Vuurgarnalen gaan ineens massaal dood


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik heb afgelopen Donderdag een waterwissel van 25% gedaan in mijn juwel 60 vol met vuurgarnalen. (Geen vis erbij) Sinds die waterwissel heb ik ineens massaal garnalen sterfte. Ik denk dat ik het derde deel kwijt ben. Garnalen leken ineens geen eetlust meer te hebben. Ik heb vandaag voor de zekerheid mijn waterwaarde gemeten. Deze zijn: NO2=0,03 NH4=<0,05 NO3=2 Ph=6,9 KH=8 GH=6 Temperatuur=22,1 graad.
Heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Naar mijn eigen mening zijn de waterwaarde niet verkeerd. Toch?
 
No2 zou 0 moeten zijn maar hoe heb je dit getest? Zie je iets aan het gedrag van de garnalen?
 
Ik heb gemeten met de Jbl druppeltjes. Dit is ook de kleinste waarde op de kleurenkaart. Kleiner dan 0,03 dus volgens mij geen Nitriet. Ik merk eigen lijkt niets geks aan de bak. Ik heb zelfs no mini baby garnalen gezien van hooguit 2 dagen oud en nog wit. Ik snap er niets van. Bak draaide tot aan de waterwissel perfect. Bijna dagelijks jonge garnalen erbij. Maar de timing van de ellende kan bijna geen toeval zijn en moet volgens mij wel met de onderhouds beurt te maken hebben
 
Dat wat John zegt inderdaad. Al heb je soms wat afwijking als je met strips meet en dan zijn druppels een stuk nauwkeuriger. Verder geen andere dingen veranderd in de bak?

Edit; je was me voor.
 
Ik heb juist met de druppeltest gemeten. Ik heb er wel even het intern filter uitgehad om de panty te reinigen. Verder heb ik mijn Capatablad verwijderd omdat daar weinig interesse in was. Ik heb het idee dat het nu weer wat beter draait maar de komende week zal het zeggen. Teveel voeren kan toch ook niet, of wel? Dan zou ik het toch in mijn waterwaarde moeten zien? Met de waterwissel ook de geleiding en de ppm in de gaten gehouden en daarop mineralen afgestemd in mijn osmose water. Maar dat doe ik altijd zo. Ik heb de laatste week wel met een beetje stofvoer bij gevoerd ivm het grote aantal baby,s
 
Als je teveel belasting door het voer hebt dan zie je dat wel terug in de nh3/4 en no2 waar ze gevoelig voor zijn. Misschien onbewust iets aan je handen gehad of het is stom toeval. Ik heb ook wel eens veel uitval gehad zonder een aanwijsbare reden.
Wat zijn de andere waterwaarden zoals de ph en de kh want vuurtjes kun je normaliter op leidingwater houden.
 
Weet ik John maar mijn SIO2 is hier zo hoog dat ik er echt problemen mee krijg. Ik heb al een paar keer leidingwater in mijn 450 liter aquarium met alleen vis geprobeerd maar is geen optie. Jbl Sio2 druppeltest wordt ook bijna zwart. Vandaar osmose
 
Kon ik maar naar leidingwater. Zou voor mijn grote aquarium veel werk schillen. 100 liter per week vervangen. Hoeveel procent water verversen jullie eigenlijk met een alleen garnalenbak? Ik ongeveer 25%.
 
Welke problemen heb je door de silicaat dan want een hoog silicaat geeft zover ik weet en heb ervaren geen algen.
 
Kon ik maar naar leidingwater. Zou voor mijn grote aquarium veel werk schillen. 100 liter per week vervangen. Hoeveel procent water verversen jullie eigenlijk met een alleen garnalenbak? Ik ongeveer 25%.
Ik ververs denk ik zo rond de 20% per week bij de garnalen.
 
Ok dan zit ik toch een beetje in de richting want mijn 25% was een beetje een gok omdat ik dat met mijn vissen ook doe
 
Ik zit zelf ook op 25% per week in het bakje van mijn zoon waar ik garnalen in heb zitten. Maar omdat dit een rimless aquarium is vul ik bijna iedere dag wel wat water bij. In dit bakje gebruik ik een mengsel 60/40 leiding/osmose water. Grote sterfte heb ik zelf nog nooit meegemaakt, maar ik lees wel vaker dat dit voorkomt zonder een aanwijsbare reden.

Gr. Ed
 
Dank je voor je reactie Ed. De reden zal wel nooit duidelijk worden vrees is. Gelukkig zitten er nog wel een 60 in naar schatting. Als het sterven stopt en de beestjes hebben het weer naar de zin dan zit hij zo weer vol.
 
Ja, dat doe ik. Zoveel tot de TDS en de EC goede waarde heeft
 
Ik hoop dat ik gelijk heb maar het lijkt dat het ergste weer achter de rug is. Het restant garnalen wat er nu in zit eet ook weer gewoon. Dat hebben ze ook een aantal dagen nauwelijks gedaan. Er zitten zelfs een aantal baby's in. Ik heb werkelijk geen idee waarom ik er de laatste dagen een stuk of 30 verloren heb.
 
Garnalen zijn best gevoelig. Gevoeliger dan vissen.
Dus er kan best iets in het water hebben gezeten. Misschien heeft het water wat langer in de leiding stil gestaan.

Ik doe tegenwoordig bij de garnalen maar weer een water verbeter middel.

Ik heb afgelopen maanden een periode gehad, dat er iedere dag wel een dode garnaal in het aquarium lag.
Gevolg, het werden er wel erg weinig.

Ik heb nu een mineralen supplement voer gekocht en een speciaal garnalen voer.
Sindsdien geen dode garnalen meer.
En de afgelopen week zie ik ook heel veel baby garnaaltjes. Dus het gaat nu weer de goede kant op.

Ik heb het toch een beetje onderschat. Dat ze toch best wel gevoelig zijn.
 
Ik moet ook toegeven dat de vuurgarnalen die ik nu heb mijn eerste garnalensoort is. Juist omdat deze makkelijk schijnen te zijn. En het ging juist heel hard met voortplanten. Water te lang stil staan kan het probleem volgens mij niet zijn. Ik laat juist de eerste liters uit mijn osmose apparaat weglopen om dat te voorkomen
 
Vuurgarnalen hoeven niet op osmose water. Zitten hier gewoon op kraanwater.

Kan ook een shock geweest zijn. Waterwaardes te snel veranderd bij de grotere verversing.

En ze hebben ook mineralenvoer nodig.
 
Klopt Biljoenblik maar ik zit hier met een enorm hoog Silicaat gehalte in het leidingwater. Is hier geen optie
 
Volgens mij ook niet want dat krijg je van teveel organische belasting en zover ik weer is Si niet organisch.
Het element is niet organisch, maar is een bouwstof dat in veel organisch materiaal voorkomt. Het is een bestandsdeel in keratine en maakt ook een deel uit van de celwand in plantaardige cellen. Silica in plantaardige cellen maakt de cel meer resistent tegen vraat door dier, bacterie en schimmel.
 
Er zijn genoeg mensen met redelijk tot veel silicaat in het kraanwater maar dan zie je toch geen waterbloei. Wel is silicaat een bouwstof voor bruinalgen.
 
Ik heb er wat over gezocht op het net.
Bij koperen waterleidingen moet het water ff goed doorstromen omdat garnalen niet tegen koper kunnen.
 
Ik heb er wat over gezocht op het net.
Bij koperen waterleidingen moet het water ff goed doorstromen omdat garnalen niet tegen koper kunnen.
Tenzij dit de eerste waterwissel uit de kraan is zullen de leidingen als oorzaak uitgesloten zijn.

...of misschien is er onlangs aan de leidingen gewerkt...
 
Het is geen kraanwater maar osmose water dus dat is niet de reden. Ik weet dat alg prima is voor garnalen maar gezien de bak midden in de huiskamer staat wil ik een compromie tussen wat alg maar toch nog een nette bak. Vandaar dat ik er geen buinalg in wil
 
Ik denk eerder dat er toch onbewust iets in het water is gekomen maar ja dat is niet te achterhalen.
 
Is ook zo John. Is niet meer achter te komen. Ook niet zo'n probleem als de resterende populatie maar in leven blijft en zich weer voort gaat planten dan zit de bak zo weer vol
 
Ja dat komt vast wel goed en ik zie het hier soms ook dat er zomaar wat uitval is hoor maar ja dat herstelt zich qua aantal wel weer.
 
Klopt Biljoenblik maar ik zit hier met een enorm hoog Silicaat gehalte in het leidingwater. Is hier geen optie
Van een hoog silicaat krijg je niks van.

Het wordt gebruikt door bruinalgen. Maar bruinalgen komen niet door een hoog silicaat.
Die worden getriggerd door een slechte balans in het aquarium.
 
Er zijn genoeg mensen met redelijk tot veel silicaat in het kraanwater maar dan zie je toch geen waterbloei. Wel is silicaat een bouwstof voor bruinalgen.
Inderdaad, hier is het silicaat onmeetbaar hoog. Tenminste, onverdund dan :)
Na het toevoegen van de druppels gelijk de meest donkere kleur blauw. Hoefde geen 4 minuten te wachten šŸ˜‹
Alleen tijdens de opstart van een aquarium heb ik last van bruinalg.

Ik voer de garnalen hier eens in de zoveel tijd speciaal garnalenvoer voor hun pantser. En verse groenten krijgen ze ook regelmatig. De garnalen zitten hier gecombineerd met vissen, dus ze eten voornamelijk met de vissen mee. Dat is niet ideaal omdat ze dan eigenlijk wat teveel dierlijk eiwit binnen krijgen.
Heb je nog wat vreemds gezien aan de garnalen? Mogelijk wat vergezocht: maar door een waterwissel wilden ze massaal vervellen en misschien lukte dat vervellen niet?
 
De problemen lijken verleden tijd. Ik heb nadien geen dode garnalen meer gezien. Ik heb nog wel een vraag over de voeding. Ik geef ze JBL Novo Prawn met soms aanvulling van Moerbei blad. Een enkele keer losse groenten. Soms een garnalenlolly. Kan het zijn dat ik mineraal tekort in de voeding heb. Ik lees hier over speciaal voer met mineralen. Anders zou het mogelijk met verschaling te maken kunnen hebben

 

Terug
Bovenaan