Waanzinnig veel zweefvuil


StenH

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2017
Berichten
63
Leeftijd
33
Ik heb nu bijna zes weken mijn aquarium draaien, maar het gaat niet zo lekker. Alle plantjes groeien weliswaar goed, maar ik heb ontzettend veel last van zweefvuil. Ik dacht dat dit door slechte matige stroming, en dus slechte filtering kwam. Na veel proberen met het oude filter (alle standen en mogelijke hoeken geprobeerd) heb ik besloten om een tweede filter aan te schaffen. Deze draait nu twee dagen, maar het vuil wordt niet minder. Ik heb wederom alle mogelijke hoeken en standen geprobeerd met de beide filters.

De bak is een superfish 80 (65 cm breed). De Filters zijn de standaard aquaflow 500 + een Aquael turbo 500.

Ik weet het niet meer. Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen? Met zo veel vuil in de bak durf ik nog geen vissen toe te voegen.

Hieronder een foto om de ernst te laten zien:

IMG_20180322_131539.jpg
 
En heeft iemand een idee wat theoretisch de beste hoek zou zijn om de filters te plaatsen en welke kant ze dan op moeten blazen (met inachtneming van het stuk hout dat de stroming blokkeert)?
 
De uitstromen moeten zo staan dat de filters elkaar niet tegenwerken. Ik zou zelf deze vanaf de linkerruit naar rechts laten blazen. Komt dat vuil niet van het hout af toevallig?
 
Dat heb ik nu. Beide aan de linkerkant. het voorste filter blaast meer richting voorruit, en de achterste meer richting achterruit.

Het hout zou inderdaad een ''verdachte'' kunnen zijn. Ik kan alleen nergens iets van rot op het hout vinden.
 
Ok, ik dacht wat stoffigs op het hout te zien namelijk maar dat kan vertekend zijn.
 
Welk stuk bedoel je John? Ik denk dat het gewoon neergeslagen zweefvuil is
 
Het grote stuk op de voorgrond dus maar ja dat kan ook neergeslagen zijn.
 
Staat het schuifje van de SF wel op max?

Ik gebruik deze in enkele nano s en heb geen last van zweefvuil dus het zou goed moeten kunnen met deze filter.
 
Filters filteren ook mechanisch natuurlijk maar met deze hoeveelheid zwerfvuil kun je het beste de filters uitzetten, de bak goed omwoelen, 80% water vervangen en dan de filters weer aanzetten. Dan is het wel grotendeels weg gok ik.
 
Net het hout eruit getrokken en erachter lag een enorme hoop opgehoopt vuil. Het hout zelf voelt overal hard en stevig aan. Kan geen rot vinden.

Ik ga je advies opvolgen Mafkees. Hopen dat het helpt.
 
Ik denk dat het hout een goede circulatie tegenhoudt en dan krijg je opeenhoping van het vuil. In het ergste geval kun je daardoor ergere problemen krijgen zoals blauwalg.
 
Zweefvuil duid op een hoge organische belasting. Met een zeer laag stikstof gehalte.
Zit er wel nitraat in de bak?

Heb je ook genoeg water ververst 10-20% iedere week?
En daarbij met een slang neergeslagen vuil wel afzuigen.

De filter moet ook nog een biofilm opbouwen. Anders werkt deze niet goed.
 
Ik vind zweefvuil altijd een lastig verhaal.

zelf heb ik er bij opstartende bakken nooit last van gehad (na 1-2 dagen gewoon helder), waarbij de ander na 2 maanden nogsteeds met zweefvuil zit.
 
Zweefvuil duid op een hoge organische belasting. Met een zeer laag stikstof gehalte.
Zit er wel nitraat in de bak?

Heb je ook genoeg water ververst 10-20% iedere week?
En daarbij met een slang neergeslagen vuil wel afzuigen.

De filter moet ook nog een biofilm opbouwen. Anders werkt deze niet goed.


Als ik lees dat er achter het hout veel vuil lag dan zoek ik daar ook (mede) de oorzaak. Dat is denk ik het gevolg van geen goede circulatie. Soms is het een gevolg van meerdere factoren.
 
Ik heb de grote verversing gedaan zoals voorgesteld door Mafkees. Ziet er al wat beter uit. Hopen dat het nu snel helder wordt.

Zweefvuil duid op een hoge organische belasting. Met een zeer laag stikstof gehalte.

Organische belasting kan alleen komen doordat er in het begin wat plantjes zijn afgestorven. Deze heb ik echter vrij snel verwijderd. Verder zit er geen levende have in de bak, dus 0 organische belasting lijkt me. Kun je me meer vertellen over stikstof in aquaria? Wat is de functie en hoe komt het er in/uit?

Zit er wel nitraat in de bak?

Ik voeg All-in-One van planted-box toe. Deze bevat nitraat.

Heb je ook genoeg water ververst 10-20% iedere week?
En daarbij met een slang neergeslagen vuil wel afzuigen.

Ja, ik heb braaf wekelijks ververst. Meer dan 20% zelfs.

De filter moet ook nog een biofilm opbouwen. Anders werkt deze niet goed.

Met biofilm bedoel je bacteriecultuur? Kan kloppen dat die nog niet in orde is. Vorige week bij de LFS water laten testen en er was nog steeds nitriet meetbaar, dus de bacteriecultuur lijkt nog niet op orde (toen in elk geval nog niet).

Als ik lees dat er achter het hout veel vuil lag dan zoek ik daar ook (mede) de oorzaak. Dat is denk ik het gevolg van geen goede circulatie. Soms is het een gevolg van meerdere factoren.

Ik zal voortaan extra goed schoonmaken achter het hout, weet nu waar het vuil ophoopt, dus dat moet makkelijk zijn.

Wat wel grappig was om te zien toen ik het hout weghaalde was dat het naaldgras super lange uitlopers onder het hout door had gemaakt, helemaal tot achterin de bak. In elk geval een teken dat de plantjes goed gaan!
 
Zweefvuil komt niet uit de lucht vallen.

Een nieuw aquarium, nieuwe bodem, planten, hout geven allemaal organisch materiaal af.
Dit moet met verversen afgevoerd worden.

Als de organische belasting erg hoog is. Dan stopt de ‘compostering’ en hoopt vuil op.

Dus de organische belasting laag houden. Door voldoende te verversen. En genoeg stikstof te hebben.

In aquaria met lage organische belasting is geen zweefvuil en hoeft de bodem zelden tot nooit afgeheveld te worden.
 
Oke duidelijk, dan heb ik waarschijnlijk goed gedaan met deze grote verversing.
 
De Filters zijn de standaard aquaflow 500 + een Aquael turbo 500.

Filters filteren ook mechanisch natuurlijk maar met deze hoeveelheid zwerfvuil kun je het beste de filters uitzetten, de bak goed omwoelen, 80% water vervangen en dan de filters weer aanzetten. Dan is het wel grotendeels weg gok ik.

Hoe lang heb je de Aquael Turbo nou meedraaien?
Je had al veel zweefvuil dat neergeslagen was het hout en de planten. Ik kan me voorstellen dat dit ook weer door de extra stroming in beweging wordt gebracht.
Zoals je weet had ik hetzelfde probleem in deze bak met het originele filter en heb ik er een tijdje een AF100 met enkel filter watten bij gehad, dat hielp goed maar nog niet voldoende.
Toen ik de Aquael plaatste was mijn bak heel snel helder, maar geen twee bakken zijn natuurlijk hetzelfde.

Wel heb ik het zweefvuil dat neergeslagen was zoveel mogelijk van te voren met de hand verwijderd en de dagen erna nog af en toe 'gewapperd' om restanten van zweefvuil weer van de planten te krijgen zodat het ook bij het filter kon komen.

Ik zou overigens beide uitstromen dezelfde kant op richten zodat ze niet ergens kunnen botsen - dan is de stroming sterk belemmerd.
 
Hoe zit het met de bodem? wat voor bodem is dit ?
 
Een buitenfilter lijkt mij geschikter voor zo`n bak
 
Hoe lang heb je de Aquael Turbo nou meedraaien?

Sinds maandag. Het klopt ook dat het vuil weer omhoogkwam, maar het sloeg net zo hard weer neer op de planten.


Hoe zit het met de bodem? wat voor bodem is dit ?

Het standaard zwarte aquariumzand van de Hornbach.
 
Het standaard zwarte aquariumzand van de Hornbach.

Neem ook aan dat je het (goed) hebt gewassen ? bij 1x omspoelen zat dit zand bij mij nog vol vuil namelijk.
 
Neem ook aan dat je het (goed) hebt gewassen ? bij 1x omspoelen zat dit zand bij mij nog vol vuil namelijk.

Ik heb het gewassen, maar misschien niet goed genoeg. Mijn ervaring was dat er juist erg weinig troep uitkwam in het begin, waardoor ik het bij 1x spoelen gelaten heb. Misschien toch niet genoeg geweest.
 
Sinds maandag. Het klopt ook dat het vuil weer omhoogkwam, maar het sloeg net zo hard weer neer op de planten.
Daarom heb ik ook een deel handmatig verwijderd, ik heb het geluk dat in de linkse hoek voor evt vuil bij elkaar komt.
 
Ik heb het gewassen, maar misschien niet goed genoeg. Mijn ervaring was dat er juist erg weinig troep uitkwam in het begin, waardoor ik het bij 1x spoelen gelaten heb. Misschien toch niet genoeg geweest.

Lastig... wat ik persoonlijk zou doen in een geval als deze:

hele bak weer leegtrekken op t zand na, zand in de bak zelf nog een paar keer omspoelen.
Alle hardscape nogmaals afschrobben. en daarna alles weer terugplaatsen.

ondertussen het filter in een emmer door laten draaien.
 
Ik zou in ieder geval de beide filters dezelfde kant op laten blazen, dus allebei naar hetzelfde eind punt als dat haalbaar is, want dan gaan ze elkaar versterken.

Verder zou je kunnen kijken of je er tijdelijk witte watten in kan doen om meer vuil te vangen.

Verder benieuwt of na de verversing het de goede kant op gaat

edit
kan je tijdelijk een groot filter nog extra laten meedraaien, alleen om het voor nu op te lossen?
 
Wat je ook nog kan doen: leeg je bak 50%, vervolgens een normaal schepnetje pakken en en hiermee achtjes draaien in een open stuk van je bak. Tijdens het achtje moet je natuurlijk wel je pols draaien zodat je altijd met de open kant van het netje naar voren gaat (anders wappert alles er weer uit).

Doe dit op een stevig tempo en met veel kracht. Het netje veroorzaakt stroming waardoor water vanuit de hele bak aangezogen wordt (bij mijn 100x40x50 werkt dit zelfs nog). Al het zwerfvuil komt richting je netje. Om de twee minuten of zo moet je even heel je bak rondwapperen met een keukenspatel o.i.d. om echt alles de lucht in te krijgen. Het is even vervelend en je pols verzuurt maar alle stukken zwerfvuil groter dan 1mm heb je hiermee binnen 10 minuten uit je bak.

Ik heb dit net nog gedaan dus het werkt :)
 
Je kunt deze tip eens proberen. Komt van Dominique zijn kanaal. Veel handige tips en weetjes.
 
Wat je ook nog kan doen: leeg je bak 50%, vervolgens een normaal schepnetje pakken en en hiermee achtjes draaien in een open stuk van je bak. Tijdens het achtje moet je natuurlijk wel je pols draaien zodat je altijd met de open kant van het netje naar voren gaat (anders wappert alles er weer uit).

Doe dit op een stevig tempo en met veel kracht. Het netje veroorzaakt stroming waardoor water vanuit de hele bak aangezogen wordt (bij mijn 100x40x50 werkt dit zelfs nog). Al het zwerfvuil komt richting je netje. Om de twee minuten of zo moet je even heel je bak rondwapperen met een keukenspatel o.i.d. om echt alles de lucht in te krijgen. Het is even vervelend en je pols verzuurt maar alle stukken zwerfvuil groter dan 1mm heb je hiermee binnen 10 minuten uit je bak.

Ik heb dit net nog gedaan dus het werkt :)


Ik heb dit gedaan met losse Dinoflaggelaten in de zeewaterbak en dat werkt perfect inderdaad.
 
Je kunt ook teveel stroming in je bak hebben, waardoor het zweefvuil geen kans krijgt om neer te slaan. Waarna je het met het weeklijkse onderhoud gewoon kan afhevelen van de bodem ;)
 
Met die 2 filters zal er denk ik wel een pittige stroming aanwezig zijn.
 
Met de Superfish alleen had ik toen het filter een tijdje draaide amper nog stroming, ondanks het schoonmaken van de spons
 
Had je misschien een fijne spons gebruikt Nicole?
 
In zeewaterbakken staat ook een giga stroming.. die hebbe toch ook niey allemaal zweefvuil?
 
In zeewaterbakken staat ook een giga stroming.. die hebbe toch ook niey allemaal zweefvuil?


Nee en daar heb je minimaal 20 x de inhoudt aan stroming. Vaak nog meer ook. Ik heb op de bak van netto 130 liter al een stromingspomp van 4000 liter draaien en dan nog de stroming van de opvoerpomp.
 

Terug
Bovenaan