voorstellen en spoedje doodgaande vissen : (


F

femke026

Guest
Hallo,

ik ben ontzettend nieuw hier op dit forum en in de vissenwereld en aangezien mijn vissen op dit moment dreigen te gaan overlijden, is mijn voorstelronde tevens een spoedvraag wat ik (hopelijk)nog kan doen om dit te voorkomen.

Ik ben Femke en heb "vroegah" goudvissen gehad (als kind) die uiteraard, zoals overal, binnen enkele maanden overleden.

Nu ben ik dit jaar via kikkervisjes en een daarvoor aangeschaft piepklein aquariumpje in de visjes terecht gekomen. Nadat mijn kikkervisjes konden verhuizen naar een vijver, vroeg ik me af wat ik met mijn mini aquarium kon doen. In de dierenwinkel gaf men aan dat ik er 3 a 4 kleine visjes kon huisvesten, te weten 2 guppies en 2 kardinaal tetra�s (iig een tetra soort).

Nadat binnen een maand een gup en tetra overleden waren, dacht ik dat dit niet de bedoeling moest zijn en ben me gaan inlezen. Ik kwam er al supersnel achter dat ik mijn visjes een marteling heb laten ondergaan door dit veel te kleine aquarium en ben acuut op zoek gegaan naar een groter exemplaar, maar nog steeds wel een vriendelijk formaat. Ik kon diezelfde week een nano aquarium overnemen van iemand via Marktplaats van 30 liter met basis apparatuur en wat platy�s en guppies. Het was voor mijn twee overgebleven visjes iig een ontzettende verbetering.

Nu heb ik dit nano aquarium 2 weken en na de eerste kennismaking (agressieve gup) zag het er allemaal vreedzaam uit. Heb de kom grondig schoongemaakt zonder schoonmaakmiddelen en alles volgens het boekje gedaan (leidingwater spul, vissenbacterien, etc.), goede temperatuur, vol koolstoffilter, you name it. Mijn visjes leken happy...
Mijn populatie bestaat momenteel uit 5 platys, 4 tetra�s en wat planten.

tot gisteren.

Ik zag dat mijn platys wel erg onderin de kom zaten. En ik was blij verheugd te zien (en verrast, want nog nooit meegemaakt) dat er twee babyvisjes van een speldenknop groot rondzwommen. Ik had al iets gelezen over levendbarend en verklaarde dat grondzwemmen met baren ofzo. En dacht dat ik misschien wel een boel zwangere platys had die daar hun babyvisjes afzetten.

Tot vanmiddag, ik zag dat een platy dood lag op de bodem en een andere platy halfdood (amper reagerend). En nu zijn alle vissen bodemzwemmers die amper bewegen, tenzij je ze probeert te vangen met een netje.

Wat ik nu acuut heb gedaan:
mijn mini aquarium gevuld met een deel oud water en een deel nieuw water (op temp. van ca. 23 graden). Ik heb daar alle vissen ingezet, behalve de baby�s. Ik heb een teststaaf gepakt en mijn nano aquarium nagelopen en ik kan geen afwijkingen vinden. Waarden zijn ok. Ik heb er een grammetje zout in gedaan (op anderhalve liter water) en nu hou ik de vissen in de gaten, die nog steeds op de bodem hangen.

Kan ik nog iets doen om deze visjes te redden of vind ik vanavond of morgen allemaal dode vissen? Ik zie niks raars aan ze nl, behalve dat ik vond dat de dode vis wel een dikke buik had. Maar ook qua eten hou ik me aan de regel dat er na 5 minuten niks moet overblijven.

Wat doe ik fout??
Kan iemand mij helpen?
 
Welkom,

Moet helaas tegen je zeggen dat 30 liter niet geschikt is voor je vissen.
Als je ze niet groter kunt plaatsen zullen ze zeker gaan overlijden....

De tetra's (neem aan neon tetra?) zijn scholenvissen die best wat ruimte nodig hebben.
Platy's zijn eveneens vissen voor een grotere bak.

Had je graag wat anders willen vertellen maar helaas. Beste is een grotere bak te nemen of de vissen elders onder te brengen.
 
Dat weet ik niet, want ik weet niet wat �snel� ademen is voor een vis. Ik ga even kijken nu.
Mijn teststaaf geeft kleurtjes aan wat de waarde moet zijn en dit zit grotendeels in de goede waarden:

NO3 = ergens tussen 10-25
NO2 = 0
GH = > 7d
KH = 6d
PH = 7,2
Cl = 0
 
Ze lijken (heel) snel te ademen als ik naar de kieuwen kijk. Maar ik heb ze bijvoorbeeld niet zien luchthappen (dat duidt toch op een zurstoftekort?)
Ook heeft mijn filter gisteren de hele dag aangestaan en die brengt luchtbelletjes in het water. �s Nachts was het filter uit trouwens. Dat staat niet continue 24/7 aan.
 
femke026 zei:
Ze lijken (heel) snel te ademen als ik naar de kieuwen kijk. Maar ik heb ze bijvoorbeeld niet zien luchthappen (dat duidt toch op een zurstoftekort?)
Ook heeft mijn filter gisteren de hele dag aangestaan en die brengt luchtbelletjes in het water. �s Nachts was het filter uit trouwens. Dat staat niet continue 24/7 aan.

Is dit een grap?

Filters moeten 24/7 aanstaan........
 
Hallo Zap,

dankjewel voor je reactie. Ik zal zeker overwegen om een paar vissen weg te doen als ze dit overleven en me te verdiepen in andere soorten die het wel aankunnen. Maar de platys zaten al wel een half jaar in deze bak (vorige eigenaar) zonder noemenswaardige problemen.
Zou dit een verlate reactie kunnen zijn op de stress vd afgelopen 2 weken (verhuizing naar mij, verversen bak, 2 nieuwe bewoners, etc.)
En ik moet er ook bij vertellen dat ik gisteren veel met mijn handen in het water heb gezeten. Mijn warmte element was kapot (gebroken glas) en heb er een nieuwe ingedaan en daarna ging mijn filter kapot die ik uit elkaar heb gehaald, weer aan de praat kreeg en na gehannes weer terug heb geplaatst.

En dan mijn speciale vraag: waarom heb ik nu wel vrolijk levende rondzwemmende baby�s? Heb er al drie geteld. Als vissen niet in orde zijn, het water niet goed is e.d., komen er dan baby�s bij?
 
Nee Zap, geen grap. Dat wist ik niet (echt niet). De gup en tetra die ik eerst had (in die mini bak) hadden uberhaupt geen filter en warmte element. De winkel zei dat dit niet nodig was.
En nu heb ik dus wel een filter die het grootste deel vd dag aanstaat, maar met drie babyvisjes die makkelijk opgezogen kunnen worden?!
 
Ik zal hun (m�n) leven beteren, maar voor nu heb ik EHBO nodig voor deze vissen. Het weggeven ervan komt erna.
 
Die platy's waren al zwanger. Als je het filter uitzet in de nacht zal de werking ervan stoppen en bij het aanzetten zullen de rommel en rotzooi uit het filter in je water komen. Op deze manier vergiftig je de vissen. Filter laten draaien!!

Het enige wat je nu kunt doen is regelmatig waterverversen (zo het nu dagelijks doen ca. 30%-50%) de komende maand. Het filter z'n werk laten doen en hooguit de de watten (of het eerste filtermateriaal) af en toe uitspoelen. De rest van het filter materiaal laten zitten.

Welk filter heb je overigens en heb je een foto van je bak?
 
femke026 zei:
Als vissen niet in orde zijn, het water niet goed is e.d., komen er dan baby�s bij?

Ja, dat kan alsnog gebeuren. Komt in het wild ook voor. Nogal wat plassen en beken zijn vervuild en toch kan de soort zich (met moeite) handhaven.

Maar de beestjes leven niet lang, zetten minder eitjes af, er komen er minder uit en misvormingen hebben meer plaats.

Baby's hebben <> mijn water is in orde.

Heb je een foto van je bakje?
 
Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen.
Mijn filter is er inmiddels (vandaag) weer mee gestopt, dus reparatie niet gelukt. Zal toch een nieuwe moeten kopen. Nu hebben de vissen geen filter.
vissen
 
femke026 zei:
Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen.
Mijn filter is er inmiddels (vandaag) weer mee gestopt, dus reparatie niet gelukt. Zal toch een nieuwe moeten kopen. Nu hebben de vissen geen filter.

Dat zul je echt snel moeten doen.....niet de inhoud van je filter weggooien maar gebruiken in het nieuwe filter.
 
femke026 zei:
Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen.
Mijn filter is er inmiddels (vandaag) weer mee gestopt, dus reparatie niet gelukt. Zal toch een nieuwe moeten kopen. Nu hebben de vissen geen filter.

Murphy's law is wel hard aan het toeslagen bij je.

Asap een nieuw filtertje halen.

En als het budget het toelaat, ga gelijk een groter bakje halen. Soms kan je al nieuwe 60 liters bakjes meenemen voor 50 a 75 euro. Incluis filter etc.

Kan je er vandaag niet om, veel water verversen en vingers kruizen.
 
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZPIVJ4I6#VMU6TIXD

Deze link geeft mijn album weer met foto�s die ik net heb gemaakt.
De witte kom is waar ik ze nu in overgedaan heb (ze zwemmen nu toch niet vanwege malaise, dus dacht dat ik ze even in quarantaine kon stellen). Zoals je op de foto�s kan zien zitten ze onderin.

De grote bak zaten ze in, maar daar heb ik dus water uit genomen en met vissen in nieuwe kom gedaan.

Zal ik bij het water verversen wel bacterieculturen meeschenken? Of alleen mixen met het bestaande water en het leidingwater?
 
Niks toevoegen....alleen waterverversen uit de kraan (als dit goed water is uiteraad).

En zet die vissen gewoon weer terug....apart zetten voegt niks toe nu
 
Dat is de superfish 100 ?
Even spons eronderuit, in bak water zetten ,en tik op de kop geven, even schoon draaien.

Die bak is groot genoeg,hoor.

Die heeft John en ik ook.
Zit er vuil in de rotor.

En de spons met het gat om laag, als er kool inzit.
 
femke026 zei:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZPIVJ4I6#VMU6TIXD

Deze link geeft mijn album weer met foto�s die ik net heb gemaakt.
De witte kom is waar ik ze nu in overgedaan heb (ze zwemmen nu toch niet vanwege malaise, dus dacht dat ik ze even in quarantaine kon stellen). Zoals je op de foto�s kan zien zitten ze onderin.

De grote bak zaten ze in, maar daar heb ik dus water uit genomen en met vissen in nieuwe kom gedaan.

Zal ik bij het water verversen wel bacterieculturen meeschenken? Of alleen mixen met het bestaande water en het leidingwater?

Probeer de pomp eens te reinigen.

Ik heb ook eens een 2de hands gekocht en na een tijdje gaf de pomp ogenschijnlijk ook de geest.

Met een wattenstaafje heb ik het toen proper gekregen. Zat vol met smerig vuil. De pomp werkt ondertussen nog steeds.
 
Filter is de Aquaflow100 zo te zien, met een sponsje enkel erin.
Goed verversen vooral zoals gezegd hierboven.
 
Het filter heeft een roterend wit wieltje. Dat wieltje zit niet vast, maar hangt dmv een magneet in de huls. Op een of andere manier stottert het wieltje de hele tijd. Het draait wel, maar stopt er dan binnen enkele tellen tot een minuut mee.

Heb het al helemaal uit elkaar gehaald, magneten gereinigd en beetje opgeruwd, en toen begon het weer te draaien. Helaas is het niet meer terug gaan draaien in de bak en alleen als ik het eruit haal en schudt doet het wat...
 
Mag ik trouwens voorzichtig optimistisch zijn (nu al?)

Van de 7 vissen in het bakje zijn er 4 alweer bovenin aan het zwemmen.

Dat kan toch niet al binnen een uur nadat ze lam onderin hingen?
 
Heb de vissen terug gezet en ze komen een beetje meer omhoog. De gup is iig weer aan het rondzwemmen. De platys hebben het zwaarder. Ik vind het echt bizar om te zien hoe snel die visjes zich lijken te kunnen herstellen.
Maar ook hoe snel het gaat richting dood als er iets niet goed gaat. Wat dat betreft is het moeilijker dan ik dacht (dacht gewoon af en toe verversen, eten geven en dat het dan wel ok was). Toch beetje naief denk ik.

Helaas moet ik vanavond weg en kan ik ze niet in de gaten houden. Maar ik denk toch wel dat de visjes tot nu door jullie hulp nog leven, want ze zaten echt op het randje! Ik hoop dat als ik vanavond laat terug kom, alle vissen nog leven.

Schrok me net een hoedje trouwens, want mijn filter stond naast me op de grond niks te doen (voor de foto) en ineens springt ie aan. Heb �m dus gauw terug gezet en hoop dat hij het vannacht blijft doen. Zal �m nooooooooit meer uitzetten!

foto vd vissen terug in de kom
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZPIVJ4I6#E6EXZEP3
 
Als je hem niet uitzet zal ie waarschijnlijk lekker blijven draaien....succes EN wel water blijven verversen de aankomende tijd.....het filter zal waarschijnlijk weer moeten indraaien (= bacterie cultuur opbouwen om de afvalstoffe te verwijderen.

Als alles weer "normaal" is wel regelmatig waterverversen (zeg maar zo'n 25 tot 50%)
 
Ik ga nu weg, maar laatste vraag Zap: wat is regelmatig (als mijn bak is ingedraaid)? Elke week 20-30% vervangen is voldoende toch? En met deze bak dacht ik aan 1 x per maand reinigen (of is dat te vaak?). Is nl. een beste klus om 30 liter water en zwaar grind te verslepen. Ben er afgelopen keer dik een uur mee bezig geweest.

Iedereen, bedankt voor jullie input tot so far. Ik laat jullie weten of de vissen de nacht goed zijn doorgekomen.
 
Je hoeft niet elke maand de bodem eruit te halen, of lees ik je verkeerd?

Gewoon af en toe water verversen, inderdaad bij gewone belasting is 20/30% voldoende.
 
Niks niet alles eruit halen.

Alles laten zitten, ruiten schoonmaken, bovenste filter medium uitspoelen,boden oppervlakte afzuigen en 25% water verversen wekelijks onderhoud, niets meer doen.

Edit
Je bakje is pas na 3 a 4 weken ingedraaid, dus misschien heb je dan al een grotere.
 
TonHageraats zei:
Niks niet alles eruit halen.

Alles laten zitten, ruiten schoonmaken, bovenste filter medium uitspoelen,boden oppervlakte afzuigen en 25% water verversen wekelijks onderhoud, niets meer doen.

+1
 
Hallo allemaal,

ik laat jullie even weten wat de stand van zaken is. Helaas zijn er vannacht nog twee vissen doodgegaan, 1 platy en 1 tetra http://www.mijnalbum.nl/Album=ZPIVJ4I6#IVRT6Q46
De rest van mijn vissen lijken er gelukkig bovenop gekomen te zijn (zie onderaan, want zie dat er 1 tetra bijna zeker weten binnen nu en een aantal uur zal overlijden).
Ik heb vanochtend het water nog ververst met ca. 40% en de pomp heeft de hele nacht gedraaid en is niet uitgevallen.

Als het zo blijft en de vissen nu daadwerkelijk blijven leven, hoop ik dat jullie met mij mee willen kijken wat ik nu het beste kan doen voor/met mijn overgebleven vissen. Ik heb zowat de hele website doorgelezen van aquariumfans, dus heb nu wel wat basiskennis. Toch vind ik het wel fijn als jullie met mijn specifieke situatie willen meedenken.

Zoals al eerder geschreven door jullie vind de een dat mijn kom te klein is en een ander denkt van niet. Ik hoor daar graag wat meer over. Mijn voorkeur is nl. niet om een grotere bak te nemen, omdat ik erg klein behuisd ben en het voor mij een aardigheid moet blijven. Ik heb de foto�s van Fozzy�s aquarium gezien en hoewel ik dit een heel gaaf aquarium vind, is dat niet wat ik voor ogen heb met een aquarium. Ik vind het leuk om iets kleins en behapbaars in huis te hebben.
Ik hoor dus graag of jullie als kenners denken dat ik een slechte omgeving heb voor deze vissen. Als dat zo is, wat is dan de aanbeveling: een aantal vissen wegdoen naar iemand anders (uitdunnen)? Allemaal wegdoen en met een nieuwe populatie beginnen met totaal andere vissen? Of is de mening dat dit uberhaupt geen geschikte bak is voor visjes?

Als ik mijn huidige populatie behoud, raden jullie dan aan er nog wat vissen bij te kopen voor het �scholen� gevoel?
Mijn populatie is na de sterfte:
1 mannetjes guppie oranje (ca. 4 cm. groot)
3 platys, waarvan de kleinste 2 cm. en de grootste 5 cm.
1 baby platy?? (heb de babys niet meer gezien)
2 tetra�s, waarvan er nu 1 echt op sterven ligt. Zal ik deze dan in kokend water leggen? De tetra die overblijft is nog uit mijn vorige kommetje en heel klein, nl. 1 cm. De terta die nu doodgaat (weet ik bijna 100% zeker) is ca. 2,5 cm. groot.
 
Update: heb de tetra net in kokend water gelegd en het was meteen dood. Kon het lijden niet langer aanzien. Dus 3 vissen dood vandaag/vannacht en 1 vis gisteren. Totaal 4 vissen. De rest lijkt ok.
 
kleins en behapbaars in huis te hebben.

Tja, maar dan heb je ook weinig water, gestresste vissen in een klein bakje, die graag willen zwemmen.

Ga eens van 30 naar 50 cm, moet je zien wat dat scheelt.
En dan de bak gewoon laten staan, en andere schoonmaak aanwennen.
 
Mijn bak meet 35 breed bij 22 diep bij 30 hoog en is een 30 liter aquarium.
Heb nog
1 tetra van 1 cm.
1 guppie van 4 cm.
1 platty van 4 cm.
1 platty van 3 cm.
1 platty van 2 cm.
 

Terug
Bovenaan