Wat is er nieuw

Vuurtjes gaan dood na zwangerschap

GertvdB

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Ik word er langzaamaan een beetje treurig van. Telkens als mijn garnaaltjes eitjes hebben gehad (ik kan dus niet goed peilen of ze ook jongen hebben gekregen) gaan ze dood.

Waterwaarden heb ik getest en zijn prima. Ik heb vorige week wel enkele waterplanten vervangen, maar ook daarvoor had ik dit probleem al.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Je zult echt meer informatie moeten geven.
Verversingsbeleid.
Waterplanten vervangen, hoe en wat?
Voedingsgewoontes.
Medebewoners?
etc.. etc..

uitslagen van de watertests zijn ook goed om te weten test je met stripje of met druppeltest?

Ik kan hier al een correctie op doen. Kom vanmorgen beneden en ongeveer een derde van de garnalen zijn dood en de rest ligt op apegapen.

Ik snap niet wat er nu mis is.

Ik heb nu wel weer een waterverversing gedaan van ongeveer 50%. Ik zal straks de waarden meten.

Misschien vervellingsproblemen.
Zijn de warerwaarden ongeveer gelijk als waar ze zijn gekweekt.
Of er is een ziekte. Hoe lang heb je ze?

heb je cambomba toegevoegd als nieuwe plant want dat zou kunnen verklaren wat er aan de hand is ik heb zo helaas mijn groep cristal reds verloren

Waterwaarden:

Waterwaarden met strip gemeten

NO3 10 mg/l
NO2 (mg/l) 1 (deze is dus iets omhoog gegaan, maar waardoor kan dat komen?)
GH 8
KH 6
pH 7.2
Cl2 0 mg/l

Er liggen inderdaad ook erg veel vellen in de bak en ze wonen samen met een dwergkreeft en nog enkele tetra's. Water wordt eens per week voor ongeveer 25% ververst. Voerbeleid is eens per twee dagen crusta gran van Dennerle en eens per twee weken wat gekookte groente.

Sinds vorige week beginnen met een catappa blad bij de bak in.

De garnalenbak draait ongeveer een jaar.

Nee, die plant is niet toegevoegd. Ik kan de namen van de planten alleen niet meer achterhalen. Ze komen bij een speciaalzaak vandaan waar ze juist ook in garnalen doen.

Misschien vervellingsproblemen.
Zijn de warerwaarden ongeveer gelijk als waar ze zijn gekweekt.
Of er is een ziekte. Hoe lang heb je ze?

Er liggen inderdaad veel vellen in de bak, maar wat kan dat probleem veroorzaken?

Ze zijn op kraanwater gekweekt, maar ik heb de meesten bijna een jaar en de laatsten zijn drie maanden geleden toegevoegd.

Ziekte? Waar herken je dat aan. Ze zagen er goed uit tot gisteren.

Als je vellen ziet dan vervellen ze dus wel.
Ze worden zo n 1.5 jaar dus het kan ouderdom zijn.
Eten ze goed en geen opvallend gedrag??

ze eten goed, maar vind ze nu erg sloom en vanmorgen allemaal bovenin de bak. Na de verversing gaan ze wel weer naar beneden.

Er zijn kleinere en grotere dood gegaan, dus ik naar aan dat het niet alleen ouderdom is. Daarbij heb ik wel eens een dode garnaal gehad, maar niet 30 / 40 in ��n keer.

GertvdB zei:
Nee, die plant is niet toegevoegd. Ik kan de namen van de planten alleen niet meer achterhalen. Ze komen bij een speciaalzaak vandaan waar ze juist ook in garnalen doen.

Je bedoeld dat ze de planten daar houden samen met garnalen?
Dan zou het inderdaad in orde moeten zijn..

Nitriet iets omhoog?
Ligt er iets te rotten in de bak misschien?
Filtering nog op orde?
Wat heb je voor filtering draaien? En wat voor filtermedium?

het is een 30L Nano met een hoekfilter. Juist afgelopen week het filter weer vervangen en dat gebeurd eigenlijk eens per twee weken.

Ik heb wel alle planten gewisseld. Kan dat ervoor gezorgd hebben dat de nitriet waarde iets omhoog gegaan is (omwoelen van de bodem)?

Er ligt niets te rotten in de bak. Meeste dode garnaaltjes zijn er al weer uitgehaald.

Als je na 50% verversen nog nitriet meet zal het voor verversen een stuk hoger zijn geweest en dat kan weleens de oorzaak van de sterfte zijn lijkt me.
Door het vervangen van het filterelement heeft je filter geen bacteriecultuur meer natuurlijk en met het omwoelen van de bodem maak je het er niet beter op.

Vaak is het lastig een oorzaak van garnalensterfte te bepalen maar in dit geval lijkt het me wel verklaarbaar.

GertvdB zei:
het is een 30L Nano met een hoekfilter. Juist afgelopen week het filter weer vervangen en dat gebeurd eigenlijk eens per twee weken.

Ik heb wel alle planten gewisseld. Kan dat ervoor gezorgd hebben dat de nitriet waarde iets omhoog gegaan is (omwoelen van de bodem)?

Er ligt niets te rotten in de bak. Meeste dode garnaaltjes zijn er al weer uitgehaald.

In 1 keer de hele mik filtermedium vervangen wil je niet doen.. dan krijg je de problemen zoals Seabait die beschrijft.

Gebruik je de standaard filter-cartridge met filtervlies?
Je zou ook kunnen kiezen voor de extra module.. ( http://www.aquaplantsonline.nl/p/5213/dennerle-nano-hoekfilter-module/?search=hoekfilter )
Dan kun je er ander filtermateriaal in doen en in principe hoef je dan nooit meer te vervangen, los van wat filterwatten misschien..

Bij het vervangen van planten.. doe dat beetje bij beetje, niet alles in 1 keer.
Het bakje is klein, de garnalen zijn gevoelig, alles wat je doet met zo'n bakje moet je rustig aan doen, kleine stapjes met tussenpozen.

Had voor mijn garnalenbakjes ook enkel de standaard filterpatronen,spoelde ze elke week wat uit in aquariumwater en om de zoveel tijd vernieuwde ik ze.
Was dus in bakjes met enkel garnalen en in dit geval met een wat groter bestand zou zo'n extra module wel beter zijn idd.

Ik denk ook dat de no2 weleens de oorzaak kan zijn want garnalen zijn erg gevoelig.

En nh3/4 bv maar iig de waterwaarden zo te lezen allemaal.

Ja dat klopt en het omwoelen van de bodem met het vervangen van de filter heeft denk ik voor de oorzaak gezorgd. Zelf gebruik ik in alle garnalenbakjes de SF Aquaflow 100 en dat bevalt me prima.
Vind de filtermassa van die hoekfiltertjes iets aan de krappe kant moet ik zeggen. Dan heb ik het over de standaard hoekfilter.

Sssssst, niet verklappen Mark.

Nee, geintje ik heb diverse nanobakjes van SF gekocht voor de garnalen en daar zitten die filtertjes in de regel bij en bij de lfs hier is het ook de enige van dit formaat voor een redelijke prijs.
Ik heb nog nooit gedonder ermee gehad in die 5 jaar dus als ik een nieuwe moet hebben zoals laatst dan koop ik gewoon dezelfde.
ik moet zeggen dat ik de Aquaflow50 wel een flutding vind hoor met een klein rot stukje spons.

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk dat ik dan inderdaad te rigoureus te werk ben gegaan met het vervangen en herinrichten van mijn garnalenbakkie. Ik baal er ontzettend van en vind het gewoon enorm jammer van die beestjes. Ik kan alleen blijkbaar mezelf de schuld geven.

Maar wat nu te doen? Eerst weer zorgen voor een goede balans in de bak en enkele weken laten draaien voordat er weer garnalen in gaan?

Of helemaal de bak opnieuw inrichten

Als de inrichting nu naar je zin is hoef je het natuurlijk niet opnieuw te doen maar als je toch plannen hebt zou je het nu gelijk kunnen doen.
Anders idd een tijdje laten draaien tot de boel stabiel is.
Zit er een voedingsbodem in je bakje?

Ja er is een voedingsbodem aanwezig. Daarover een laagjes met soort van grind voor garnalen.

GertvdB zei:
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk dat ik dan inderdaad te rigoureus te werk ben gegaan met het vervangen en herinrichten van mijn garnalenbakkie. Ik baal er ontzettend van en vind het gewoon enorm jammer van die beestjes. Ik kan alleen blijkbaar mezelf de schuld geven.

Maar wat nu te doen? Eerst weer zorgen voor een goede balans in de bak en enkele weken laten draaien voordat er weer garnalen in gaan?

Of helemaal de bak opnieuw inrichten

Fouten maken we allemaal hoor maar ja het is natuurlijk wel jammer. Zolang je leert van je fouten dan is dat niet het ergste denk ik.
Succes met je bakje verder.

Sterfte blijft helaas aanhouden en ik ben erg bang dat ze het allemaal niet gaan redden. Vreemde is wel dat mijn dwergkreeftje en de neon's ogenschijnlijk nergens last van hebben.

Ik laat hem gewoon weer enkele weken indraaien en daarna verder met de garnalen. De aanhouder wint.

Hebben jullie trouwens het filter sterk stromen of langzaam?

De andere bewoners kunnen wat meer hebben dan de garnalen,zou nog een keer verversen.

Filter had ik altijd op volledige stroming staan.

Kan trouwens zijn dat er ook schadelijke stoffen voor garnalen van de voedingsbodem vrijgekomen zijn.

Alle garnalen die er nog zijn zitten nu zo'n beetje op het wateroppervlak. Blijft vervelend om te zien als je er niets aan kunt veranderen.

Heb ze hier ook op maximale stand, wel met gaasjes om de instroom.

Had een ecco ,vol met dode garnaaltjes, dus ook een gaasje omheen gegaan.

Moet wel circulatie in de bak zijn.

Als ik hem vol open zet in een 30 liter bakje dan komen de kleintjes haast niet vooruit meer.
Hun zwemvliezen zijn nog te klein namelijk 😀 😉

GertvdB zei:
Alle garnalen die er nog zijn zitten nu zo'n beetje op het wateroppervlak. Blijft vervelend om te zien als je er niets aan kunt veranderen.

Al ververst?

jessicapilon zei:
Als ik hem vol open zet in een 30 liter bakje dan komen de kleintjes haast niet vooruit meer.
Hun zwemvliezen zijn nog te klein namelijk 😀 😉

Ja, van die 100. ja, kan je dichtzetten,he, met schuifje. 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan