Wat is er nieuw

Waarom blijven de nitraat en fosfaat 0 in mijn aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tinus1arm
  • Startdatum Startdatum
Is dat vele voeren voor de andere vissen niet slecht dan?
Geen probleem, de maanvissen zijn gedreven genoeg om het merendeel voor zichzelf op te eisen, wel voor je waterwaarden, daarom ververs ik ook 50% per week.

vind het zonde om wekelijks een halve dosering voeding weg te gooien.

Zuinige Brabander dus😀😀😉.

Nee zonder gekheid, ja je gooit wat weg met de EI maar de kostprijs is zo laag dat dit niet echt in de papieren loopt en met de EI hoef je eigenlijk nooit je water te meten wat ook weer kosten uitspaart en het heeft veel gemak. En Grunnegers zijn graag lui😉

@TonHageraats

Wat geeft u de Maanvissen te eten als u 5 keer per dag geeft? Elke keer een heel klein beetje of per keer een blokje diepvriesvoer?

Ik geef nu 1 keer per dag 1 blokje diepvries, 1 kleeftablet aan ruit en 1 bodumtablet

Zuinige Brabander dus😀😀😉.

Nee zonder gekheid, ja je gooit wat weg met de EI maar de kostprijs is zo laag dat dit niet echt in de papieren loopt en met de EI hoef je eigenlijk nooit je water te meten wat ook weer kosten uitspaart en het heeft veel gemak. En Grunnegers zijn graag lui😉
Toch even een kanttekening bij maken.
Mits het evenwicht in de bak stabiel blijft kan regelmatig meten achterwegen blijven en is monitoren alleen voldoende.

@TonHageraats

Wat geeft u de Maanvissen te eten als u 5 keer per dag geeft? Elke keer een heel klein beetje of per keer een blokje diepvriesvoer?

Ik geef nu 1 keer per dag 1 blokje diepvries, 1 kleeftablet aan ruit en 1 bodumtablet

Ik begin de 1e voeding met 2 blokjes diepvries rodemug, de 2e 2 zwartemug, 3e levendvoer, 4e 2 blokjes Artemia, 5e 1 blokje mysis.
Soms wissel ik dit wat af en als ik een dagje weg ben dan gaat de voederautomaat er op met droog voer als artemia of rodemug.

Wel even aantekenen dat ik 12 maanvissen heb 2 L129 en 2 Alspinosus welke de laatste 2 vissen ik ook Chiclide korrels geef.

Dan hebben ze het maar slecht bij mij vergeleken bij u😳

Als opgroeiende jongen kon ik tussen de middag ook een half brood op eten en had ik om 3 uur al weer honger, dat is bij jonge maanvissen hetzelfde.

Als ik met mijn bezetting nu 3 keer per dag 1 blokje diepvries geef en tussendoor een kleeftablet, zou dat goed zijn?

Dan gaan m'n nitraat en fosfaat waarschijnlijk ook wel omhoog of zie ik dat verkeerd

Diepvriesvoer bevat itt wat je soms leest haast geen fosfaten. Het kan zijn dat de bak net voldoende zelf produceert om aan de vraag te voldoen maar dat is lastig te zeggen. Je planten doen het goed verder zeg je maar ik zou toch zelf de nitraat en fosfaat ophogen zoals marcel al aangaf.

Nu zit eigenlijk met een andere probleem ( denk ik) de Ph in m'n bak is 6,7 en de Ph van m'n kraanwater is Ph 7,8. Als ik dus 50% waterververs gaat de Ph in m'n bak met ongeveer 0,6 omhoog in 1 keer, is dat niet slecht voor de vissen???

Ik ververs hier met de EI ook de helft en inderdaad gaat de ph dan wat stijgen maar als je co2 gebruikt dan trekt dat in enkele uurtjes weer bij. Dat is niet zo n probleem want erg vel leden hanteren de EI of wisselen grote hoeveelheden water.

Ik zit ook op ph 6.7 ongeveer en het kraanwater is hier zelfs 8.1

Ik ververs hier met de EI ook de helft en inderdaad gaat de ph dan wat stijgen maar als je co2 gebruikt dan trekt dat in enkele uurtjes weer bij. Dat is niet zo n probleem want erg vel leden hanteren de EI of wisselen grote hoeveelheden water.

Ik zit ook op ph 6.7 ongeveer en het kraanwater is hier zelfs 8.1

Probleem opgelost😀

Als ik met mijn bezetting nu 3 keer per dag 1 blokje diepvries geef en tussendoor een kleeftablet, zou dat goed zijn?
Dat kan prima, mogelijk kan je met de 1e voeding in de morgen eens kijken tot ze uitgegeten zijn, dus doorvoeren tot dat je ziet dat hun honger is gestild, reden is dat ze in de ochtend het langst zonder eten hebben gezeten en hun honger het grootst is, ook s'avonds met hun laatste voeding dit doen, ze zullen dan ook meer eten omdat ze weten dat ze de hele nacht verder niets krijgen. ( wij eten s'avonds nog wel eens een snackje tussendoor!)

Zie dat je de plantenvoeding van Wesdijk gebruik, helaas is hier geen Nitraat en Fosfaat aan toegevoegd wat voor planten natuurlijk belangrijke voeding is.
Omdat je plantenvoeding en Co2 toevoeg is het hoogstwaarschijnlijk dat je planten alle aangemaakte Nitraat en Fosfaat gelijk eruit halen, als hier een tekort aan is kan dat inderdaad lijden tot algen.
Zoals Ton al zei zou ik eens kijken naar de AIO plantenvoeding van Planted-box zeer zeker een aanrader! heb hier een behoorlijke tijd mee gedaan en was er zeer tevreden over, nooit geen tekorten gehad.
Ook heb je natuurlijk de optie om zelf een stockoplossing te maken voor Nitraat en Fosfaat zodat je de waarde zelf nauwkeurig kan aansturen, is niet duur en werkt ook prima.
Ga nu voor het eerst de EI methode uit proberen, misschien dat dat ook een keuze is voor jou? Je overdoseert je bak zodat je plantjes geen tekorten zullen krijgen en je reset als het ware elke week je waterwaardes door middel van grote waterwissels.

Dat je over Wesdijk niet tevreden ben kan ik begrijpen, ik heb precies hetzelfde meegemaakt als beginnende hobbyist ( Noem mijzelf nog steeds geen ervaren ), ik had behoorlijk wat last van algen en ging daar toen heen voor advies.
en ja hoor, ze hadden mij ook fosfaat reduct aangesmeerd... jammer dat het zo moet gaan, ze proberen van alles maar aan te smeren zolang zij maar verdienen toch? 😡

ps. Prachtige manen! :engel:

Wat een lap tekst @biljoenblik ppffff:stars:
M'n kop loopt over van info Hahaha deze methode komt meer bij mijn denkwijze dan de el methode (is meer voor hoofdzakelijk plantenbakken)
Maar als ik het goed begrijp moet ik ook een ijzer tester aanschaffen want door al die plantenvoeding zit er hoogstwaarschijnlijk teveel ijzer in mijn bak en die moet eerst verlaagd worden voordat ik met fosfaat aan de gang ga.

Wat een lap tekst @biljoenblik ppffff:stars:
M'n kop loopt over van info Hahaha deze methode komt meer bij mijn denkwijze dan de el methode (is meer voor hoofdzakelijk plantenbakken)
Maar als ik het goed begrijp moet ik ook een ijzer tester aanschaffen want door al die plantenvoeding zit er hoogstwaarschijnlijk teveel ijzer in mijn bak en die moet eerst verlaagd worden voordat ik met fosfaat aan de gang ga.

Ja kunt ijzer meten. Maar het blijft een lastige.

Zelf doseer ik plantenvoeding op een 0,2 mg/l ijzer. Echter ik meet altijd <0,01.
Dit komt door de uvc die ik gebruik. Maar goed. Je moet 1 ding onthouden. Alles wat je theoretisch in je bak gooit.
Zit er ook in! Meet je het niet, dan moet je niet denken het is er niet is. Want je hebt het er zelf ingestopt.
Het zal alleen ergens mee verbonden zijn. Of neergeslagen.
Maar bacterien houden het toch wel beschikbaar voor planten.

Maar met die artikelen wilde ik laten zien, dat er niet erg veel nodig is voor planten.
Met overdaad worden ze lui.

En het filter artikel is heel leerzaam, dat je met het onderhoud ook je nitraat en fosfaat kunt sturen.
Tevens speelt de kwaliteit voer daar ook in mee.

Maar ik geef toe, het best zware kost. Maar gaande weg zie je de processen.

Of voor de oplossing van aal in one plantenvoeding gaan van Plantedbox. of anders de voeding van aquariumbemesting.nl dat scheelt je in je portemonnee.
Sorry als dit als een topic kaap wordt gezien, maar:
Is dat net zoiets als de poeders van Aquaplantonline, die hebben Kaliumfosfaat en Kaliumnitraat poeders voor stock oplossingen. Maar ik ben er nog niet achter hoeveel van die stockoplossing dan moet gebruiken?
Cor

De verhoging van beiden staat in de beschrijving, je stuurt dus aan naar gelang de waarde welke je wilt hebben.
Dus als je 1 wilt verhogen en op de verpakking staat 1ml per 50 liter water verhoogt 1 dan voeg je dus 1 ml per 50 liter aquariumwater toe, dit even als een grof voorbeeld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan