Wat is er nieuw

Vuurgarnaal naar oppervlakte lokken

• Onderwerp starter Onderwerp starter mkatoen
  • Startdatum Startdatum
M

mkatoen

Guest
Wie o wie kan mij helpen? Ik dacht mijn Superfish Home 8 redelijk garnalen proof gemaakt te hebben. Bleek toch niet helemaal het geval. Zie twee dagen terug ineens een garnaal zwemmen in het achtercompartiment. Hij/zij laat zich alleen bijna niet zien. Ik heb al een garnalen netje aangeschaft. Verder heb ik er propjes filterwatten ingedaan in de hoop dat ik het er vervolgens met een pincet uit kon pakken. Heb zelfs een paar keer proberen af te hevelen, in de hoop het garnaaltje mee te nemen op die manier. Denk dat de garnaal onderin zit bij het verwarmingselement en dat er gegeten wordt van het filter. Heb 'm vandaag nog gezien.

Xj-2-kxEYY-9aceq6O40uj6q8dz43qWT.jpeg

Je ziet achterin aan de linker kant het filter. In het midden onderin zit het pompje en rechts het verwarmingselement.

Ik heb overigens een nog een extra filterlaagje aangebracht. Nu komt er geen garnaal meer doorheen (uitstroom zit links onderin het bakje).

Laatst bewerkt door een moderator:
Een pincet zal geen zin hebben, als je zo een garnaal pakt knijp je hem gelijk plat, hij zal er zelf uit moeten komen of proberen met een kleine slangetje hem eruit te zuigen.

Een pincet zal geen zin hebben, als je zo een garnaal pakt knijp je hem gelijk plat, hij zal er zelf uit moeten komen of proberen met een kleine slangetje hem eruit te zuigen.
Mijn idee was om met een pincet het propje watten te pakken waar het garnaaltje dan hopelijk op zou zitten.

Dat kan inderdaad ook.

Het is alleen bijna niet te doen, tenzij ik de hele dag met m'n snufferd boven het bakje ga hangen.

Je zou een soort van fuik kunnen maken? Zou alleen zo snel niet kunnen bedenken hoe je dat zo klein kan fabriceren...

Met een slang die je helemaal onder in doet een hoop water er door spoelen in de hoop dat je hem er zo uit spoelt?

Ik heb het ook weleens in de home 40 gehad en ging met het kleinste garnalen netje en een zaklamp erin en als hij omhoog komt dan moet je proberen om hem erin te krijgen. Het gaat niet makkelijk maar onmogelijk was het niet destijds.
Het compartiment haalde ik eerst leeg voor zover dat kon.

Ik heb het ook weleens in de home 40 gehad en ging met het kleinste garnalen netje en een zaklamp erin en als hij omhoog komt dan moet je proberen om hem erin te krijgen. Het gaat niet makkelijk maar onmogelijk was het niet destijds.
Het compartiment haalde ik eerst leeg voor zover dat kon.
Lijkt mij dat met de Home 40 het achtercompartiment wat groter is. Ik zie maar tot een paar cm onder het oppervlak en ver kom ik ook niet met het netje. Ik ben gisteren nog een kwartiertje op de gok met het netje erin gegaan in de hoop wat te vangen. Beestje zal wel doodsbang zijn nu.

Laatst bewerkt door een moderator:
denk dat de beste manier toch is zoals eerder al aangegeven is met een slang proberen heb beestje eruit te zuigen en op te vangen in een bakje met water..
zelf ook op deze manier verschillende garnalen gevangen die zaten waar het niet de bedoeling was..

Met een slang zou ook kunnen ja.

Mocht het met de slang niet lukken kun je proberen wat levermos erin te doen. Mijn ervaring is dat de garnalen hier behoorlijk inkruipen. Mogelijk kun je dan met je pincet het mos inclusief garnaal eruit pakken.

Mocht het met de slang niet lukken kun je proberen wat levermos erin te doen. Mijn ervaring is dat de garnalen hier behoorlijk inkruipen. Mogelijk kun je dan met je pincet het mos inclusief garnaal eruit pakken.

Slim bedacht😉

Dit moet ik maar is proberen.

Is het al gelukt??

Kan de garnaal in het ronddraaiende gedeelte van het filter komen? zo niet zou ik me er niet zo druk om maken.
Als de kweek gaat zoals het normaal gesproken gaat met vuurgarnalen heb je binnen de kortste keren een enorme kolonie en dan mis je een paar garnalen niet die lekker hun intrek in het filter hebben genomen 😉

Kan de garnaal in het ronddraaiende gedeelte van het filter komen? zo niet zou ik me er niet zo druk om maken.
Als de kweek gaat zoals het normaal gesproken gaat met vuurgarnalen heb je binnen de kortste keren een enorme kolonie en dan mis je een paar garnalen niet die lekker hun intrek in het filter hebben genomen 😉
Nee, het is geen jonkie meer.

Is het al gelukt??
Woohoo! Het is eindelijk gelukt. Zag het garnaaltje zonet bovenaan het filter zitten. Dus deze keer met een slang/pomp setje geprobeerd. Eerste keer ging fout. Daarna toch maar weer een paar keer op de gok en in één keer had ik beet. Helemaal blij! Bedankt voor het meedenken iedereen

ixIrIfDEbOsxfTpjUGFvBhuulEwcGgsu.jpeg

Heb ook nog wat grind kunnen redden 😀

Fijn! En kan het nu niet opnieuw gebeuren?

Fijn! En kan het nu niet opnieuw gebeuren?
Nope! Ik had tussen het filter en de uitstroom een filterwat geplaatst, deze:

biopad.jpg

Ik dacht dat één laag voldoende was. Heb er nu nog een laag tussen gedaan. Enige nadeel is dat ik doorstroom een beetje dichtknijp aan de achterkant, wat resulteert in een lichte kaamlaag, dus helemaal optimaal is het niet. Zal wat vaker het gehele filter moeten uitknijpen (in aquariumwater!)

Operatie garnaal geslaagd!

Joepie! Kan je weer goed slapen, hihi 😀

Mooi dat het gelukt is.

Wellicht kan je beter heel fijn kuntstof gaas ervoor doen i.p.v. filterwatten.
De filterwatten moet je een keer vervangen/verschonen en dan glippen de garnalen er weer doorheen.
Het mooiste zou zijn om het zwarte kuntstof helemaal uit het bakje te halen.
Ik heb hier ook nog een Home 8 liggen maar nog nooit gebruikt mede door de rare constructie van het interne filter.
Als ik meer tijd over heb zal ik er een keer een projectje van maken en met de dremel aan de gang gaan.

Voor jou de tip gebruik gaas ipv filterwatten.

Wellicht kan je beter heel fijn kuntstof gaas ervoor doen i.p.v. filterwatten.
De filterwatten moet je een keer vervangen/verschonen en dan glippen de garnalen er weer doorheen.
Het mooiste zou zijn om het zwarte kuntstof helemaal uit het bakje te halen.
Ik heb hier ook nog een Home 8 liggen maar nog nooit gebruikt mede door de rare constructie van het interne filter.hht
Als ik meer tijd over heb zal ik er een keer een projectje van maken en met de dremel aan de gang gaan.

Voor jou de tip gebruik gaas ipv filterwatten.
Voordat ik de filterwatten en de filtercassette eruit haal druk ik zo'n filterpad erin aan de kant v/d garnalen bij de uitstroom. Ik hou de boel in positie door er een plantenschaar en pincet tegenaan te zetten. Zo kan er geen garnaal achterlangs glippen en er is toch doorstroming. Vervolgens kan ik in alle rust het filter uitknijpen en water verversen. Gisteren nog gedaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan