Vuurgarnalen


D

Dennis1994

Guest
Goeiedag,

Sinds 1 maand heb ik vuurgarnalen.
Ik heb toendertijd er 15 gekocht alleen binnen 1 week waren er zo 8 dood.
Heb via de dierenwinkel toen een aantal nieuwe gekregen maar er Zijn er weer 4 dood.

Ik gebruik een ph verlagende bodem, en heb het water tot 2x toe getest en alles was in orde.
Via internet zijn er veel verschillende oorzaken, maar ik zoek het probleem wat er bij mij is..

Feiten:
Zitten alleen garnalen in,
24 graden.
Ph verlagende bodem.
Heb er nu 2 filters in, 1 standaard filter maar draai er nu naast een sponsfilter in omdat ik die wil gebruiken.
Is een maand ingedraaid voor gebruik.

Iemand die mij kan helpen?

image.jpg
 
Vuurtjes houdt men vaak op een gewone bodem met een hogere ph. Kun je iets zeggen over de waterwaarden?
 
Toevallig recentelijk nieuwe planten toegevoegd? Daar zit namelijk nog wel eens gif op en dat is dodelijk voor garnalen.
 
Op een lagere ph zullen ze minder snel gaan kweken, in tegenstelling tot caridina.

Hoevaak en hoeveel ververs je het water?

Vind 1 maand indraaien wel een beetje krap voor garnalen, maar het zou moeten kunnen.

Heb je nitriet en ammoniak waarden gemeten?
 
Ik heb alleen tijdens de maand indraaien planten toegevoegd.

Morgen zal ik de waterwaardes meten.

Ik kreeg het advies deze bodem te gebruiken bij garnalen, maar hierin dus verkeerd geadviseerd begrijp ik?
 
Voor deze soort garnalen is zo'n soort bodem niet nodig en kan zelfs voor problemen zorgen.
Als ik hier zo'n bodem gebruik met kraanwater dan zakt de gh te laag en krijgen de garnalen problemen met vervellen waardoor ze doodgaan bv.
Met sommige bodems moet je de eerste 4 weken heel veel verversen bv,welk merk heb jij?
 
Voor deze soort garnalen is zo'n soort bodem niet nodig en kan zelfs voor problemen zorgen.
Als ik hier zo'n bodem gebruik met kraanwater dan zakt de gh te laag en krijgen de garnalen problemen met vervellen waardoor ze doodgaan bv.
Met sommige bodems moet je de eerste 4 weken heel veel verversen bv,welk merk heb jij?


Gelet op de groene aanslag kan dat weleens een bodem zijn die nh3/4 afgeeft of de verlichting staat vrij lang aan.
 
Gelet op de groene aanslag kan dat weleens een bodem zijn die nh3/4 afgeeft of de verlichting staat vrij lang aan.

Aqua soil.

Verlichting staat 8 uur aan doormiddel van timer.

Ik zal morgen de waardes opmeten en doorsturen.
Als daar niks mis mee is ga ik er een nieuwe bodem in doen en hopen dat daarmee is opgelost.
 
In de gebruiksaanwijzing staat dat je met bodem de eerste 2 weken om de 2-3 dagen moet verversen,heb je dat gedaan?


Ik zal morgen de waardes opmeten en doorsturen.Als daar niks mis mee is ga ik er een nieuwe bodem in doen en hopen dat daarmee is opgelost.

Als er niks mis is met je waterwaarden zou ik de bodem lekker laten doen hoor.
Vaak zakt de ph ook niet echt veel met dit merk dus dan kan het prima.
 
In de gebruiksaanwijzing staat dat je met bodem de eerste 2 weken om de 2-3 dagen moet verversen,heb je dat gedaan?




Als er niks mis is met je waterwaarden zou ik de bodem lekker laten doen hoor.
Vaak zakt de ph ook niet echt veel met dit merk dus dan kan het prima.

Nee, heb de eerste 2 weken geen waterwissels gedaan.

Ben benieuwd naar de waardes, zal deze dan posten.
 
Vuurgarnalen kunnen ook heel goed zonder verwarming trouwens,is wel mooi om een constante temperatuur te hebben maar zou het wel een paar graden lager zetten.
 
Denk dat het niet verversen in de eerste 2 weken misschien wel de oorzaak kan zijn. Zitten veel schadelijke stoffen in zo'n bodem die in het water terecht komen. Bij de ada as moet je de eerste week dagelijks 50% verversen en dan in 3 weken afbouwen.

Hoevaak en hoeveel ververs je nu?

Wanneer heb je het laatst je waterwaarden gemeten en wat waren toen de waarden?
 
Elke week zo 20/30%.
Het is vorige week gemeten in de viswinkel, waardes weet ik niet.
Verkoper gaf aan dat voor garnalenbak in orde was.
 
Elke week zo 20/30%.
Het is vorige week gemeten in de viswinkel, waardes weet ik niet.
Verkoper gaf aan dat voor garnalenbak in orde was.
Beter is het om dit te laten noteren en ook waarmee de waarden gemeten zijn, strips of druppeltest, vaak word gezegd dat "het water goed is" maar dan weet je eigenlijk nog niets, alleen dat de winkel het goed genoeg vond.
 
Verkoper gaf aan dat voor garnalenbak in orde was.
Vertrouw daar zeker niet op! Ik kwam ook een keer in een winkel voor mijn waterwaardes. Vervolgens maakte de verkoper (van nogmaals een echte professionele aquariumwinkel) zich grote zorgen over mijn lage KH en probeerde mij KH verhogen te verkopen. Terwijl er een PH verlagende bodem in lag die juist de KH zo laag maakt...
 
Vuurgarnalen kunnen ook heel goed zonder verwarming trouwens,is wel mooi om een constante temperatuur te hebben maar zou het wel een paar graden lager zetten.
Bij mij schommelt de huiskamertemperatuur tussen de 17 en 21 graden (nacht en dag). Is het dan nog steeds een optie om ze zonder verwarming te houden?
 
Vertrouw daar zeker niet op! Ik kwam ook een keer in een winkel voor mijn waterwaardes. Vervolgens maakte de verkoper (van nogmaals een echte professionele aquariumwinkel) zich grote zorgen over mijn lage KH en probeerde mij KH verhogen te verkopen. Terwijl er een PH verlagende bodem in lag die juist de KH zo laag maakt...


Die man wilde denk ik de kas weer spekken;)
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Bij mij schommelt de huiskamertemperatuur tussen de 17 en 21 graden (nacht en dag). Is het dan nog steeds een optie om ze zonder verwarming te houden?

Is zeker een optie maar is wel zo dat de garnalen minder (snel) kweken bij een lagere temperatuur.
 
Je voegt toch geen co2 toe??
Of komt dat door de ph verlagende bodem
 
Ik gebruik een filter die erin zit en een sponsfilter. De sponsfilter zit erin om mee te draaien zodat de standaard filter eruit kan.
 
Maar hoe is die co2 dan zo hoog? Zijn je garnalen ook wat sloom?
 
Vanmiddag ook in de dierenwinkel getest en dje kon ook geen rare afwijkingen vinden.


Doel ook niet op rare afwijkingen maar met wat hebben ze je waarden in de winkel getest dan?
Op deze manier kan je gh net zo goed 10 zijn en de co2 20 bv,dan is het allemaal weer een heel ander verhaal natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan