voorstellen en spoedje doodgaande vissen : (


De bakjes die jij hebt zijn alleen geschikt voor garnalen. Voor garnalen is het wel heel belangrijk dat je zeker vier weken indraait want ze zijn gevoelig voor de beroemde nitriet en nitraat pieken en dan liggen ze allemaal met de pootjes in de lucht.

Voor vissen is een bak van 60 cm (60 liter) het minimale maar daar kunnen niet alle vissoorten in. Platy's bv hebben minimaal 80 cm nodig. Ook overbevolking is funest voor de vissen dus hoe kleiner de bak hoe minder erin kan. Tetra's zijn trouwens scholenvissen die met minimaal 10-15 stuks gehouden horen te worden en verwarmd. Dat vissen niet doodgaan betekent niet per definitie dat ze dan niet lijden. De goudvis in de kom kan soms ook wel 2 a 3 jaar worden maar in de vijver worden ze 10 keer zo oud nl 25 jaar of nog ouder. Volgens mij zal op dit forum niemand zeggen dat er vissen in zo'n klein bakje kunnen en naar de winkelier zou ik maar niet meer luisteren, die denkt meer aan het belang van de kassa dan van de vissen.

Ik vind het wel top dat je open staat voor verbetering.
 
Bertus je zegt dat de bak groot genoeg is maar volgens mij is het een 27 liter bakje en die is echt niet groot genoeg. De superfish 100 is toch 1 meter breed?
 
Ga eens van 30 naar 50 cm, moet je zien wat dat scheelt.

Zeg ik hier,,dat hij groot genoeg is???
 
Bertus zei:
Dat is de superfish 100 ?
Even spons eronderuit, in bak water zetten ,en tik op de kop geven, even schoon draaien.

Die bak is groot genoeg,hoor.

Die heeft John en ik ook.
Zit er vuil in de rotor.

En de spons met het gat om laag, als er kool inzit.

Dat haal ik hieruit en volgens mij ts ook want ze schreef dat de ene hier zegt te klein en de ander dat hij groot genoeg is, vandaar dat ik keek wie dat geschreven had. Is niets voor jou om dat te schrijven nl tenzij er een misverstand is.
 
Bertus zei:
Dat is de superfish 100 ?
Even spons eronderuit, in bak water zetten ,en tik op de kop geven, even schoon draaien.

Die bak is groot genoeg,hoor.

Die heeft John en ik ook.
Zit er vuil in de rotor.

En de spons met het gat om laag, als er kool inzit.


Ja, had het over het filter. Tenminste, dacht het wel.

Voor mij is groter altijd beter.
 
femke026 zei:
Hallo allemaal,





Zoals al eerder geschreven door jullie vind de een dat mijn kom te klein is en een ander denkt van niet. Ik hoor daar graag wat meer over. Mijn voorkeur is nl. niet om een grotere bak te nemen, omdat ik erg klein behuisd ben en het voor mij een aardigheid moet blijven. Ik heb de foto�s van Fozzy�s aquarium gezien en hoewel ik dit een heel gaaf aquarium vind, is dat niet wat ik voor ogen heb met een aquarium. Ik vind het leuk om iets kleins en behapbaars in huis te hebben.
Ik hoor dus graag of jullie als kenners denken dat ik een slechte omgeving heb voor deze vissen. Als dat zo is, wat is dan de aanbeveling: een aantal vissen wegdoen naar iemand anders (uitdunnen)? Allemaal wegdoen en met een nieuwe populatie beginnen met totaal andere vissen? Of is de mening dat dit uberhaupt geen geschikte bak is voor visjes?

Als ik mijn huidige populatie behoud, raden jullie dan aan er nog wat vissen bij te kopen voor het �scholen� gevoel?
Mijn populatie is na de sterfte:
1 mannetjes guppie oranje (ca. 4 cm. groot)
3 platys, waarvan de kleinste 2 cm. en de grootste 5 cm.
1 baby platy?? (heb de babys niet meer gezien)
2 tetra�s, waarvan er nu 1 echt op sterven ligt. Zal ik deze dan in kokend water leggen? De tetra die overblijft is nog uit mijn vorige kommetje en heel klein, nl. 1 cm. De terta die nu doodgaat (weet ik bijna 100% zeker) is ca. 2,5 cm. groot.

Denk dat ts ook dacht dat het over haar bak ging ipv het filter
 
Het deed het niet,daarom gingen we daar over door.

zonder filter gaat ook moeilijk, snap je?
Vandaar.
 
Ja, komt dat er veel antwoorden, en dat mag.

Wel dan eerst het hele topic lezen.
 
En dan nog een vraag, ik begrijp het gedrag van mijn gup en 1 platy niet zo goed. Sinds de gup weer rondzwemt, zit deze vaak heel erg vlak onder het oppervlak van het water. Hij komt niet boven water, ook niet om lucht te happen. Maar drijft er vlak onder. Lijkt wel alsof hij zit te genieten van de stroming van het water langs zijn rugvin. En 1 platy doet dit ook een beetje.
Vinden ze stroming lekker?
 
Oh sorry, zie net dat er in de tussentijd al veel reacties zijn gekomen. Die ga ik even lezen.
 
Ik dacht idd. dat het om de bak ging en dat iemand vond dat deze groot genoeg is.
Wat raar dat deze bakken dan en masse verkocht worden in een dierenwinkel als Jumper (= grote winkel) en Intratuin. Daar verkopen ze nog wel kleinere bakken dan die ik nu heb en dan staan er allemaal vissen op afgebeeld.
 
Een grotere bak wil ik trouwens niet aanschaffen. Sorry folks.
Dan wordt het de keuze tussen ander soort visjes die wel in deze bak kunnen of helemaal geen aquarium meer. Ik ben al groter gegaan met de bak voor de vissen nav de site aquariumfans. Ik had eerst een bak(je) op tafel voor de gezellig. Maar n�g groter wordt een hobby die ik nooit geambieerd heb en dat betekend helaas het wegdoen van de vissen. Wel jammer, want ik vond het tot nu -op de problemen na- leuk om naar te kijken.
 
Hmmm, lees net dat het een zwemblaasprobleem kan zijn. Ik ga de beestjes maar even 2 dagen niet voeren als ze dit blijven doen.
 
Wat is een zwemblaas probleem? Het aan de oppervlakte zwemmen is helaas geen genieten. Als het water niet goed is of er zit te weinig zuurstof in het water dan gaan de vissen net onder het oppervlak zwemmen om daar nog wat "frisse lucht" te krijgen. Af en toe zul je best een vis met een zwemblaasprobleem tegenkomen hoor maar echt niet allemaal tegelijk. Alle problemen die je hebt zijn terug te voeren op het niet indraaien van de bak, te kleine bak en daardoor ook overbevolking. Dat ze deze bakken in de winkel verkopen komt omdat ze relatief goedkoop zijn en niet veel plaats innemen. Veel mensen willen wel vissen maar geen groot aquarium ( jij bijv ook), daar speelt de winkelier handig op in. Natuurlijk gaan ze als ze zo'n aquarium kunnen verkopen niet vertellen dat daar geen vis in kan en dat de meeste vissen hierin doodgaan. Natuurlijk kunnen er vissen in,mevrouw/mijnheer, problemen met uw vissen? Hoe kan dat nou? Ik heb wel waterverbeteraar voor u, kassa. Nog steeds problemen? Hier heeft u medicijnen, kassa. Vissen dood? Misschien andere vissen, kassa.

Als je niet groter wilt zou je garnalen kunnen nemen. Zijn hele leuke beestjes die altijd aan het poetsen zijn.
 
Ik zou proberen de vissen weg te doen, en inderdaad overstappen op garnalen, of te stoppen.
Garnalen geven meteen een bom kleur en leven in je bak.
Het forum staat vol met prrrrachtige nano-bakjes met de meest schitterende siergarnaaltjes.
Wel zou ik me dan eerst even goed inlezen voordat je die overstap maakt.

Met vissen ga je deze problemen houden, dit soort kleine bakken zijn (in tegenstelling tot wat de handel je wil doen geloven) NIET geschikt voor veruit de meeste visjes in de handel, of het zou voor tijdelijke noodopvang moeten zijn. En dan nog met de nodige spelregels in acht nemend, anders vervuild het water simpelweg te snel.
Plus zullen school/groeps-vissen die structureel in te kleine samenstellingen worden gehouden 'wegkwijnen', snel verzwakken, ziek worden en dood gaan.

Succes.
 
Ok, jammer. Dat betekend dus vissen wegdoen helaas.
Over dat de bak niet ingedraaid is, dat valt denk ik wel redelijk mee. De vorige eigenaar heeft de bak ca. een half jaar gehad en het enige wat ik heb gedaan is de bak schoonmaken en het water wat erin zat voor 50% behouden. Het verse leidingwater wat ik erbij heb gedaan, heb ik klaargemaakt met spul voor leidingwater en ik heb er een paar ml. ingedaan (volgens aanwijzingen fles) qua aquarium evenwicht.

Het filter dat erin zat (en al een half jaar oud was) heb ik hooguit gereinigd, maar heb de bacteriecultuur niet weggepoetst. Ook de planten die erin zaten zijn meeverhuisd naar mij en die zien er ook goed uit.

Het is wel een grote omslag om te zien. Van bodemzwemmers (gisteren) naar onder de oppervlakte zwemmen vandaag. Van onderin de bak naar bovenin de bak.
 
kellemes zei:
NIET geschikt voor veruit de meeste visjes in de handel
Kellemes, je schrijft veruit de meeste visjes. Betekend dit dat er -naast garnaaltjes- nog wel een vissensoort is die geschikt is voor deze bak?
 
Ik lees dit op aquariumfans

Tip: teveel dieren in de bak is niet goed. Je waterkwaliteit zal achteruit rennen, met alle gevolgen van dien. Bakken tot 20 liter kunnen ��n soort herbergen, bakken tot 35 liter twee soorten. Lees ook eens de blog over het Nano aquarium voor meer informatie

Vissen geschikt voor een nano aquarium
Vuurzalmpjes
Rode dwergbarbelen
Dwergpotloodvisjes
Bengaalse vuurtjes
De Venezolaanse dwergpantsermeerval
 
Ha Femke, ik kom nu je topic invallen en hoewel ik geen rekenwonder ben kom ik bij jouw bak echt maar op ongeveer 23 liter uit (23,1)

Dat is de bak *zonder* bodem, plantjes, decoratie materiaal, verwarmings element en intern filter-> allemaal dingen die ruimte innemen, dus volume EN zwemwater kosten.

Reken jezelf niet *te* rijk.

Ik begrijp dat je een leuk gezellig bakje wilde en dat je opeens met allemaal problemen zit...
Heb je niet een aparte scape overwogen met alleen maar leuke plantjes?
(een 3-dimensionaal levend schilderij)
Er zijn zoveel prachtige voorbeelden te vinden.

en: nee, sorry- welke soort vis dan ook hierin houden is dierenmishandeling.

Zeker als je niet bereid bent om dagelijks water te wisselen, water te testen etc.etc. kortom er de hele dag bovenop te zitten.
Dit soort bakjes hebben zowiezo een flinke wekelijkse wissel nodig als minimum onderhoud- en dat is als er geen overbelasting is.

Aquariumhouden moet ook leuk zijn voor jezelf- en ik zie je knokken en stressen, dat is jammer.
Neus gewoon eens rustig in scapes met en zonder garnalen, misschien kom je je liefde voor een apart bakje weer tegen.
 
Christa heeft gelijk hoor. Zelf heb ik een 30 literbakje waar garnalen inzitten en af en toe een aantal baby visjes maar deze bak ververs ik bijna dagelijks ca 25% als er vis inzit. Dat verversen valt reuze mee hoor qua tijd. Met een slang haal ik er water uit en doe er weer water in, dit neemt nog geen kwartier van je tijd in beslag.
 
Het verversen van het water vind ik geen enkel probleem. Doe dat met liefde dagelijks.
 
femke026 zei:
Update: heb de tetra net in kokend water gelegd en het was meteen dood. Kon het lijden niet langer aanzien. Dus 3 vissen dood vandaag/vannacht en 1 vis gisteren. Totaal 4 vissen. De rest lijkt ok.

Is wel een niet erg humane manier van euthanaseren.

Dit lijkt me beter:

  • Kruidnagelolie: 0,5 ml in 1 liter aquariumwater en goed laten oplossen in een bakje.
  • of Benzoca�ne: 5 gram benzoca�ne oplossen in 25 ml. aceton. Twee ml van deze oplossing toevoegen aan 1 liter aquariumwater in een bakje.
  • of 2-phenoxy-ethanol: 5 ml 2-phenoxy-ethanol in 1 liter aquariumwater en wederom goed laten oplossen in een bakje.

Vissen in het bakje zetten en binnen enkele minuten zijn ze dood.

Ze daarna eventueel invriezen om zeker te zijn mag. Invriezen is ok, maar niet zonder verdovingsmiddel.

Jammer van de andere visjes, hopelijk kan je de anderen redden.
 
Coulibaly, helaas was de vis al gedood door mij, voordat je dit schreef. Ik heb gegoogled op humane manier en las toen vriezer, kokend water en kruidnagelolie. Heb toen gekozen voor deze snelle manier. Die andere opties met moeilijke namen ben ik niet tegengekomen. Waar kan je dat halen (benzocaine en phenox ethanol)? Ik zal voor een evt. volgende keer het anders aanpakken.

Gelukkig zijn de vissen na de sterfte van gisternacht niet meer gek gaan doen. Ze zwemmen weer rond zoals ik ze hiervoor heb zien doen en ook heb ik weer twee babys gezien (kon ze gisteren nergens spotten). Maar mijn bakje is wel behoorlijk leeg nu. Ik heb nog maar de helft over van de populatie.
Ik ga op zoek naar nieuwe eigenaren voor de vissen.
Dankjulliewel voor alle hulp van de afgelopen twee dagen!
 
Waarom zo moeilijk.met heet water.
is toch niet humaan.
Krantje,nemen ,visje tussen leggen, flinke tik.
KLaar.

Niks invriezen,flauwekul.
 
femke026 zei:
Coulibaly, helaas was de vis al gedood door mij, voordat je dit schreef. Ik heb gegoogled op humane manier en las toen vriezer, kokend water en kruidnagelolie. Heb toen gekozen voor deze snelle manier. Die andere opties met moeilijke namen ben ik niet tegengekomen. Waar kan je dat halen (benzocaine en phenox ethanol)? Ik zal voor een evt. volgende keer het anders aanpakken.

Gelukkig zijn de vissen na de sterfte van gisternacht niet meer gek gaan doen. Ze zwemmen weer rond zoals ik ze hiervoor heb zien doen en ook heb ik weer twee babys gezien (kon ze gisteren nergens spotten). Maar mijn bakje is wel behoorlijk leeg nu. Ik heb nog maar de helft over van de populatie.
Ik ga op zoek naar nieuwe eigenaren voor de vissen.
Dankjulliewel voor alle hulp van de afgelopen twee dagen!

Die producten kan je gewoon bij de drogist, apotheek of sommige aquariumwinkels verkrijgen.

Niet opgeven, gewoon naar een iets groter bakje gaan, gaan je visjes waarderen, waarna jij er ook meer plezier van hebt.
 
Femke weet niet maar is het misschien een optie om de overgebleven visjes bij iemand te plaatsen die wel een geschikte bak heeft om daarna een mooie betta in je bakje te plaatsen dit is een erg sierlijke vis in vele vormen en juist deze vis is perfect solitair te houden en kan ik je bakje het zijn geen zwemmers
 
Als de maten kloppen is het een 23 liter aquarium... En je zal hem niet tot de nok volhebben dus gok max 20. Daar kan je best weinig mee. Als je echt niet naar een andere aquarium wil zou ik als ik jou was hier een mooi garnalenbakkie van maken. Kan erg mooi worden. Tetra wegdoen. Is een groepsdier die minimaal wel met 10 wil, en dat gaan nooit passen. Platy's ook wegdoen. Is het eigenlijk ook te klein voor. Gup zou misschien net kunnen... Maar beetje zielig zo alleen. Kijk eens naar crystal reds of gewoon de normale vuurgarnaal. Vuurgarnaaltjes kunnen erg leuk zijn. Kweken erg snel en voor je het weet heb je een bak vol met vuurgarnaaltjes.

Sorry voor dit tussendoor Had de rest van het stuk niet gelezen.
 
Bertus zei:
Tik geven ,klaar.

ik volg je hier helemaal in.... anders ben je nog geld kwijt aan allemaal middeltjes om ze rustig dood te laten gaan. Beter in 1 keer dan merken ze er niks van
 
Goeiemorgen,

alle vissen leven gelukkig nog en weer en het lijkt nu stabiel te gaan in de bak. Ik heb nog niemand gevonden die de visjes wil overnemen. Voor nu ben ik dan toch aan het dimdammen om een iets grotere bak te nemen. Maar ik wil absoluut geen joekel.

Vraag: weet iemand wat het kost om een grotere bak te nemen (50 liter? 60 liter?). En dan bedoel ik niet de aanschafprijs van de bak, want die wil ik waarschijnlijk toch 2e hands.
Maar meer wat het kost aan electra op maand/jaarbasis? Want je hebt de hele dag een lamp branden, daarnaast een warmte-element en de pomp met koolstoffilter.

En dan vraag 2: weet iemand of je ook (led)lampen kunt plaatsen die iets minder wit fel licht geven? Of dat de bak anderzins een vriendelijkere kleur geeft? Mijn vriend vindt het nl. lelijk dat de bak zo�n koud licht geeft (hij ziet de lol vd vissen dan ook niet).

Misschien zijn dit vragen die weer ergens anders thuishoren. Dan plaats ik wel een nieuw berichtje.
 

Terug
Bovenaan