Vuurgarnalen gaan ineens massaal dood


Zover ik weet is dat van JBL een goed voer en je geeft net als ik doe Moerbei en losse groenten dus ik denk dan niet dat hier de oorzaak inzit.Hoe hoog is je gh overigens?
 
Ja zal net krap aan zijn. Ik hou de gh ook meestal rond de 6 en volgens mij is dat voor Vuurtjes ook voldoende.
 
Vandaag toch weer minimaal 3 dode garnalen die ik zo zie te liggen
 
Nou dat is weer balen en ik denk zelf dat er iets anders speelt wat de uitval veroorzaakt. Vaak is de reden niet te verklaren en ik heb e rook ervaring mee.
 
Ik dacht dat ik het gehad had na een paar dagen geen dode garnalen maar niet dus
 
Ik moet zeggen ik heb ook wel gehad dat ik dagelijks een dode zag en dan dagen niks en dan denk je dat was het en dan opeens zijn er weer doden. Onvoorspelbaar is dat Frank. Meest irritante is als er geen duidelijke reden voor is.
 
Klopt. Ik kan nu weer wel een waterwissel gaan doen maar dat heeft volgens mij geen zin. De waarden zijn goed. Donderdag komt er toch de wekelijkse waterwissen aan
 
Ja ik zou dat ook niet doen als je geen abnormale waarden hebt vastgesteld. Ik heb al 10 jaar garnalen en bij alle soorten die ik heb gehad zie je soms zomaar delen van de groep omvallen en dat vindt ik wel weer jammer van garnalen houden maar het schijnt er een beetje bij te horen.
 
Ok, ik wacht gewoon af John. Bedankt
 
Ik heb wel eens zo een breukje in het schild gezien ja maar ik heb altijd gedacht dat ze dan gingen vervellen
 
Dat zie je ook volgens mij bij het vervellen en dat is wat anders dan de ring die wordt bedoeld volgens mij. Anders zouden de dode dat allemaal ook moeten hebben denk ik.
 
Ik ga het in de gaten houden zodra ik er weer dode garnalen uithaal. Misschien ga ik toch nog maar een keer met leidingwater proberen. Dan zal ik waarschijnlijk alleen met kh/ph minus aan de gang moeten omdat mijn leidingwater hier een kh van 10 heeft. Zou misschien wel veel mineraal problemen verhelpen. Ik heb overigens wel een potje Pure Nordic Mineral besteld. Mineralen lijken me zo en zo niet slecht voor garnalen. Mijn garnalenbestand wordt overigens wel heel hard getroffen. Naar schating ben ik al meer dan de helft kwijt.
 
Vandaag toch weer 6 dode garnalen eruit gehaald. Ik heb de dode garnalen goed bekeken maar geen ring of death te zien. Ik ga vanavond een 25% waterwissel doen en zal dan toch maar eens wat minder gaan voeren denk ik. Misschien niet dagelijks meer.
 
Zelf voer ik om de dag maar goed als je echt teveel voert dan zou je dat ook vaak wel in de waterwaarden moeten terugzien.
 
Lijkt mij ook zo maar die zijn perfect. Ben waterwissel aan het doen. Baat het niet dan schaadt het niet
 
Klopt dat het natuur is maar er is wel iets aan de hand dat kan niet anders. Vandaag in totaal 12 dode garnalen er uitgehaald. Nog steeds geen ramp want de groep is nog groot genoeg om te kweken maar het moet zo niet meer te lang duren. Het gaat wel erg hard
 
Is het dan toch de ring of death? Ik heb er zojuist 3 dode uitgehaald met een barst in het harnas.
 
Ververs je met koud water? want dat is essentieel bij garnalen, die hebben juist dat temperatuursverschil nodig om goed te verschalen
 
Nee. Ik ververs met de zelfde temperatuur als de bak is. 22 graden. Maar heb dar voorheen ook zo gedaan en nooit problemen gehad.
 
Ik heb wel een potje Pure Nordic Mineral en een potje Aqua Crusta Chitine besteld. Dat schijnen mineralen te zijn die nodig zijn om te vervellen.
 
Ververs je met koud water? want dat is essentieel bij garnalen, die hebben juist dat temperatuursverschil nodig om goed te verschalen
Sorry, nu snap ik er echt helemaal niks meer van. Tegen mij werd laatst gezegd dat te veel temperatuur verschil juist zorgt voor geforceerde verschaling en daardoor problemen… Ik begin me nu echt wel af te vragen hoe het precies zit?
 
Ik weet het ook niet meer. Op de site van scrimponly.com las ik ook zoiets
Dit gaat over de ring of diatheek.
Dit is met knippen en plakken uit het artikel gehaald.

Waar komt het door?
Te warm water in combinatie met veel voer en veel proteïne zorgt ervoor dat je garnalen extra snel groeien. Als garnalen te snel groeien, is het nieuwe vel snel te klein waardoor het als het ware te krap komt te zitten. Het vel scheurt uit en het pantser voor de garnaal is aangetast.
Veel koude waterwissels doen, zijn ook niet goed.
Een garnaal wordt hier namelijk mee verplicht om te vervellen, of het nieuwe vel hier al klaar voor is of niet.
 
Sorry, nu snap ik er echt helemaal niks meer van. Tegen mij werd laatst gezegd dat te veel temperatuur verschil juist zorgt voor geforceerde verschaling en daardoor problemen… Ik begin me nu echt wel af te vragen hoe het precies zit?
Ja vraag 10 mensen een mening en 9 mensen halen hun wijsheid van google en 1% uit eigen ervaring (ik behoor tot die 1% en kweek al 10 jaar garnalen)
 
Mijn garnalen zitten net als bij jou op 22 graden. Heb idd wel het gevoel dat het met te snel wisselende waarden te maken heeft. Dus probeer de wissels nu wat geleidelijker te doen en met water wat niet al te koud is tov het water in het aquarium.
 
Ik weet het ook niet meer. Op de site van scrimponly.com las ik ook zoiets
Dit gaat over de ring of diatheek.
Dit is met knippen en plakken uit het artikel gehaald.

Waar komt het door?
Te warm water in combinatie met veel voer en veel proteïne zorgt ervoor dat je garnalen extra snel groeien. Als garnalen te snel groeien, is het nieuwe vel snel te klein waardoor het als het ware te krap komt te zitten. Het vel scheurt uit en het pantser voor de garnaal is aangetast.
Veel koude waterwissels doen, zijn ook niet goed.
Een garnaal wordt hier namelijk mee verplicht om te vervellen, of het nieuwe vel hier al klaar voor is of niet.
Ik ben onbekend met het fenomeen ring of death maar het is best aannemelijkd at dat komt door te snelle groei
 
Hoho, stop even Nicolientje. Ik val je absoluut niet aan en ben blij met elk advies. Ik ben beginner en weet het zelf niet. Vandaar dat ik google en ook raad vraag aan mensen met meer ervaring
 
Ik ben onbekend met het fenomeen ring of death maar het is best aannemelijkd at dat komt door te snelle groei
Maar heb je het dan nooit gezien bij een van je garnalen als je ze al zo lang kweekt? De foto hieronder is van mezelf, denk dat dit is wat ze daarmee bedoelen…
B23B256D-D914-444F-AE1D-0E9362053A84.jpeg
 

Terug
Bovenaan