Wat is er nieuw

Waarom eigenlijk niet tegelijk water verversen en filter schoonmaken?

Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
De titel zegt het eigenlijk al. Er word geadviseerd om niet tegelijk het water te verversen en het filter schoon te maken ivm met de bacteriecultuur.
Ik hou het nu ook, ivm met het advies, beide gescheiden, dus de eerst water verversen en dan een week later het filter (als dit nodig is).

Maar ik lees ook dat het aquarium water zo weinig bacteriën bevat, deze zit in de bodem en in je filter dus waarom kan je dan niet gelijktijdig je filter schoonmaken? Ik snap de logica er niet achter. Kan iemand mij dit uitleggen?

Ik denk ook dat dit geen probleem is omdat zoals je al aangeeft in het oude water amper tot geen bacterien zitten.

Hoe vaak maak je je filter schoon dan? Want als het goed is doe je elke week een waterwissel, en het filter hoeft veel minder vaak, behalve dan voorfilter/filterwatten.

Wanneer ik mijn filter schoon maak doe ik dit direct voor de waterwissel, omdat je altijd wel wat water kwijt raakt

Hoe vaak maak je je filter schoon dan? Want als het goed is doe je elke week een waterwissel, en het filter hoeft veel minder vaak, behalve dan voorfilter/filterwatten.

Wanneer ik mijn filter schoon maak doe ik dit direct voor de waterwissel, omdat je altijd wel wat water kwijt raakt
Ik loop al iets langer mee in het aquariumwereldje (waarmee ik niet alles weet), maar ik maak mijn externe filter pas schoon als ik merk de uitstroom minder word of ik maak hem eens in de 3 maanden open om te kijken hoe het ervoor staat en dan maak ik het voorfilter schoon. Filterwatten gebruik ik niet, is niet nodig, dus deze hoef ik niet te checken.

Het is meer dat het advies word gegeven dit niet te doen als je ook het water ververst. Daarnaast word er volop geschreven dat er in het water bijna geen bacterie zit, dus ik vroeg met af waarom dit dan niet tegelijkertijd zou mogen... kwam ineens in mijn gedachten op. Dus ik zoek de uitleg hier achter 😉

Die keer dat ik een filter schoon maak doe ik dat juist in het oude water van de waterwissel die ik dan net gedaan heb.
Wat denk ik wel nuttig is, is om (indien mogelijk) niet al je filtermateriaal in één keer de verschonen.

Ik snap je vraag maar zoals ik al zei lijkt het me geen probleem om dat samen te doen. Met het verversen verwijder je eigenlijk geen nuttige bacterien. Men zegt weleens dat 7% van de bacterien in je water zit maar als je dan 1/4 zou verversen dan praat je over slechts 2%.
Ik zou me er dan ook niet druk om maken hoor.

Die keer dat ik een filter schoon maak doe ik dat juist in het oude water van de waterwissel die ik dan net gedaan heb.
Wat denk ik wel nuttig is, is om (indien mogelijk) niet al je filtermateriaal in één keer de verschonen.
Inderdaad, zo doe ik dat ook. En inderdaad niet al het filtermateriaal tegelijk. En dan nog vraag ik mij af waar het advies vandaan komt om deze twee niet te samen te doen, dus filter schoonmaken en waterverversen.🙂

En dan nog vraag ik mij af waar het advies vandaan komt om deze twee niet te samen te doen, dus filter schoonmaken en waterverversen.🙂
Misschien van dezelfde bron als van het advies om oud aquariumwater te gebruiken om een nieuwe bak in te draaien. Het wereldje van goede bedoelingen hebben maar (nog) niet beter weten.

Ik snap je vraag maar zoals ik al zei lijkt het me geen probleem om dat samen te doen. Met het verversen verwijder je eigenlijk geen nuttige bacterien. Men zegt weleens dat 7% van de bacterien in je water zit maar als je dan 1/4 zou verversen dan praat je over slechts 2%.
Ik zou me er dan ook niet druk om maken hoor.
Nee precies. Ik wil straks nieuw filtermateriaal toevoegen aan mn externe filter, één matje eruit en deze vervangen voor wat anders. En dit filter draait dus al een tijdje. Dus misschien een goed moment om hem ook even schoon te maken. Maar ivm met de bruin alg (ander topic) moet ik mijn plantjes weer even schoonmaken en daardoor ook water verversen. En toen dacht ik "dat kan dus niet te gelijk" (afgaande op het advies)... Maar toen zag ik de logica er even niet meer van in.
Dank je wel voor je reactie!

Ik zou echt niet weten waarom dit niet zou kunnen, en heb een dergelijk advies ook niet eerder gezien.
Wel dat je niet al je filtermateriaal tegelijk aanpakt, wat me ook logisch lijkt, maar het water? Nee, geen probleem.

Ik zou echt niet weten waarom dit niet zou kunnen, en heb een dergelijk advies ook niet eerder gezien.
Wel dat je niet al je filtermateriaal tegelijk aanpakt, wat me ook logisch lijkt, maar het water? Nee, geen probleem.
Om maar even snel een paar linken aan te geven, op beide word het aangegeven. In mijn ogen niet de minste sites.

https://aquainfo.nl/hoe-vaak-aquarium-filter-schoonmaken/https://planted-box.com/aquarium-onderhoud/

Inderdaad want bij Aquainfo lees ik onderstaande en wat men met die schommelingen bedoeld snep ik niet. Ja een verversing kan wat schommelingen geven maar goed dat heeft toch niets te maken met je filter die je eventueel wil schoonmaken?

Wel belangrijk: laat als het even kan je waterverversing NIET samenvallen met je filterverschoning, maar hou er een paar dagen tussen. Dan voorkom je grote schommelingen.

Ik ben eigenwijs en doe het vaak tegelijk. Het voorfilter sowieso, dat moet elke week.

De rest van het filter spoel ik alleen licht uit wanneer het nodig is. (Even die bakjes schudden in een emmer water zodat de drap er tussenuit is). Met water verversen is dat juist handig omdat ik dan aquariumwater kan gebruiken. Dit scheelt weer water 😄

De titel zegt het eigenlijk al. Er word geadviseerd om niet tegelijk het water te verversen en het filter schoon te maken ivm met de bacteriecultuur.
Ik hou het nu ook, ivm met het advies, beide gescheiden, dus de eerst water verversen en dan een week later het filter (als dit nodig is).

Maar ik lees ook dat het aquarium water zo weinig bacteriën bevat, deze zit in de bodem en in je filter dus waarom kan je dan niet gelijktijdig je filter schoonmaken? Ik snap de logica er niet achter. Kan iemand mij dit uitleggen?
Er zit geen logica achter. De overgrote meerderheid van de bacteriën waar het aquarium op draait, zit in je filter. Daar is het geboden oppervlak en de voedselvoorziening (liters stroming per uur) ideaal. Langs ornamenten en de bodem stroomt meestal te weinig water, t.o.v. het oppervlak, om echt veel bacteriegroei mogelijk te maken.

In het water zelf zitten geen noemenswaardige hoeveelheden. Je kan zo +- 80% vervangen zonder dat het iets doet m.b.t. je filtering. 🙂

Alleen al het feit dat veel mensen 50% wissels doen (bijvoorbeeld mensen die de EI methode gebruiken) zonder dat er iets gebeurd geeft aan dat het water maar weinig invloed heeft.

Ik doe het al jaren zo en ververs de helft en soms icm de filter en ondervind geen nadelen.

Inderdaad, zo doe ik dat ook. En inderdaad niet al het filtermateriaal tegelijk. En dan nog vraag ik mij af waar het advies vandaan komt om deze twee niet te samen te doen, dus filter schoonmaken en waterverversen.🙂
Van kuddeschapen die alles nablaten als 1 iemand oooit iets heeft geroepen wat in de ogen van die schapen zinvol leek maar nooit enig onderzoek naar is gedaan

Van kuddeschapen die alles nablaten als 1 iemand oooit iets heeft geroepen wat in de ogen van die schapen zinvol leek maar nooit enig onderzoek naar is gedaan
Kan maar duidelijk zijn 👍😀

Is iets van vroeger toen ze nog niet beter wisten…
Net als je media uitspoelen in aquariumwater…
Nog zo’n achterhaald advies wat nergens op slaat

Dat heeft veeeeeel meer nut dan dat je zou denken.
Neen niet voor de chloor e.d. maar voor de temperatuur en de Ph maar het aller belangrijkste is de stroom snelheid. Water van de kraan spoelt gewoon veel meer bacteriën weg dan wat onderdompelen in een emmer.

Ja precies....
Ik ben begin dit jaar, na 20 jaar, weer begonnen aan het aquarium avontuur en er is behoorlijk wat veranderd kan ik vertellen. En omdat niet alles meer vers in het geheugen ligt, lees ik er erg veel over, ik wil het graag goed doen en ik vind het ook erg interessant. Maar dit klinkt niet erg logisch, net als wat jij schrijft.

Dat heeft veeeeeel meer nut dan dat je zou denken.
Neen niet voor de chloor e.d. maar voor de temperatuur en de Ph maar het aller belangrijkste is de stroom snelheid. Water van de kraan spoelt gewoon veel meer bacteriën weg dan wat onderdompelen in een emmer.
Denk dat iemand als @janjdk daar wel iets anders over denkt..
En als dat zo is zou ik elke maand een ammonia/nitrietpiek moeten hebben gehad…

On topic... vettig broodje aap verhaal, integendeel, ik zie zelfs voordelen om het samen te doen.
- De vissen worden maar 1x verstoord (bvb bij een binnenfilter)
- je verse water is direct weer "vuil" door een vervuilde filter (een vervuilde filter produceert veel meer afvalstoffen)

Snap ik, dat is gewoon waterbesparing.
echter dat het word verteld alsof dat moet ivm je bacterie cultuur slaat nergens op
Niet echt waterbesparing, eerder gewoon gemakszucht. Ik maak dan mijn filter schoon bij de bak, zodat ik niet elke keer dat ik iets schoonmaak dat hele ding gevuld met water door de woonkamer hoef te sjouwen 😉

Denk dat iemand als @janjdk daar wel iets anders over denkt..
En als dat zo is zou ik elke maand een ammonia/nitrietpiek moeten hebben gehad…
Nee niet direct. Nitrificerende bacteriën hebben een verdubbelingstijd van ongeveer 24u.
Dus als je ze onder de kraan uitspoeld en je verliest pakweg de helft, zijn die de dag nadien er terug.

Nee niet direct. Nitrificerende bacteriën hebben een verdubbelingstijd van ongeveer 24u.
Dus als je ze onder de kraan uitspoeld en je verliest pakweg de helft, zijn die de dag nadien er terug.
Lijkt mij Opzich ook wel een beste prestatie 50% van de bacteriën wegspoelen

Er zit geen logica achter. De overgrote meerderheid van de bacteriën waar het aquarium op draait, zit in je filter. Daar is het geboden oppervlak en de voedselvoorziening (liters stroming per uur) ideaal. Langs ornamenten en de bodem stroomt meestal te weinig water, t.o.v. het oppervlak, om echt veel bacteriegroei mogelijk te maken.

In het water zelf zitten geen noemenswaardige hoeveelheden. Je kan zo +- 80% vervangen zonder dat het iets doet m.b.t. je filtering. 🙂

Zelfs dit betwijfel ik, denk namelijk zelf dat de meeste bacteriën in je bodem vertoeven.
Mijn stelling bakken draaien op een filterzandbodem + 5cm dikke filtermat. als het nodig is trek ik de filtermat eruit en plaats er een nieuwe voor terug.. nog nooit 1 probleem gehad met nitriet ect.

In der tijd met de potfilters "mishandelde" ik het filtermateriaal ook bij een reiniging... nooit problemen van ondervonden.

Ik spoel het ook onder kraan water. ik heb er nog nooit issue mee ondervonden. heb dan wel 2 filters. maar dan nog.,

Mijn filter werd zo eens in de drie maanden schoongemaakt, gewoon omdat in dat tijdsbestek een verminderde stroming soms wel eens merkbaar was. Het betrof dan het uitspoelen, gewoon onder de kraan, van sponzen en filterdoek. (Ik gebruikte nooit watten) Het hele filter werd hooguit zo eens per jaar gereinigd evenals mijn slangen. Omdat ik gebruik maakte van een reactor waar eventuele vervuiling ook goed zichtbaar was in de beker van helder glas was ook goed merkbaar wanneer een "grote" beurt nodig was. "Vervuilende" vissen had ik overigens niet. EI methodieken o.i.d. heb ik nooit gevolgd, wekelijks ververste ik zo rond de 25% van mijn aquariumwater. Nadelige gevolgen van mij manier van werken heb ik nooit ondervonden.

Ik kende dit advies niet.
Maar logisch gedacht. Zou het advies om dat niet tegelijkertijd te doen, te maken kunnen hebben met de afbraak van de stoffen in het water? Dus niet met de bacteriën, maar met het voedselaanbod voor de bacteriën?
Met dezelfde reden dat je een filter 'levend' houd door 'm in een emmer oud aquariumwater te laten draaien, puur zodat je bacteriën 'eten' krijgen, en je cultuur niet af neemt. Als je dan filters schoon maakt op een al beetje met afval infused water, heeft de bacteriekolonie in ieder geval genoeg reden om aan te groeien dan wanneer alles schoon is (moet denken aan indraaien).

Ik doe zelf de filters tegelijkertijd met een waterwissel want yolo (You Only Liketocleanit Once). Ik spoel het uit onder het water wat uit m'n aquarium de gootsteen in loopt. Dus onder stromend oud aquariumwater. En die potfilters vul ik ook met dat water. Dan kan dat weer mooi aangesloten terwijl de bak nog leeg loopt. Daarna vers water erbij in. Kopje thee bij mij er in. En we kunnen weer door 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan