Vuurgarnalen


Doel ook niet op rare afwijkingen maar met wat hebben ze je waarden in de winkel getest dan?
Op deze manier kan je gh net zo goed 10 zijn en de co2 20 bv,dan is het allemaal weer een heel ander verhaal natuurlijk.

Via druppeltest.
 
Maar iemand een idee waardoor er Zovaak garnalen overlijden ?
 
Ik weet overigens van andere leden dat deze scan soms verre van betrouwbaar is dus wellicht kloppen deze waarden niet.
 
Maar iemand een idee waardoor er Zovaak garnalen overlijden ?


Ja dat proberen we te achterhalen maar gaat een beetje lastig zo natuurlijk :juggle:
Je laat je water testen maar hebt geen idee wat de uitslagen zijn,weet je wel wat ze allemaal precies getest hebben?
 
Maar teveel CO2 en groene alg op de ruit is toch vrij knap
 
Teveel co2 zal waarschijnlijk niet kloppen, de gemeten waarde is (veel) te hoog
 
Ik zou de waarden eens met druppels testen of laten testen en vragen of ze de waarden willen opschrijven voor je.
 
Misschien komen mijn vragen en reacties een beetje bot over maar is niet zo bedoeld hoor ;)
Snap dat je als beginnende garnalenbaas nog niet alles gelijk volgt om het zo maar te zeggen.
Heb je waarschijnlijk een best dure set gekocht om te testen zeggen ze hier doodleuk dat deze niet betrouwbaar is en dat klopt helaas echt maar is natuurlijk wel balen om te lezen.

Om een mogelijke oorzaak van de sterfte te achterhalen is het eerst een heel onderzoek met lastige vragen.
Normaal zijn vuurgarnalen heel makkelijk en moet je gek doen om ze dood te krijgen bij wijze van spreken maar volgens mij heb jij best een mooie groep met iets van Sakura garnalen oid en wellicht zijn ze daarom gevoeliger bv.

Als het je plan is om het bij vuurgarnalen te houden zou ik voor de zekerheid deze bodem wegdoen en een gewone grind of zandbodem nemen.
Controleer ook dat stuk hout op zachte plekken want als die er zijn is het aan het rotten en kan voor problemen zorgen,misschien beter dat witte ornament voor de zekerheid ook uit je bak halen.

Is best balen zo maar hebt er geen slapeloze nachten van oid want zo zijn we hier bijna allemaal begonnen hoor ;)
 
als ik de bodem verander naar normaal grind, zal de veranderende ph waarde niet slecht voor de garnalen zijn?
 
Als ik jou was zal ik 1/4 deel grind om de paar dagen verwijderen. In tussentijd geregeld 50% verversen.
Kan je gemakkelijk met een slang afhevelen
 
als ik de bodem verander naar normaal grind, zal de veranderende ph waarde niet slecht voor de garnalen zijn?

Als je eerst al het water uit het bakje in wat anders doet en na de bodemwissel weer terug doet blijft de ph zo goed als hetzelfde.
Daarna doe je af en toe kleine waterwissels en zullen de waarden geleidelijk overgaan naar de waterwaarden van je kraanwater.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
John zijn aanpak werkt en ik heb hier ook de bodems vervangen. Wel is het van belang dat de filter goed is ingedraaid en je zuinig voert de eerste weken.
 

Terug
Bovenaan