Wat is er nieuw

vreemde substantie in water

• Onderwerp starter Onderwerp starter dries
  • Startdatum Startdatum
D

dries

Guest
Dag iedereen,

Ik ben mijn aquarium nu zo'n 2-3 weken aan het opstarten, ik heb in het begin een filter bacteriestart toegevoegd en 5ml denatrol.
Een goede week geleden merkte ik bij het water te verversen en de filter even stil te zetten dat er een dikke olieachtige substantie overal door het water stroomt.
Nu een kaamlaag heb ik niet, aangezien de filter het wateroppervlak goed in beweging houdt. Ik heb ook lichte nitrietwaarden (0,20) denk ik, maar nog niet rampzalig omdat ik dagelijks 1/3e van het water ververs.
Dit doe ik nu al een week lang en ik voeg elke keer dan ook weer 5ml denatrol toe aan het nieuwe water, maar ik merk geen vermindering in de olieachtige substantie.
Nu komen mijn vissen aan binnen enkele dagen, is dit gevaarlijk voor mijn vissen of niet?

Alvast bedankt!

Gr, Dries

Dag iedereen,

Ik ben mijn aquarium nu zo'n 2-3 weken aan het opstarten, ik heb in het begin een filter bacteriestart toegevoegd en 5ml denatrol.
Een goede week geleden merkte ik bij het water te verversen en de filter even stil te zetten dat er een dikke olieachtige substantie overal door het water stroomt.
Nu een kaamlaag heb ik niet, aangezien de filter het wateroppervlak goed in beweging houdt. Ik heb ook lichte nitrietwaarden (0,20) denk ik, maar nog niet rampzalig omdat ik dagelijks 1/3e van het water ververs.
Dit doe ik nu al een week lang en ik voeg elke keer dan ook weer 5ml denatrol toe aan het nieuwe water, maar ik merk geen vermindering in de olieachtige substantie.
Nu komen mijn vissen aan binnen enkele dagen, is dit gevaarlijk voor mijn vissen of niet?

Alvast bedankt!

Gr, Dries
Weet je zeker dta het denatrol is en geen denitrol? https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2320/jbl-denitrol?country=us

Gewoon een kaamlaag, die krijg je niet weg met oppervlakte stroming,

Ja, excuseer het is Denitrol. En ik deed dit, omdat ik dacht dat ik de filter misschien te lang af had staan vorige week met het water te verversen en er daardoor bacteriesterfte was en vrij hoge nitrietwaarden. Nitrietwaarden zijn inmiddels onder controle, nog zo'n (0,10-0,20). Maar de olie die door het water stroomt blijft. Gr

Gewoon een kaamlaag, die krijg je niet weg met oppervlakte stroming,
Het is niet aan de oppervlakte, maar dus wel hetzelfde principe dan? Is dit gevaarlijk, wat kan ik doen buiten water te verversen?

Mijn vissen zijn al besteld en komen overmorgen aan, kan dit hen schaden?

omdat ik dacht dat ik de filter misschien te lang af had staan vorige week met het water te verversen
Een filter kan prima enkele uren uit staan hoor en dat doen de meeste leden wel. Soms vergeet men hem aan te doen en dan ben je soms vele, vele uren verder maar normaliter zie je dan niet snel dat dit voor problemen zorgt. In een filter zit ook zuurstof in het water.

Mijn vissen zijn al besteld en komen overmorgen aan, kan dit hen schaden?
Ik denk eigenlijk dat het wel je vissen kan schaden ja, en ik zou stoppen met iedere keer die denitrol toe te voegen als je water ververst. Nu weet ik dat op sommige plekken in BE het water om te huilen is maar dan kun je beter met regenwater gaan werken, of een osmoseapparaat aanschaffen maar gezien de prijs van jullie leidingwater word dat vrij duur

Ik denk eigenlijk dat het wel je vissen kan schaden ja, en ik zou stoppen met iedere keer die denitrol toe te voegen als je water ververst. Nu weet ik dat op sommige plekken in BE het water om te huilen is maar dan kun je beter met regenwater gaan werken, of een osmoseapparaat aanschaffen maar gezien de prijs van jullie leidingwater word dat vrij duur
Mijn waterwaarden zijn optimaal hoor, aan het kraanwater ligt het niet.
Wat kan ik hier dan aan doen aan deze substantie, en wanneer kunnen de vissen er dan in?
Want ik weet ook niet of de viswinkel ze gaat willen bijhouden tot het probleem opgelost is.

Gr, Dries

Als de filter aanstaat zie ik de substantie bvb niet, alleen als ik water ververs en het water staat stil.

Gr, Dries

Wat kan ik hier dan aan doen aan deze substantie, en wanneer kunnen de vissen er dan in?
Want ik weet ook niet of de viswinkel ze gaat willen bijhouden tot het probleem opgelost is.

Gr, Dries
Aangezien de vissen besteld zijn, en er dan misschien geen extra aquarium voor hen vrij is al die tijd.

Misschien even een foto plaatsen van je bak, is wat makkelijker

Gr, Dries
Als je water optimaal is, waarom voeg je dan die denitrol toe? dat is namelijk helemaal nergens voor nodig en alleen maar verkooppraatjes.

Wat je kan doen aan die substantie is een 100% waterwissel zonder middeltjes toe te voegen

Als je water optimaal is, waarom voeg je dan die denitrol toe? dat is namelijk helemaal nergens voor nodig en alleen maar verkooppraatjes.

Wat je kan doen aan die substantie is een 100% waterwissel zonder middeltjes toe te voegen
Bedankt voor het advies!

Ja, staat op het flesje ook om toe te voegen bij waterwissel. Ik ga nu dan al het water vervangen, kan ik dan overmorgen nog steeds de vissen inbrengen, want er zitten inmiddels al wel bacterieên in mijn filter, waterwaarden zijn optimaal, en aquarium is nu 3 weken aan het opstarten + vissen komen overmorgen toe in de winkel?

Gr, Dries

Bedankt voor het advies!

Ja, staat op het flesje ook om toe te voegen bij waterwissel. Ik ga nu dan al het water vervangen, kan ik dan overmorgen nog steeds de vissen inbrengen, want er zitten inmiddels al wel bacterieên in mijn filter, waterwaarden zijn optimaal, en aquarium is nu 3 weken aan het opstarten + vissen komen overmorgen toe in de winkel?

Gr, Dries
Als je buurman in de sloot springt, spring je er dan ook achteraan? m.a.w. niet alles klakkeloos zomaar doen zonder er zelf over na te denken, die middeltjes zijn vooral goed voor de belegde boterham van de winkelier maar meer ook niet. Als je bak stabiel is en goed draait is verversen met gewoon water zonder toevoegingen ruim voldoende.

Ja ik denk als je die 100% waterwissel gedaan hebt je morgen veilig je vissen kan toevoegen

ehmm:juggle:

Lijkt mij niet optimaal?
0,20 was het hoogtepunt, vanochtend toen ik het meette iets van een 0,15. En nu na de waterwissel is de No2 volledig verdwenen.

Als je buurman in de sloot springt, spring je er dan ook achteraan? m.a.w. niet alles klakkeloos zomaar doen zonder er zelf over na te denken, die middeltjes zijn vooral goed voor de belegde boterham van de winkelier maar meer ook niet. Als je bak stabiel is en goed draait is verversen met gewoon water zonder toevoegingen ruim voldoende.

Ja ik denk als je die 100% waterwissel gedaan hebt je morgen veilig je vissen kan toevoegen
Bedankt! Heb al het water vervangen en geen denitrol toegevoegd 😉
Nitriet is volledig verdwenen en de filter draait al goed, dus komt denk ik wel in orde!

Het kan wel ja, maar je bak is krap ingedraaid en je filter kan nog zeker niet alles aan, veelal word er 4 weken indraaien geadviseerd, na 3 weken komt er vaak een omslag in je bacterie cultuur en begint je bak goede bacteriën aan te maken, beter zou zijn om nog 2 weken te wachten (mijn advies) , maar als het niet anders kan, houdt je vissen in de gaten en meet regelmatig je water op NH3/4 en No2 dat zijn de gevaarlijke waarden waar je tegen aan kan lopen, mocht je waarden daarvan meten gelijk verversen en dan zeker een 50%.
P.s. doe er niet te veel vissen tegelijk in.

bedoel je niet een soort slijmlaag?
olieachtige substantie in het water klinkt niet best kan je er een foro van maken

Het kan wel ja, maar je bak is krap ingedraaid en je filter kan nog zeker niet alles aan, veelal word er 4 weken indraaien geadviseerd, na 3 weken komt er vaak een omslag in je bacterie cultuur en begint je bak goede bacteriën aan te maken, beter zou zijn om nog 2 weken te wachten (mijn advies) , maar als het niet anders kan, houdt je vissen in de gaten en meet regelmatig je water op NH3/4 en No2 dat zijn de gevaarlijke waarden waar je tegen aan kan lopen, mocht je waarden daarvan meten gelijk verversen en
Komt in orde. Vissen zijn al onderweg naar de winkel. Er komt enkel een groepje van 10 multi's in en het is een bak van 120L, dus dat valt opzich wel mee.

bedoel je niet een soort slijmlaag?
olieachtige substantie in het water klinkt niet best kan je er een foro van maken
de bak is nu nog wat troebel omdat ik net al het water heb ververst. Zal zsm een foto posten.

Mijn achterwand is zonet ook losgekomen, zou het kunnen dat dit de substantie veroorzaakt, dat ik te vroeg het water er heb ingedaan?
En kan ik de harde plak gewoon loskrabben en de wand achter de aquarium zetten?

De substantie is nu volledig weg, achterwand dan maar achter de aquarium gezet.

Gr, Dries

Dag iedereen, heb vandaag water ververst en de substantie is er nog steeds. Ik heb deze keer een filmpje gemaakt, op het einde van het filmpje is het goed duidelijk waarover ik het heb.

Filmpje: https://en.files.fm/u/ygm9txxy2

Ben toch wel bang om mijn vissen hier in neer te zetten, wat moet ik doen?

Gr, Dries

Ik zie de substantie niet.
Verder, ik begrijp dat de vissen die je wilt gaan houden, slakkenhuis cichliden zijn? Nu heb ik geen verstand van deze vissen en hun behoeften, maar klopt het dat ik helemaal géén planten zie?

Ik zie de substantie niet.
Verder, ik begrijp dat de vissen die je wilt gaan houden, slakkenhuis cichliden zijn? Nu heb ik geen verstand van deze vissen en hun behoeften, maar klopt het dat ik helemaal géén planten zie?
Op het einde is het goed zichtbaar, valt enkel op als ik er net nieuw water bijkap.
En ja klopt multi's en deze hebben sowieso enkel slakkenhuizen en geen planten in hun habitat, maar ik ben nog wel van plan om er een valisneriaplantje bij te doen, dat kwam morgen aan, maar ik ga dan vragen aan de winkel om de vissen en planten nog even bij te houden en mijn bak eerst proper krijgen.

TS heeft zijn zand niet uitgespoeld. lijkt mij dat dit dus stof is vanuit zand.

Ik moet een andere bril denk ik :cooll:. Dus jij ziet er dus stof in, Liran? Omdat Dries het een olieachtige substantie noemt.

Het is jammer dat je de vissen al in bestelling hebt, want je zult toch een stikstofcyclus moeten opbouwen, die straks de giftige afvalstoffen ammonium en nitriet van je vissen moet omzetten naar nitraat. Maar goed, je zult het nu moeten doen met wat je daar hebt. Elders op dit forum staat overigens ook een topic over een bak met Multifasciatus waar wel planten in zitten . Deze nemen nl. nitraat op en geven zuurstof af. Omdat je vissen binnenkort komen is het zaak om je waarden goed in de gaten te houden. Waar komen je stenen en slakkenhuizen vandaan? Heb je die vooraf goed gespoeld? Want dat zou ook wel eens de bron van die olieachtige substantie kunnen zijn (die ik overigens niet zie in je video).

https://aquaforum.nl/threads/2x-54-liter-van-begin-tot-eind-shaun.170656/page-4#post-2226319

Ik kan het niet goed zien, maar zou het niet uit je stenen kunnen komen?
Haal er eens een uit en doe deze in een bakje met schoon warm water, dan kan je het mogelijk testen.

Het is jammer dat je de vissen al in bestelling hebt, want je zult toch een stikstofcyclus moeten opbouwen, die straks de giftige afvalstoffen ammonium en nitriet van je vissen moet omzetten naar nitraat. Maar goed, je zult het nu moeten doen met wat je daar hebt. Elders op dit forum staat overigens ook een topic over een bak met Multifasciatus waar wel planten in zitten . Deze nemen nl. nitraat op en geven zuurstof af. Omdat je vissen binnenkort komen is het zaak om je waarden goed in de gaten te houden. Waar komen je stenen en slakkenhuizen vandaan? Heb je die vooraf goed gespoeld? Want dat zou ook wel eens de bron van die olieachtige substantie kunnen zijn (die ik overigens niet zie in je video).

https://aquaforum.nl/threads/2x-54-liter-van-begin-tot-eind-shaun.170656/page-4#post-2226319
Stenen van een aquariumspeciaalzaak in Aartselaar. Slakkenhuizen van de Lidl, maar wel goed afgespoeld en afgekookt, stenen niet. Zand had ik idd ook niet gespoeld.

Ik heb mijn best gedaan met het filmpje, maar de olie is altijd maar korte tijd zichtbaar als ik er nieuw water in doe. Als je goed doorheen de bak kijkt van breedte naar breedte dan zie je dat de dingen in de achtergrond zo wat golven alsof er een gas of een olie inzit.

Ben nu de stenen aan het testen en het grind (had een beetje piepschuim en grind onder de rotsen gelegd om barsten te voorkomen), stenen lijken mij prima, maar ik heb ook een beetje grind in een glas gedaan en er kwam zo een witte doffe kleur af.
TS heeft zijn zand niet uitgespoeld. lijkt mij dat dit dus stof is vanuit zand.

Gr,
Dries

Ik moet een andere bril denk ik :cooll:. Dus jij ziet er dus stof in, Liran? Omdat Dries het een olieachtige substantie noemt.
Naja denk dat je een ander bril moet hebben ik zie dergelijk wel wat stof door het water gaan. wel minimaal maar ik zie het wel.
Hoe dries het noemt is irrelevant, het gaat erom wat je ziet.
in PM vroeg ik Dries of hij zijn zand heeft gespoeld. hij geeft aan Nee.

Dus dan trek ik mijn conclusie? dat het stof vanuit zijn zand is. anders weet ik het niet,.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan