denk het niet.Of wel natuurlijk,en dan wacht ik wel op een reactie.

Op internet deze ampullen gevonden 10 stuks voor 79,94 euro.

Ik wacht wel de reacties af,,indien deze voorbij komen natuurlijk.

Ik had over jou vraag heen gelezen destijds :sorry:

Ik weet het niet zo goed of het zinvol is om daar zoveel euro's aan te spenderen .
Ik gok dat dat toch allemaal standaard bacterien zullen zijn die je zelf met de tijd ook wel zult kweken in je bak .
Als je aan een steen kunt komen die recht van de vlieger komt , zou ik dat eerder doen , en dan eventueel wat aangevuld met een paar ampullen nadat je steen is gecycled .
Ik denk ook dat het veel meer zin heeft om te bekijken hoe je met je bak gaat omgaan , wat ga je er allemaal ingooien qua stoffen .
Ik zou ook zeker beginnen met alle soorten koraal om zo diversiteit te brengen in je bak .
 
Vaak lees je wel dat je bacterien moet toevoegen om uitsterven en verdwijnen van stammen te voorkomen. Of dit klopt kan ik nog niet beamen.
 
Vaak lees je wel dat je bacterien moet toevoegen om uitsterven en verdwijnen van stammen te voorkomen. Of dit klopt kan ik nog niet beamen.

Ja dat kan zeker , maar ik denk dat er dan altijd een vervangend organisme voor bij komt die dezelfde taak dan ook vervult .
Dat hoeft zelfs geen bacterie te zijn , er zijn meer organismen die hetzelfde kunnen wat bacterien doen .
 
Samengevat is het niet echt nodig om bacterien toe te voegen of om elk jaar vers steen toe te voegen? Baad het niet dan schaadt het niet natuurlijk maar een must is het niet begrijp ik.
 
Samengevat is het niet echt nodig om bacterien toe te voegen of om elk jaar vers steen toe te voegen? Baad het niet dan schaadt het niet natuurlijk maar een must is het niet begrijp ik.

De meningen zijn hier natuurlijk heel erg verdeeld over.
Als je bijvoorbeeld naar DSR kijkt dan spreken ze over een opstart met dood steen en het actief voeden van bacteriën (dagelijks doseren van carbon) maar absoluut niet over het toevoegen van bacteriën. Daaruit kun je afleiden dat zelfs in een helemaal "schoon" systeem er binnen enkele weken toch een gezonde bacterie populatie aanwezig is.
 
Die heterotrofe bacteriën in potjes zijn inderdaad geen nitrificerende bacteriën, maar ze helpen wel bij de ontwikkeling van nitrificerende bacteriën. Ze breken organische stoffen af en zetten die om in ammonia in precies de juiste tempo. Zo krijgen nitrificerende bacteriën genoeg voeding zonder dat er een overvloed aan ammonia ontstaat.

Tegenwoordig vind ik levend steen onnodig en onethisch, al zullen veel zeehouders het niet met mij eens zijn. Met behulp van nepsteen en bacteriënpreparaten kun je een omgeving creëren die niet alleen net zo goed is al levend steen, maar misschien zelfs nóg beter. Zo voorkom je bijvoorbeeld ongewenste gasten. De opstart kan wat langer duren, maar het hoeft niet. Zo was mijn bak in 2 maanden ingedraaid.
 
Die heterotrofe bacteriën in potjes zijn inderdaad geen nitrificerende bacteriën, maar ze helpen wel bij de ontwikkeling van nitrificerende bacteriën. Ze breken organische stoffen af en zetten die om in ammonia in precies de juiste tempo. Zo krijgen nitrificerende bacteriën genoeg voeding zonder dat er een overvloed aan ammonia ontstaat.

Tegenwoordig vind ik levend steen onnodig en onethisch, al zullen veel zeehouders het niet met mij eens zijn. Met behulp van nepsteen en bacteriënpreparaten kun je een omgeving creëren die niet alleen net zo goed is al levend steen, maar misschien zelfs nóg beter. Zo voorkom je bijvoorbeeld ongewenste gasten. De opstart kan wat langer duren, maar het hoeft niet. Zo was mijn bak in 2 maanden ingedraaid.


Ik ben het helemaal met je eens, ik heb 2 bakken opgestart zonder levend steen en heb echt geen problemen ondervonden.
 
De meningen zijn hier natuurlijk heel erg verdeeld over.
Als je bijvoorbeeld naar DSR kijkt dan spreken ze over een opstart met dood steen en het actief voeden van bacteriën (dagelijks doseren van carbon) maar absoluut niet over het toevoegen van bacteriën. Daaruit kun je afleiden dat zelfs in een helemaal "schoon" systeem er binnen enkele weken toch een gezonde bacterie populatie aanwezig is.

Dat snap ik Lauwrensz maar ik bedoelde meer voor een ingedraaide bak dat toevoegen niet echt nodig is. Voor de opstart is dat iets anders natuurlijk als je met dood steen werkt.
 
Dat snap ik Lauwrensz maar ik bedoelde meer voor een ingedraaide bak dat toevoegen niet echt nodig is. Voor de opstart is dat iets anders natuurlijk als je met dood steen werkt.
Dat klopt. In feite, als je constant bacteriën moet toevoegen aan een ingedraaide bak gaat er iets goed mis.
 
Ja en toch lees en hoor je vaak dat het goed is om wekelijks deze toe te voegen. Maar ja er wordt zoveel gezegd natuurlijk.
 
Er zijn inderdaad in boeken en op internet een ontelbare hoeveelheid verschillende ervaringen te lezen en blijkbaar kunnen ze allemaal werken.
Met goed kijken, meten, voelen, ruiken, interpreteren van alle informatie en een dosis gezond verstand kun je volgens mij succes hebben met elke methode.
 
Hallo iedereen!
Eindelijk is het zover!
Eindelijk mijn eigen dagboek op dit prachtige forum!
Kleine voorstelling ik kom uit belgie, ik heb al van mijn 12 jaar zoetwater aquariums en nu ben ik 25 jaar. Dit wil zeggen tijd voor de volgende stap en next level!
Mijn samengevat plan. (Mijn uitgebreide versie volgt nog)
Aquarium wordt een Juwel trigon 350 liter.
Deze heb ik (als alles goed verloopt) besteld. Er is in belgie bijna geen modellen meer in tl uitvoering enkel led. Nu heb ik gelukkig het aller laatste model kunnen bemachtigen! Dus enorm blij al moet ik afwachten tot hij in de living staat dan pas ben ik zeker ;) In het aquarium komen 2 gaten (afvoer en noodafvoer) omdat ik met een Sump wil werken ivm later uitbreiding en mooiere afwerking.
Eerste vraagje; als ik er binnen 2 weken omga welke diameter boor gebruik ik best voor deze afvoer naar sump? En hoever blijf ik best van de kant/hoek
Kast is origineel van Juwel zodat mooi passend is. Echter is het plan de middelste vakken volledig weg te laten zodat ik de hele binnenkant als werkbare ruimte heb. (Het gewicht word opgevangen door H steunen die ik ga lassen)
Zo krijg ik een stuk meer plaats voor de sump.
Binnen een 2 tal weken kan ik er normaal om dan kast opstellen en meten hoeveel plaats ik exact heb doordat hij in een punt loopt zal dit beperkt blijven maargoed positief blijven.
De winkel waar ik ga maakt sumps op maat: dus goed meten en eens kijken voor een tekening.
 
Nu als alles goed verloop kan ik zaterdagochtend mijn nieuwe bak gaan halen in de winkel!

Ik zal even mijn plan schetsen en ik had graag jullie mening en ervaring gehoord vooral over de verschillende merken. (daar weet ik het minste van)
Deze selectie heb ik van talloze berichten hier te lezen/ de boeken van Tanne Hof waren ook zeer leerrijk.

1) aquarium = juwel trigon 350 liter met overloop/noodoverloop en kam waar het oppervlakte water doorstroomt
2) meubel = juwel trigon 350 meubel. zonder tussen planken. meer plaats voor sump. sump wordt na het opzetten van de kast gemeten en op maat gemaakt.
iemand die mijn kan sturen of helpen om een tekening uit te werken die zijn kunnen maken?

3) Eiwitafschuimer = het zou later de bedoeling zijn de bak zo vol mogelijk met koraal en vis te krijgen neem ik dan beter de deltec 1000i of de deltec 1500i? ik had deltec op het oog omdat hij stil was, er zeer deftig uitziet en ik gelezen had dat dit één van de betere merken is voor eiwitafschuimers? (indien dit niet klopt mag je mij altijd verbeteren)

4) opvoerpomp = hier heb ik geleerd uit het boek van tanne dat je 5x je totaal water nodig hebt (350x5=1750) dus zou ik kijken voor een opvoerpomp van 2000 liter of is dit te weinig om mijn eiwitafschuimer tot zijn beste maximum te laten werken? (hier heb ik geen idee hoe te berekenen aan de hand van de eiwitafschuimer want deze 2 moeten toch wat op elkaar afgestemd zijn) ook had ik graag de beste merken even willen weten want hier heb ik geen benul van?

5) licht = de 2x45W t5 en 2x 24W blijven in de bak. (welke lampen precies ivm kelvin en blauw licht moet ik nog wat verder onderzoeken. ik zou wel uitbreiden met de JMB epistar powerled omdat deze standaard verlichting niet goed genoeg is (zoals vermeld wil ik later alle koralen houden) met een controller en deze gebruiken om de zon opgang en ondergang te creeeren. (klinkt dit een goed plan? tips? )

6) Wavemakers = 20-30 x de bak (350x30=10500) Ik had 2x de jecod OW40 (10.000 l/h) in gedachten? of is dat teveel, is de OW 25 beter? (zijn er betere wavemakers dan de jecod? deze heb ik via het forum en zag er goed uit maar ik ken er natuurlijk niets van?)

7) steen = aangezien ik enkel via online shop aan levend steen kan geraken. en ik liever de steen zelf wil selecteren om te grote of kleine stenen te voorkomen ga ik in mijn lokaal winkel om RRR gaan ik heb ook een aantal goede commentaar over deze steen gelezen. Tijd heb ik en geduld ook dus het iets langer wachten op bacteriën vind ik helemaal geen probleem. (+ ik wil niet dat de natuur stenen moet afgeven omdat ik een aquarium wil beginnen)

Dit zijn voorlopig de belangrijkst dingen die ik als eerste nodig heb volgens mij.
ik heb mij al zo goed mogelijk ingelezen en met deze info proberen te selecteren. maar voor ik alles aanschaf wil ik dit eerst een uitgebreid bespreken met mijn forum vriendjes ;)
 
Mijn bak staat op zijn plaats!
De eerste stap van nog vele stappen te gaan!
Hij staat er super! Wel wat tegenslag gehad maar bon. Heb mijn boor van 55mm voor mij 40 mm afvoer buizen maar ben de afdichting ringen vergeten en die heb ik nodig om te kijken hoever ik de gaten uit elkaar en van de zijkant moet boren dus dat zal moeten wachten. Kan iemand mij helpen hoeveel afstand veilig is? De winkelier zei dat de gaten zeker 5cm van elkaar moeten zitten. (Dus ik vermoed 5 van de zijkant ook?)

Mijn voorste zeelampen ook direct meegebracht nu mijn achterste 2 zijn van ati 24W zoals op aquarium van Juwel aangegeven maar deze zijn 500 lengte ipv 400.. dus kunnen ze er jammer genoeg niet in binnen 2 weken maar terug gaan en lampen wisselen.. xs
Nu kan het beginnen ik wil het meubel aanpassen met een stalen frame eronder. Moet ik nog maken en dan de sump uittekenen en op maat maken. Heeft iemand van jullie een tekening/schema liggen want ik heb geen idee hoe ik dat zelf moet maken/tekenen. Hier toch al wat plaatjes!
 

Bijlagen

  • FB78F5FD-0CAB-4B54-9DBB-8EDF682B837E.jpeg
    FB78F5FD-0CAB-4B54-9DBB-8EDF682B837E.jpeg
    45.4 KB · Weergaven: 125
  • 594D297F-9B46-423A-A028-F2CA5323D56E.jpeg
    594D297F-9B46-423A-A028-F2CA5323D56E.jpeg
    51.5 KB · Weergaven: 132
  • C310810D-F8A4-4D66-B7CB-A278ABCB011D.jpeg
    C310810D-F8A4-4D66-B7CB-A278ABCB011D.jpeg
    134.1 KB · Weergaven: 139
  • 7271BDF3-F532-420B-B5F5-A4BAA16C0FD6.jpeg
    7271BDF3-F532-420B-B5F5-A4BAA16C0FD6.jpeg
    115.2 KB · Weergaven: 153

Terug
Bovenaan